The Path of Glouphrie

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met King Bolren in Tree Gnome Village.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet The Eyes of Glouphrie, Tree Gnome Village en Waterfall Quest hebben voltooid. Je hebt ook 47 Ranged, 56 Slayer, 60 Strength, 56 Thieving en 45 Agility nodig. Je moet drie monsters van level 82 kunnen verslaan, die aanvallen met melee en Ranged. Ze zijn zwak tegen slash.

Benodigde spullen: Crystal saw of het zaadje daarvan (small crystal seed), mith grapple, crossbow om de grapple af te schieten, voedsel, wapens, armour. Ring of Dueling aangeraden


Je ziet dat King Bolren een nieuw huisdier heeft. Het is zo'n gemeen beest uit de quest Eyes of Glouphrie! Je vertelt de koning dat het dier voor Glouphrie spioneert en wat je hebt beleefd bij de Grand Tree. De koning gelooft je alleen als je dat kunt bewijzen. De anti-illusiemachine van Oaknock is te ver weg, maar de koning denkt misschien dat Oaknocks zoon, Yewknock, zo'n machine hier onder de grond heeft gebouwd. We moeten op zoek naar een gnome die oude kunstvoorwerpen verzamelt, die er wat meer over kan vertellen. Zorg ervoor dat je de crystal saw of het zaadje bij je hebt.

King Bolren

Op naar Golrie, de gnome die je in de Waterfall quest hebt bevrijd! Ga in het zuidwesten van de stad door het hek en ga de grot bij het uitroepteken op de kaart in. In het westen van de grot is Golrie.

Als Golrie nog opgesloten zit, moet je hem bevrijden. Pak hiervoor de sleutel in de kratten in het oosten van de grot, de andere kant dus. De sleutel zit in dezelfde kist als tijdens de Waterfall quest. Met de sleutel kun je Golrie bevrijden.

Praat met hem over anti-illusion devices. Je vraagt hem nu of hij zich herinnert dat je hier ooit eens bent gekomen om wat informatie te krijgen over kunstvoorwerpen van elven. Golrie vertelt dat hij nog kisten vol met spullen van zijn grootvader heeft staan, die tijdens een zoektocht naar elvenspullen spoorloos is verdwenen. De pebble die Golrie je eens heeft meegegeven, was één van zijn souvenirs. Elke maand stuurde hij wat dozen op naar Golrie, die in een opslagkamer werden gedumpt. Je mag er eens rondkijken. De sleutel die je voor de kamer nodig hebt, slingert ergens rond.

Loop naar het oosten van de grot en klim de tunnel in het noorden in. Je komt nu in een vreemde ruimte. Duw de "big monolith" opzij. Een monoliet is een monument dat uit één stuk steen gehouwen is. Doorzoek twee keer de kist in het oosten. Je krijgt nu wat stukjes van een machine, die je in de Eyes of Glouprie quest ook al eens hebt gehad.

Boulder

We moeten nu bij de andere kisten zien te komen. Duw eerst de zuidwestelijke monoliet naar het noorden. Duw daarna de noordwestelijke monoliet naar het oosten. Doorzoek vervolgens de kist in de noordelijke kamer. Je krijgt nu een sleutel en een boek over kristal, geschreven door Yewknock. Er staat in dat elven door te zingen small crystal seeds in voorwerpen veranderen. Bowls kunnen één voorwerp maken, maar elven kunnen zelf verschillende voorwerpen zingen. Eén zo'n bowl staat in de Gnome Stronghold.

Duw de kleinere monoliet ten zuidoosten van je naar voren. Duw vervolgens de grote monoliet ten westen van je weer terug op zijn oude plaats. Je komt nu bij een grote glazen kom en een kist. Als je zaag nog een zaag is, moet je de "Reverse crystal"-optie van de kom gebruiken. Kies dan de "Sing glass"-optie. Je krijgt nu een crystal chime. Open tot slot de kist. Hier vind je de sleutel van de strongroom.

Kruip door de tunnel in het noorden. Je komt nu op de een of andere manier weer terug bij de grot van Golrie. Kruip de tunnel weer in. Je komt nu weer voor de eerste monoliet te staan. Je moet die weer opzij duwen, net als de andere in het zuidwesten. Nu kom je voor een gesloten poort te staan. Open die met je sleutel.

Deur

Je kunt, als je het leuk vindt om wat meer over het verhaal van de quest te weten te komen, het boek dat er ligt, lezen.


