Dungeoneering - Trainen
Dungeoneering is niets anders dan grotten voltooien. Er zijn verschillende manieren om je training te versnellen, bijvoorbeeld door floors af te wisselen. In deze guide zullen zaken staan waar je rekening mee moet houden wanneer je je Dungeoneering traint.
In principe kun je Dungeoneering trainen zonder enige skills. Toch is het sterk aangeraden om goed te zijn in wat andere skills. Deze geven je meer mogelijkheden in een grot, die uiteindelijk tot meer xp leiden. Het is niet noodzakelijk om in alle skills goed te zijn. Omdat je het snelste in een team kunt trainen, zijn er vast spelers die jou kunnen helpen in je lage skills. Er zijn echter wel een paar skills die aangeraden zijn wanneer je Dungeoneering gaat trainen.
- Een aardig combat level. Een dungeon zit vol met monsters. Deze worden echter wel gebaseerd op het combat van jou en je teamleden. Het is handig om je goed te kunnen verdedigen tegen deze monsters. Het is mogelijk om Dungeoneering te trainen als skiller, zonder te vechten. De meeste teams laten je dan niet toe. Ze vereisen een bepaald combat level en dat je meevecht.
- Melee: train je Attack, Strength en Constitution levels. Je zult dan meer hitten met melee. Sommige monsters kunnen alleen verslagen worden met melee. Zie combat voor meer informatie over de combattriangel.
- Magic: level 32 is vereist voor een gatestone teleport en 64 voor een group gatestone teleport. Deze twee spreuken zorgen dat je snel door de dungeon kunt reizen. Als je met teams speelt, zijn ze eigenlijk een must. Verder zijn in de grotten alle normale gevechtsspreuken en enkele spreuken van de Lunar magics beschikbaar en zul je ook vaak moeten vechten met Magic. Zie combat voor meer informatie over de combattriangel.
- Ranged: een goed ranged level is ook zeer handig. Veel monsters kunnen alleen verslagen worden met Ranged. Zie combat voor meer informatie over de combattriangel.
- Prayer: level 43 is noodzakelijk. Sommige monsters zijn erg sterk, om schade te verminderen gebruik je dan protection prayers.
- Defence: hoe hoger Defence je hebt, hoe beter armour je aan kunt om je te verdedigen tegen vijanden.
- Agility: een gemiddeld tot hoog (50+) Agility level is erg handig, zodat je in een dungeon niet zonder energie komt te zitten.
- Runecrafting: 27 runecrafting is erg fijn, omdat je eigen cosmic runes kan maken, die nodig zijn voor gatestone teleport. Als je als ammo bind geen law runes hebt, is 54 Runecrafting erg fijn.
Je kunt meer over combat in Dungeoneering lezen op de pagina over combat. Tip: een groot team kan zelf de combattriangel vormen waardoor je niet steeds terug hoeft naar de basis om van combatstijl te wisselen.
Overload en prayer renewal
Voordat je met een dungeon start kun je een overload en/of prayer renewal drinken. Deze werken 5 minuten lang en gaan door in de dungeon zelf.
Het sneltrainen
Probeer niet dood te gaan! Elke keer dat je doodgaat, gaat er 8 tot 10% van je totale xp af, zonde dus. Ga echter niet niks doen of vissen en koken. Dan kan je beter een keertje doodgaan. Dit kost welliswaar wat xp, maar is uiteindelijk beter voor je xp per uur dan wanneer je gaat vissen.
