The World Wakes

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Orlando Smith bij de opgraving ten westen van de Legends' guild

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Een combat level van minstens 100 is aangeraden. Je moet tegen alle eindbazen uit de God Wars Dungeon kunnen vechten (maximaal level 210), niet tegelijk. Dit is eenvoudiger dan in de God Wars Dungeon. Wanneer je voor de volledige beloning wilt gaan, heb je Ritual of the Mahjarrat, The Chosen Commander, The Void Stares Back, The Firemaker's Curse en Branches of Darkmeyer nodig.

Benodigde spullen: Armour en wapens naar keuze, voedsel.

Het verhaal zoals hij hier is uitgelegd, krijg je te zien wanneer je alle quests hebt gedaan die je nodig hebt voor de volledige beloning. Als je nog niet alle quests voldaan hebt, kun je de quest zonder problemen doen, maar zullen sommige elementen van het verhaal, zoals gesprekken en namen, ontbreken.

Zorg ervoor dat je vanaf het begin al wapens, voedsel en armour mee hebt.

Orlando Smith

Orlando Smith heeft precies iemand als jij nodig. Vraag wat hij hier doet. Hij vertelt dat hij al jarenlang een leerling bij het museum van Varrock is en dat hij er waarschijnlijk snel uitgegooid zal worden als hij niet gauw met iets op de proppen komt. Orlando vertelt dat hij iets op het spoor is wat niet museumwaardigs is, maar wel de belangrijkste historische ontdekking van deze tijd is. Het heeft iets met Guthix te maken. De deuren bij jullie moeten alleen eventjes open worden gemaakt. Wanneer je daarom vraagt, waarschuwt Orlando je dat het gevaarlijk kan worden. Accepteer de quest.

Begin

Open de deur. Dat gaat zonder moeite. Orlando is erg blij en wil direct iets van Guthix meenemen om naar het museum te brengen. Onderzoek het perkament met onbekende mensachtige wezens in het zuidoosten, het gebroken zwaard op de tafel en de etsen van beschermelingen in de noordelijke muur. Ze wijzen allemaal op ontdekkingen over Guthix. Als je deze drie zaken onderzocht hebt, zal de deur naar de volgende kamer openen. Je kunt eventueel ook nog perkament in het midden, voetsporen in het noorden en een obelisk in het noordwesten bekijken.

Etsen

Bekijk het verschenen standbeeld van de vlinder, de vorm die Guthix aannam toen hij voor het eerst op Gielinor kwam. Orlando wil het meenemen naar het museum, maar krijgt het beeld niet van zijn plaats. Als jij het probeert, gaat het alarm af.

Ga naar de volgende kamer. Er verschijnen drie Automatons van level 84 die Mahjarrat-achtige levensvormen detecteren. Hoewel jij mens bent en Orlando dat beweert te zijn, gaan de Automatons door met hun waarschuwingen en vallen ze je aan als jullie niet weggaan. Nadat Orlando is vermoord, vallen ze je aan. Dood ze met je favoriete aanvalsstijl. Ze hebben geen zwakte. Als ze gaan stampen en er cirkels om ze heen verschijnen, moet je even een paar passen terugzetten. Wanneer je dat niet doet, ben je snel dood.

Automaton

De ontdekking van je ontdekking

Nadat de monsters dood zijn, zal er een Mahjarrat-achtig wezen verschijnen, dat vertelt dat je weg moet gaan. Hij doet alsof hij Guthix is en haalt je naar hem toe. Antwoord iets en hij zal veranderen in Sliske, die je al enige tijd in de gaten hield. Hij vertelt dat je hier bij de rustplaats van Guthix bent aangekomen en alleen jij de deur kon openen. Sliske vertelt dat de Mahjarrats al sinds het einde van de God Wars op zoek zijn naar de rustplaats van Guthix, zodat hun goden terug konden keren. Hij wil je de rustplaats laten zien. Accepteer.