Het dagboek van Bolrie

Kies voor het eerste hoofdstuk. Je krijgt nu een filmpje te zien uit het dagboek van Bolrie. Er wordt in verteld dat het een vredige tijd was voor de gnomes, maar dat de twee hoofdsteden, de Grand Tree en Tree Gnome Village, steeds meer gescheiden werden. Bolrie was de leider van de Tree Gnomes, maar King Healthorg werd oud en was nog steeds koning van de Grand Tree. Hij raakte echter steeds minder bekend met de zaken die gaande waren. Mensen wilden het gebied inpikken. Nu zie je dat een adviseur aan Bolrie vertelt dat Khazard naar het noorden optrekt. Healthorg doet hier echter niets aan. Die is zwak, gaat dood en heeft geen oog voor problemen. Argenthorg wil zijn vader opvolgen als koning, maar die zou er alleen maar voor zorgen dat de mensen de Grand Tree kunnen inpikken door ze proberen te kalmeren. Daarom moet de volgende koning de mensen verjagen. Alleen een sterke leider kan dat doen. Hij moet de mensen verjagen en zal hiermee de harten van het volk winnen. Bolrie ziet zichzelf wel zitten als koning van de Grand Tree. De adviseur zegt dat Bolrie de mensen nu moet aanvallen, omdat ze nu nog niet zo sterk zijn. Daarna zal hij als koning gekozen worden.

Hoofdstuk twee is kort. Het gaat over de dood van de koning. Terwijl de meeste gnomes rouwden om de dood van de koning, maakten Argenthorg en Bolrie plannen. De verkiezingen beginnen.

Het derde hoofdstuk begint met dat de gnomes van Healthorg hielden. Zijn zoon zou het dus ook best goed doen. Bolrie's adviseur zou er voor zorgen dat Argenthorg wat minder populair zou worden. Daar heeft Bolrie nu spijt van. Bolrie zegt in het filmpje dat hij denkt dat Argenthorg meer van mensenvoedsel dan van de traditionele gnomeskeuken houdt. Hij maakt Argenthorg zwart door te zeggen dat hij meer van mensen dan van zijn eigen kind houdt. Ook zegt hij dat Argenthorg heeft toegestaan door de mensen bedrogen te worden. Argenthorg heeft natuurlijk nog niets gedaan. Bolrie komt nu met bewijzen, waarvan Argenthorg dat ze vals zijn. Bolrie zegt dat Argenthorg een verwend zoontje van de koning is en niets voorstelt. Nu roept Argenthorg om zijn vader. Die is er natuurlijk niet. Argenthorg herinnert zich iets wat zijn vader gezegd heeft. Laat je niet misleiden door illusies. Hij denkt dat dit zo'n illusie is. Yewknock zet de machine aan en de adviseur van Bolrie wordt ontmanteld. Hij is eigenlijk Glouphrie. Bolrie gelooft zijn ogen natuurlijk niet. Hij vertrouwde zijn adviseur. Glouphrie zegt dat hij zijn werk gewoon goed gedaan heeft: hij heeft gezegd wat Bolrie moest doen om koning te worden. Dat was bijna gelukt. Bolrie trekt zich nu terug uit de verkiezingen, omdat hij niet echt geloofwaardig meer is. Glouphrie vertrekt weer. Hij wil de gnomes weer sterk maken en gaat een nieuwe stad stichten. Iedereen die de gnomes weer sterk wil zien, mag mee. Hij vraagt Bolrie om mee te gaan. Bolrie weigert dat natuurlijk. Hij wil geen bedrieger volgen, hij heeft zijn familie-eer al genoeg geschonden. Zo eindigde de politieke carriëre van Bolrie en werd Argenthorg koning. Bolrie kan zijn hoofd niet meer laten zien en is het land van zijn volk ontvlucht. Illusies mogen niet meer voorkomen. Iedereen die zich daaraan schuldig maakt, moet gestrafd worden. Bolrie zal daarvoor zorgen.


