Dungeoneering
- Klik hier om snel naar de ingrediënten van Herblore tijdens Dungeoneering te gaan.
- Klik hier om snel naar de puzzels te gaan.
Dungeoneering is een skill voor gratis spelers en members, waarbij je de dieptes van de eeuwenoude grotten van Daemonheim moet onderzoeken. Dat is niet zonder gevaar. Hoe dieper je de grotten betreedt, hoe gevaarlijker het zal worden. De grotten zitten vol met monsters en puzzels. Doe iets verkeerd en je zult sterven. Ben jij in voor een avontuurlijke tocht door de grotten van Daemonheim, die alleen echte avonturiers zullen overleven?
- Ook in Daemonheim wordt de combat triangle gebruikt. Lees combat voor meer informatie.
- Daemonheim heeft haar eigen takenset. Deze takenset is erg leerzaam voor beginners!
Naar Daemonheim
De grotten van Daemonheim liggen onder een berg die ten oosten van de Wilderness ligt. Het is mogelijk via de Wilderness naar het eiland te lopen, er zijn ook boten naar Daemonheim toe. Er ligt er één in de rivier tussen de Lumbridge Swamps en Al-Kharid ligt ook een boot naar Daemonheim. Je kunt de boot vanaf beide kanten van de rivier bereiken. Er is ook een boot in het zuidwesten van Taverley. Er zijn ook 3 werelden die gericht zijn op Dungeoneering. Dit zijn de werelden 32, 117 en 77 voor members. Als gratis speler kun je terecht in wereld 7.
Als je al eens in Daemonheim bent geweest, kun je met de ring of kinship die je hebt gekregen, onbeperkt naar Daemonheim teleporteren. Er is ook een portal in de Tower of Voices in Prifddinas naar Daemonheim. Hiervoor heb je Plague's End nodig.
Eenmaal aangekomen
Zodra je op het eiland van Daemonheim bent, loop je naar het westen. Je zult wat geesten en barbaren zien. Loop naar het kasteel toe, die zal niet zo moeilijk te vinden zijn. Je zult ook de meester van Dungeoneering tegenkomen. Bij hem kun je misschien ooit eens een skillcape kopen.
Starten met Dungeoneering
Zodra je bij het kasteel bent, moet je met de Dungeoneering Tutor praten. Hij zal je de ring of kinship geven. Deze ring zul je altijd nodig hebben tijdens de skill. Je mag op je ring en eventueel de orb of oculus na niets meenemen. Alle spullen die je nodig hebt, zul je tijdens het spel krijgen. Het is ook niet toegestaan om huisdieren of beesten van Summoning mee te nemen.
Ga de hal met de twee grote trappen in. Je zult verschillende barrières zien. Deze staan voor de mogelijke vormen waarop je Dungeoneering kunt doen.
- Je kunt alleen door de grotten. Je krijgt dan per tijdseenheid minder xp dan wanneer je in een team gaat. Je krijgt ook meer bonus xp als je een team joint, dus het is beter om een team te joinen.
- Je kunt met een team van twee tot vijf man door de grotten.
- Je kunt in een team dat automatisch wordt samengesteld.
Het automatisch samenstellen van teams wordt praktisch nooit gebruikt. De grotten zijn ingedeeld in zes thema's, namelijk Frozen, Furnished, Abandoned, Abandoned II, Occult en Warped. Occult en Warped zijn alleen voor members. Niet alleen het uiterlijk zal binnen deze thema's veranderen, maar ook de monsters. Zo zijn er in Abandoned veel skeletten en hobgoblins en in Frozen veel ijsmonsters, zoals ice warriors. Abandoned I en II zijn precies hetzelfde, alleen heeft Abandoned II twee extra eindbazen.
Automatisch ingedeeld team
Er zijn verschillende kamers waar je in kunt gaan staan om automatisch in een team ingedeeld te worden. Je hoeft nooit lang te wachten. Elke dertig seconden zal het spel een team proberen te vormen. Het spel probeert mensen met vergelijkbare levels bijelkaar te zetten. De moeilijkheidsgraad van de grot wordt aan het laagste Dungeoneering level van alle groepsleden aangepast.
Voordat je door een barrière kunt, zul je een schermpje in beeld krijgen. Kies je floor uit. Je kunt meteen zien hoeveel spelers er nog meer wachten op een team voor die floor. Je kunt dus het beste een floor nemen waar veel spelers op wachten, dan begint het sneller!