Wanneer je een floor gedaan hebt, komt er een vinkje te staan in de lijst met alle floors die je kunt doen. Voor elke onaangevinkte floor die je speelt, krijg je 1 prestige. Prestige zorgt ervoor dat je meer xp uit een floor haalt. Hoe meer floors je gedaan hebt, hoe hoger je prestige is en hoe meer xp je aan het einde van een floor krijgt. Bij het resetten van je ring blijft je je prestige die je op dat moment had, behouden. Wanneer je een floor doet waar al een vinkje voor staat en alle floors van dat thema al hebt gedaan, zul je geen prestige-xp krijgen. Dat zorgt ervoor dat je de helft of zelfs meer van de xp die je anders kreeg, zal verliezen. Heb je een lagere floor dan waar je op dat moment mee bezig bent uit dat thema nog niet gedaan, dan zal je de xp van de lagere floor mét je prestige-xp krijgen. Heb je een hogere floor dan waar je mee bezig bent, nog niet gedaan, dan zal je de xp krijgen van de floor waar je mee bezig bent met je prestige-xp. Het feit dat je floors die je al afgevinkt hebt, alsnog kan doen als je een andere floor van dat thema nog niet gedaan hebt, maakt het gemakkelijker een passend team te zoeken.
Elke twee levels kun je een nieuwe floor. Als je alle floors gedaan hebt die je kunt, heb je je maximale prestige bereikt. Het is dan tijd om te resetten. Deze optie staat in het kader van je ring. Wanneer je gereset hebt, kun je alle floors weer opnieuw doen. Je prestige wordt dan opgeslagen. Als je een floor doet die je nog niet opnieuw hebt gedaan, zal de prestige die meetelt voor de berekening van je xp, worden bepaald door het maximum van je opgeslagen prestige en het prestige dat je dan hebt. Je reset alleen als je alle floors gedaan hebt die je kunt. Zo houd je maximale prestige. De volgorde waarin je de floors doet maakt niet uit voor je xp. Wel is het zo dat veel mensen de laagste floors vaak op de gemakkelijkste instellingen direct achter elkaar spelen. Dit zijn de "c1-rushes".
Level 1-30
Om te beginnen met trainen, moet je eerst met de Dungeoneering tutor praten op Daemonheim. Hij zal je een ring of kinship geven. Deze ring heb je altijd bij je wanneer je Dungeoneering speelt.
Op level 1 kun je alleen nog maar floor 1 doen. Volg nu het volgende schema:
- Doe floor 1 in je eentje op complexity 1. Dit kun je instellen als je met een grot begint. Je krijgt 1 prestige voor het voltooien van een floor.
- Open je ring en reset je prestige. Doe nu weer floor 1.
- Doe dit net zo lang totdat je 3 Dungeoneering bent en floor 2 kunt.
- Voltooi floor 1 én 2 achter elkaar en reset aan het eind. Je hebt nu 2 prestige. Doe weer alle floors.
- Reset je ring steeds als je alle floors hebt gedaan en train door. Probeer hierbij steeds de hoogste complexity (maximaal 6) te kiezen die op dat moment beschikbaar is.
Eén bind tegelijkertijd
Tijdens je voortgang door de dungeons, is het handig om goede wapens te binden. Als je een voorwerp bindt, zorg je ervoor dat je het elk potje bij je houdt. Je kunt een goed wapen van een monsterdrop krijgen of een goed wapen met behulp van Mining en Smithing maken of laten maken. Je kunt ook snel en makkelijk aan wapens en armour van rond jouw level komen door een floor op complexity 1 te spelen. Het is handig om een melee, ranged en magicwapen te binden. Ook kan je naast je wapens 125 runes of arrows binden. Na Salt in the Wound is dat 225. Let er wel op dat je niet al je wapens op een laag level tegelijk mee kunt nemen. Je kunt wel switchen van binds tijdens de dungeon. Lees daar meer over op de hoofdpagina van Dungeoneering.
Level 30-60
Je kunt het beste doorgaan met alle floors te doen. Je kunt nu een team gaan beginnen, waardoor je nog meer xp per floor krijgt. Ze gaan ook nog eens sneller. Voor de lagere floors (1 t/m 5 bijvoorbeeld) geldt dat je er niet zo veel xp meer voor krijgt, vergeleken met de hogere floors die je nu kunt. Daarom kiezen sommige spelers ervoor om die floors te "rushen". Dat is zo snel mogelijk naar de uitgang gaan, zonder alle kamers te openen. Reset weer elke keer als je niet meer verder kan.