Sliske laat je een enorm zwaard in de Wilderness zien, dat als herinnering aan de edicten van Guthix moet dienen. Hiermee werden de God Wars beëindigd en de goden van Gielinor verbannen, zodat ze geen invloed meer konden uitoefenen op deze wereld. Nu communiceert het zwaard met de stenen cirkels in de wereld. Vroeger waren deze stenen in handen van volgelingen van Guthix, maar nu niet meer... Je ziet Zemouregal. Hij weet nu via de cirkels dat de kamer van Guthix ontdekt is, gaat opzoek naar waar het signaal vandaan komt en wil Guthix doden om Zamorak terug te laten keren. Nu zie je de ingang van de God Wars Dungeon. De belangrijkste generaal uit de God Wars van Saradomin, Commander Zilyana, kan nu ineens de wijde wereld invliegen.

Jullie keren terug om Zilyana, Zemouregal en de rest die het alarm heeft opgemerkt, op te wachten. Vraag waarom Sliske je alles vertelt wat hij je vertelt heeft. Hij is een volgeling van Zaros en wil Guthix niet doden, maar ermee onderhandelen. Jij bent degene die in het middelpunt van deze gebeurtenissen staat. Iedereen wil jou aan hun zijde hebben. Kies een van de antwoorden. Sliske zegt dat het verstandig is dat jij als eerste bij Guthix komt. Vraag hoe. Dat weet Sliske niet. Hij adviseert je voorlopig aan de zijde van Guthix te strijden, aangezien zij het meeste van hem en misschien deze plaats afweten.

Sliske

Nu komen Commander Zilyana en Kree'arra, de generaal van Armadyl. De generaal van Zamorak, K'ril Tsutsaroth, komt ook en stampt door de deur heen. Zilyana volgt hem. Praat met Kree'arra en vraag hem waarom hij Zilyana volgt. Het is de enige manier om Armadyl terug te krijgen. Kies nu een van de opties en je zult aangevallen worden. Vermijd de tornado's (vooral als ze net bij Kree'arra zijn geweest) en dood hem. Dat is gemakkelijker dan in de God Wars Dungeon. Je kunt elke stijl gebruiken.

Puzzel

Ga door de deur. Je ziet hier een puzzel en een kissebissende Zilyana en Tsutsaroth. Uiteindelijk besluiten ze samen verder te gaan om Guthix te vermoorden.

Probeer het controlepaneel aan de oostkant van de puzzel aan te raken. De Dood, Juna en enkele andere beschermengelen van Guthix verschijnen. Antwoord iets. Wanneer je vertelt dat je de deuren opende, denken ze dat je een link hebt met Guthix en vertellen ze je dat jullie als eerste bij Guthix moeten komen.

Je kunt met alle volgelingen praten als je daar zin in hebt. Ze zullen meer over zichzelf vertellen.

Beschermengelen

Doe een eventueel beest van Summoning weg en raak het paneel aan. Je ziet nu een puzzel. Via een (in deze weergave) onzichtbare knop in de rechterbovenhoek van de puzzel kun je een steen op het sporennetwerk loslaten. Deze moet naar het kruispunt met de groene punt in de buurt van het midden. Maak een pad vanuit de rechterbovenhoek naar het kruispunt en laat de steen los. Hij rolt over het spoor, waarbij hij op sommige punten zal pauzeren. Klik erop om de steen verder te laten gaan. Laat de steen wel op het goede moment los, anders zal de steen wellicht op een van de draaiende panelen of de lopende band stuklopen.

Puzzel 1

Als de steen in het gat is verdwenen, is er een in de noordwesthoek geopend. Er ligt nu een steen in het zuidoosten. Maak weer een compleet spoor en stuur de steen naar het punt.

Puzzel 2

Nu is de steen in het noordwesten en het gat vlakbij de eerste.

