Ritual of the Mahjarrat

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Sir Tiffy in het park van Falador.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Enakhra's Lament, Fairy Tale Part III - Orks Rift, Fight Arena, Hazeel Cult, Rocking Out, The Slug Menace, A Tail of two Cats, The Temple at Senntisten en While Guthix Sleeps hebben voltooid. Je hebt ook 76 Crafting, 77 Agility en 76 Mining nodig. Je moet tegen monsters van level 135 tot 150 kunnen vechten en je kunnen verdedigen tegen monsters van level 160.

Benodigde spullen: Rope, spade, catspeak amulet (e) of cramulet, ring of visibility. Als je de ring of visibility bent verloren, moet je terug naar de ingang van de Shadow dungeon uit Desert Treasure. Deze is bij de omheining ten westen van de Fishing guild. Praat daar met Rasolo. Een digsite pendant, antidragon shield, voedsel, armour en een wapen zijn handig. Het is aan te raden alles met Ranged te doen.


Praat met Sir Tiffy over Ritual of the Mahjarrat. Nu zul je vragen of hij nog een klusje voor je heeft. Sir Tiffy vertelt je dat een van zijn mannen op Mos Le'Harmless een aanval op menselijke nederzettingen onderzoekt. Je moet op Mos Le'Harmless naar de als piraat verklede Sir Tendeth zoeken. Accepteer de quest en zeg dat je meteen zult gaan. Je krijgt nu een teleport naar Mos Le'Harmless aangeboden.

Sir Tiffy

Sir Tendeth loopt in het zuidelijke café. Hij vertelt je over een zeer groot gevaar, dat niet de piraten zijn. Je krijgt nu van het spel een waarschuwing dat het veel lastiger zal zijn op Mos Le'Harmless te lopen tot je een deel van de quest hebt gedaan. Ga door. Je hoort een verschrikkelijke schreeuw en ziet hoe het café er ongevraagd een paar nieuwe ramen bij krijgt.

Sir Tendeth

Ondervraag de piraten. Eén piraat vertelt over draken in gewaden die de stad via de poort hebben verlaten en de jungle in zijn verdwenen.

Zorg ervoor dat je voldoende voedsel bij je hebt en verlaat de stad via het noorden. Sir Tendeth zal je achterna komen, maar hij doet zijn naam (spreek uit als certain death) eer aan en wordt onderweg opgeblazen.

Nu moet je erachter zien te komen wat de aanval veroorzaakt heeft. Zorg er voor dat je zo dicht mogelijk bij het oosten komt door de sporen te volgen die de explosies op de grond hebben veroorzaakt. Je moet zo veel mogelijk gedekt achter bomen blijven, anders word je door hetzelfde opgeblazen als Sir Tendeth, verlies je enkele honderden life points en kom je weer bij het begin. Een anti-dragon shield en antifire potion kunnen de schade flink verminderen. Denk niet dat je slim bent door met rum van Trouble Brewing achter het ding te teleporteren, de rum zal dan niet meer werken. Loop zo veel mogelijk schuin naar het oosten, zonder dat je recht naar het noorden of zuiden gaat. Het is een flink stuk naar het oosten, tot voorbij Trouble Brewing. Sta niet te lang op dezelfde plaats, dan kun je ook gehit worden. Blijf, als je eenmaal een schuilplek hebt gevonden, een tweetal seconden staan. Anders zal het spel denken dat je geen dekking hebt genomen en zul je alsnog geraakt worden.

Kaart

Op een gegeven moment zul je een filmpje met draakachtige wezens, ook Dragonkin genoemd, in gewaden te zien krijgen. Zij hebben het over een razernij die bezinkt door de verwoesting, maar dat de steen nog steeds wordt gebruikt en dat ze een grotere populatie moeten aanvallen om de pijn te verlichten. De "false user" moet gevonden worden. Hierna vliegen ze weg.