Ga naar de machine toe. Je moet nu weer zo'n leuk puzzeltje als in de quest Eyes of Glouphrie oplossen. De werking is bijna precies hetzelfde. De machine bestaat weer uit drie delen: een wisselaar, de puzzel en de kaart met de waarden van de verschillende kleuren. De waarden van de verschillende kleuren en vormen zijn als volgt:

KleurCircleTriangleSquarePentagon
Red1345
Orange26810
Yellow391215
Green4121620
Blue5152025
Indigo6182430
Violet7212835
Machine

Op het plaatje staat hierboven in het eerste vakje een gele pentagon. Deze heeft volgens de tabel hierboven de waarde 15. Een rode cirkel is 1. Samen is dat 16. Je moet nu één stukje in de gleuf gooien de de waarde 16 heeft. Dat is dus een groen vierkant. Daaronder staat alleen een violet pentagon. Deze heeft de waarde 35. Je moet twee stukjes zien te vinden die de waarde 35 hebben, bijvoorbeeld een indigo pentagon en een rode pentagon. Stop die in de machine en druk op het vinkje. Je kunt stukjes wisselen in de machine naast machine met de puzzel als jouw stukjes niet passen.

Je krijgt nu een filmpje te zien waarin King Bolren inziet dat je gelijk had. Ga snel naar hem toe door de monoliet opzij te duwen en terug in de tunnel te gaan. De koning zegt dat je het wezen even moet doden. Doe dat en praat weer met de koning. Je komt te weten dat er een gnome is die naar de stad van Glouphrie, Arposandra, op zoek is. Hij heet Longramble, maar de koning weet niet waar hij is. Eén gnome heeft een bijna magische kennis over de locatie van gnomes: Aluft Gianne junior. Hij heeft een voedselbezorgservice op de eerste verdieping van de Grand Tree. Ga eens met hem praten.

Ga met de Spirit Tree naar de Grand Tree, klim één keer de ladder op en ga naar het noordwesten. Vraag Gianne junior naar Longramble. Gianne vertelt dat hij nog een order heeft openstaan. De coördinaten van zijn plaats zijn 2 degrees, 7 minutes south; 3 degrees, 7 minutes west.

Teleporteer naar Castle Wars en pak je mithril grapple en crossbow van de bank. Loop daarna naar het zuiden en ga zo snel mogelijk naar het westen. Loop een stuk langs de rivier, totdat je een eilandje in de rivier ziet met een boom er op. Slinger met behulp van je crossbow en grapple naar de overkant. Daar loopt Longramble.

Longramble

Longramble kan in het begin niet zo goed praten, omdat hij dat maandenlang niet heeft gedaan. Na een gesprek over zijn spraakvermogen en zijn zoektocht naar de rand van de aarde ga je over op het onderwerp Arposandra. Daar is hij alleen naar opzoek als omweg naar de rand van de wereld. Glouphrie ging met zijn groep de westelijke bergen in. Daarom ligt de stad misschien wel hier. De stad zal moeilijk te vinden zijn, omdat Glouphrie meester in illusie is. De gnome heeft in het westen een afvalbuis gevonden, die niet door de normale bewoners van dit gebied, de elfen, is gemaakt. De pijl wordt bewaakt door door iets dat gnooms lijkt: een grote schildpad! Wel heeft deze schildpad grote tentakels onder zijn schild heeft, waar Glouphrie voor kan hebben gezorgd. De weg naar de stad is ook geblokkeerd door vervelende wortels.

Loop verder. Je komt nu een zieke spirit tegen. Praat tegen de boom. Je kunt hem verstaan door de speciale connectie die Hazelmere je in Eyes of Glouphrie heeft gegeven. De spirit tree heeft zijn connectie met de anima mundi verloren, de verbinding die spirit trees gebruiken om te praten en wezens te laten reizen. Nu ga je zomaar via de anima mundi met Hazelmere praten. Na wat gescheld op jou dat je hem uit zijn concentratie hebt gehaald, ziet hij de zieke spirit tree en krijg je een filmpje te zien, waarin je via de boom voelt dat je doodziek bent. Nu biedt Hazelmere zijn excuses aan je aan. Hij vertelt dat de grond door krachtige magie is vergiftigd en zo de anima mundi is gesaboteerd. Het moeras met gif verderop, is waarschijnlijk een afvalproduct van Glouphrie's energievoorziening en maakt de boom ziek. Alleen de elfen kennen een tegengif: zingen. Nu vraag jij of je een elf moet zoeken en hierheen moet brengen. Hazelmere denkt niet dat iemand mee zou willen gaan. Er is al eeuwenlang geen elf meer in het gnomenland geweest.