Plaatje | Thema | Minimaal level | Instructies |
---|---|---|---|
- | 1 | Hier zul je ingedeeld worden in een bepaald thema, dat ligt aan je eigen levels en de levels van de anderen die achter deze barrière staan. Als je goede Dungeoneering xp wilt raden we je dit niet aan. | |
Frozen | 1 | Je zult ingedeeld worden in het thema Frozen. Frozen bestaat uit floors 1-11. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. | |
Abandoned | 23 | Je zult ingedeeld worden in het thema Abandoned I. Abandoned I bestaat uit de vloeren 12 tot en met 17. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. | |
Furnished | 35 | Je zult ingedeeld worden in het thema Furnished. Furnished bestaat uit floors 18-29. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. | |
Abandoned II | 59 | Je zult ingedeeld worden in het thema Abandoned II. Abandoned II bestaat uit floors 30-35. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. | |
Occult | 71 | Je zult ingedeeld worden in het thema Occult. Occult bestaat uit floors 36-47. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. | |
Warped | 95 | Je zult ingedeeld worden in het thema Warped. Warped bestaat uit floors 48-60. Je moet ook complexity 6 ontgrendeld hebben. |
Een team joinen
Er zijn altijd wel mensen die een team zoeken. Bij het joinen van een team zul je weer je ring of kinship nodig hebben. Mensen die een team zoeken zijn meestal aanwezig in bepaalde worlds. Jagex heeft hier een aantal worlds voor gemarkeerd voor members. Gratis spelers zullen zelf ergens een team moeten zoeken.
Mensen zeggen meestal welke floor ze gaan doen. Dit doen ze afgekort. Het thema occult is bijvoorbeeld 0. Ook zeggen ze bijvoorbeeld +1. Dit betekent dat er nog één persoon nodig is. Als je zo'n team wilt joinen, moet je natuurlijk de eisen er voor hebben. Trade met degene die je wilt joinen, hij of zij zal je dan een uitnodiging sturen. Je kunt dan ook nog de statistieken zien van de andere mensen uit je team. Accepteer of wijs de uitnodiging af.
Zelf een team opzetten
Je kunt ook zelf een team opzetten en andere mensen uitnodigen. Om een team op te zetten, klik je op je ring of kinship. De lege tab naast je inventory zal dan veranderen naar een speciale tab voor Dungeoneering.
Klik vervolgens op "Form Party". Je zult je eigen naam zien. Je kunt nog vier andere mensen uitnodigen door met je rechtermuisknop bij mensen op "invite" te klikken. Zij zullen dan een uitnodiging ontvangen en kunnen als ze dat willen jouw team joinen. Je kunt ook in je Dungeoneering-tab op "Invite Player" klikken en vervolgens zijn of haar naam intypen om iemand uit te nodigen, maar je kunt het beste gewoon roepen welke floor je wilt gaan doen, dan komen er vanzelf wel mensen die mee willen. Meestal traden zij dan.
Het is ook mogelijk om in je eentje te spelen. Maak gewoon een team en nodig niemand uit. Voor je kunt beginnen, moet je nog wel wat instellen.
Instellingen
Dungeoneering heeft ontelbaar veel combinaties van grotten. Elk spel zal een unieke grot hebben. Gelukkig kun je sommige dingen zelf bepalen. Wil je bijvoorbeeld een kleine grot of een zeer grote grot? Je dungeon kan oplopen tot maximaal 64 kamers, waar je, afhankelijk van je team, tot wel een uur mee bezig kan zijn. Het is echter ook mogelijk in een kwartier. Hieruit blijkt weer hoeveel skill, teamwork en strategie Dungeoneering vereist.
Er is één uitzondering bij het kiezen van de grootte. Als je Dungeoneering alleen gaat trainen, zul je alleen een kleine of gemiddelde grot kunnen kiezen. Met twee of meer mensen krijg je ook de keuze uit groot. Ga gewoon de grot in bij de ingang van Daemonheim, je zult dan je keuze kunnen instellen in je chatbox.
XP share
Ieder teamlid kan individueel xp share aanzetten. De xp die je verdient bij het openen van deuren of noncombatskills zal worden verdeeld onder je medeteamgenoten en met deze optie kun je instellen of je zelf xp van anderen wilt ontvangen. Je zult echter alleen xp krijgen als de ander een daad verrichtte waarvan jijzelf ook de levels hebt om te doen. Ook zal xp van vechten, het maken van runes en het begraven van botten niet verdeeld worden. XP van deuren zal altijd gedeeld worden, ongeacht de skill. Deze optie is tijdens het spelen nog aan te passen.
Diepte van de grot instellen (floor)
Er zijn in totaal 60 verdiepingen, met zes soorten thema's: frozen, abandoned, furnished, abandoned II, occult en warped. Je zult niet meteen op elke verdieping kunnen komen, daar heb je bepaalde Dungeoneering levels voor nodig. Hoe dieper je de grotten van Daemonheim betreedt, hoe sterker de monsters zullen zijn en hoe meer xp je zult krijgen.
Hieronder staat welk level je per verdieping nodig hebt. Ook zul je de voorgaande verdiepingen moeten afmaken voordat je op de volgende verdieping kunt komen. De verdieping kun je kiezen door met je muis over het plaatje van de berg te gaan. Je moet natuurlijk wel aan de eisen voldoen. Je kunt ook geen spel op een verdieping beginnen waarvan jij wel de eisen hebt, maar één van je partners niet. Iedereen van je team moet dus aan de eisen voldoen.