Ga terug naar Sir Tiffy en vertel het nieuws. Je moet nu een beschrijving geven van de aanvallers. Kies wat. Je gaat met Sir Tiffy naar de archieven om meer informatie over de wezens te vinden. Praat daar met hem. Lady Table pakt het dossier over de Dragonkin. Er zit een briefje bij van Robert the Strong, de vroegere vorm van de kat Bob. Hier staat op dat de aanraker van de steen de kraag van zijn reïncarnatie moet pakken. Daar staat de code naar Kethsi op, waar de sleutel van de puzzel ligt.

Zeg dat je het deel van de reïncarnatie snapt en dat het een kat is. Je vertelt over Bob. Vertel nu over het deel van de stonetoucher en zeg dat jij het bent. Sir Tiffy denkt dat dat mogelijk is, omdat je de Stone of Jas hebt aangeraakt.

Nu moeten we Bob opsporen. Hij kan de hele wereld overlopen en is dus steeds ergens anders. Je kunt hem opsporen met een catspeak amulet (e) of cramulet. Klik bij het amulet op "Open" en draai aan de snorharen tot het amulet oplicht. Loop deze richting uit. Herhaal dit steeds, totdat je Bob hebt gevonden. Als je geen zin hebt om te zoeken, moet je meteen na een update naar Burthorpe gaan. Daar start Bob namelijk met zijn omzwervingen door RuneScape.

Bob

Bob geeft je zijn halsband als je hebt uitgelegd waar je hem voor nodig hebt. Bestudeer deze en draai hem om. De fairyringcode DIR-AKS staat erop.

Zorg ervoor dat je negen plaatsen in je inventory vrij hebt en draai eerst DIR op de fairy ring, ga terug en draai AKS. Je komt nu op Kethsi.

Doorzoek in het noordwesten de hoop troep. Je vindt tetrahedron 4, die je later nodig hebt.

Ga in het zuiden de grote gevallen plaat op en loop naar het noorden. Doe hier de halsband op. Draai de halsband naar de kant met Bob erop en draai hem naar links. Zet hem nu in de rechterstreep. Je krijgt een deel van een standbeeld, een briefje voor Robert, een briefje voor jou, tetrahedron 1 en Robert's necklace.

Kethsi

We moeten nu een soort agility-parcours doen.

Plattegrond
  1. Spring in het zuiden naar de andere kant. Doe de arm op het beeld dat er staat.
  2. Er zal een plank tevoorschijn komen, waardoor je naar de overkant kunt lopen. Doe dat. Als het mislukt, gaan er 100 life points van je af.
  3. Ga aan de overzijde de ladder af.
  4. Ren tegen het muurtje in het zuiden op. Je komt hoger.
  5. Klim de muur op en slinger naar de overzijde.
  6. Loop over de plank en spring eraf.
  7. Spring naar het andere deel van de ruïne in het zuiden.
  8. Ga tweemaal de ladder af.
  9. Wring je door de pijp in het noordoosten.
  10. Pak de pickaxe uit de troep en hak de berg stenen weg.
  11. Klim de muur op en ren over de twee muren.
  12. Ga via de handgrepen naar het westen.
  13. Ga de ladder af, loop naar buiten en ga naar het noordoosten. Je ziet opnieuw een hoopje troep. Hier zitten tetrahedron 3 en een strange device in. Hier staat een code op, die op elke plaats anders is. Hij geeft coördinaten aan.
  14. Ga terug naar het westen en klim de ladder weer op. Klim ook de volgende ladder op en spring naar het zuiden. Als dit mislukt, moet je de puzzel vanaf stap 9 opnieuw doen.
  15. Glijd het dak af.
  16. Negeer de trap en spade en loop over de plank naar het eilandje in het zuiden. Hier ligt opnieuw een hoopje troep, dit maal met tetrahedron 2.

Ga terug naar de trap en pak de spade van de grond. Ga nu de grot in.

Ladder

Je komt voor een dichte deur te staan. Doe de tetrahedrons in de uitsparingen in de muur. Je krijgt nu een code, die voor iedereen anders is. Deze code moet jij op je strange device zien te krijgen. De eerste twee letters van de code zijn breedtegraden, de laatste twee lengtegraden. Kijk op het kaartje hierboven voor waar je ongeveer moet graven. Als je de code op je strange device hebt, moet je graven. Je krijgt een sleutel.

