Invention

Invention is een skill waarin je handige apparaten maakt en armour, wapens en andere voorwerpen verbetert om ze bijzondere eigenschappen te geven, die je bij het normale gebruik ervan helpen.

Invention is de eerste eliteskill van RuneScape. Dit betekent dat de xp wat nodig is bij ieder level anders is, de skill tot level 120 gaat en er drie skills zijn die level 80 moeten zijn om het te kunnen trainen. Om Invention te trainen heb je level 80 Crafting, Divination en Smithing nodig. Daarnaast werkt bonus-xp anders. Dit zal later worden uitgelegd.

Plaatje

Begin van Invention

Om Invention te beginnen zul je naar de Invention guild moeten gaan. Deze bevindt zich in de grot ten noordoosten van de lodestone van Falador. In de guild zul je met Doc moeten praten om de tutorial van Invention te beginnen. Om iets te ontdekken of te maken moet je bij een Invention workshop zijn. Deze zijn te vinden in:

Trainen

XP in invention krijgen gaat op vier manieren:

De twee eerstgenoemde methodes geven het meeste xp, de twee laatste vrij weinig.

Ontdekken van blauwdrukken

Voordat je met Invention iets kunt maken, moet je eerst ontdekt hebben hoe dat moet. Het ontdekken doe je bij de werkbank in de Invention workshop. Als je een voorwerp gaat ontdekken, moet je een kleine puzzel oplossen. Je moet eerst vijf goede voorwerpen zien te vinden. Dit doe je door ze aan te klikken en te kijken of het werkt. Hierna moet je ze op volgorde zetten. In je scherm staat hoe goed de volgorde is en hoe beter de volgorde, hoe meer xp je zult krijgen. Probeer daarom ook altijd een "perfect" te krijgen.

Plaatje

Een goede strategie om alle volgordes af te gaan is door eerst het eerste voorwerp te wisselen met het tweede. Als dit beter is, dan laten staan. Als dat niet zo is, wissel je het eerste voorwerp met het derde, tot je alles op de eerste positie hebt geprobeerd. Hierna vergelijk je voorwerp twee met drie, en zo verder.

Augmentors

Augmented items

Augmentors zijn voorwerpen die je op een wapen, stuk gereedschap, body of legs kunt doen. Hierna zul je het voorwerp kunnen trainen door het te gebruiken. Het voorwerp heeft een eigen xp-metertje en een level, dat je kunt zien door er met je muis over te bewegen. Deze xp kun je later omzetten naar Invention xp.

Je kunt lang niet alle voorwerpen augmenten. Voor armour kun je verwachten dat het vanaf tier 70 te augmenten is.

Voorwerpen met een augmentor zullen niet meer kapot gaan tijdens het gebruik ervan. Je hoeft dus niet meer langs de armour stand in je huis om voorwerpen te repareren. Wel zul je het voorwerp alleen kunnen gebruiken als je voldoende energie hebt. Energie kun je bijvullen door divine charges. Dit zal worden uitgelegd bij het trainen van voorwerpen.

Augmented voorwerpen zijn onruilbaar. Augmentors kun je er wel weer afhalen met een Augmentation dissolver.

Als je wapen of armour een augmentor heeft is het mogelijk om hier een of twee gizmo's aan toe te voegen. Gizmo's kunnen je sterker of zwakker maken afhankelijk, van welke materialen je er in hebt gedaan en hoeveel geluk je hebt gemaakt bij het maken van de gizmo.

Bepaalde stukken gereedschap van Fishing, Woodcutting, Firemaking, Mining en Smithing kun je met Invention verbeteren. Voor Fishing kun je een crystal rod augmenten, ook is er de optie op een fishing rod-o-matic te maken. Voor Woodcutting kun je de dragon en crystal hatchets augmenten. Voor Mining kun je een dragon en crystal pickaxe augmenten. Voor Firemaking kun je de crystal tinderbox augmenten en kun je een Pyro-matic maken. Ten slotte kun je voor Smithing de crystal hammer augmenten en kun je een Hammer-tron maken. Mocht je de crystal tools al in je toolbelt hebben, dan kan Doc in de Invention Guild ze er eenmalig voor je uithalen.

Bonuseffecten

Wapens die augmented zijn, geven extra effecten. Deze heten Perks. Perks zijn effecten, die je spel zowel positief als negatief zullen beïnvloeden. Een lijst van alle perks staat in de link hieronder.

