Combat

Dit artikel gaat over hoe combat te werk gaat. Hier worden de meeste combatskills beschreven. Je kunt eventueel snel door naar de guide van magiespreuken als je op zoek bent naar de spreuken van Magic. Deze hebben namelijk niet altijd met combat te maken.

Inleiding

Combat (strijd) is een belangrijk onderdeel van RuneScape, want je zult je regelmatig tegen monsters moeten verweren en kunt ze doden om geld te verdienen. Er zijn drie disciplines binnen combat: melee, magic en ranged. Melee is vechten met je vuisten of met zwaarden. Ranged is boogschieten, magic magie. De drie stijlen zijn ongeveer even krachtig.

Voordat je deze guide gaat lezen kun je het beste de Combat Academy ten noorden van het kasteel in Lumbridge voltooien. Op die manier begrijp je waarschijnlijk al wat meer. Hier gaan we wat uitgebreider in op combat.

Plaatje

Combat level

Je combat level is het level dat je achter 'level' ziet staan als je met je rechtermuisknop op iemand anders klikt. Het kan ook zo zijn dat je iemands total level ziet. Dit heeft te maken met de instellingen van met wie je te maken hebt. Via de rechtermuisknopoptie op de minimalisatieknop van je ability bar is er een optie om je wapen voor je of op je rug te dragen: 'sheathe/unsheathe weapon'. Met je wapen voor je zien anderen je combat level, op je rug je total level. Je eigen combat level kun je bij de tab "Summary" zien. Dit is de eerste tab onder de Hero-knop.

Je combat level wordt als volgt berekend: (Constitution + Defence + 13/10 * maximum(Attack + Strength, 2 * Ranged, 2 * Magic) + Prayer / 2 + Summoning / 2) / 4.

Het maximale combat level is met deze formule 138.

Prayer en Summoning

Prayer en Summoning zijn erg handig bij combat. Aangezien de skills op een andere wijze gebruikt worden als Attack, Strength, Defence, Ranged, Magic en Constitution hebben we voor deze twee skills een aparte guide gemaakt. Summoning is alleen voor members.

Prayer Prayer Prayer
Summoning Summoning Summoning

Combat

Instellen waar je XP in wilt krijgen

Je kunt instellen hoe de xp die je krijgt wanneer je een monster doodt over de verschillende combatskills verdeeld moet worden. Dit kan bij "Powers", dat te openen is door op de Powers-knop te drukken. De xp-verdeling is voor elk van de drie vechtwijzes apart in te stellen. Bij Melee is het mogelijk om met Balanced de xp over Strength, Attack en Defence te verdelen, maar één van deze drie skills alleen is ook mogelijk. Voor Ranged en Magic kun je kiezen om xp te verdelen over Ranged/Magic en Defence of Ranged/Magic zelf. Je krijgt ook altijd XP in Constitution bij combat.

XP instellen

Handig is om te weten dat je alleen combat XP krijgt nádat het monster dood is.

Zwaktes

Om een goede wapenrusting, armour, uit te zoeken, is het belangrijk om te weten dat er zwaktes (weaknesses) bestaan. De meeste monsters hebben een weakness. Monsters die geen weakness hebben, zijn vaak eindbazen zoals General Graardor. Jouw zwakte wordt bepaald door het armour dat je draagt.

De weaknesses zijn gebaseerd op de combattriangel, waar hieronder meer over wordt uitgelegd. Wanneer je een monster aanvalt, zul je bij het monster een balk zien verschijnen waarin onder andere een symbool van de zwakte staat.

Je kunt de onderstaande weaknesses tegenkomen:

De laatste drie zwaktes zijn van melee. Elk meleewapen heeft een aanvalsstijl. Mauls hebben bijvoorbeeld crush-aanvallen, maar speren hebben juist stab-aanvallen. Je kunt het type zien door met je muis over een voorwerp in bijvoorbeeld je inventory te gaan.

Ranged heeft ook drie zwaktes. Uit wapens en de namen van het ammunitie zal duidelijk zijn tegen welke zwakte je goed bent als je die wapens gebruikt. Bij de magische spreuken staat aangegeven van welk type het spreuk is.

Plaatje

Je hoeft je niet altijd per se aan de aangegeven weakness te houden. Als je veel hoger dan het combat level van je tegenstander bent, zul je ook vaak goed hitten met andere aanvalsstijlen. Let er wel op dat dit lang niet altijd het geval is.

