Lunar Diplomacy

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Lokar op de westelijke pier van de haven in Rellekka

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Fremennik Trials, Lost City, Rune Mysteries en Shilo Village hebben voltooid. Je hebt ook 61 Crafting, 40 Defence, 49 Firemaking, 5 Herblore, 65 Magic, 60 Mining en 55 Woodcutting nodig. Boosts of het assist system zijn niet mogelijk. Je moet minimaal 5 Suqahs van minimaal level 73 en één monster van level 84 doden. Het monster van level 84 moet met Magic. Hij is zwak tegen vuurspreuken.

Benodigde spullen: Tinderbox, clean guam, clean marrentil, pestle and mortar, wapens (vuurspreuken aangeraden), voedsel en armour, dramen staff, pickaxe, 400 gp, thread en needle (tijdens de quest te koop), hamer en een spade, die niet in je toolbelt zit. Teleporteermiddelen naar Draynor Village, Varrock, Rellekka en Al-Kharid zijn handig. Je moet ook in de air, water, earth en fire altars kunnen komen.

Neem je tinderbox mee en ga naar Rellekka. Hier staat Lokar op een pier van de haven. Hij wil niet met je praten, want je ziet er niet echt uit als een Fremmenik. Later in het gesprek blijkt dat hij als jongeman het Fremennikse leven te saai vond. Hij werd een piraat, hij wilde onschuldige mensen gaan beroven. Nu is hij in Rellekka om voedsel in te slaan. De rest van de bemanning zit op een eilandje dichtbij de Moon Clan. De Fremmeniks hebben al sinds mensenheugenis ruzie met ze. Jij gaat met Lokar mee om jezelf te testen, maar je moet eerst nog een Seal of Passage hebben. Je bent dan een diplomaat van de Fremmeniks, zodat je niet aangevallen zult worden op het eiland. Ga naar Brundt the Chieftain in de Long Hall.

Lokar

Brunnie heeft er niet veel vertrouwen in, maar hij geeft je toch zo'n ding. Ga terug naar Lokar, je komt op een soort eilandje. Je moet met de kapitein van het schip gaan praten, dus klim de ladders op en ga naar het schip. Zoek de kapitein en vraag of jullie weg kunnen gaan. Hij zal het proberen, maar jullie zullen een rondje varen. Dat is vreemd, dus misschien weet Jack er wat van. Hij is de navigator van het schip. Hij staat aan de achterkant van het schip, op de verdieping onder het dek.

'Birds-eye' Jack weet niet waar je het over hebt. Hij zegt dat hij alles goed heeft gedaan en geen fouten heeft gemaakt. Je krijgt ruzie met hem. Ga terug naar de kapitein en praat met hem. Na het gesprekje moet je weer naar Jack toe. Je hebt nog steeds ruzie met hem, hij blijft bij zijn standpunt dat hij alles goed heeft gedaan en jij schept op dat je de kapitein al hééééél lang kent. Er is volgens Jack geen andere goede manier om op Moon Isle te komen: misschien is het schip door iemand vervloekt. Hij verdenkt jou: jij bent precies op het moment gekomen toen de vervloeking begon. Hij maakt je lekker met verhalen over de vorige persoon die vervloekt was (jinx).

Ga terug naar de kapitein. Hij is net als alle andere personen van RuneScape lui: jij moet, net als in alle andere quests, het werk weer opknappen. Je moet uitzoeken wie er is vervloekt. Loop helemaal naar het noorden van het schip. Hier staat 'Eagle-eye' Shultz. Hij zal uitleg geven over de "jinx". Iedereen kan de jinx zijn, helemaal niet expres. Ze kunnen grote schade aanrichten, meer op zee dan aan land. Ze kunnen het hele schip laten zinken, met de bemanning er bij. Daarom zijn de piraten zo bang voor deze personen. Je moet nu op zoek naar de persoon of het ding dat vervloekt is.

Als je met de kapitein praat, geeft hij je opnieuw de opdracht het tot de bodem uit te zoeken. Iemand van Lunar Isle moet het gedaan hebben. Ga naar de verdieping van de navigator en loop naar het noorden. Ga hier nog een trappetje af. Je komt nu in het ruim. Loop helemaal naar het zuiden. Hier is de keuken. Praat met 'Beefy' Burns. Hij vertelt dat alle piraten, behalve hijzelf, op het eiland zijn geweest en zichzelf allemaal klem hebben gezopen in een feest. Ga terug naar de kapitein op het dek en ondervraag hem over het feest.