Rushen doe je meestal in een kleine floor (small). Er kan gekozen worden voor complexity 1. Dat zorgt ervoor dat je de floor snel klaar hebt, maar je krijgt er weinig xp voor (50% penalty). Als je rusht op complexity 6, duurt het wat langer, maar krijg je er wel meer xp voor.
Twee binds tegelijkertijd
Op level 20 kun je een extra voorwerp tegelijkertijd meenemen. Het is handig om daarbij voor armour te kiezen. Denk ook weer aan de combat triangel.
Level 60-90
Je kunt nu al bij de floors Abandoned 2 en later ook bij de occult en warped floors komen, die het waard zijn om op large te spelen. Een grote dungeon is werk voor vijf man. Alle keys die verzameld worden kan iedereen gebruiken. Vroeger was dit niet zo, toen gingen alle keys naar de keyer, die bijna alle key doors opende. De andere vier mensen waren de attackers. Hun voornaamste taak is om guardian doors te openen, terwijl de keyer de andere deuren opende. Nu iedereen de deuren kan openen moet je daar dus ook aan meehelpen, maar meestal is er toch nog een 'keyer' die aanwijzingen geeft om de dungeon zo snel mogelijk te voltooien.
Het belangrijkste als attacker is dat je luistert naar de keyer. Als hij iets zegt, doe je dat onmiddelijk, ook als jij op dat moment niet weet waarom. De keyer weet namelijk vaak beter dan jij hoe de grot in elkaar zit en wat er moet gebeuren. Soms wordt aan jou als attacker gevraagd een deur te gaten. Dit houdt in dat je een gatestone maakt en die voor de deur neerlegt die de keyer zegt. Als de keyer dan later de key tegenkomt, kan hij jou vragen de deur te openen. Ook kun je een guardian door gated hebben. Hier wordt vaak de afkorting mgt (move group gatestone) gebruikt. Je moet dan de group gatestone naar de guardian door brengen. Als de sleutel van jouw deur gevonden is, probeer je die zo snel mogelijk te openen en zeg je wat erachter zit. Dit "callen" is belangrijk voor de keyer, omdat hij dan weet welke deuren waar zitten. Als er een deur achter die deur zat, moet je hem weer regaten. Dit betekent dat je een nieuwe gatestone maakt en die weer voor die deur neerlegt, zodat je er later snel weer heen kunt.
De meest gebruikte en methode die het meeste xp per uur geeft, is rushen. Dat betekent dat je alleen de monsters doodt die achter een guardian door zitten. Het doel daarbij is de grot zo snel mogelijk te voltooien, als je net de grote grotten gaat doen, doe je er misschien een uur over, maar dat zal snel minder worden naarmate je meer ervaring krijgt. Gemiddeld zal een grote grot 30 minuten duren, maar de echte topteams doen het in 10 minuten of minder. Bij rushen (zo snel mogelijk alle deuren openen en de boss doden) is "skillen" uit den boze. Dat betekent dat je zo min mogelijk gebruik moet maken van Cooking, Fishing en Smithing. Als je dat doet, word je door teamleden al snel als "n00b" beschouwd. De xp voor een grote vloer ligt op ongeveer 35.000 xp voor lage levels en 200.000 voor echt hoge levels.
Vanaf ongeveer level 60 kiezen veel mensen er voor om de eerste 30 Floors te "superrushen" (hoewel dit vaak gewoon "rushen" genoemd wordt). Dat betekent dat je deze Floors op een kleine kaart met complexity 1 speelt, zodat je de overige Floors, die meer xp geven, sneller op een grote kaart (Complexity 6 en 5:5) kunt doen. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om deze Floors op small of gewoon op large te spelen. Vergeet niet te resetten wanneer je alle mogelijke floors gedaan hebt.
Drie binds tegelijkertijd
Vanaf level 50 kun je een derde bind tegelijkertijd meenemen. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld een blood necklace, maar ook aan extra armour.