Open de deur in de grot met de sleutel. Je kunt nu in de ruimte erachter. In de boekenkast in het zuidoosten ligt een rol met een spreuk erop. Leer die. Het is niet erg als je geen 87 Magic hebt. De spreuk heb je in de quest niet nodig, maar na de quest kun je hem wel gebruiken.

Pak Dathana's message uit de boekenkast ernaast. Het gaat over de Stone of Jas die naar Kethsi is gebracht, de verwoesting die de Dragonkin hebben veroorzaakt, hoe hun kracht groeit naarmate de Stone of Jas gebruikt wordt en over bane ore, waar wapens van gemaakt kunnen worden waar de Dragonkin niet tegen kunnen.

Houd het boek bij je en rapporteer je bevindingen aan Sir Tiffy. Hij leest het boek en vertelt dat Lucien blijkbaar de steen veel gebruikt, omdat de Dragonkin in kracht groeit en hun lot met de steen verbonden is. Hij vertelt dat je met de personen uit While Guthix Sleeps in het kasteel van Falador moet praten. Doe dat.

Falador

Tijdens het gesprek verschijnt opeens Ali the Wise uit Nardah, een man die wel erg veel over de Mahjarrat weet en wiens naam een anagram is van de Mahjarrat Wahisietel. Ali the Wise vertelt dat het ritueel van de Mahjarrat, waarin ze een van hun soort moeten opofferen om de rest weer een tijdje te kunnen laten leven, eerder is dan gedacht. Misschien kunnen gebruiken om Lucien te doden. Er is vast nog wel een Mahjarrat die Lucien weg wil, waar jullie samen mee kunnen werken. Akrisae wil niet samenwerken: hij vindt elke Mahjarrat slecht. Je moet hem gaan overtuigen.

Dit helpt. Nu moeten jullie de plaats van het ritueel onderzoeken, bij Ghorrock. De Stone of Jas ligt daar misschien ook inmiddels, omdat Lucien hem wil gebruiken. Je moet die opsporen en wegteleporteren. Daarvoor krijg je tele-orbs mee. Ali the Wise vertelt verder dat Zemouregal waarschijnlijk Arrav bij het ritueel wil gebruiken. Het is verstandig zijn hart mee te nemen, die je in Curse of Arrav hebt gejat. Met een bepaalde spreuk kan Zemouregals controle over het hart worden opgeheven. Je krijgt het hart mee. Verder moet je het kasteel van Zemouregal binnendringen voor informatie over eventuele beschermende spreuken op het hart. Voor dit alles moet je echter met Azzanadra gaan praten.

Azzanadra is degene die je in Desert Treasure uit zijn piramide hebt bevrijd en waarmee je later het altaar voor Zaros op de Digsite hebt hersteld, zodat Zaros weer met deze wereld kan communiceren.

Reis naar de Digsite en zoek Azzanadra op. Je kunt bij hem komen door de winch in het westen in te gaan. Je vertelt hem dat Lucien de Stone of Jas heeft en stelt een samenwerking voor met Ali. Hij accepteert, maar vraagt je nog wel om een gunst. Azzanadra kan niet buiten de muren van deze tempel met Zaros praten. Je moet beacons bij het ritueel verstoppen waardoor hij daar wel krachten van Zaros kan ontvangen.

Azzanadra

Zorg ervoor dat je een anti dragon shield en ring of visibility draagt. Neem een rope, het hart van Arrav, de beacons, voedsel en armour mee. Je moet alleen nog een armoured zombie van level 72 kunnen doden.

Draai DKS op de fairy rings. Loop vanaf hier richting het huntergebied van Rellekka. Bij de sabre-toothed kyatts is Erjolf. Vaar met zijn kano naar Ghorrock.

