Sliske's Endgame

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt:

Praat op het pleintje tussen de huizen in Draynor Village met Relomia

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Children of Mah, The Death of Chivalry, Hero's Welcome, Kindred Spirits, Nomad's Elegy en One of a Kind hebben voltooid. Je moet tegelijk tegen monsters van level 150, 799 en 1000 kunnen vechten, die geholpen worden door zwakkere monsters.

Benodigde spullen: Spullen om te vechten. Een The Heart teleport of desert amulet (2) of hoger is handig. Verder heb je één van het volgende nodig:

Nu de eclips aanstaande is, is het tijd voor Sliske om zijn godendoodwedstrijd met als prijs de Stone of Jas af te ronden. Relomia vertelt dat Sliske graag wil dat je een paar goden een uitnodiging voor het eindfeest te bezorgen. Vraag waar alle goden zijn. Ze zal het je vertellen. Accepteer hierna de quest.

Plaatje

Goden uitnodigen

We moeten nu alle goden bezoeken. Je kunt met alle goden een praatje maken en ze vragen naar hun gedachtegoed. Ook is het mogelijk om je voor de duur van de quest bij een van de goden aan te sluiten als je dat wilt, of tegen Armadyl, Saradomin en Zamorak zeggen dat je ze zult tegenwerken.

Saradomin

Saradomin is bij de White Knights in het kasteel van Falador. Ga de ladder in het oosten van het kasteel op, loop richting Sir Renitee en ga daar de trap op.

Zodra je met Saradomin praat, geef je hem zijn uitnodiging. Hij vindt het een rare gang van zaken hoe Sliske je behandelt en vraagt of je Sliske haat of niet. Antwoord en je kunt hem nog vele vragen stellen, waaronder over zijn plannen met Sliske's Endgame. Wanneer je je niet vol overtuiging bij hem aansluit, zal hij daar geen antwoord op geven.

Saradomin

Armadyl

Armadyl zit bovenop zijn toren bij het Clan Camp ten zuiden van Falador. Hij neemt de uitnodiging ook aan. Door met hem te praten, kun je Armadyl eventueel vertellen over Zaros' experimenten op aviansies. Dat zal Armadyl kwaad maken op Zaros.

Seren en Zaros

Ga naar Prifddinas en praat bovenin de Tower of Voices, de toren waar de lodestone is, met Seren. Hier is Zaros ook. Ze hebben een gesprek over de gebeurtenissen in Children of Mah, waarin Seren hun moeder heeft moeten doden. Je geeft Zaros en Seren hun uitnodiging. Dan gaat Zaros weg en kun je Seren adviseren Zaros te vertrouwen of niet.

Zamorak

Zamorak is op de eerste verdieping van de Black Knights' Fortress, naast Edgeville. Het is ook mogelijk om met hem in de schuilplaats van Dishonour Among Thieves te spreken door er met de Communication device uit de quest heen te teleporteren.

Om Black Knights' Fortress binnen te komen heb je wat uit het lijstje bij de benodigde voorwerpen van deze quest nodig.

Icthlarin

Icthlarin is bij Death. Ga bij de lodestone van Draynor het kantoor van Death in via de zandloper.

Je komt in een gesprek terecht waarbij Death probeert te voorkomen dat Icthlarin iets gevaarlijks gaat doen. Kies één van de opties en het blijkt dat Itchlarin op Sliskes uitnodiging zal ingaan, omdat hij wil voorkomen dat de Stone of Jas in de handen van een god valt die er iets mee wil doen. Tijdens Sliskes wedstrijd zal Itchlarin op jouw beslissingen vertrouwen. Kies een antwoord en je bent klaar.

Het begin van het eindspel

Praat weer met Remolia. Ze zegt je naar de Heart of Gielinor te gaan en daar de eclips af te wachten. Neem een goed wapen, voldoende voedsel goede bescherming mee, maar laat Summoning-dieren thuis.

De gebeurtenissen zullen niet plaatsvinden in The Heart zelf, maar in het kamp ten westen ervan. Ga daar dus heen. Je kunt een The Heart teleport gebruiken of lopen vanuit Pollnivneach of Nardah. Naar Nardah kun je snel teleporteren met een desert amulet.