Verdieping | Dungeoneering level | Verdieping | Dungeoneering level |
---|---|---|---|
1 | 1 | 31 | 61 |
2 | 3 | 32 | 63 |
3 | 5 | 33 | 65 |
4 | 7 | 34 | 67 |
5 | 9 | 35 | 69 |
6 | 11 | 36 | 71 |
7 | 13 | 37 | 73 |
8 | 15 | 38 | 75 |
9 | 17 | 39 | 77 |
10 | 19 | 40 | 79 |
11 | 21 | 41 | 81 |
12 | 23 | 42 | 83 |
13 | 25 | 43 | 85 |
14 | 27 | 44 | 87 |
15 | 29 | 45 | 89 |
16 | 31 | 46 | 91 |
17 | 33 | 47 | 93 |
18 | 35 | 48 | 95 |
19 | 37 | 49 | 97 |
20 | 39 | 50 | 99 |
21 | 41 | 51 | 101 |
22 | 43 | 52 | 103 |
23 | 45 | 53 | 105 |
24 | 47 | 54 | 107 |
25 | 49 | 55 | 109 |
26 | 51 | 56 | 111 |
27 | 53 | 57 | 113 |
28 | 55 | 58 | 115 |
29 | 57 | 59 | 117 |
30 | 59 | 60 | 119 |
Skilleisen van de grot instellen (complexity)
Bij complexity kun je de eisen van de grot instellen. In de grot zul je voor een aantal dingen speciale levels nodig hebben, bijvoorbeeld 70 Woodcutting, maar dit kan ook 97 Construction of bijvoorbeeld 94 Magic zijn. Alle skills spelen een rol in Dungeoneering.
Bij complexity kun je de moeilijkheidsgraad instellen. 1 is het kleinst, 6 is het grootst. Bij moeilijkheidsgraad één zul je alleen combat kunnen gebruiken, bij moeilijkheidsgraad zes komen alle skills aan bod. Je zult minder xp voor Dungeoneering krijgen zodra je een lage moeilijkheidsgraad kiest. Daarom wordt altijd aangeraden om op complexity 6 te spelen, tenzij je snel een grot wil 'rushen' om deze af te tikken.
De eerste keer dat je Dungeoneering traint zul je eerst complexity één moeten kiezen. Nadat je complexity één gedaan hebt kun je twee kiezen, ga zo maar door. Na zes keer zul je voor altijd je complexity zelf kunnen instellen.
Guide mode
Als je de guide mode aanzet, zal de kaart van de grot je de snelstse weg naar de eindbaas leiden. Bruine hokjes zijn bonus rooms, gele hokjes brengen je naar de boss. Je zult met de guide mode aan minder xp krijgen. Dit wordt niet aangeraden.
Moeilijke modus
De moeilijke modus is voor zeer gevorderde spelers. Na de elitetaken van Daemonheim heb je de beschikking tot een moeilijke modus. Wanneer je instelt dat je een grot van complexity 6 wilt, word je na voltooiing van de taken voortaan gevraagd of je de hard mode aan wilt zetten.
Aan het begin van elke grot wordt in de code van het spel altijd verschillende getallen willekeurig getrokken, die bepalen hoe moeilijk de grot zal worden. In de moeilijke modus staan al deze getallen altijd op hun maximum. Dat betekent dat alle monsters hun maximale combat level zullen hebben, er meer slayer monsters zullen zijn en deuren waar je skills voor nodig hebt, altijd level 90 of meer vereisen. Dat laatste geldt zelfs als je hierdoor de grot niet meer kunt voltooien. De moeilijke modus betekent echter ook meer drops van tier 10 en 11, betere grondstoffen en meer uitdaging.
Het behalen van prestige en een reset van de ring of kinship hebben alleen invloed op de normale vloeren. Ook is het lastig te bepalen welke vloeren je al in de moeilijke modus hebt gedaan. Je zult wel iedere keer dat je een vloer in de moeilijke modus voltooid hebt, te zien krijgen wat het laagste nummer is van de vloer die je nog moet doen. Wanneer je alle 60 floors hebt voltooid in de moeilijke modus, zul je de beschikking krijgen tot de titel "of Daemonheim". Dit is een eis voor de completionist cape (t).
Beginnen!
Naast de ingang van het kasteel is de dungeon entrance. Ga erin en het spel zal beginnen. Als je met een groter team bent, zul je eerst nog moeten instellen of je een small, medium of large dungeon wilt.
Zodra je in de grot bent zul je de fremmenik Smuggler zien. Bij hem kun je spullen kopen. Dat kan pas vanaf complexity level 2. De spullen die hij verkoopt zul je nodig hebben tijdens het trainen. De meeste spullen heb je wel al in je tool belt. Het enige voorwerp dat je niet hebt dat je nodig zult hebben, zijn teleport runes en feathers om te vissen bij een van de puzzels.
1. Teleportatierunes maken
Pak eerst wat spullen van de tafel die je ziet, zoals voedsel, wapens en armour. Verkoop deze aan de Smuggler en koop van het geld dat je krijgt ongeveer 80 rune essence en 10 feathers. Van de rune essence kun je verschillende runes maken op het altaar dat ook in de basis aanwezig is. Om te teleporteren heb je ongeveer 50 law runes en 50 cosmic runes nodig. Maak deze. Je kunt eventueel nog runes maken voor de spreuk 'cure other', 'vengeance' of een andere spreuk die van pas kan komen.