Hij zal zeggen dat het feest inderdaad heeft plaats gevonden. Hij vindt het leuk dat ze zo gastvrij waren. Je vertelt dat de Moon Clan misschien voor de vervloeking heeft gezorgd. De vervloeking hoeft niet over het hele schip uitgesproken te zijn, maar het kan ook gewoon over een item of een persoon die de Moon Clan heeft beledigd uitgesproken zijn. Je begint met de kapitein te ondervragen. De kapitein zat apart van de bemanning: hij zat aan tafel met Baba Yaga, een tovenares. Hij weet dus niet precies wie er allemaal aan de andere tafel zat. Hij denkt niet dat iemand wat gestolen heeft van de Moon Clan: ze zijn piraten, geen barbaren en doen daarom dus zoiets niet.

Beklim de ladder in het zuiden en praat met 'Lecherous' Lee. Hij zegt dat hij de First Mate tijdens het feest weg heeft zien gaan. Ga het laddertje weer af en zoek First Mate 'Davey-boy'. Je vraagt hem op imponerende wijze naar de waarheid. Hij vertelt je dat hij inderdaad van het feest weg is gegaan, maar niets verkeerd heeft gedaan. Hij moest even controleren of het schip wel vast zat. Davey-boy zegt ook dat de Cabin Boy niet de hele tijd op het feest aanwezig was.

De Cabin Boy staat bij 'Lecherous' Lee in de buurt: ga dus het laddertje weer op waar je net vanaf kwam. Hij vertelt dat hij van een meisje een paar symbolen op het schip moest zetten, dan zou hij machthebber over het schip worden. Er zijn vijf symbolen, die moet jij gaan zoeken en even gaan wegpoetsen. Hij geeft je een lantaarn waarmee je ze kunt vinden. Stop de emerald lens in de lantaarn en steek het aan met je tinderbox.

Op de onderstaande plekken is een symbool te vinden. Doe je aangestoken lantaarn op de objecten en veeg het teken er af.

Locaties symbolen

Praat als je alle symbolen weg hebt gehaald weer met de kapitein. Hij vertelt je verhalen over toen hij nog een klein cabin boy'tje was. Jij wilt dat natuurlijk niet horen en breekt hem af. Je zult nu wel naar Lunar Isle varen!

Ga de kades af en loop naar de poort van de stad. Je zult nu een overzicht van de stad te zien krijgen. Loop naar het zuidoosten van het eiland en praat met de Oneiromancer.

Oneiromancer

KippenhuisDe Oneiromancer vertelt je waarom het niet botert tussen de twee volken: de Fremmeniks willen altijd hun magische geheimen afpakken. Jij moet laten zien dat de Fremmeniks respect voor ze hebben door een ritueel te doen. Dit heeft met dromen te maken. Je hebt een aantal spullen nodig als voorbereiding: een waking sleep potion, een Lunar Staff en ceremoniële reiskleren. Je moet starten met de potion. Daar weet Baba Yaga meer van. Ze is in haar kippenhuis in de stad. Het huis loopt rond in het noorden van de stad, boven de bank. Klim er in.

Baba Yaga leest je gedachten en weet dat je voor een potion komt. Je moet een guam leaf, een marrentil en een Suqah Tooth verzamelen en dit in de vial die gekregen hebt, gevuld met water, doen. Vul dus eerst die vial. Dat kan naast de bank in Moon Isle, of in het huisje van Baba Yaga. Voeg daarna de herbs toe.

Haal je armour, pestle & mortar, wapens en voedsel van de bank en ga buiten het stadje. Je ziet hier in het noorden of in het zuiden Suqah's rondwaggelen. Dood ze net zolang totdat er eentje een Suqah Tooth dropt. Bewaar de hides alvast, je hebt er later vier nodig. Als je een Suqah Tooth hebt, moet je die fijnmalen in je pestle & mortar. Voeg dit toe aan het drankje om de potion af te maken.