Level 90-120
Je gaat gewoon door met floors doen en resetten. Op level 113 kun je Kal'ger the Warmongerer verslaan. Dit is de laatste eindbaas van de warped floors. Hij dropt het primal 2h sword, het sterkste zwaard in Daemonheim. Ook ben je op 113 halverwege de xp die nodig hebt voor 120.
Vier binds tegelijkertijd
Op level 90 kun je vier binds tegelijkertijd meenemen. Hierbij kun je kiezen voor extra armour of een andere bind, zoals een blood necklace.
Vijf binds tegelijkertijd
Op level 120 kun je vijf binds tegelijkertijd meenemen. Waarschijnlijk heb je ondertussen wel een blood necklace, dus kun je voor armour gaan.
Tips en tricks
- Raak niet in paniek als je vaak doodgaat. Blijf doorgaan. In paniek raken en weggaan heet een ragequit. Wanneer je dat doet, is er een kans dat het team de grot niet af kan maken en verlies je zelf altijd meer xp dan wanneer je de grot met een extra dood af zou maken.
- Communicatie is tijdens Dungeoneering zeer belangrijk. Zeg altijd waar je gatestone ligt.
- Kijk regelmatig op de kaart. Zo kun je zien wat het langste pad lijkt te zijn.
- De group gatestone hoort in het begin van de dungeon op het zogenaamde Critical path te liggen. Dit pad leidt naar de eindbaas en is te herkennen aan deuren waarbij je tussen de 465 - 505 xp krijgt. Het is ongeveer 20 kamers lang. Als de kamer gevonden is, moet de group gatestone altijd naar het pad gaan dat het grootste lijkt.
- De group gatestone hoort altijd voor de groep uit te zijn.
- Een keer doodgaan is niet erg. Het kost welliswaar xp, maar het hoort erbij. Ook is het in sommige gevallen zelfs beter voor je xp per uur om een keer dood te gaan dan dat je gaat vissen en koken of gaat wachten tot iemand eten geeft. Soms heb je dungeons waar in de eerste helft gewoon helemaal geen voedsel gedropt wordt. Bij deze dungeons kun je er het beste voor kiezen om gewoon een paar keer dood te gaan.
- De enige reden dat je "mag" skillen, is om promethium ores te hakken voor bloodragers. Zij zijn ook de enige familiar die de tijd van het maken waard is. Dit geldt ook alleen nog maar op warped floors.
- Dungeoneering kan in het begin saai lijken. Toegegeven: de eerste levels zijn ook saai, maar naarmate je er beter in wordt, wordt het steeds leuker.
- Voeg mensen die je tegenkomt en die goed kunnen Dungeoneering toe aan je vriendenlijst. Als je dan een team zoekt, kun je vragen of ze meedoen. Op deze manier kan je steeds goede, gezellige teams samenstellen, wat Dungeoneering een stuk leuker maakt.
- Leer keyen. Ook als je zelf geen keyer wilt zijn, is het toch slim om in ieder geval een beetje te leren keyen. Als je dit een beetje kan, weet je ook beter wat de keyer wil en waarom hij dingen doet. Dit helpt je ook om hem beter te helpen, waardoor de dungeon sneller gaat.
- Herhaling van het eerste punt: RAGEQUIT NOOIT. Dit is zeer belangrijk.
- Toon initiatief. Wacht niet tot de keyer zegt dat je een deur moet gaten, maar doe dit uit jezelf. Als er een deur is die je nog niet kunt openen, gate je hem. Ook als de key voor jouw gegatede deur gevonden is, moet je niet wachten tot de keyer zegt dat je deze moet openen. Er zijn echter wel uitzonderingen. Als er een kamer is waar je hard nodig bent (bijvoorbeeld omdat jij de hoogste Skill voor een deur hebt, of een puzzel waar meerdere mensen voor nodig zijn), heeft dit vaak voorrang. Als je daarmee klaar bent, kun je alsnog je deur gaan openen.