Het is ook mogelijk om deels te afwijken bij weaknesses van magische aanvallen. Een monster kan bijvoorbeeld earth spells als weakness hebben, maar magicspreuken van andere elementen zullen ook goed werken. Een hogere magiespreuk zal meer hitten dan een lagere magiespreuk die zich aan het element van de zwakte houdt.

Als je het juiste element aanhoudt, zul je wel 15% meer kans hebben dat je schade aanricht. Houd daar wel rekening mee, want daardoor kan de lagere magiespreuk alsnog beter zijn dan de hogere. Bij bosshunten kun je ook beter één element meenemen, anders neemt het veel te veel ruimte in beslag.

Bij ranged en melee is het wel verstandig om je aan de juiste weakness te houden, daar lijkt het meer verschil te maken als bij magic.

Combattriangel en effectiveness

De combattriangel is zeer belangrijk bij combat. Hieronder staat een plaatje van de combattriangel.

Plaatje

Als een monster je bijvoorbeeld aanvalt met magic, ben je niet goed beschermd met melee-armour. Als een monster je aanvalt met melee, ben je niet goed beschermd met ranged-armour. Hetzelfde geldt bij PvP (speler-vs-speler), hoewel het daar ook aan het armour ligt dat de tegenstander draagt. Met melee-armour zul je bijvoorbeeld niet veel hitten met magic!

Monsters hebben vaak geen armour aan. Bij spelers kun je aan hun armour zien wat hun weakness is, bij monsters is dat vaak de aanvalsstijl. Als ze met magic aanvallen, kunnen ze bijna altijd slecht tegen ranged. Als monsters met melee aanvallen, kunnen ze bijna altijd slecht tegen magic. Controleer wel altijd even bij de combattab of dit ook daadwerkelijk de weakness is. Bij vliegende monsters, zoals aviansies, kan niet altijd de combattriangel toegepast worden. Aviansies kun je niet met melee aanvallen omdat ze te hoog vliegen. Hun weakness is dus bolts (ranged), wat afwijkend is van de triangel.

Op het plaatje onder "Zwaktes van monsters/tegenstanders bepalen" een plaatje van de equipment tab. Daar zie je ook 'target' staan. Hoe hoger het getal, hoe beter de effectiefheid. Attacking staat voor hoeveel schade je zult aanrichten bij je tegenstander die melee-er, mager of ranger is. Defending staat voor hoe defensief, dus hoe goed je je kunt beschermen, tegen de aanvalsstijl van je tegenstander. Je ziet op het plaatje dat de persoon goed beschermd bent tegen Ranged, maar slecht tegen Magic.

Abilities en adrenaline

Abilities zijn zeer belangrijk bij combat. Je kunt ze zien als spreuken of speciale aanvallen. Abilities richten veel veel schade aan en zijn in veel gevallen zeer handig. Abilities geven veel mogelijkheid om tactieken samen te stellen. Dat is vooral bij eindbazen handig. Bij de Pest Queen, van de quest The Void Stares Back, moet je bijvoorbeeld om haar special attack uit te schakelen een stun ability gebruiken.

Ook zijn er abilities die alleen bij minigames gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld bij Barbarian Assault. Er zijn abilities voor Attack, Strength, Ranged, Magic, Defence en Constitution. Abilities hebben ook eisen. Voor sommige abilities moet je bijvoorbeeld een 2h sword of shield hebben. Andere abilities hebben weer een off-hand wapen als eis. Later zal worden verteld wat deze wapens inhouden.

Je kunt de beschikbare abilities bekijken bij de Powers-knop. Bij elke ability staat het effect en de soort van de ability. Er zijn ook abilities om je adrenaline na het gevecht bijvoorbeeld op te laden. Zo kun je sneller goede abilities doen zodra je weer in gevecht komt. Ook bestaat er een adrenaline potion. Deze is niet ruilbaar en kan met level 84 Herblore gemaakt worden. Om de 120 seconden kun je een slok drinken. De potion zal 25% adrenaline geven.

Abilities zijn naast wapens, armour, betere hits, betere defence en meer life points de grootste reden waarom je combatskills zou moeten trainen. Door Strength, Magic en Ranged te trainen krijg je hogere hits (zie accuracy), en door life points te trainen krijg je extra life points. Hier wordt later meer over verteld.