In het oosten staat het kasteel. Loop er heen en pas op voor de draken. We moesten het plateau onderzoeken, maar moeten eerst nog wat voorbereiden. Ga naar de binnenplaats van het kasteel. Ga daar in het westen de trap op en in het oosten af. Klim daar tegen de muur op. Loop naar het westen en ga daar de muur weer af. Je komt nu bij een luik in de grond. Ga die in. Nu moet je op zoek naar een heat globe op de grond. Deze ligt bij iedereen op een andere plaats en kan beneden of boven liggen. Ga de grot uit als je hem hebt gevonden.

Loop vanaf de binnenplaats van het kasteel zo ver mogelijk naar het zuiden. Klim over de pilaar en loop het plateau op waar het ritueel zich zal voltrekken. Zorg ervoor dat de undead broav je niet ziet, omdat je dan gesnapt wordt en in de cel belandt. Als het toch gebeurt, moet je in de cel het bed doorzoeken om een chisel en spade te krijgen. Doe je chisel op de tegels in het oosten en graaf een gang naar buiten. Door naar het zuiden en het oosten te gaan kom je weer op het plateau.

Er is je opgedragen verschillende dingen te doen op het plateau:

Ga nu naar het kasteel van Zemouregal in het westen. De ingang is aan de zuidkant. Hier loopt een armoured zombie van level 72. Dood deze om decoder strips en een code key te krijgen. Hiermee moet je de puzzel op de deur oplossen. De puzzel is hetzelfde als in Curse of Arrav.

Codes

Lees eerst wat er op de code key staat en onthoud dit. Open de puzzel op de deur. Pak de eerste strook en schuif die met de vier pijltjes op de eerste letter van je code. Doe dit ook met de andere stroken. Staat er bijvoorbeeld FGAB op je code key, dan schuif je de strook met 1 over het rijtje van F, de strook met 2 over het rijtje van G enzovoort. Als je alle stroken op hun plek hebt, moet je de cijfers die je ziet, in het midden invullen. Hier moet je weer de volgorde van de stroken aanhouden. In het geval van de lettercode FGAB krijg je dus cijfercode 1345.

Eenmaal binnen zie je dat elke deur zo'n puzzel heeft. In een krat in het noordoosten zit een nieuwe sleutel. Open hiermee de deur in het westen en ga naar binnen. In de kamer in het noorden kun je in kisten nog een code key vinden. Je krijgt ook heart magic notes. Het maakt melding van obsidian dat bescherming biedt.

Ga nu terug naar de hal en ga de ladder in het oosten op. Open hier de deur met je nieuwe code key. Sla binnen de zwarte steen, obsidian, kapot.

Je kunt nu eventueel ook nog de trap in het westen opgaan, dan hoor je een kort gesprek tussen Zemourgal en zijn generaal over een zombieleger dat op volle sterkte is en Arrav die is opgesteld.

Ga nu terug naar het plateau. In het zuidoosten staat een oude bekende: Movario. Vraag hem of hij nog voor Lucien werkt. Hij is verbolgen over het feit dat Lucien hem van de steen vandaan houdt. Vraag nu wat hij aan het doen is. Hij zoekt naar de plaats waar Lucien de steen heen heeft gebracht. Dat doe jij ook en daarom stel je voor om samen te werken. Movario zal er over denken. Praat nogmaals met Movario. Hij vertelt dat het shadow magic in de buurt is.

Movario

In het zuiden staat een pedestal die je alleen kunt zien wanneer je een ring of visibility draagt. Doe hier de heat orb op, die je voordat je het plateau op ging, uit het kasteel ten noorden van het plateau hebt gehaald. Er verschijnt een tunnel. Bereid je voor op de gevechten. Het is aan te raden alles met Ranged te doen. Neem een war tortoise of beast of burden mee voor extra voedsel. Neem geen andere potions dan prayer potions mee. Alles worden gratis verhoogd, hoger dan jij met je potions kunt bereiken.