Na de gemiddelde taken van Daemonheim kun je aan het begin van een dungeon 30 law en 30 cosmic runes ophalen bij de smuggler. Ook begin je afhankelijk van hoeveel taken je hebt voltooid met wat geld in dungeons. Hier kun je spullen mee kopen. Je kunt ook met de smuggler praten om voortaan met wat feathers, rune essence en antipoisons te beginnen in plaats van met geld.
2. Beginnen aan de dungeon
Om te beginnen moet je deuren gaan openen. Als er een vreemd gekleurd schild op de deur zit, kun je hem nog niet openen. Je hebt eerst een sleutel nodig, die je in een kamer kunt vinden. Als je een deur van een kamer probeert te openen waar je wel in kan, zul je eerst zien wat er in de kamer is. Je kunt je dan nog voorbereiden voordat je de kamer betreedt.
Er zijn verschillende soorten deuren:
- Skill doors: hierbij heb je een bepaald level nodig in een bepaalde skills. Soms zal dit level boven de level 100 komen. Als je een hoog level in deze skill hebt, kan je dat misschien boosten met potions. Hier verder in de guide meer over.
- Puzzlerooms: de deuren zullen pas openen zodra de puzzel in de kamer is opgelost. Verder in de guide staan de oplossingen beschreven.
- Guardian doors: hierbij zul je alle monsters moeten doden die in de kamer aanwezig zijn. De beesten van Hunter hoef je niet te doden. Als alle monsters dood zijn, openen de deuren.
- Keydoors: voor deze deuren heb je een bepaalde sleutel nodig. Deze ligt ergens anders in de grot. Als je de sleutel ziet liggen, moet je deze zo snel mogelijk oppakken. De key is dan ook voor de rest van jouw team beschikbaar. Als je een deur tegenkomt waarvoor je nog geen sleutel voor hebt, kun je je persoonlijke gatestone droppen bij die deur. Dit kan met de spreuk 'create gatestone'. Daar heb je 32 Magic en 3 cosmic runes voor nodig. Als de key dan aanwezig is, kun je snel naar de deur teleporteren, wat veel tijd scheelt.
3. De eindbaas
Op een gegeven moment zul je de eindbaas (boss) tegenkomen. Dit is een erg sterk, uniek monster die je per se moet doden om de grot af te kunnen maken. Zodra dit monster dood is, kun je de grot via de ladder beïndigen. Toch hoeft dit niet per se als laatste te gebeuren. Als je de eindbaas al vrij snel tegenkomt, kun je deze doden en vervolgens alsnog zorgen dat alle kamers geopend worden.
De truc is om zo snel mogelijk alle kamers te openen, de eindbaas te vinden en deze te doden. Je hoeft niet per se alle normale monsters te doden, dat kost relatief namelijk erg veel tijd. Vaak worden alleen de monsters bij de guardian doors gedood. Als je volledige xp wilt kun je dat wel doen, maar het wordt afgeraden. De monsters van Hunter hoef je niet te doden, ook niet bij guardian doors!
Zodra de eindbaas gevonden is zal de Smuggler ook informatie kunnen geven over welke eindbaas het is en wat zijn sterke of zwakke punten zijn. Dit gaat via de vierde praat-optie.
Kaart van de grot
Op de plek waar je normaal de wereldkaart kunt bekijken, is in de grot de speciale kaart van Daemonheim zien. Alle kamers achter ongeopende deuren worden weergegeven met een vraagteken. Het is mogelijk dat deze kamer nóg meer deuren bevat, maar die kun je nog niet gelijk zien. De eindbaas zit in de kamer met het rare gezichtje. De startkamer ('Base') wordt weergegeven als de kamer met het trappetje. De spelers worden weergegeven als gekleurde driehoekjes, zodat je altijd weet waar je teamleden zich bevinden.
Tiers
Armour, wapens en grondstoffen hebben een meter om de sterkte aan te wijzen: de zogenaamde tier. Deze kun je meestal zien door examine te doen bij deze voorwerpen. Hoe hoger de tier, hoe sterker het voorwerp is. Tier 11 is het hoogst. Dat zijn voorwerpen die van primal zijn gemaakt en worden alleen door eindbazen gedropt.
Voor overig armour, ores, wapens en andere grondstoffen is tier 10 het hoogst. Je kunt deze voorwerpen in de grotten vinden. Armour en wapens tot en met tier 10 kun je zelf maken, maar daarvoor moet je wel aan de juiste ores zien te komen. Hoe hoger de tier van een voorwerp, hoe hoger je levels moeten zijn om met dit voorwerp om te kunnen gaan. Een blue crab (tier 8) vereist bijvoorbeeld 80 Fishing om te kunnen vissen, en 80 Cooking om te kunnen koken.
Het binden van voorwerpen en combat triangle
Soms zul je mooi armour of sterke wapens vinden. Helaas verlies je alle voorwerpen als je een potje hebt gespeeld. Gelukkig is hier iets op bedacht: voorwerpen binden. Gebruik de bind-optie bij het voorwerp dat je graag wilt houden. De Smuggler zal het voorwerp dan na elke floor bij zich houden. Je kunt, ongeacht je level, maximaal 12 voorwerpen binden.
