Lunatips boekenclubje

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
Daniel_1102
Berichten: 4277
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:46
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Daniel_1102 »

Ik lees veel fantasy alleen begin ik niet snel aan een nieuwe boekenreeks. Dus veel re-reads. Mocht je nog wat titels willen aanraden dan hoor ik dat graag want het wordt wel echt tijd om eens aan iets nieuws te beginnen.
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

Epic fantasy: Mistborn; medieval magische guerillastrijd tegen een soort Sauron die 1000 jaar heeft geregeerd.
Epic Fantasy: Wax & Wayne trilogie; 18/19de eeuw, western detective/actie in het zelfde universum. Bovenstaande gelezen is wel beter.
Story driven Magic Fantasy. Kingkillers Chronicle. Erg sterk magie-systeem en prachtige prose.
Venice/fantasy robbery: Lies of Locke Lamore. Con-artiesten in een Venetië-achtige wereld.

Als jij nog suggesties hebt hoor ik het ook graag.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Ik lees weinig tot geen fantasy. Niet omdat ik er iets tegen heb eigenlijk, maar omdat ik historische romans leuk vind net als non-fictie en er dan weinig tijd overblijft.. :P Ben nu een interessant werk aan het lezen dat paleografie linkt aan mythologie. De griffioen bv. zou ontstaan zijn door observaties van de Skythen (die handel dreven en contact hadden met de Grieken) van Protoceratops-fossielen in de Gobi-woestijn. En zo zijn er nog veel voorbeelden, ook over hoe de Grieks-Romeinse cultuur tot op een zeker niveau toch veel diepgaander die skeletten analyseerde dan vroeger gedacht werd en soms doorhad dat het om uitgestorven dieren ging (en niet om mythologische wezens).

Als dat boek uit is begin ik met Conclaaf, een zoveelste boek van Robert Harris, één van mijn favoriete schrijvers. Gaat over het machtsspel in het Vaticaan. Ben benieuwd, hij schrijft meestal geweldig en doet in veel opzichten denken aan een (zij het wat minder erudiete) versie van Umberto Eco.
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Aangezien velen van jullie Fantasy lezen; heeft iemand ooit de boeken van Andrzej Sapkowski gelezen? Dit is het werk waarop het spel The Witcher gebaseerd werd, en het lijkt me wel nog leuk om die ganse serie te lezen. Begin 2017 zou het laatste boek in het Engels verschijnen. :)
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

Heb Blood of Elves gelezen anderhalf jaar terug. Was wel oké maar redelijk rustig boek. Gebeurde nog vrij weinig. Je zou hondje moeten vragen want die heeft er aardig wat gelezen geloof ik. Maybe even de zoekfunctie gebruiken.
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Sam »

Ik lees ze momenteel! Hele goede boeken, leest lekker vlot weg, goed verwerkte themas en een interessante wereld beschrijving.De boeken hebben slimme throwbacks, sterke beschreven characters en veel mooie emotionele momenten. Gerald is sowieso een fijn character om over te lezen vind ik, hij (en de boeken zelf) zijn totaal niet zwart wit.

Soms merk je wel dat het ietwat raar vertaald is, en soms maken de verhalen wat rare sprongen. Veel hoofdstukken zijn 90% conversatie, vervolgd door een sprong naar een nieuwe locatie in het nieuwe hoofdstuk wat weer bijna alleen maar gesprek is. Dat is niet perse slecht, maar wel iets anders dan ik gewend was. Ook is er totaal geen structuur in de lengte van de hoofdstukken.

Al met al kan ik ze toch zeker aanbevelen, ik lees ze met veel plezier atm
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Melliw Naj
Berichten: 9372
Lid geworden op: zaterdag 19 november 2011, 21:40

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Melliw Naj »

Ik ben de laatste jaar begonnen met boeken lezen, ik heb nu bijna alle boeken van Haruki Murakami gelezen. Weten jullie vergelijkbare schrijvers?
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Sam schreef:Ik lees ze momenteel! Hele goede boeken, leest lekker vlot weg, goed verwerkte themas en een interessante wereld beschrijving.De boeken hebben slimme throwbacks, sterke beschreven characters en veel mooie emotionele momenten. Gerald is sowieso een fijn character om over te lezen vind ik, hij (en de boeken zelf) zijn totaal niet zwart wit.