In het zuidwesten staat de Stone of Jas. Doe de tele-orbs erop. Je krijgt een prachtig filmpje te zien uit het jaar 3100 van het derde tijdperk, waarin de God Wars bezig is en Commander Zilyana door K'ril Tsutsaroth wordt verslagen, maar door Saradomin zelf bij de Stone of Jas weer tot leven wordt gewekt. Ze hebben hierna een gesprek over de Stone of Jas. Niemand, behalve Saradomin, Zamorak en nu Zilyana, weet dat de steen bestaat. De steen heeft Zamorak tot god gemaakt en Saradomin heeft hem verborgen. De steen is de enige reden dat Zamorak de God Wars is begonnen: hij wil hem hebben.

Filmpje

Nu keer je terug naar het heden en knippert je scherm. Je teleporteert weg en ziet een leger met Sir Tiffy. Ze vertellen dat het ritueel begint en gaan marcheren. Ze stuiten op een leger van General Khazard, die Ali gewoon in zijn Mahjarratvorm verandert. Beantwoord de vraag of al vermoedde dat hij een Mahjarrat was met ja of nee. Nu vertelt Ali the Wise dat hij nog steeds aan jouw kant staat en begint de eerste van vele gevechten.

Wanneer je tijdens een van de gevechten doodgaat, zal je graf onderaan de boom met het touw komen. Als je de boom opklimt, begint het gevecht weer waar je was gebleven. Er zijn echter ook mensen die melden dat hun graf bij de pilaar waar je de eerste keer over moest klimmen om op het plateau te komen staat. Ga daar dus heen als je graf niet bij de boom staat. Je kunt tussen de gevechten door weg.

Dood Khazard. Je zult hierbij worden geholpen door Sir Tiffy en zijn ridders. Je kunt ze al het werk laten doen, maar dat zal lang duren. Je levels worden naar rond de 200 gebracht. Khazard zal aanvallen met magic. Ook roept hij zijn hond Bouncer op, die regelmatig 40 tot 60 hit en waartegen Prayer niet werkt. Bouncer kan alleen door Wahisietel kan worden gedood. Het is daarom aan te raden Bouncer naar Wahisietel te lokken als hij er is. Zet Protect from Magic aan en val Khazard aan met Ranged. Ga in de bomen in het noordwesten en val Khazard vanaf daar aan.

Als Khazard bijna dood is, teleporteert hij weg. Jullie gaan verder naar het ritueel. Wahisietel ruikt een Mahjarrat en denkt dat het Khazard is. Het is echter Lucien die verschijnt. Hij neemt vier ice titans met zich mee. Jij moet er twee doden.

Filmpje

De ice titans vallen aan met melee. Ook de titans kun je het beste met Ranged aanvallen, omdat je ze achter de stenen vast kunt zetten. Pas goed op voor de aanval die Lucien regelmatig op. Er zal een zwart doodshoofd door de lucht vliegen, die inslaat op de plaats waar jij stond toen de spreuk werd uitgesproken. Ren enkele stappen weg, omdat je anders in een zwarte wolk terecht komt, die regelmatig rond de 150 zal hitten. Ook moet nooit Lucien aanvallen. Als je dat doet zal hij een zwarte schedel op je afsturen die 3000 op je hit. Dit kun je niet ontwijken.

Wanneer de twee ice titans dood zijn, roept hij twaalf sterkere ice demons op. Gelukkig zal Sliske, degene die de Barrow-broers heeft vervloekt, de Barrow-broers oproepen om te laten vechten. Hierdoor hoef jij er nog maar met twee af te rekenen. De ice demons zijn level 140. Zij vallen aan met Ranged en Magic. Gebruik Protect from Magic. Ze hebben een speciale aanval die ijspegels rond je laat verschijnen. Op de plaatsen van de ijspegels kun je niet lopen. Blijf niet te lang staan, dan loop je het risico insloten te worden. Dat is in combinatie met Luciens zwartewolkenaanval, die hij nog steeds gebruikt, dodelijk. Blijf wel dicht bij de demons, zodat je war tortoise ze eventueel kan aanvallen.

Als ook de demons dood zijn, komt er een gesprek tussen alle Mahjarrat. Ze gaan praten over wie er geofferd moet worden. Na wat gekibbel laat Lucien Jhallan verschijnen, de Mahjarrat die jij in een grot onder de plaats van het ritueel hebt opgesloten in de hoop dat hij gratis mee kan liften op het ritueel. Zemouregal is het daar mee eens, maar de rest niet en daarom begint er opnieuw een gevecht.