In Daemonheim kun je, bij de Smuggler, opties maken voor binds die je daadwerkelijk wil gebruiken. Op level 1 kun je één voorwerp en één soort ammunitie (arrows, runes) gebruiken, op level 20 twee voorwerpen, op level 50 drie, op level 90 vier en op level 120 vijf. Ook is er een extra plek voor een schild of off-hand wapen.
De Smuggler kan drie sets van binds voor je onthouden, waarmee je aan het begin van een floor begint en gedurende een floor tussen kunt wisselen. Op die manier kun je een set voor melee nemen als je denkt die nodig te hebben en makkelijk wisselen naar ranged als je denkt dat dat meer van pas kan komen. Via de optie Bind-setup bij de Smuggler kun je binds naar één van de drie sets slepen. Je kunt hetzelfde voorwerp naar meerdere sets slepen.
Voorwerpen die handig zijn om te binden zijn een wapen voor twee of drie stijlen van de combat triangle (melee, ranged, magic), aangezien je die bij elke floor nodig zult hebben. Zodra je meer voorwerpen kunt gebruiken, kun je bijvoorbeeld aan armour van de verschillende klassen denken. Je kunt weer van gebonden voorwerpen afkomen door ze te vernietigen, zodat je weer een nieuw voorwerp kunt binden.
De ammo-bind is een geval apart. Je mag één type rune of pijl binden. Je zult bij de volgende ronde maximaal 125 stuks van je geboden runes of pijlen ontvangen. Na de quest Salt in the Wound wordt dit aantal verhoogd tot 225. Het is niet nodig om bij elk potje je voorraad weer aan te vullen. Je ontvangt de volgende ronde hetzelfde aantal als waar je deze ronde mee begon, tenzij je extra voorwerpen hebt gebonden.
Waar dienen de skills voor?
In Daemonheim heb je bijna elke skill nodig. Je hebt soms een skill nodig om een bepaalde deur te openen, maar skills zijn ook handig om allerlei voorwerpen te krijgen.
De voorwerpen die je met de skills kunt verzamelen, zijn heel anders dan buiten Daemonheim. Klik hieronder op de desbetreffende skill om te zien welke voorwerpen je in Daemonheim met die skill kunt maken, wat je er voor nodig hebt en hoeveel xp ze geven.
Plaatje | Naam skill | Opmerking |
---|---|---|
Agility | In de obstakelkamer is Agility erg handig. | |
Construction | Met Construction kun je handige objecten in de hotspot in de beginkamer bouwen. | |
Cooking | Cooking gebruik je om voedsel te koken. | |
Crafting | Crafting speelt in veel puzzels een rol. Je kunt er ook kleding en armour mee maken. | |
Divination | Met Divination kun je portents maken die je genezen of skills tijdelijk verhogen om deuren te openen. | |
Farming | Je kunt hiermee voedsel, stof en herbs voor drankjes mee kweken. | |
Firemaking | Firemaking is handig als je iets wilt koken. | |
Fletching | Fletching wordt bij verschillende puzzels gebruikt. Je kunt er ook, pijlen, bogen en vallen voor Hunter mee maken. | |
Fishing | Fishing is handig bij het vangen van vis zodra je een tekort aan voedsel hebt. Ook wordt Fishing gebruikt bij een aantal puzzels. | |
Herblore | Met Herblore kun je toverdranken maken. | |
Hunter | Je kunt Hunter gebruiken om puzzels op te lossen of dieren voor hun huiden te vangen. | |
Magic | Hiermee kun je spreuken uitspreken, puzzels oplossen en is erg belangrijk vanwege de combattriangel. | |
Mining | In de grot zijn verschillende stenen met erts erin. Die kun jij hakken. | |
Prayer | Handig tijdens het vechten | |
Ranged | Wordt gebruikt bij een puzzel en is erg belangrijk vanwege de combattriangel. | |
Runecrafting | Met Runecrafting kun je runes en staven maken voor Magic. | |
Slayer | Er lopen een aantal monsters in de grot die je alleen met een bepaald Slayer level kunt doden. | |
Smithing | Smithing kun je gebruiken om allerlei voorwerpen te smeden. | |
Summoning | In de grot kun je speciale Summoning-beesten oproepen. | |
Thieving | Door de grot verspreid staan kisten, die jij kunt leegroven. | |
Woodcutting | Met woodcutting kun je bomen omhakken. |
Deuren met skilleisen
Sommige deuren zullen geblokkeerd worden met iets dat met een skill te maken heeft. Als er bijvoorbeeld een eis van Firemaking aan de deur verbonden zit, zul je de blokkade van hout dat voor de deur ligt moeten verbranden. Bij Woodcutting zul je wat planken moeten weghakken die de deur blokkeren. De hoogte van de skilleisen kun je instellen bij complexity zodra je de dungeon instelt. De hoogte van die eisen hangt af van de levels van je teamleden. Soms zul je ook levels van boven de 100 tegenkomen. Je zult die met een potion moeten halen, aangezien je maar tot 99 kunt trainen. Natuurlijk kun je lagere levels ook tijdelijk met potions verhogen als je ergens niet aan voldoet.