SymboolPerksSymbool

Demonteren en materialen

Met Invention is het mogelijk om spullen uit elkaar te halen om er materialen uit te krijgen. Voor augmented voorwerpen is hiervoor een Disassemble-optie beschikbaar. Andere voorwerpen kun je uit elkaar halen door ze naar de speciale knop onderin je inventory te slepen. Een andere manier is om de optie te gebruiken die in je spreukenboek staat. Het is de spreuk met het logo van Invention. De meeste spullen die je kunt high alchen, kun je ook demonteren.

Over het algemeen hebben betere spullen een kleine kans om troep (junk) te geven en een grotere kans op betere materialen. De materialen die je krijgt kunnen zich in drie categoriën bevinden. Dat zijn de gewone, ongewone en de speciale materialen. De gewone en ongewone materialen krijg je uit veel verschillende spullen, hierbij komen de ongewone materialen natuurlijk minder vaak voor. De speciale materialen krijg je altijd maar zijn ook alleen te halen uit speciale spullen. Bandos components kun je bijvoorbeeld alleen uit Bandos-spullen halen.

Het is mogelijk om voorwerpen in notes te ontmantelen.

Je kunt de ability Analyse in je spreukenboek gebruiken om te zien welke materialen je van een voorwerp kunt krijgen. Dit geeft de kans op junk en mogelijke materialen die je kunt krijgen.

Met de materialen kun je apparaatjes maken of kun je een gizmo vullen. Een lijst met alle mogelijke materialen staat in de link hieronder.

SymboolMaterialenSymbool

Voorwerpen trainen

Wapens en armour met augmentors erop zullen getraind worden als je er tegen monsters mee vecht. Tegen spelers zul je geen xp krijgen. Het is niet noodzakelijk om een gizmo in te hebben. Gereedschappen zullen xp krijgen als je ze gebruikt.

Gereedschappen, wapens en armour met een level geven extra xp en spullen als je deze demonteert. Ook vereisen de voorwerpen met een level minder divine charges om ze te gebruiken. Bij demonteren verdwijnt je voorwerp. Als je het voorwerp, is het ook mogelijk om deze te siphonen met een equipment siphon. Je krijgt hiermee minder Invention xp, maar je behoudt je wapen en armour. Een equipment siphon kun je maken vanaf 27 Invention, mits je de blauwdruk hebt ontwikkeld.

Om augmented voorwerpen te gebruiken, heb je energie in je charge pack nodig. Je charge pack zit op je toolbelt kun je bekijken met de rechtermuisknopoptie op je voorwerp. Je charge pack moet je bijvullen met divine charges. Voorwerpen van een hogere tier zullen meer energie gebruiken dan lagere. Als je doodgaat met een augmented voorwerp, zal energie verbruikt worden dat overeenkomt met twee uur gebruik.

Een wapen in je schildhand zal de helft van energie gebruiken als een wapen in je hoofdhand. Een tweehander gebruikt 1,5 keer zoveel energie.

De xp die voorwerpen krijgen tijdens het trainen is gelijk aan een bepaald percentage van de xp die je krijgt voor het doden van het monster, zonder bonus-xp. Voor armour en hoofdhandwapens is dit 4%, voor schildhandwapens 2% en tweehanders 6%.

De tabel hieronder is voor level 80 spullen. Voor spullen van level 70 krijg je 10% minder xp, en voor spullen van level 90 krijg je 10% meer xp.

LevelBenodigde xpXP siphonXP disassembleEffect
1000-
21.16009.000Demonteren geeft 50% kans om je gizmo's terug te krijgen
32.607027.000Demonteren geeft 2x zoveel materialen
45.1769.00054.000Demonteren geeft geen troep
58.28627.000108.000Het voorwerp verbruikt 10% minder energie
611.76054.000144.000Demonteren geeft 3x zoveel materialen
715.835108.000198.000Demonteren geeft een extra willekeurig ongewoon materiaal
821.152144.000270.000Demonteren geeft je gizmo's terug
928.761198.000378.000Demonteren geeft 4x zoveel materialen
1040.120270.000540.000Demonteren geeft het maximale aantal xp
1157.095378.000540.000-
1281.960540.000540.000Siphon geeft maximale xp
13117.397540.000540.000Siphonen heeft 50% kans geen siphon te gebruiken
14166.496540.000540.000Het voorwerp gebruikt 12,5% minder energie
15232.886540.000540.000Je kunt nu een equipment separator gebruiken
16320.080540.000540.000Siphonen zal geen siphon gebruiken
17432.785540.000540.000Bij het gebruik van een equipement separator zul je 25% kans hebben geen separator te gebruiken
18575.592540.000540.000Het voorwerp gebruikt 15% minder energie
19753.631540.000540.000Bij het gebruik van een equipement separator zul je 50% kans hebben geen separator te gebruiken
20972.440540.000540.000Handige perks zullen 10% vaker worden geactiveerd, multiplicatief

Uit de tabel is op te maken dat het optimale level voor een disassemble 10 is een siphon 9. Deze hebben de beste verhouding tussen xp in het voorwerp en xp die je voor Invention krijgt. Na level 10 heeft het geen zin meer een voorwerp te levelen als je van plan bent hem te ontmantelen voor xp. Siphon geeft de xp van een ontmanteling van twee levels eerder. Hier stopt het maximale aantal xp dus bij 12.