Je kunt abilities met boosts doen. Kijk bij Skill boosts voor meer informatie over de boosts.

Voor informatie over alle soorten abilities hebben wij een apart artikel.

Symbool Ability book Symbool

Om abilities te gebruiken heb je adrenaline nodig. Hoeveel adrenaline je hebt, staat bij geel balkje met één of twee zwaarden ervoor op de action bar, waar later meer over zal worden verteld. Zodra je in combat bent en schade aanricht bij je tegenstander, zal je adrenaline bar gevuld worden. Dit proces wordt versneld door basic abilities te doen. Er zijn drie soorten abilities:

Daarnaast is de ability 'special attack' het vermelden waard, die te vinden is onder de Constitution abilities. Veel wapens, en dan vooral de betere, hebben een special attack. Je kunt deze zien als een speciale ability die je alleen met dat wapen kunt gebruiken. Het gebruik van een special attack kost een bepaalde hoeveelheid adrenaline die afhangt van het wapen. Het is de enige ability die je in de legacy mode kunt gebruiken. Als een wapen een special attack heeft, zullen we dit vermelden.

Het is niet mogelijk om constant dezelfde abilities te gebruiken. Als je er een gebruikt, zul je enige tijd moeten wachten voor je hem opnieuw kunt gebruiken. Dit is per ability verschillend. Het is wel mogelijk om een ability in de wachtrij te zetten, waardoor hij automatisch wordt geactiveerd wanneer zijn cooldown is verstreken. Deze optie, in het Engels ability queueing, kun je aanzetten in het tabblad Combat Settings in het Powers-menu.

Action bar

Je kunt je abilities activeren door ze in het boek te selecteren, maar dit is nogal omslachtig als je ze vaak nodig hebt. Vooral als je tussen verschillende soorten abilities moet afwisselen, zoals Magic en Ranged, of als je ook nog je inventory moet gebruiken. Hierop is de action bar bedacht.

Action bar

Op deze balk kun je onder andere abilities, voorwerpen, prayers en dergelijke zetten om ze snel te kunnen gebruiken met een klik van je muis of door het bijbehorende cijfer op je toetsenbord in te drukken. Hierboven staat een voorbeeld van een action bar die ingesteld is met Melee abilities voor iemand met twee wapens en voedsel en prayer. Je kunt abilities, voorwerpen en prayers op de balk zetten door ze van hun originele plaats naar de balk te slepen.

Als je de action bar niet zelf wilt vullen of niet weet hoe je dat moet doen, is er nog een tweetal manieren om dit voor je te laten doen. Door met je rechtermuisknop op het tandwieltje op je action bar te klikken en op Setup Actionbar te klikken wordt je huidige action bar automatisch gevuld, gebaseerd op de wapens die je op dat moment draagt.

Ook kunnen andere mensen hun action bar met jou delen. Door met je rechtermuisknop op het cijfer met de pijltjes aan de linkerkant van je action bar te klikken en op Share te klikken kun je een speler op je friends list kiezen naar wie je je huidige action bar wilt sturen. Je moet wel in dezelfde wereld als je vriend zitten. Je vriend krijgt dan een schermpje te zien met de action bar die je wilt delen, een knop om te selecteren op welke action bar hij of zij deze wilt laden en uiteraard twee knoppen om hem aan te nemen of af te wijzen. Ook kan hij of zij ervoor om permanent alle verzoeken te weigeren. Je kan deze opties ook vinden in het tabblad Combat Settings in het Powers-menu.

Action bar delen

Combat modi

Om je vingers te verlichten zijn er naast het handmatig aanroepen van alle abilities ook twee andere manieren in het leven geroepen om te vechten: Revolution en Momentum. Je kunt hier vrij tussen wisselen zolang je niet in gevecht bent. Voor de oude garde is er ook nog de legacy mode, die het systeem van voor 20 november 2012 nabootst. Wisselen tussen gevechtsmodus kan in het tabblad Combat Settings in het Powers-menu of via het tandwiel op je action bar. Je kunt er ook voor kiezen om je huidige modus op je scherm te laten zien, dan zal er ergens een icoontje met een teken voor je modus staan.

Handmatig (Full Manual)

Handmatig Full Manual is de standaardoptie. In deze modus moet je alle abilities zelf activeren, maar heb je wel volledige controle over wat je doet. Dit wordt aangeraden bij activiteiten waarbij het belangrijk is dat je bepaalde abilities op het juiste moment wel of juist niet gebruikt, zoals bij sterke bosses.