Eclips

Zeg Relomia dat je klaar bent. Terwijl alle goden een voor een arriveren, begint het gekibbel al. Sliske somt de score van iedere god op en laat de Dragonkin, de monsters die zijn gemaakt om iedereen te doden die de Stone of Jas gebruikt, ook verschijnen. Zeg of je de Dragonkin Kerapac vertrouwt. Marimbo en Brassica Prime hebben het wel weer gezien en gaan weg. Hierna vertelt Sliske over zijn doolhof, met aan het einde de Stone of Jas. Je kunt nu kiezen voor wie je de steen wilt gaan halen.

Nu komt Sliske met een weer tot leven geroepen Nomad. Hij is tot leven geroepen met een stukje ziel dat Sliske in Nomad's Elegy van je heeft gestolen. Je moet hem weer eens doden, dan mag je ook de doolhof in. Hij valt met Magic en melee aan en heeft ditmaal geen speciale trucs.

De doolhof

Je moet nu door de doolhof. Dit gaat je waarschijnlijk een aantal uren kosten.

Er zijn twee niveaus in de doolhof, die elk zijn opgesplitst in vier secties. De uitgang van elk niveau is in het noordoosten van het noordoostelijke gedeelte. Daar moeten we zien te komen. Elke sectie bestaat weer uit acht kamers. Andere goden zijn ook druk bezig de doolhof te voltooien. Soms zul je ze tegenkomen. Sliske heeft ervoor gezorgd dat ze dezelfde krachten hebben als jij.

Je kunt de doolhof op elk moment verlaten door uit te loggen. Praat dan met Relomia in het kamp om verder te gaan. Je voortgang wordt bewaard, maar je zult wel aan het begin van het deel uitkomen waar je gebleven was.

Zo nu en dan zullen we een puzzel moeten oplossen om een kamer te draaien, zodat we in het volgende deel kunnen komen.

Eerste verdieping

Volg de route zoals op het kaartje hieronder aangegeven. Maak, als je NXT gebruikt, de minimap groot en navigeer via de minimap. Als je niet kunt klikken waar je wilt, is het waarschijnlijk dat er stenen in de weg zitten. Klik dan op de kaart vóór de stenen. Ze zijn te herkennen aan groene kamers.

Verdieping 1

Je zult niet in één keer alles op de kaart zien zien. Zodra je in de buurt komt van een andere kamer van hetzelfde deel, zal deze zichtbaar worden. Kamers van andere delen worden pas zichtbaar als je in dat deel bent. Iedere keer als je in een nieuw deel komt, wordt je camera naar het zuiden gezet. Dat is anders dan de kaart hieronder, denk daaraan.

Er zijn verschillende paden van de route af. De routes met de oranje kleur gaan naar een puzzel die je moet oplossen. De blauwe routes geven alleen een filmpje met hoe het de anderen vergaat en zijn niet verplicht.

Je zult al snel Icthlarin tegenkomen. Je kunt hem met je meenemen of niet. Veel zul je niet aan hem hebben, hij zal langzaam steeds meer in een de hond veranderen die hij vroeger was, nu Sliske zijn godenkrachten laat verdwijnen.

De eerste puzzel die je tegenkomt, is eenvoudig: je moet in het midden van de spotlight op de grond staan tot het balkje boven je hoofd vol is.

De tweede puzzel is een schaduwpuzzel. Er is een oplossingenpaneel, die een hint geven over welke gezichten je op de schermen in de hoeken moet projecteren. Draai aan de standaarden zodat op alle vier de schermen een verdrietig gezicht staat.

Eerste schaduwpuzzel

Onderweg zie je een ontmoeting tussen Zamorak en Saradomin. Je kunt nog een uitstapje maken naar een gesprek tussen de groep van Zamorak en de groep van Zaros. Een stuk later kun je nog naar de groep van Zaros, die ruziën over of Sliske dood moet of niet.

De derde puzzel is opnieuw een schaduwpuzzel. Het oplossingenbord zegt "When the sun rises, we are happy. When the sun sets, we are sad." Pak de maskers van de standaarden en zorg ervoor dat in het noord- en zuidwesten een zielig gezicht is en in het noord- en zuidoosten een blij gezicht.

Bij de vierde puzzel kun je met de rechtermuisknop op het oplossingenpaneel klikken om de oplossing te bekijken. Klik vervolgens de standaarden zo aan dat het gewenste gezicht verschijnt.

Onderweg naar het noordoosten zie je nog een gesprek in de groep van Seren.

Ga aan het einde de paarse portal door. Deze zal naar het tweede deel van de doolhof gaan. Als je dit deel als eerste hebt bereikt, mag je van Sliske kiezen van welke god je de volgelingen eruit zal schoppen. Dat kan van jezelf zijn, als je Icthlarin zat bent. Wanneer een god als eerste deel 1 heeft afgerond, zal er ook een groep uit worden gegooid.