- Als een mager je snared, kun je met de ability Freedom van Defence jezelf bevrijden. Je hebt daarvoor geen adrenaline nodig, maar wel 34 Defence.
Afkortingen
Dungeoneering staat bol van afkortingen, zodat je minder hoeft te typen. Leer ze uit je hoofd!
Kleuren
- c(r): crimson
- y: yellow
- b: blue
- gr: green
- go: gold
- o: orange
- s: silver
- p: purple
Vormen van sleutels
- t: triangle
- s: shield
- p: pentagon
- cr: crescent
- co: corner
- w: wedge
- d: diamond
- r: rectangle
Deze afkortingen worden gecombineerd, dus bijvoorbeeld pr voor purple rectangle, grco voor green corner en bd voor blue diamond.
Overig
- gt / ggs: group gatestone
- gd: guardian door
- mgt gd: move group gatestone to guardian door
- b(uy)gt: buy (=geef mij) group gatestone
- sgt: de gatestone is op een plaats waar we er niets aan hebben, verplaats bijvoorbeeld naar een guardian door of een deur waarvan de keyer de sleutel heeft.
- gk pd: got key purple diamond, ik heb purple diamond key gevonden
- de(nk/wk): dead end (no key / with key)
- g8 pd = gate purple diamond door, drop je gatestone daar. Dit is tegen niemand in het bijzonder, maar als jij nog niks gated hebt, gewoon doen en zeggen: g8d pd (gated purple diamond door).
Solo Dungeoneering trainen
Sinds november 2012 geven solo dungeons meer Dungeoneering XP. Je kunt dus als je geen team kunt vinden ook alleen Dungeoneering gaan trainen. De XP ligt iets lager dan als je een dungeon met een team van 5 man doet, maar is alsnog erg leuk.
Ability bar gebruiken tijdens Dungeoneering
Je kunt tijdens Dungeoneering ook de ability bar gebruiken. Naast abilities kun je hier ook bijvoorbeeld teleports of food plaatsen. Dit kan het trainen versnellen.
Bonusgrotten
Open zo snel mogelijk de resource dungeons als je dat kunt. Op lagere levels heb je relatief veel voordeel van de hoge xp die die daarvoor krijgt.
Reward trader
Overtollige punten kun je bij de reward trader inwisselen voor xp.
Fremennik saga's
De Fremennik saga's van Dungeoneering zijn herhaalbare quests in Daemonheim. De eerste keer dat je een saga speelt, krijg je onder andere xp in Dungeoneering. Deze saga's zijn een leuke afwisseling op het normale trainen.
Sinkholes
Twee keer per dag kun je de D&D Sinkholes spelen, waar je mooie hoeveelheden Dungeoneering xp en tokens voor krijgt.
Perfect juju dungeoneering potion
Met een Perfect juju dungeoneering potion doe je tijdens een floor in dungeoneering 5% extra damage. daarnaast heb ook een vergrote kans om een recept voor combination potions of een Dungeoneering journals te vinden. Het geeft ook in onzichtbare boost aan je skills voor het openen van skilldoors.Om een perfect juju dungeoneering potion zelf te maken is 91 Herblore een vereisde, of je kunt het kopen van andere spelers. Met 99 herblore kun je er ook voor kiezen een perfect plus potion te gebruiken, een perfect plus potion geeft de effecten van alle perfect juju potions en duurt 4 uur.
Quests die xp geven in Dungeoneering
Quest | Dungeoneering nodig | XP |
---|---|---|
A clockwork syringe | 50 | 5.000 |
The Jack of Spades | 1 | 500 |
One of a Kind | 67 | 45.000 |
Plague's End | 75 | 50.000 |
Salt in the wound | 35 | 5.000 |
Over deze pagina
Met dank aan verhaert3, Simone-ness, jokiller95, PyroSven, ywath, Dhamorak, Grovax, a darkangel, magicdoetje, seperfall en vaage nill voor bijdragen aan deze pagina.
Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!
RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© Lunagang 2004 - 2024