Revolution

Revolution Met Revolution aan worden basic abilities die in de eerste negen hokjes van je action bar staan automatisch geactiveerd als hun cooldown voorbij is. Dit gebeurt in de volgorde waarin ze op je action bar staan. Treshold en ultimate abilities die in een van deze hokjes staan worden door Revolution overgeslagen en zul je zelf moeten activeren. Uiteraard kun je ook zelf basic abilities activeren. Revolution maakt het gebruiken van abilities een stuk simpeler maar verhindert je verder niet om actief andere abilities te gebruiken.

Momentum

Momentum Momentum verhoogt de schade van je normale aanvallen drastisch, maar verbiedt je om basic en treshold abilities te gebruiken. Als je dit toch doet, wordt Momentum uitgeschakeld en sta je weer op handmatig. Je krijgt voor elke aanval een beetje adrenaline, wat je kan gebruiken om na ultimate abilities mee te activeren. Ultimate abilities zullen Momentum niet uitschakelen. Deze modus is vooral handig als je weinig aandacht aan een gevecht wilt besteden of als de monsters erg zwak zijn. Omdat je aanvalssnelheid hierbij afhangt van de snelheid van je wapen(s) is het handig om snelle wapens te nemen.

Legacy mode

MomentumDe legacy mode bootst voor de mensen die maar niet aan het huidige systeem kunnen wennen het gevechtsysteem van voor november 2012 na. Dit houdt in dat er geen abilities zijn. Wel kun je special attacks gebruiken. Schade en lifepoints worden door tien gedeeld, maar dat is puur visueel. Het systeem is niet helemaal gelijk aan het systeem van vroeger. De combatformule blijft wel hetzelfde als hierboven staat en ook voor de stats van armour blijft het huidige systeem in gebruik. De combattriangel blijft sterker gelden dan voorheen en protection prayers blijven maar 50% van de schade absorberen. De schade per seconde die je in de legacy mode toebrengt is dicht bij, maar iets lager dan, wanneer je handmatig abilities zou gebruiken.

Er zijn speciale werelden voor gebruikers van de legacy mode, zodat verschillen bij gevechten tussen spelers die door het gevechtssysteem worden veroorzaakt, er niet meer zijn. Ook zijn er werelden waarbij je alleen het moderne systeem kunt gebruiken.

Als je ook het bruine uiterlijk van alle menu's van vroeger terugwilt, kun je dit instellen bij de Gameplay-tab van de spelinstellingen. Dit uiterlijk is echter niet exclusief voor de legacy mode. Je kunt ook het moderne systeem met het bruine uiterlijk gebruiken.

Off-hand wapens

Off-hand wapens zijn alleen beschikbaar voor members. Dit zijn wapens die je in je schildhand draagt. Off-hand wapens hebben andere bonussen dan je normale wapen. Je hoeft niet per se hetzelfde wapen in je hand te hebben en je hoeft ook niet per se een wapen van dezelfde gevechtsstijl in je hand te hebben. Je kunt dus een longsword samen met een crossbow in je hand hebben! Dit geldt natuurlijk niet voor wapens die je met twee handen moet vastpakken.

Vergeet niet dat het verstandig is armour en wapens van twee verschillende aanvalsstijlen te combineren. Twee wapens van dezelfde combat skill is dus het effectiefst. Door off-hand wapens zal de snelheid van je hits vooral opgevoerd worden. Je kunt dus een schild dragen of een off-hand wapen. Denk bij elk monster dus goed na: is bescherming of schade handiger?

Er zijn lang niet voor alle wapens off-hand versies. Voor 2h swords bestaan deze sowieso niet, want de naam zegt het al, er is geen ruimte over voor een off-hand wapen. Alle off-hand wapens staan later beschreven in de guide.

Schilden

Schilden of shields zul je vaak nodig hebben bij defence abilities en geven goede bescherming. Ook schilden geven extra bonussen. Je kunt niet altijd shields dragen: voor een 2h sword heb je bijvoorbeeld beide handen nodig. Je kunt ook voor een off-hand wapen kiezen zoals hierboven al beschreven is.

Life points

Life points zijn erg belangrijk bij combat. Deze geven aan hoeveel schade je kunt verduren. Je zult doodgaan als je life points op 0 komen. Het is daarom handig om er veel te hebben. Je life points worden door twee factoren bepaald:

Lunagang heeft ook pagina's met informatie over armour. Hier later meer over.