Puzzel 3

Als laatste moet je een steen vanuit de zuidwestelijke hoek naar het oosten sturen. Je zult hier gebruik moeten maken van de eigenschap dat een oranje kruispunt zal draaien als de steen eroverheen gaat.

Puzzel 4

Quiz

Hierna zal een deur openen en zul je met de hele groep verder naar binnen gaan, waar je weer wat Automatons tegen zal komen. Ze staan aan onze kant en Juna herkent er een. Je moet nu het altaar aanraken. Hier zul je wat vragen moeten beantwoorden om te bewijzen dat je een echte volgeling van Guthix bent. Zorg ervoor dat na vier vragen de vier metertjes allemaal even hoog staan. Dan is alles in balans.

VraagAntwoordMeter gaat omhoog
ChaosOrderGoodEvil
You find a world without balance. Chaos triumphs and violence is rife. The Naragi, inhabitants of this world, fight over limited resources. What is your first action to bring balance?Give the Naragi rules to follow to live in peace.NeeJaJaNee
Introduce more resources.JaNeeJaNee
Impose rules on the Naragi, smiting those who disobey.NeeJaNeeJa
Give the Naragi knowledge to advance their weapons.JaNeeNeeJa
Aside from population tensions, the earth itself is unstable. You sense an earthquake on the horizon. What action do you take?Give the Naragi plenty of warning to get to safety.JaNeeJaNee
Warn them at the last minute.NeeJaNeeJa
Stop the disaster and avoid destruction.NeeJaJaNee
Do nothing; let nature take its course.JaNeeNeeJa
As time passes, a warlord beings to increase in power. If he rules the Naragi, he will enforce strict laws and harsh punishments. What action do you take?Kill the potential ruler.JaNeeNeeJa
Provide him with weapons to help him rule.NeeJaNeeJa
Persuade him to give up his cause entirely.JaNeeJaNee
Persuade him to relax his punishments.NeeJaJaNee
Over the next few years, a sinister disease becomes evident in some areas. It is threatening to spread widely. What action do you take?Quarantine the areas that contain the disease.NeeJaJaNee
Destroy the areas that contain the disease.NeeJaNeeJa
Encourage the Naragi to take care of themselves.JaNeeNeeJa
Introduce medicines and knowledge to the Naragi.JaNeeJaNee
You sense rumbling in the mountains. A volcano is preparing to explode. What action do you take in the wake of this threat?Warn them at the last minute.NeeJaNeeJa
Stop the disaster and avoid destruction.NeeJaJaNee
Do nothing; let nature take its course.JaNeeNeeJa
Give the Naragi plenty of warning to get to safety.JaNeeJaNee
Tensions in the Naragi society are building. Violence is flaring up. A full-blown war is liable to start at any moment. What do you do?Encourage the Naragi warlords to meet diplomatically.NeeJaJaNee
Threaten the warlords if they break the peace.NeeJaNeeJa
Seed the violence between Naragi warlords.JaNeeNeeJa
Introduce a natural disaster to distract the Naragi.JaNeeJaNee
Soon, a young warlord begins to gain power, earning respect through fear. If she were to rule, she would take all the resources for her court. Most Naragi would have to fend for themselves. What do you do?Fully back her.JaNeeNeeJa
Encourage the Naragi to choose a more peaceful leader.NeeJaJaNee
Encourage the Naragi to stand against her forcefully.JaNeeJaNee
Persuade the warlord to enforce rules for resources.NeeJaNeeJa
A council of Naragi are gaining popularity to rule. They would bring rules of honour and justice to the population. What action do you take during the election?Tell the council to use more drastic tactics.NeeJaNeeJa
Encourage the Naragi to peacefully stand against them.JaNeeJaNee
Kill the council.JaNeeNeeJa
Back the council fully.NeeJaJaNee