Tweede verdieping

Zorg ervoor dat je een wapen bij je hebt.

Verdieping 2

De eerste puzzel die je tegenkomt zegt "I'm bored of helping you, you can figure this one out on your own". Doe een blij gezicht in het noordoosten, een zielige in het zuidoosten, een gebroken in het zuidwesten en een neutrale in het noordwesten.

Bij de tweede puzzel moeten alle gezichten neutraal zijn.

Dood voor de derde puzzel eerst de wight voor een masker. Doe deze op de schaduwenwerper die geen maskers heeft. Klik vervolgens weer met de rechtermuisknop op het oplossingenpaneel en draai de werpers zo dat het gezicht er komt. Deze werpers hebben bijna allemaal invloed op twee kanten.

Je kunt resetten via het paneel.

Je ziet onderweg een filmpje waarin Saradomin en Seren met elkaar praten als je ze daartoe aanmoedigt. Je kunt er voor kiezen toe te kijken of weg te gaan. Seren wil graag dat Saradomin zich terugtrekt, omdat het een val van Sliske kan zijn. Saradomin weigert, omdat hij niet wil dat Zaros of Zamorak de steen krijgt. Seren en Saradomin gaan op goede voet uit elkaar.

Een tijdje later zul je Armadyl tegenkomen. Hij is blij dat hij weer veren verwisselt.

Je kunt er nu voor kiezen nog een filmpje te zien van de Dragonkin. Armadyl belooft de Dragonkin te bevrijden van de vloek van de steen als hij de steen krijgt, maar ze geloven hem niet.

Je moet hierna ergens weer twee puzzels oplossen. De eerste is weer een spotlight, net als je allereerste puzzel. Nu is hij echter een stuk moeilijker. Blijf in het licht staan dat over de grond gaat tot de balk vol is. Wacht tot de schaduw jouw kant op gaat en loop een stukje met de schaduw mee als hij je net bereikt heeft, voor achtervolgen ben je veel te langzaam. Als het gelukt is, krijg je een melding.

Bij de lichtpuzzel met de hint " You and I are beautifully broken. The others resent our superiority" moet je in het gebroken en in het zuiden verdrietige gezichten doen. Dood eerst de wights om de ontbrekende maskers te krijgen.

Je ziet onderweg nog een filmpje waarin Armadyl en Zamorak over de God Wars ruziën, waarin Zamorak om zijn eigen leven te redden alle aviansies had gedood die Armadyl de oorlog had ingestuurd, waardoor de aviansies bijna uitstierven.

De laatste schaduwpuzzel, met de hint "I am not a morning person. Nor am I a mourning person" is op te lossen door in het westen geen en in het oosten verdrietige gezichten te doen.

Als je aan het einde bent aangekomen, schijn je nog naar het zuiden te kunnen om vier filmpjes te zien, maar er is nog een kamer gedraaid. We weten niet hoe je die goed krijgt.

Bij de Stone of Jas

Bovenaan de trap is Armadyl, Saradomin of Zamorak, tegen wie je moet rennen om de steen als eerste te bereiken. Je krijgt een kleine voorsprong van Sliske en moet naar de eindsprint rennen en onderweg over gaten springen. Je kunt op weg wat schakelaars overhalen om je tegenstander te vertragen. Als jij als eerste bent, ben je de winnaar. Als je tegenstander als eerste is, krijgt hij de Stone of Jas van Sliske.

Armadyl bij de Stone of Jas

Zaros en Seren teleporteren binnen, tot verrassing van Sliske. Wat er nu gebeurt, hangt af van tegen welke god je moest rennen en welke keuzes je in het verleden hebt gemaakt.

Als je in The Light Within Seren met een dark shark hebt hersteld, zal Seren proberen het pact tussen de god en Zaros te verbreken en over te nemen om de aviansies te beschermen of Saradomins dochter terug te brengen, die Seren uit de klauwen van Nex heeft bevrijd. De poging van Seren slaagt als je Zaros in Fate of the Gods hebt gesaboteerd en anders is het afhankelijk van andere keuzes die je hebt gemaakt. Zaros kan het ook hebben voorzien wat er zou gebeuren.

Wat er ook gebeurt, Kerapac zal te voorschijn komen en de steen verwoesten om de Dragonkin te bevrijden van hun vloek.