Het huisdier van Zemouregal, Sharathteerk, roept armoured zombies op. Deze keer kun jij toekijken hoe de rest de zombies doden. Als die dood zijn, roept Zemouregal Arrav op. Val hem aan. Op een gegeven moment zal hij je volgen. Lok hem naar zijn hart. Als hij genoeg schade heeft opgelopen, krijgt hij zijn hart terug en keert hij zich tegen Zemouregal.

Zemouregal zal zich op een gegeven moment tegen Lucien keren. Azzanadra vertelt dat de zuidelijke beacon kapot is en gerepareerd moet worden. Lucien roept een Glacor op, maar die moet je negeren. Pak de vier stukken van de grond, maak ze aan elkaar en zet de beacon weer in de boom.

Nu vindt Lucien het wel welletjes. Hij offert Jhallan en het doodshoofdachtige van elke Mahjarrat verdwijnt.

Filmpje

Azzanadra hit door Zaros flink op Lucien, maar die roept de Stone of Jas op om weer op krachten te komen. De Dragonkin komen aanvliegen, die Idria en de "False User" van de steen, Lucien, doden. De Staff of Armadyl breekt hierbij, maar daar besteedt niemand aandacht aan. Nu wil Sliske jou een van de Barrow-broers maken, maar Akrisae springt tussen jullie beide in en wordt zelf een Barrow-broer. Als Sliske en Akrisae zijn verdwenen, lacht Wahisietel erom en zegt hij dat Sliske nooit te vertrouwen is. Wahisietel teleporteert weg.

Hierna laat Sir Tiffy een druïde tevoorschijn komen die de Stone of Jas naar een onbekende plaats teleporteert. Deze druïde weet zelf ook niet waarheen. Je moet hierbij op een nummer klikken. Wat maakt niet uit.

Jullie teleporteren naar Falador, maar jij ziet eerst nog een visioen van een in brand gestoken Draynor, waar alle dode helden nogmaals sterven. Loop wat rond. Sir Tiffy en jij gaan uiteindelijk ook dood. Hierna krijg je een waarschuwing van de Dragonkin dat dit iets is wat nog gaat komen. Het begin allemaal in Edgeville... Edgeville zal er inderdaad niet best uitzien als je er komt.

Je komt in Falador. Sir Tiffy weet niets van je visioen. Je quest is voltooid.

Beloning: 110.000 Agility, 40.000 Crafting, 40.000 Mining en drie keer 80.000 xp in een skill naar keuze. De skills waarin je xp kiest, moeten hoger zijn dan 72. Je krijgt toegang tot een nieuwe Barrow-broeder (Akrisae the Doomed), waarvan je het armour nu ook kunt gebruiken. Je krijgt toegang tot rune dragons als je ook de quest Fate of the Gods hebt voltooid. Je kunt ook in de Baneore cave, waar je bane ore kunt hakken, een speciale combatbonus krijgt en tegen Glacors kunt vechten. Met bane ore kun je pijlen en bolts maken. Je kunt de spreuk van Lunar magics Tune Bane Ore gebruiken en Armadyl runes maken. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Koschei's troubles, Achievements van Morytania - Elitetaken


Extra informatie

Na de quest kun je met Arrav praten, die in het noorden van het plateau staat. Hij zal je bedanken dat je hem hebt bevrijd en tot as verkruimelen. Je ontvangt 3.000 Prayer xp.

Je kunt na de quest ook nog met Azzanadra bij Sentisten en Ali the Wise in Nardah praten voor extra informatie over de Mahjarrat en de Dragonkin. Bob kun je zijn halsband teruggeven, maar de briefjes en de necklace zijn bestemd voor een latere quest.

Over deze pagina

Met dank aan s vinni, Blandsdale, Dirk van Dongen, Eigenwijs, L Quest Alot, Pieter, PvM Jensi, Spartur, mrperfectk, psv1913, ravin-george en rynck voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.