Gevechten in de opslagkamers

Je ontvangt nu zegeningen van Guthix en bent vanaf nu een echte Guardian of Guthix. Hierna voelen jullie dat de vijanden binnenkomen. De volgelingen van Guthix zijn bang dat ze geen weerstand kunnen bieden, maar moedig ze aan. Het helpt. Ze vertellen dat de vijanden in de vier opslagruimtes zijn. Jullie splitsen je op om ze daar aan te vallen, dan zijn jullie in het voordeel. Verdeel de groepen zoals hieronder, door de plaatjes naar de goede hokjes te slepen:

Verdeling

Als je klaar bent, moet je met Juna praten en bevestigen dat je verdeling juist is. Wanneer Juna heeft verteld dat ze barrières op zal zetten de druïdes drankjes voor je zullen maken, gaat iedereen voor de gang van hun opslagruimte staan. De eerste opent. Dit is de tweede van boven, wanneer noord als boven wordt gezien. Chaeldar hoort hiervoor te staan.

Ga naar binnen. Je zult Graardoor tegenkomen en, mits je Chaeldar hebt meegenomen, een melding krijgen dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Graardor roept verschillende dingen, die allemaal voor een aparte gebeurtenis staan:

Graardor

Ga hierna terug naar het midden en gebruik eventueel de bank bij de druïde. Je kunt ook van de drankjes drinken om life points en prayer points te herstellen. Er is ook een ketel waar je uit kunt drinken voor extra combat stats tijdens de gevechten.

Nu zal de noordelijke opslagkamer geopend zijn. Hier is Zemouregal. Eerst zal hij twee blauwe portals laten verschijnen. Deze moet je doden voor je Zemouregal kunt aanvallen. Je kunt eventueel de zombies, skeletten en geesten die Zemouregal meebrengt doden. Als de blauwe portals weg zijn, zal hij roze decaying portals laten verschijnen, waar zombies uit komen. Deze kun je negeren, maar je zult schade oplopen als je te dichtbij staat. Val Zemouregal aan. Wanneer hij nog maar 70% van zijn lifepoints heeft, komen er weer vier blauwe portals en is Zemouregal weer onschendbaar. Vernietig de portals en dood Zemouregal.

Ga nu naar de derde gang van boven. Hier is K'ril Tsutsaroth.

Wanneer K'ril Tsutsaroth dood is, kun je de laatste gang in. Hier is Enakhra. Zij valt aan met magic.

Op 75% van haar life points zal ze "Zamorak, give me the strength to heal" roepen en life points van je wegzuigen. Je kunt dit vermijden door je achter het puin in de kamer te verschuilen of een stun ability te gebruiken. Je kunt dit ook negeren en wachten tot je weinig life points hebt. De hoeveelheid die ze van je afneemt, wordt namelijk minder als je weinig life points hebt. Haar aanvallen zijn niet zo sterk dat je snel dood zult gaan, dus je kunt je life points veilig laag houden, het wegzuigen van de life points voor lief nemen en haar blijven aanvallen.

Vanaf 50% van haar life points zal ze "Not so fast" kunnen roepen. Ze roept je bij je, drukt je op de grond en zal life points van je stelen. Klik snel en vaak op de grond of Enakhra om weg te komen of gebruik de ability freedom. Hoe langer je in de houdgreep bent, hoe meer schade je zult krijgen.

Zilyana

Als Enakhra dood is, moet je terug naar de vorige kamer en met Cres praten. Hij legt uit dat Zilyana stiekem achterom is geslopen en dat Juna en het tableau achter haar koste wat het kost verdedigd moet worden. Dood de Saradomin warriors, mages en rangers, zorg ervoor dat de barricades heel blijven (of weer worden) en laat Juna niet sterven.

Op een gegeven moment zal Zilyana bij Cres komen. Zij zal denken dat Cres Guthix is en Cres doden. Ze zat er naast. Volgelingen van Zaros komen en dwingen je een zijde te kiezen. Nu moet je naar de volgende kamer, op weg naar Guthix.