Gevechten

Nu stuurt Sliske een leger op je af. Zaros en Seren gaan je helpen. Je kunt de arena verlaten via de portal om voorraden bij te vullen.

Het gevecht zal drie normale rondes duren. Er is ook een vierde, eenvoudige, eindronde. Je kunt tussen iedere ronde weg.

Eerste ronde

In de eerste ronde zijn er een hele hoop wight soldiers, die met melee aanvallen, en wight archers, die met Ranged aanvallen. Bovenin je scherm staat een balk. Houd het net zolang vol tot de balk vol is. Op enig moment zullen er ook grote imbued wight soldiers komen, die wat sterker zijn. Later komen er ook unstable wight soldiers, die exploderen als je ze doodt. Zorg dat je dan niet bij ze in de buurt bent.

Imbued wight footsoldier

Tweede ronde

De tweede ronde probeert Sliske de Barrow-broeders op je af te sturen. Hij weet echter nog niet dat ze aan het einde van Kindred Spirits hun eigen wil terug hebben gekregen. De Barrow-broeders zullen jou gaan bijstaan in de strijd. Helaas heeft Sliske nog wat achter de hand gehouden en stuurt hij onze oude vriend Nomad nog eens op ons af, aangevuld met Gregorovic en Linza.

Je moet ze allemaal doden. Wanneer je één van de drie dood, zullen de overgebleven twee sterker worden. De laatstovergebleven zal ook sterker worden als je de tweede doodt.

Nomad heeft 100.000 lifepoints en gebruikt in eerste instantie alleen normale aanvallen, aangevuld met mijnen die zo nu en dan op de grond verschijnen. Zorg ervoor dat je niet op de mijnen gaat staan. Wanneer hij samen met iemand anders over is, zal hij zijn arsenaal uitbreiden met een sterke magische aanval, die je volledig kunt blokkeren met de ability Devotion Protect from Magic. Als Nomad als laatste over is gebleven, roept hij kloons op. Je hoeft er maar één te doden.

Gregorovic, goed voor 200.000 lifepoints en zonder zwakte, roept zo nu en dan geesten van level 60 met 3.000 lifepoints op die langzaam richting Gregorovic komen. Als ze hem bereiken voor je ze hebt gedood, zullen ze Gregorovic met 10.000 lifepoints genezen. Probeer dat dus te voorkomen. Wanneer Gregorovic samen met iemand anders over is, zullen zijn geesten met voor 20.000 lifepoints genezen. Ook heeft Gregorovic een aanval waarbij hij messen werpt, die wordt aangekondigd door een schaduw op de grond. Als Gregorovic als laatste over is, wordt hij geholpen door shadow clones en komen de geesten sneller. Het is af te raden Gregorovic voor het laatst te bewaren.

Linza, met 150.000 lifepoints, is de eenvoudigste van de drie. Ze heeft een zwakte tegen vuurspreuken. De aanvallen die ze doet als ze met iemand anders of alleen over is, zijn minder erg dan de andere. Wanneer ze met iemand anders over is, zal ze soms een defensieve stand innemen. Je moet haar dan hard genoeg hitten om te voorkomen dat ze een aantal keer 1.500 lifepoints gaat genezen. Als Linza als laatste over is, zal ze soms een aanval doen waarmee je veel schade zal oplopen als je in een gebied rondom haar staat. Deze aanval wordt aangekondigd. Ren hard weg als hij eraan komt. Je zul daar soms Freedom voor nodig hebben, aangezien ze je kan stunnen.

Het maakt niet uit of je Nomad of Gregorovic eerst doodt. Het is wel het handigste om Linza voor het laatst te bewaren.

Derde ronde

In de derde ronde zal Sliske zelf tegen je gaan vechten. Het gevecht bestaat uit vier fases die erg op elkaar lijken, plus een zeer eenvoudige eindfase. De vier fases zullen eindigen als Sliske nog 10.000 life points over heeft. Aan het begin van elke fase is Sliske volledig genezen tot hij weer 100.000 lifepoints heeft.

Gevecht tegen Sliske

Sliske valt alleen aan met Magic en heeft één speciale aanval, die hij ongeveer om de halve minuut zal uitvoeren. Er komen dan handen onder je, die je voor 25% van je maximale llifepoints hitten. Ren snel weg om de handen voor te zijn. Ren als een kip zonder kop, door op willekeurige plaatsen in de arena of op de kaart te klikken. De handen kunnen namelijk anticiperen op waar je later zal uitkomen. Als er vijf keer een hand is verschenen, kun je Sliske weer even rustig aanvallen tot de volgende ronde met handen.