Als niemand van jouw team een bepaalde deur kan openen zonder potion, zit achter deze deur een 'bonus path'. Dit kunnen één of twee kamers zijn, maar ook een kwart van de hele grot! Je hoeft een bonus path niet per se open te maken: de eindbaas kun je namelijk altijd vinden zonder dat je zulke deuren open hoeft te maken. Let er wel op dat als één van jouw teamleden de grot verlaat, deze misschien niet meer af te maken is. Als er bijvoorbeeld een puzzel komt waarvoor je vijf personen nodig hebt, en je bent er maar met vier over, kun je niet verder. Dat is erg zonde.
Alle deuren die te maken hebben met memberskills zul je niet kunnen openen in de gratis wereld. Je kunt gelukkig wel altijd je dungeon afmaken. Membersdeuren in gratis werelden zijn dus altijd bonus path.
Deuren |
Puzzels
Tijdens het onderzoeken van je grot zul je af en toe mysterieuze kamers tegenkomen. Deze mysterieuze kamers bevatten bijvoorbeeld een raadsel, puzzel of iets anders, zoals het vangen van een fret. Je moet zo'n puzzel oplossen voordat je de volgende deur kunt openen. Je krijgt minder xp als je een aantal deuren ongeopend laat, dus los de puzzels altijd op als dat mogelijk is en niet te veel tijd kost in verhouding met het pad dat erachter ligt.
Als je de eindbaas bijvoorbeeld al gevonden en gedood hebt, en je hebt nog één puzzel te gaan die relatief erg lang duurt en waar bijvoorbeeld niet heel veel kamers achter kunnen zitten, kun je overwegen deze over te slaan. Bekijk altijd zorgvuldig de map voor je dit beslist. Puzzels kunnen lastig zijn, maar gelukkig hebben puzzels altijd oplossingen.
Puzzels |
Extra's
In de grotten zul je soms dingen tegenkomen die je helpen te overleven.
Extra's |
Armour in Daemonheim
Ook het armour is anders in Daemonheim.
Magic armour | ||
Melee armour | ||
Ranged armour |
Eindbazen
De eindbaas doden is verplicht om je floor af te maken. Afhankelijk van de kaart wordt dit als laatste gedaan of niet. Vaak starten 3-4 mensen alvast met het doden van de eindbaas, terwijl de overige leden de rest van de floor afmaken. Zo gaat er weinig tijd verloren en kan iedereen, als alle deuren eenmaal open zijn, helpen met de eindbaas.
Er zijn erg veel verschillende eindbazen. Ze hebben allemaal verschillende tactieken om jou te doden. Hoe sterk de eindbaas is, wordt bepaalt door je combat level. Wel zullen ze dezelfde tactiek gebruiken.
Plaatje | Dungeoneering | Naam monster | Floors | Thema |
---|---|---|---|---|
1 | Gluttonous Behemoth | 1 t/m 11 | Frozen | |
1 | Astea Frostweb | 1 t/m 11 | Frozen | |
1 | Icy Bones | 1 t/m 11 | Frozen | |
5 | Luminescent Icefiend | 3 t/m 11 | Frozen | |
11 | Plane-freezer Lakhrahnaz | 6 t/m 11 | Frozen | |
17 | To'Kash the Bloodchiller | 9 t/m 11 | Frozen | |
23 | Divine Skinweaver | 12 t/m 17 en 30 t/m 35 | Abandoned I en II | |
23 | Hobgoblin Geomancer | 12 t/m 17 en 30 t/m 35 | Abandoned I en II | |
23 | Bulwark Beast | 12 t/m 17 en 30 t/m 35 | Abandoned I en II | |
29 | Unholy Cursebearer | 15 t/m 17 en 30 t/m 35 | Abandoned I en II | |
35 | Rammernaut | 18 t/m 29 | Furnished | |
35 | Stomp | 18 t/m 29 | Furnished | |
35 | Har'Lakk the Riftsplitter | 18 t/m 29 | Furnished | |
39 | Lexicus Runewright | 20 t/m 29 | Furnished | |
45 | Sagittare | 23 t/m 29 | Furnished | |
51 | Night-gazer Khighorahk | 26 t/m 29 | Furnished | |
59 | Shadow-forger Ihlakhizan | 30 t/m 35 | Abandoned II | |
65 | Bal'lak the Pummeller | 33 t/m 35 | Abandoned II | |
71 | Gravecreeper | 36 t/m 47 | Occult | |
71 | Runebound Behemoth | 36 t/m 47 | Occult | |
71 | Skeletal Trio | 36 t/m 47 | Occult | |
77 | Necrolord | 39 t/m 47 | Occult | |
83 | Flesh-spoiler Haasghenahk | 42 t/m 47 | Occult | |
89 | Yk'Lagor the Thunderous | 45 t/m 47 | Occult | |
95 | Blink | 48 t/m 60 | Warped | |
95 | Warped gulega | 48 t/m 60 | Warped | |
95 | Dreadnaut | 48 t/m 60 | Warped | |
101 | Hope devourer | 51 t/m 60 | Warped | |
107 | World-gorger Shukarhazh | 54 t/m 60 | Warped | |
113 | Kal'Ger the Warmonger | 57 t/m 60 | Warped |
Zo, die is dood! Je zult in de muur van de bossroom een geheime ladder tevoorschijn zien komen. Als je denkt met de dungeon klaar te zijn, ga je die ladder af. Je Dungeoneering xp zal nu worden berekend. De volgende factoren zullen je xp bepalen:
- Het gemiddelde van de basis xp die je voor je floor krijgt en de basis xp die bij je prestige (zie hieronder) hoort.