Wanneer je ervoor gekozen hebt voor Guthix te strijden, zul je onder vuurballen en meteorietenregens naar de overkant moeten rennen. Als je voor Zaros hebt gekozen, moet je ineenstortingen en paarse bollen ontwijken en als je voor geen van beide zijdes hebt gekozen, zijn er ook nare dingen.

Guthix

Aan de overkant zie je Guthix. Sliske is eerder bij hem dan jij en hij spreekt een spreuk over Guthix uit. Loop hierna naar Guthix toe. Hij vertelt dat Sliske een oud wapen heeft gebruikt waarmee je goden kunt doden, een "elder weapon". Guthix is stervende, maar er is nog tijd. Hij wil je iets laten zien en brengt je naar de herinneringen van zijn thuisland, waar hij in een vroegere vorm te zien is. Volg hem over het pad.

Guthix

Guthix zal vertellen dat hij hier millenia geleden geboren was. Deze wereld was in een staat van beroering. Er woonden verschillende goden, die allemaal dachten dat het land van hen was. Door de onderlinge strijd stierven velen en werd de wereld verwoest. Uiteindelijk won niemand, er waren alleen doden.

Ga verder. Hier laat Guthix je een beeld van gevallen god zien. In de laatste dagen van de oorlog dacht Guthix dat hijzelf zou sterven. Er was geen voedsel of water. Toen vond hij tussen de doden een groot zwaard, dat barstte van de energie. Het was een elder weapon. Guthix heeft de god achter hem in zijn slaap vermoord met het wapen, hoewel hij dat eigenlijk niet wilde. Het was zijn enige kans om te overleven. Hierdoor werd Guthix zelf een god. Hij besloot de wereld te verlaten en vluchtte eeuwen, tot hij de planeet Gielinor bereikte. Het was mooi en leeg, een plaats waar hij zich kon verbergen en om de doden kon treuren. Ook vond hij de Stone of Jas, waardoor hij krachten kreeg die zelfs goden op zijn thuisplaneet niet hadden.

De volgende stop is bij een onbekende soort die naar Gielinor is gebracht om te strijden voor de goden. Toen Guthix naar deze wereld kwam, was hij lang alleen en wist hij niet welke toekomst hij zou hebben. Uiteindelijk geloofde hij dat hij een wereld zou moeten maken die vrij was van de invloed van goden, een wereld waarin wezens niet voor andere wezens zouden hoeven te vechten. Hij bracht mensen en gnomes naar de wereld, wezens die niet de neiging hadden naar het goede of slechte te streven en geen goden kenden. Dit mislukte.

Guthix was sterker dan elk ander wezen. Ze begonnen hem te vereren en alles te doen wat hij zei. Hij was geworden wat hij zo haatte. Hij wilde dat de wezens in vrijheid en in balans hun beslissingen zouden maken. Guthix ging eeuwen slapen, in de hoop dat ze hem zouden vergeten. Helaas kwamen er andere goden.

Toen Guthix een einde maakte aan de God Wars, wist hij dat hij gefaald had. Gielinor was als zijn eigen thuis geworden. Het land was verwoest en stervelingen vereerden verschillende goden. Guthix kon de goden verbannen, maar de wezens die ze mee hadden gebracht, bleven. Zij bleven doorvechten. De wereld was uit balans en als Guthix in zou grijpen, zou die balans nog verder verstoord raken.

Nu vertelt Guthix dat hij wist wat er ging gebeuren sinds het alarm af ging. Guthix treedt de dood tegemoet. Dat is nodig als er balans in de wereld moet komen. Wanneer de goden terugkeren, is een nieuwe oorlog onvermijdelijk. Gielinor moet terug naar vrede voor de oorlog het verwoest, net als zijn eigen thuis. De wereld moet beschermd worden door een sterveling. Iemand met de macht het tegen de goden te beschermen, maar niet de macht heeft een god te zijn.