Bowl

Ga terug naar de spirit tree en rinkel met de chime die je bij de grote glazen kom in de grot bij Golrie hebt gemaakt. De spirit tree zal helemaal opfleuren en mooie, groene blaadjes krijgen. Hij bedankt je hartelijk. Nu voelt hij ook dat zijn wortels de toegang tot de grot blokkeerden. Het antwoord van wat er in de anima gebeurd, ligt in de grot. Vanaf nu kun je deze spirit tree gebruiken om naar andere spirit trees te reizen. Andersom werkt ook.

Maak je klaar voor het gevecht. Neem de chimes, een wapen, armour, voedsel, wapens en eventueel prayer potions, een super set en energy potions mee. Ga daarna bij de spirit tree naar het westen. Daar zie je een grote pijp, waar je in kunt gaan. Doe dat. Klim het laddertje op en ga de deur in het oosten door. Ren nu naar het oosten. Je kunt Protect from Ranged aanzetten tegen de aanvallen van de terrorbirds om life points en voedsel te sparen. Ga het laddertje af dat je tegenkomt, loop naar het noorden en klim de ladder weer op. Volg nu de grot naar het noordwesten. Probeer de zwarte stukken te vermijden, die vertragen je. Je komt vanzelf bij een deur. Ga die weer door en loop naar het westen. Ladder af, ladder op en weer naar het noordwesten. Ga ook hier door de deur. Neem de oostelijke deur. Nu komt het gevecht. Gebruik eerst je chime met een terrorbird, anders zul je hem niet kunnen doden. Op een gegeven moment zal het effect van de chime zijn uitgewerkt. De terrorbird verandert dan weer in groen. Doe je chimes dan weer op de terrorbird en dood hem verder. Dood de drie terrorbirds van level 82. Ze vallen met Ranged en Melee aan. Je kunt niet wegteleporteren.

Als je de terrorbirds dood hebt, moet je door de opening kijken en zie je een filmpje waarin twee terrorbird guards met elkaar over hun saaie baan praten. Nu horen ze iets. Ze horen jou en drukken op de rode knop. Nu stroomt er allemaal teer uit de pijpen in de kamer waar jij bent. Je probeert er over heen te lopen, maar komt vast te zitten en teleporteren werkt niet. Hazelmere weet je toch weg te krijgen.

Je bent nu in het huis van Hazelmere. Praat met hem. Hij zegt dat hij alleen maar iets voor je terug deed en dat je, ondanks dat je een mens bent, het misschien in je hebt om een spirit tree magiër te worden. Hazelmere heeft door jou de toekomst gezien en zijn einde is bijna gekomen. Toen je hem voor de eerste keer stoorde, kwam hij er achter dat Guthix besloten had dat zijn tijd op Gielinor, de wereld van RuneScape, er op zat. Hazelmere heeft zijn keuze gemaakt en de eerste stap gezet. Welke keuze wil hij niet zeggen, het is belangrijker dat je je toekomst inziet. Er zal een tijd komen met grote veranderingen, waarin jij veel goeds zult doen. Acht getalenteerde broers zullen de bedrieger van de mahjarrat naar het noorden volgen om tegen hem te vechten. Hij ziet jou, gekleed in de kwade kleren van de nacht, gedecoreerd met oker als gepolijst goud, maar jij zult trouw blijven aan Guthix. Van de broers zullen er twee overleven. Eén staat voor het pad van Slayer, de andere voor een krijger. Hazelmere heeft zijn keuze gemaakt. Het is aan jou om te bewijzen dat het de juiste keuze is. Binnenkort is het tijd om het wachterschap van de tree spirits over te geven, misschien wel aan jou. Jij zegt dat je niet weet wat je moet doen of dat Hazelmere je het moet leren. Hij zegt dat het geloof je het wel leert. Jullie zullen elkaar weer een keer ontmoeten, maar misschien is dat wel de laatste keer.

Wanneer je wilt weten hoe Hazelmere's voorspelling uitkomt, kun je While Guthix Sleeps doen.

Beloning: 5.000 Magic, 30.000 Strength, 20.000 Slayer en 5.000 Thieving xp. Je kunt nu met de spirit trees naar de plek van de zieke spirit tree reizen. Je hebt ook toegang tot een Slayer Dungeon. Ook twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Prisoner of Glouphrie, While Guthix Sleeps, Achievements van Tirannwn - Gemakkelijke taken

Over deze pagina

Met dank aan Ru ben ik, halmpje, matthewvl, Aardblei, Anil, Chroax, Hoodstar1991, I-GhostII, Odius33 en peng mcguin voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.