  1. Aan het einde van de eerste fase zal Sliske naar de zijkant teleporteren. Verwoest dan de krachtbron in het midden, die 1.000 lifepoints heeft. Hierna zal Sliske weer volledig hersteld de arena binnenkomen.
  2. Aan het einde van de tweede fase komt er een hoop paarse bliksem. Stap snel in één van de twee portals in het noorden om die te vermijden en de volgende fase in te gaan.
  3. Aan het einde van de derde fase gaat Sliske rustig op zijn troon aan de noordkant van de arena zitten. Er is ook weer paarse bliksem. Klim snel de steen voor de troon op om Sliske weer de arena in te brengen.
  4. Aan het einde van de vierde fase weet je Sliske tegen te houden weg te teleporteren. Ook zal je voortgang nu worden opgeslagen en hoef je niet alles weer opnieuw te doen als RuneScape bijvoorbeeld crasht.

Eindronde

In de laatste fase zal je opeens je krachten als World Guardian kunnen inzetten. Sliske zal je niet kunnen beschadigen en je hebt volledige adrenaline of special attack en ability's kun je 50% sneller weer gebruiken dan anders. Als Sliske dood is, mag je kijken naar een filmpje met een extra gevecht tussen jou en Sliske. Jij zult hem met zijn staf neerhalen, waarbij een laatste betovering over je uitspreekt en tot slot in steen veranderen, waarna hij uiteen valt.

Jas

Nu kom je opeens bij Seren en Zaros. Het blijkt dat de elder god Jas er ook is. Zaros wil zijn "geboorterecht" opeisen bij Jas en Mahs plaats innemen als elder god, zodat Zaros leven kan scheppen. Jas weigert en Seren en Zaros vertrekken.

Je hebt nu een gesprekje met Jas, waarin ze om een uitleg vraagt over het einde van haar agent Sliske. Antwoord iets. Het zal gaan over oorlog, een concept dat ze niet begrijpt. Ze gaat met de andere elder gods overleggen of het leven door mag gaan zoals het nu is of dat Gielinor verwoest moet worden. Aan het einde mag je één vraag stellen. Spraakzaam zal ze echter niet zijn.

Als je Jas weer te beledigen, sterf je en kom je zoals normaal bij Death uit.

Jas

Het einde

Je komt weer bij het kamp uit, waar Linza nu ook haar eigen wil terug blijkt te hebben. Ze verontschuldigt zich voor haar daden en gaat met de andere Barrow-broeders voor de goede zaak vechten. Je mag om te oefenen echter altijd tegen ze komen vechten in de Barrows.

Hierna komt Armadyl, die wil weten hoe je ontmoeting met Jas was. Vervolgens feliciteert Seren je dat je zonder kleerscheuren Jas hebt mogen verlaten. Je kunt haar eventueel vertellen over het overleg van de elder gods, waarin het lot van Gielinor bezegeld zal worden. Tot slot komt Icthlarin nog even vertellen dat hij blij is weer de oude te zijn. Je hoort Sliske nu lachen, kennelijk heeft zijn verstening niet helemaal een einde aan Sliske gemaakt. Itchlarin kan het echter niet horen en je doet nog alsof Sliske echt dood is. Icthlarin wil graag dat je nog even een bezoekje brengt aan Relomia.

Ga naar Draynor en praat weer met Relomia. Breng haar het nieuws over de dood van Sliske. Ze is verdrietig, gaat even weg en dan is de lach van Sliske daar weer. Relomia komt daarna erg vrolijk terug. Is Sliske toch niet dood?

Beloning: 5 keer 250.000 xp in een skill naar keuze. Invention zal 125.000 xp geven. Je kunt de xp kiezen met lampen en moet minimaal level 85 in de skills zijn. Verder krijg je een tiny Sliske bobblehead die je als huisdier kunt houden en twee keys voor Treasure Hunter. Verder krijg je voorwerpen die je helpen bij het trainen van skills.

De drie fragmenten kun je op elkaar gebruiken om een Combined Catalyst fragment te maken. Het is handig dat te doen, zeker omdat er geen nadelen aan vast zitten

Je kunt tegelijk een fragment, de ring en de necklace dragen om tijdens het trainen van de skill van het fragment kans te hebben op extra xp in die skill.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Geen

Over deze pagina

Met dank aan I Am Curious voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.