Unlocks van Invention

Zoals bij iedere skill, speel je bij Invention ook dingen vrij als je level hoger wordt. Je kunt hierdoor steeds nieuwere dingen uitvinden en betere perks maken. De volgorde waarop je dingen vrijspeelt zal staan op de pagina in de link hieronder.

SymboolUnlocksSymbool

Specialisaties

Bij Invention kun jij jezelf ook nog specialiseren in de goblin tech tree en de dwarven tech tree. Als je je specialiseert, kun je speciale apparaten van die technologie maken. De specialisatie kun je bij level 40 maken. Het betekent niet dat je voorwerpen van de andere tech tree nooit kunt zullen maken. De voorwerpen van de andere tech tree kun je bij 20 levels hoger maken. Ook kun je tegen inleving van Invention-materialen wisselen.

Specialiseren in de goblin tech tree kan door met Oldak in zijn lab naast de bank van Dorgesh-Kaan of Drorkar bij de furnace in het paleis van Keldagrim te spreken.

Om blauwdrukken van je specialisatie aan te schaffen, heb je currency nodig. Deze kun je krijgen door taken uit te voeren bij Oldak en Drorvar. Vaak is dit het inleveren van Invention-materialen of apparaten. Iedere twaalf uur verschijnt er een nieuwe taak op de borden bij Drorkar en Oldak. Er komen maximaal vijf taken op het bord te staan, die blijven staan tot je ze uitvoert.

Op beide borden zullen taken van beide technologiebomen verschijnen. Voor taken van het veld waarin jij bent gespecialiseerd zul je 15 currency krijgen, voor taken in het andere veld 10. Je zult geen taken meer krijgen als je 500 currency hebt in de techonologieboom of alle blauwdrukken al hebt.

Het aanschaffen van blauwdrukken verloopt in vier niveau's. Om een blauwdruk van een hoger niveau te kopen, heb je tenminste één blauwdruk van het vorige niveau nodig.

NiveauInventionCurrency nodigDwarvenGoblin
14010Corporeal componentsPestiferous components
25025Sprinkler MK1
Mining accumulator
Mechanised chinchompa
Woodcutting accumulator
36035Book switcher
Calorie bomb (empty)
B.A.N.K. Stander
Monkey mind-control helmet
47055Auto-sanctifier
Kinetic cyclone
Dungeoneering lock melter
Dungeoneering party simulator
Electrified trap
Oldak coil

Apparaten

Wanneer je de blauwdrukken hebt ontdekt, kun je bij een werkbank apparaten maken. Deze geven bonussen tijdens het trainen van andere skills.

SymboolSymboolInvention - apparatenSymboolSymbool

Machines

Vanaf level 60 kun je in de Invention guild machines bouwen. Deze verwerken met behulp van divine charges goederen. Er zijn alchemisers, disassemblers, leerlooiers, houtzagers en machines die herbs in vials met water doen.

SymboolInvention - machinesSymbool

Invention xp en levels

Aangezien Invention een eliteskill is, is het virtuele maximum van de skill 150 in plaats van 120. Het heeft ook een andere xp-tabel dan de normale skills. Klik hier om naar de level tabel van Invention te gaan.

Bij eliteskills zullen voorwerpen die xp in een skill naar keuze geven, zoals lampen en boeken, een andere hoeveelheid xp geven dan bij andere skills. Voorwerpen die een vaste hoeveelheid xp geven, geven bij eliteskills slechts de helft aan xp als bij normale skills. Bij voorwerpen die xp afhankelijk van je level geven, zul je vergeleken met andere skills tweemaal zoveel voorwerpen nodig hebben om een level omhoog te gaan. Lampen en sterren van Treasure Hunter zijn hierop een uitzondering. Zij zullen wel veel meer xp geven dan in andere skills.

In bonus-xp-weekenden zul je geen extra xp krijgen voor het ontmantelen of siphonen van voorwerpen. Wel zul je augmented voorwerpen 50% sneller trainen en zal het ontdekken van blauwdrukken 50% meer xp geven.

Over deze pagina

Geschreven door Michael97, met dank aan 0wnag3 skil3, nicky0162 en Leakar09 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.