- De grootte van je dungeon. Hoe groter, hoe groter het percentage extra xp dat je krijgt.
- De gekozen complexitygraad. Bij complexity 1 tot en met 5 krijg je een negatieve 'bonus' aan het einde, waardoor je dus minder xp krijgt.
- Of je guide mode aan of uit had staan tijdens het spelen.
- Hoeveel bonus rooms je hebt geopend.
- Je skill en combat levels, gebaseerd op hoeveel monsters je niet gedood hebt.
- Hoe vaak je zelf dood bent gegaan. Probeer niet heel vaak dood te gaan, maar alles doen om dit te voorkomen is ook niet goed. Je kunt beter een keer dood gaan, zodat je weer met volle life points en prayer points verder kunt, in plaats van helemaal niets te doen.
Het scherm dat je te zien krijgt en waar je xp berekend wordt, heet het winterface. Door op de cijfers in de rechterbovenhoek te klikken, kun je snel de grot verlaten of naar de volgende grot gaan. Als jij bijvoorbeeld de vierde in de lijst van spelers van een party bent, moet je dus op 4 klikken. De andere cijfers zijn van de andere spelers uit je team.
Prestige
Je prestige is een van de belangrijkste factoren die je hoeveelheid xp bepaalt. Als je een hoog prestige hebt, zul je extra xp krijgen.
Jagex wilt graag dat je niet steeds dezelfde floor doet. Je krijgt een hoog prestige als je steeds verschillende vloeren doet. Bij het schermpje van je ring of kinship zul je current en previous progress zien staan. Voor elke vloer die je doet, zal het getal bij "current progress" worden opgehoogd. Dit gebeurt één keer per floor.
Als je twee keer dezelfde floor doet, zal je prestige bij de tweede keer niet meer omhoog gaan. Dit gaat per thema. Als je bijvoorbeeld Floor 36 (occult) al gedaan hebt, en je doet die daarna nog een keer, zal een andere occult afgetikt worden (bijvoorbeeld floor 37). Je moet deze floor natuurlijk wel bereikt hebben. Abandoned I en II zijn aparte thema's. Als je alle floors van occult al gedaan hebt, en je doet daarna nog een occult, zal je 0 prestige krijgen en daardoor ook minder xp.
Het is mogelijk om je prestige met je ring te resetten. Hierdoor kun je vloeren opnieuw doen als je alle floors al hebt gedaan. Je prestige zal dan bij "previous progress" komen te staan bij het schermpje van je ring. Bij de berekening van je xp wordt het hoogste getal van je current en previous progress meegenomen. Voor een maximaal prestige reset je je ring pas als je alle floors voor jouw level gedaan hebt.
Zodra je de diepte van je dungeon uitzoekt wanneer je een party gaat vormen, zul je vinkjes voor elke floor zien. Dit geeft aan dat je deze floor al eens voltooid hebt. Als jij voor alle floors van datzelfde thema al een vinkje hebt staan, kun je beter een andere floor doen. Werk zo alle thema's af en reset als je klaar bent je ring.
Punten
Naast xp zul je tokens krijgen. Hiermee kun je speciale beloningen kopen. Bij het kamp van de Fremennik ligt een man die beloningen verkoopt op de grond: Marmaros (een bepaalde grondstof is naar hem vernoemd!), de rewards trader. Bij hem kun je voorwerpen, sterke wapens en Dungeoneering xp kopen van je punten. Ook is het mogelijk om je ring via "customise" te verbeteren.
Beloningen |
Fremennik saga's
De oude man Skaldrun zit al eeuwen bevroren in een ijsblok binnen Daemonheim. Je kunt hem op een frozen floor met minimaal complexity 2 tegenkomen. Wanneer je hem bevrijdt, kun je voortaan Fremennik saga's doen. Dit zijn een soort quests, maar je kunt ze altijd opnieuw doen. Je kunt Skaldrun op twee manieren bevrijden: een vuurtje bij hem maken of een firespreuk op hem uitspreken. Voor de eerste manier moet je logs hakken en de "Melt"-optie kiezen. Als Skaldrun bevrijd is, zal hij zich afvragen waar en wie hij is.
Na de bevrijding van Skaldrun zal hij op de plaats staan waar je komt wanneer je met je Ring of Kinship naar Daemonheim gaat. Als je een bijzonder voorwerp in Daemonheim vindt, kun je naar hem toegaan om het verhaal van de voorwerpen na te spelen. De voorwerpen liggen alleen in dungeons met complexity 2 of hoger. Ze komen heel snel voor.