Het maximum aantal lifepoints kun je naast Constitution te trainen en armour te dragen nog verder verhogen door gebruik te maken van tijdelijke verhogingen van bonfires of voedsel zoals rocktails.

Wanneer je doodgaat, kom je in de laatstbezochte stad met drie spullen in je inventory. Als je doodgaat in de wilderness verlies je al je spullen, tenzij je de prayer protect item aan had staan: dan behoud je één voorwerp. Members kunnen de plaats waar ze uitkomen als ze doodgaan ook naar Falador veranderen als ze Recruitment Drive doen. Met King's Ransom kun je het ook nog veranderen naar Camelot en na Nomad's requiem zelfs naar Soul Wars. Wanneer je buiten de Wilderness doodgaat, zal er een grafsteen verschijnen op de plaats waar je dood bent gegaan. Deze steen blijft enige tijd staan. Als je op tijd terug komt, zul je je spullen terug kunnen halen. Lees voor meer informatie het artikel over doodgaan.

Andere factoren bij je combat stats en de Gear-tab

Wanneer je met de muis over een voorwerp gaat, zie je dat er naast de al uitgelegde factoren nog meer factoren bestaan. Een voorbeeld hiervan is armour, dat ook wel armour rating wordt genoemd. De totale stats van het armour dat je draagt, kun je zien onder de Gear-tab, die te openen is door op de Gear-knop te klikken en voor "Loadout" te kiezen. Aan de hand van dit overzicht zullen we alles uitleggen.

Loadout

Types armour

Er bestaan verschillende types armour. Naast de verschillende stijlen heb je namelijk ook Tank, Power en Hybrid armour. Het type armour heeft nog invloed op de stats van je armour.

De onderstaande tabel geeft de verhoudingen weer tussen de types armour. Bij Power en Hybrid armour staat er hoeveel levels de armour eigenlijk verliest qua armour en life points. Als er dus -10 levels staat zal een stuk armour van level 60 dus dezelfde stats geven als een stuk normaal (Tank) armour van level 50.

TypeArmour ratingLife pointsBonus
Tank100%100%Geen
Power-5 levels-10 levelsMeer damage 1
Hybrid-15 levels-15 levelsGeen klasse

1: De bonus damage komt overeen met 10% van een enkelhandig wapen van hetzelfde level met de snelheid Snelst, bijvoorbeeld een rune dart. Ook zal deze bonus alleen gelden bij wapens en armour van hetzelfde type.

Aura's

Er bestaan ook nog aura's. Aura's kunnen handig zijn bij skills en combat en zijn verkrijgbaar met loyalty points van Solomon's general store.

Pocket-slot

In de pocket-slot kun je voorwerpen doen die je verschillende bonussen geven. Op het moment zijn deze alleen met Divination te maken of te krijgen bij de Player Owned Ports. Kijk bij deze artikelen voor meer informatie.

Melee trainen

Op de onderstaande pagina worden verschillende methodes aangeraden die je kunt gebruiken om melee op een goede manier de trainen.

Symbool

Methodes om melee te trainen

Symbool

Wapen in je hand of op je rug

De knop waarmee je de ability bar kunt minimaliseren en maximaliseren, die in de rechterbovenhoek van je ability bar zit, heeft een rechtermuisknopoptie "Sheathe/Unsheathe Weapon". Je kunt hiermee kiezen of je je wapen in je hand of op je rug wilt dragen. Je zult je wapen uiteraard alleen op je rug dragen als je niet aan het vechten bent. Als je je wapen in je hand hebt zullen andere spelers je combat level zien, als je je wapen op je rug hebt je total level.

Soorten schade

Als er op je gehit wordt, zal er een gekleurde veeg of hit splash verschijnen. Het is handig om te weten waar deze voor staan.

Normale schade

Normale damage veroorzaak je door gewoon een monster aan te vallen zonder ability's. Je zult een transparante hit te zien krijgen, met een symbool om te zien of het melee-, magic- of rangedschade was.

Plaatje

Schade door ability's

Ability's zorgen voor meer schade. Schade door ability's wordt aangegeven met een rode veeg. Meer over ability's staat eerder beschreven in deze guide.