Laat het drankje zien aan de Oneiromancer. Ze zal hem bij zich houden, voor de veiligheid. Nu moet je een staff maken. Haal je Dramen staff van de bank. Let wel op dat je als je niet via de Abyss gaat de talismans / tiara's meeneemt. Je moet nu de dramen staffs op de volgende Runecrafting altars doen, in deze volgorde:

Ga terug naar Moon Isle via Lokar, de man bij de pier in Rellekka aan het begin van de quest. Laat je dan naar Lunar Isle varen en laat je Lunar Staff aan de Oneiromancer zien. Nu moet je het pak gaan maken. Het bestaat uit acht delen:

Ga als je alles hebt weer naar de Oneiromancer. Ze zal alles in beslag nemen, net als de staff en de potion. Als ze alles heeft zal ze je het weer terug geven, samen met een stukje van de eerste Magic Tree ooit. Dit stukje moet je in het midden van de stad verbranden. Doe de kleding en de staf aan en neem voedsel mee. Zorg er ook voor dat je voldoende runes voor gevechtsspreuken mee hebt. Vuurspreuken zijn aangeraden.

Loop met alles wat je van de Oneiromancer hebt gekregen en je seal of passage naar de brazier in de stad. De brazier is een grote pot met hout er in en staat in het grote huis in het westen van het stadje. Doe de potion op de magic kindling en steek de brazier aan met je tinderbox. Gooi dan de Soaked kindling er in.

Als het goed is, kom je nu in het land van je dromen. Als dat niet zo is, moet je even kijken of je het armour aan hebt en seal of passage bij je hebt. In dromenland sta je op een vreemde zwevende plaat met gaten er in. Aan de randen zie je platformen. Ga er in staan en doe wat de Ethereal Man of Lady zegt. Het hangt van je geslacht af of het een man of een vrouw is. Als je uitlogt, ben je weer op Lunar Isle. Vraag aan de Oneiromancer voor nieuwe kindlings en de potion.

'The race is on!'

Het oostelijke platform brengt je naar een race. Jij moet een kronkelige route nemen, de Ethereal persoon een kaarsrechte route. Dat lijkt niet eerlijk, maar de Ethereal persoon is de snelste niet. Probeer over de hurdles te springen, net zolang totdat jij eerder aan de overkant bent dan de expert. Als je wint zul je terug naar de plaat met gaten worden geteleporteerd. Vertel hier aan de expert wat je hebt geleerd: niet ieder pad lijkt gemakkelijk, maar als je wil kun je alles.

'Chop, chop, chop away!'

Het platform in het noordoosten brengt je naar een gebied met bomen. Je moet 20 logs hakken, sneller dan je tegenstander. De Ethereal persoon geeft je een bronze hatchet. Jij hebt het andere deel met bomen. Loop er heen en begin met hakken. Deponeer de logs in het depot in het midden, totdat je wint. Vertel weer aan de expert van het eerste gedeelte wat je hebt geleerd: je moet je mogelijkheden goed gebruiken en kennen, zodat je je goed tegen je tegenstander kunt verweren.

'Where I am?'

De volgende portal is in het noordwesten. Hier moet je aan de overkant zien te komen. Misschien herinner je de Underground Pass quest nog: je moest over netten lopen om aan de overkant te komen. Dit is precies hetzelfde. Er is een combinatie die je moet springen om naar de overkant te komen. Wijk je één wolkje van de combinatie af, dan val je en moet je het opnieuw proberen. Onthoud dus goed bij welk wolkje je wel en bij welk wolkje je niet viel. Zo kun je aan de overkant komen.

Gebruik deze rondjes om te onthouden welke combinatie goed en welke fout was. Klik op de rondjes om de kleur te veranderen:

PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje
PlaatjePlaatjePlaatjePlaatje

Je leert hier dat het stellen van doelen en het herinneren van je verleden is belangrijk is. Dat helpt je bij het maken van belangrijke besluiten. Vertel dit ook weer aan de man in het midden van het eerste gebied.

'Where I am?'

'A game of chance!'

Het zuidwestelijke platform heeft een aantal dobbelstenen. De Etheral Flucke zegt welk getal je van de dobbelstenen moet maken. Je kunt de dobbelstenen op de andere kant leggen, maar niet opzij. Je kunt alleen boven en onder verwisselen. Als je de dobbelsteen met een 1 er op verwisselt, wordt die 6. De dobbelsteen met 6 er op, wordt weer 1. Als je de twee kanten bijelkaar op tel, komt er altijd 7 uit. Dat is ook zo bij een echte dobbelsteen. Nu moet jij alle dobbelstenen verwisselen zodat ze bij elkaar opgeteld het getal van de Etheral Flucke vormen. Hier een aantal oplossingen:

1+1+2+2+3+3 = 12
1+1+2+2+3+4 = 13
1+1+2+2+4+4 = 14
1+1+2+5+3+3 = 15
1+1+2+5+3+4 = 16
1+1+2+5+4+4 = 17
1+6+2+2+3+4 = 18
1+6+2+2+4+4 = 19
1+6+2+5+3+3 = 20
1+6+2+5+3+4 = 21
6+6+2+2+3+3 = 22
6+6+2+2+3+4 = 23
6+6+2+2+4+4 = 24
6+6+2+5+3+3 = 25
6+6+2+5+3+4 = 26
6+6+2+5+4+4 = 27
6+6+5+5+3+3 = 28
6+6+5+5+3+4 = 29
6+6+5+5+4+4 = 30

Je hoort hier te leren dat het belangrijk is om te onthouden dat geluk er is, maar dat dat geen reden is logisch na te denken.

'Anything you can do'

Dit is het groene platform in het zuidoosten. Dit lijkt een beetje op het mime random event. Je moet de emoties na doen. In dit deel moet je alleen ook nog zelf naar de Ethereal Mimic gaan, die verplaatst zich namelijk steeds. Doe de emoties na met de Emote Animations in het venster waar je je lopen/rennen instelt. Het belangrijke hier aan is dat lichaamstaal handig is om elkaar beter te leren kennen.

'Comminucation in numbers'

Het roze platform in het zuidoosten leidt naar dit deel. Dit deel is voor sommige mensen best lastig. Hier moet je wiskundige logische reeksen afmaken.

Voorbeeld: 1, 9, 2, 8. Als je wat beter kijkt, zie je dat het eigenlijk twee reeksen door elkaar zijn. Er is namelijk een reeks die van 1 tot 9 telt en een die van 9 terug tot 1 telt. De rest van de reeks is dus 3, 7, 4, 6 als je het regeltje vervolgt. Jij hoeft alleen 3 aan te drukken. Doe 5 reeksen goed, dan ben je klaar.

1, 2, 34, 5
1, 3, 57, 9
7, 3, 65, 1
8, 6, 42, 0
9, 7, 53, 1
0, 1, 3, 46, 7
1, 2, 4, 57, 8
1, 4, 2, 53, 6
1, 6, 2, 53, 4
1, 9, 2, 83, 7
2, 3, 5, 68, 9
2, 6, 3, 74, 8
3, 4, 2, 51, 6
7, 3, 6, 25, 1
9, 8, 7, 65, 4
1, 1, 2, 2, 33, 4
1, 1, 2, 3, 1, 1, 45, 1
1, 1, 1, 2, 1, 3, 1, 41, 5

Als je alles gedaan hebt, schijn je veel geleerd te hebben. Je moet nu nog een laatste uitdaging doen. Zeg tegen de Ethereal Man of Lady dat je er klaar voor bent. Je zult dan naar nog een gebied worden geteleporteerd. Hier kom je letterlijk oog in oog te staan met jezelf. Dood de andere jou. Soms zul je weg worden geteleporteerd naar een eindje verder op, of "Me" zal zelf teleporteren. Dan moet je opnieuw naar hem of haar toe lopen en een klap uitdelen. Als je "Me" dood hebt, kom je weer in het eerste deel. Dan mag je van de Ethereal Man/Lady in het boek lezen en weg gaan. Je zult weer terug op Moon Isle komen.

Ga een praatje maken met de Oneiromancer. Je moet nog een keer de o zo wijze lessen herhalen. Als je dat allemaal vertelt hebt, zal ze onder de mensen van Moon Isle verspreiden dat je een goed persoon bent. Ze staat verstelt van je en je quest is klaar.

Beloning: 5.000 Magic en 5.000 Runecrafting xp. Je kunt nu op Lunar Isle en de lodestone van Lunar Isle activeren. Je krijgt ook toegang tot de Lunar magics en je kunt nu de bijbehorende astral runes maken. Je krijgt er alvast 50. De lunar magics zijn aan- en uit te zetten bij het astral altar. Ook twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Dream Mentor, Hero's Welcome, Achievements van Ardougne - Moeilijke taken, Achievements van Falador - Elitetaken, Achievements van de Fremennik-provincie - Moeilijke taken, Achievements van de Fremennik-provincie - Elitetaken, Achievements van Seers' Village - Elitetaken

Over deze pagina

Met dank aan Scary Riyl, Bl4ck_Host, Den Gerrits, Ever121 en Waffie, graveremco, marlboro96, nickisdebest en schatkistje voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.