De saga's hebben allemaal een korte en een lange versie. De korte vereist alleen een bepaald Dungeoneering en geeft maar een deel van het verhaal en de beloning. Voor de lange versie heb je ook nog levels in andere skills nodig. Het is altijd mogelijk om verhalen opnieuw te spelen. Wanneer je een lange versie nog niet kunt doen, maar later wel, zul je de volgende keer dat je een saga speelt de extra beloning krijgen.
Om een verhaal te doen, mag je niets bij je dragen.
Three's company |
Vengeance |
Thok it to 'em |
Nadir |
Thok your block off |
Resource dungeons
Overal over RuneScape zijn grotten verspreid die je met een bepaald Dungeoneering level kunt openen. Binnenin de grotten zitten handige hulpbronnen, zoals gold en runite rocks of magic trees. Wanneer je de grot voor de eerste keer betreedt, krijg je ook wat Dungeoneering XP.
Resource dungeons |
Na een ronde
Je zult nu in de volgende dungeon terecht komen. Als je door wilt gaan, ga je gewoon weer de grot door. Als je wilt stoppen, ga je de ladder bij de Smuggler op. Dit kan overigens ook als je tijdens het spelen weg moet. Je kunt ook via je ring stoppen door op 'leave party' te klikken.
Als je stopt, zul je in een klein kamertje op de eerste verdieping van het kasteel van Daemonheim terecht komen. Je kunt hier eventueel uitloggen en later je team terugjoinen als zij nog aanwezig zijn. Je hoeft alleen maar een naam van je teamgenoot in te typen. Het kan dus handig zijn om bij mensen die je niet kent een naam op te schrijven in je kladblok. Als je connection lost krijgt, kun je zonder verlies van xp terugkeren naar je party door gewoon weer in dezelfde wereld in te loggen. Als je team weg is, is het gelukkig ook geen ramp. Je zult altijd een beetje xp krijgen als je via het randje naar beneden glijdt, terug naar de binnenplaats van het kasteel.
De skill cape
Dungeoneering is een bijzondere skill. Als je er level 99 in bent, kun je bij Thok, Master of Dungeoneering de skill cape kopen. Hij staat bij de plaats waar je uitkomt als je met de ring of kinship naar Daemonheim teleporteert. Dungeoneering samen met Invention is de enige skill die je tot 120 kunt trainen. Hiervoor heb je 104.273.166 xp nodig. Hier hoort ook weer een aparte skill cape met bijbehorende emotie bij.
Tips
- Zorg dat je altijd in het begin 10 feathers koopt en genoeg laws en cosmic runes maakt, zodat je altijd gelijk door kunt gaan bij een puzzel.
- Spiders kunnen je poisonen, neem dus een antipoison mee of runes voor de spreuk Cure Me/Cure Group.
- Monsters als stegomastyx hoef je niet te doden, je zult daarvoor geen extra xp krijgen.
- Af en toe zul je een briefje vinden na het doden van de boss. Deze kun je bij de Dungeoneering tutor teruglezen. De briefjes gaan over het verleden van alle monsters in de dungeon en de maker van Daemonheim, Bilrach.
- Het is goed voor je Dungeoneering xp om af en toe van floor te wisselen. Je zult minder xp krijgen als je telkens dezelfde floor doet.
- Als je snel wilt zien hoe goed armour is, kun je op "examine" drukken. De tier staat in de examine. Hoe hoger de tier, hoe beter. Je kunt ook mouseover text aanzetten. Je zult dan als je met je muis over een voorwerp gaat, veel informatie zien: onder andere hoeveel life points je extra krijgt.
- Als je met verschillende personen door een grot gaat en iemand uitlogt, zullen zijn of haar spullen op de grond worden gedropt.
- Het is toegestaan om een orb of oculus mee te nemen.
- De voorwerpen die je in een grot dropt, zullen altijd blijven liggen. Verbrand voedsel, as en botten zullen wel naar verloop van tijd verdwijnen.
- Als je iets in de public chat in een grot typt, kan iedereen in de grot het lezen, ongeacht de plaats waar ze zijn.
- Je behoudt alle voorwerpen als je doodgaat. Gatestones worden wel gedropt op de plaats waar je dood ging.
- Bij Dungeoneering worden een aantal afkortingen gebruikt. GD staat voor Guardian door, HT voor home tele, GS voor gate stone, GGS voor group gate stone, BR voor boss room, DE voor dead end en med voor medium. Meer afkortingen staan bij Trainen.
- Het grouping system biedt ondersteuning voor Dungeoneering.
- Een dosis van een perfect juju dungeoneering potion zorgt ervoor dat je vier uur lang 5% extra schade doet, vaker journals vindt en deuren twee levels minder vereisen.
Trainen
Op de onderstaande pagina worden verschillende methodes aangeraden die je kunt gebruiken om Dungeoneering op een goede manier de trainen.
Trainen |
Over deze pagina
Met dank aan Slay a Stone, PyroSven, mrperfectk, ywath, Meleepro NL, DnB Danc3, Junglemen842, Pieter, Sycotic_NL, bvdl1, ford8340, red thunder7 en sunel voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024