Plaatje

Schade van critical hits

Critical hits zijn grote getallen die tussen je schade door verschijnen. Dit zijn hits die je naast je normale schade en schade van ability's kunt krijgen. Critical hits zijn vaak hoog. Critical damage met ranged is groen, met melee oranje en met magic blauw.

Plaatje

Schade door poison

Poison, ook wel vergiftiging, zul je af en toe zeker tegenkomen. Er zijn bepaalde monsters die je kunnen vergiftigen. Spelers kunnen dat ook, met een weapon poison. Lees Herblore voor meer informatie over weapon poison. Er bestaan ook antipoison potions om van je poison af te komen. Kijk daarvoor ook bij Herblore. De antipoison totem van Dungeoneering is ook handig, dan zul je geen poison krijgen. Poison ziet er als volgt uit:

Plaatje

Magic

Met Magic, of magie, kun je spreuken uitoefenen. Hiervoor heb je runes nodig, die je met Runecrafting kunt maken. De spreuken zitten in je ability book, naast de abilities voor magic. Er zijn verschillende spreuken voor combat, maar Magic bestaat ook voor een groot deel uit non-combat. Denk hierbij aan teleports of alchemiespreuken.

Magic Spreuken Magic

Staven

Magische staven zijn erg belangrijk bij het afvuren van combatspreuken. Ze verhogen de damage die je doet aanzienlijk.

PlaatjePlaatje Staven en wands PlaatjePlaatje
Plaatje

Magic armour

Magiekleding is ook belangrijk. Magiekleding heeft goede defence tegen melee-aanvallen. Tegen magic-aanvallen is het ook defensief. Als je armour van melee of ranged aan doet bij magic, zul je niet veel damage aanrichten.

PlaatjePlaatje Magic armour PlaatjePlaatje

Livid farm

De Livid Farm ligt in het noorden van Lunar Isle. Pauline Polaris beheert er een boerderij waar een magisch verbeterde afstammeling van de beruchte Jade Vine wordt verbouwd. Deze plant groeit zeer snel, waardoor het werk intensief is. Jij kunt helpen en krijgt daarbij toegang tot nieuwe lunarspeuken. Ook train je je Magic, Agility, Farming, Crafting en Construction.

Symbool Livid farm Symbool

Magic guild

De magic guild is in Yanille. Er is daar een stavenwinkel, runewinkel, kledingwinkel voor blue mystic robes en nog een paar dingen. Je hebt level 66 nodig om binnen te gaan, maar je kunt natuurlijk ook een wizard's mind bomb of magic potion gebruiken.

Plaatje

Goede manieren om magic te trainen

Op de onderstaande pagina worden verschillende methodes aangeraden die je kunt gebruiken om Magic op een goede manier de trainen.

Symbool Methodes om magic te trainen Symbool

Ranged

Ranged is een combatskill die je kunt gebruiken om tegen monsters en mensen te vechten, via pijl en boog of een vergelijkbaar wapen dat van afstand schiet. Er zijn veel meer wapens dan alleen pijl en boog bij deze skill. Je hebt ook nog kruisbogen, bijlen die je kunt gooien, kanonnen, rangedabilities: noem maar op. Ranged kan in vele situaties worden gebruikt. Denk bij Ranged natuurlijk ook aan de combattriangel die eerder in de guide is uitgelegd.

Plaatje

Het handige van ranged en magic is dat je van veraf of vanachter een obstakel aan kunt vallen, om te voorkomen dat het monster jou kan aanvallen en schade kan toebrengen. Je gaat bijvoorbeeld achter een stalagmiet of steen staan in een grot, zodat het monster niet bij je kan komen. In huisjes zijn vast wel een paar tafels die je bescherming. Natuurlijk kunnen veel monsters ook een ranged of magicaanval uitvoeren, zodat ze jou ook van een afstand kunnen doodschieten, maar bij meleemonsters kan het van pas komen.

Beginnen met Ranged

We beginnen gewoon met het oude vertrouwde boogschieten. Hiervoor heb je natuurlijk pijl en boog nodig. Beide zijn onder andere te koop in de rangedwinkels van Varrock en Rimmington. Members kunnen pijlen en bogen ook maken met Fletching.

Bij je equipment is er een plaats voor pijlen. Dat noemen we de pijlenkoker of quiver. Hier kun je je arrows en bolts kwijt om vervolgens af te schieten op je tegenstander. Zonder pijlen of bolts zal je boog of crossbow niet werken. Alleen bij een zaryte bow en crystal bow heb je geen pijlen nodig.