De tijd begint te dringen. Nu heb je al veel macht van Guthix gekregen, maar als dit voorbij is, heb je nog meer. Je kunt het gebruiken om je te beschermen tegen de goden. Hij biedt je een keuze. Kies iets. Nu sterft Guthix en gaat hij naar zijn familie.

Guthix

Einde

Als je teruggekeerd bent, vertel je dat Guthix vermoord is door Sliske. Hier zijn de volgelingen van Zaros boos over. Kies een optie en zeg wat er nu gaat gebeuren. Je vertelt over de krachten die Guthix je heeft gegeven. Nu verschijnt Saradomin. Hij vertelt dat hij Guthix geen slechte god vond en dat ook Guthix het beste voor de wereld wilde, maar zijn notie van balans verkeerd was. Helaas moest Guthix sterven. Vertel Saradomin wat je van hem denkt. Nu probeert Saradomin je weg te teleporteren. Dat werkt niet en hij wil weten wat Guthix je gegeven heeft. Kies of je dit vertelt of niet. Saradomin vertelt dat je goed over je daden moet nadenken. Er zijn meer goede wegen, niet alleen die van Guthix. Niemand wil nog een oorlog, maar soms is geweld nodig. Nu gaat Saradomin weg.

Praat met Juna. Zij zal zeggen dat er geen tijd is om te rouwen en je een ring geven. Er is nog veel werk te verzetten. Saradomin is terug en andere goden zullen volgen. Het begin van een nieuw tijdperk...

Beloning: 250.000 Prayer, 110.000 Slayer, drie keer 100.000 xp in een skill naar keuze en 3 keuzes uit 50.000 Attack, 50.000 Defence, 50.000 Strength, 50.000 Ranged, 50.000 Constitution, 50.000 Magic of 50.000 Summoning. Voor de Prayer lamp heb je 80 Prayer nodig, voor de Slayer lamp 70 Slayer. De skills van de 100.000 xp-lampen moeten minimaal 75 zijn en je moet de lampen op verschillende skills gebruiken. De combatlampen vereisen level 65 in de skill van je keuze. Je krijgt een speciale robe, afhankelijk van je keuze in de quest. De robe is te veranderen bij de priester van de grot. Hier zijn ook de lampen terug te krijgen als je ze hebt vernietigd. Dat is handig als je nog niet aan de eisen voor de lampen voldeed. Verder krijg je vijf nieuwe ability's en twee keys voor Treasure Hunter.

Als je Ritual of the Mahjarrat, The Chosen Commander, The Void Stares Back, The Firemaker's Curse en Branches of Darkmeyer hebt gedaan, krijg je ook een Sixth-age circuit (een ring met bijna dezelfde stats als een onyx ring (i)) en de titel World Guardian. Wanneer je 67 Slayer hebt en de quests hebt voltooid, kun je terug naar het gebied waar je Juna verdedigde om tegen Automaton en Cresbots te vechten.

Quest points: 3

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Light Within, One of a Kind


Extra informatie

Als je 90 Prayer hebt, kun je bij het altaar van Guthix in de grot bidden voor 100.000 Prayer xp. Je kunt hier ook de vijf toortsen afsteken als je 74 Firemaking hebt. Hiervoor krijg je in totaal 50.000 Firemaking xp.

Voor extra achtergrondinformatie kun je na de quest praten met Ali the Wise in Nardah, Juna bij de Tears of Guthix, Char in de grot van The Firemakers' Curse, Azzanadra bij The Temple at Senntisten, Fiara bij de Fist of Guthix als ze niet gestorven is, Thaerisk in Taverley als hij niet gestorven is en Chaeldar in Zanaris.

Over deze pagina

Met dank aan 3RR0RdRag0n, Going4Quests, drakonlort, Wesley, Arkhemnon, Blaz3it, DI BGANDH, Spartur, bely30, im zammygod en ravin-george voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.