Plaatje

Zodra je pijlen of bolts afschiet, krijg je Ranged XP. Zorg er wel voor dat je bij combat experience je XP op ranged hebt ingesteld, zodat je geen defence in plaats van ranged XP krijgt, tenzij je dat natuurlijk wel wilt. Als je niet weet waar je de XP kunt instellen, moet je een stuk terug gaan lezen in deze guide.

Ook ranged heeft off-hand wapens. Van elke dart, knife en crossbow is er een versie. Lees meer over off-hand wapens eerder in deze guide.

Laten we beginnen met een overzicht van de normale bogen. Je kunt geen schilden dragen met pijl en boog.

Pijl en boog

Maple LongbowPlaatje Pijl en boog

PlaatjeMaple Longbow

Crossbows en bolts

Je kunt je ranged ook trainen met een crossbow (kruisboog) en bolts (bouten of schichten). Het grote voordeel van kruisbogen is dat je een schild kunt dragen terwijl je schiet. Je kunt natuurlijk ook voor een off-hand wapen kiezen. Dat is wel alleen voor members.

PlaatjePlaatje Crossbows PlaatjePlaatje
Plaatje

Werpwapens

Er bestaan ook nog wapens die je weg kunt werpen, zoals darts, throwing knives, javelins, throwing axes, exploderende chinchompa's en salamanders die als bolts werken. Deze wapens zijn alleen voor members. Bij darts en throwing knives zijn er ook nog off-hand versies.

Red chinchompaPlaatje Werpwapens, inclusief off-hand wapens PlaatjeRed chinchompa

Kanonnen

De dwergen zijn meesters in supersterke kanonnen. Jij kunt ze ook gebruiken, mits je een paar quests doet.

SymboolSymbool Kanonnen SymboolSymbool

Ranged armour

Ranged armour heeft goede defence tegen magic-aanvallen. Ook is het redelijk defensief tegen ranged-aanvallen. Als je melee of magic-armour aan doet en gaat rangen, zul je niet veel damage aanrichten. Vandaar dat ranged armour belangrijk is bij ranged.

Green Leather BodyCowl Ranged armour CowlGreen Leather Body

Ranged Guild

Ook bestaat er nog een Ranged guild. In de Ranged Guild vind je een minigame, speciale rangedwinkeltjes en een traingebied. Iedereen met ranged level 40 kan deze guild betreden. De ranged guild ligt in Hemenster, ten noorden van Ardougne en ten zuiden van Seers' Village. Het is niet ver van de Fishing Guild en de lodestone van Seers' Village.

Trainen

Op de onderstaande pagina worden verschillende methodes aangeraden die je kunt gebruiken om Ranged op een goede manier de trainen.

Symbool

Methodes om ranged te trainen

Symbool

Melee armour en wapens

Hier staat informatie over melee wapens en armour. Veel daarvan kan via Smithing gemaakt worden, maar armour wordt ook door eindbazen en andere monsters gedropt, zoals General Graardor. Armour van Dungeoneering staat in de guide van Dungeoneering zelf. Hetzelfde geldt voor veel minigames en voor capes.

Bronze platebodyBronze scimitarBronze Bronze scimitarBronze platebody
Iron platebodyIron scimitarIron Iron scimitarIron platebody
Steel platebodySteel scimitarSteel Steel scimitarSteel platebody
Black platebodyBlack scimitarBlack Black scimitarBlack platebody
Mithril platebodyMithril scimitarMithril Mithril scimitarMithril platebody
Adamant platebodyAdamant scimitarAdamant Adamant scimitarAdamant platebody
Rune platebodyRune scimitarRune Rune scimitarRune platebody
Dragon platebodyDragon scimitarDragon Dragon scimitarDragon platebody
Fighter torsoSacred clay scimitarMinigames Sacred clay scimitarFighter torso
Barrows glovesEnhanced excaliburQuests Enhanced excaliburBarrows gloves
Barrows glovesEnhanced excaliburOverig Barrows glovesEnhanced excalibur

Hybrid armour

Hybrid armour hoort niet bij Melee, Magic of Ranged, maar beschermt je even goed tegen alledrie.

Hybrid armour Skillcape

Handige weetjes

Over deze pagina

Met dank aan mrperfectk, Huseyin-Gazi, Michael97, Zeepjuh, herewood9 en lies60 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.