Soms merk je wel dat het ietwat raar vertaald is, en soms maken de verhalen wat rare sprongen. Veel hoofdstukken zijn 90% conversatie, vervolgd door een sprong naar een nieuwe locatie in het nieuwe hoofdstuk wat weer bijna alleen maar gesprek is. Dat is niet perse slecht, maar wel iets anders dan ik gewend was. Ook is er totaal geen structuur in de lengte van de hoofdstukken.

Al met al kan ik ze toch zeker aanbevelen, ik lees ze met veel plezier atm
Bedankt! Eén boek is dus wel nog niet in het Engels beschikbaar als ik het goed heb en zou komend voorjaar pas uitkomen? Of heb jij daar een oplossing voor gevonden? :P
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Sam »

Jep, het laatste boek, Lady of the Lake, is nog niet vertaald. Er zijn wel fanvertalingen, maar ik ben ten eerste nog niet aan dat boek toe gekomen en ten tweede denk ik dat ik er gewoon op de officiele uitgave wacht.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Same. :) Heb je bepaalde uitgaven/collecties die je aanraadt? Ik heb graag gelijkvormige boeken in een reeks als het kan (bv. zelfde lay-out, binding, etc).
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Nikki- »

Ik ben nu eindelijk aan Mistborn begonnen, ben nu halverwege eerste boek en vind 't tot nu toe wel echt tof. Heb de afgelopen tijd een paar matige boeken gehad dus wel fijn dat er iets weer zo goed bevalt. Kingkiller Chronicles en Lies of Locke Lamora heb ik toevallig ook al hier liggen dus ben voorlopig wel even zoet :p

Heeft iemand hier toevallig Norse Mythology van Neil Gaiman al gelezen? Leek me wel interessant maar weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten.

En misschien voor jou Fons; heb jij (of iemand anders maar die kans schat ik wat kleiner) toevallig The Sunne in Splendour gelezen? Ik heb laatst The White Queen gelezen en dat was echt een verschrikkelijk slecht boek wat gewoon bedoeld is voor tienermeisjes en wanhopige vrouwen maar ik vind The Wars of the Roses wel echt interessant dus vroeg me af of die wat beter is maar wel nog doorkombaar.
Wup
Berichten: 9502
Lid geworden op: woensdag 8 augustus 2007, 19:08
RS: Torqedo (OSRS)
Clan: þ
Oude naam: Wuppie26

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Wup »

Nikki- schreef:Ik ben nu eindelijk aan Mistborn begonnen, ben nu halverwege eerste boek en vind 't tot nu toe wel echt tof. Heb de afgelopen tijd een paar matige boeken gehad dus wel fijn dat er iets weer zo goed bevalt. Kingkiller Chronicles en Lies of Locke Lamora heb ik toevallig ook al hier liggen dus ben voorlopig wel even zoet :p

Heeft iemand hier toevallig Norse Mythology van Neil Gaiman al gelezen? Leek me wel interessant maar weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten.

En misschien voor jou Fons; heb jij (of iemand anders maar die kans schat ik wat kleiner) toevallig The Sunne in Splendour gelezen? Ik heb laatst The White Queen gelezen en dat was echt een verschrikkelijk slecht boek wat gewoon bedoeld is voor tienermeisjes en wanhopige vrouwen maar ik vind The Wars of the Roses wel echt interessant dus vroeg me af of die wat beter is maar wel nog doorkombaar.
Oh wauw Nikki lekker bezig man. Mistborn, Kingkillers Chronicle en Lies of Locke Lamora zijn precies mijn favoriete boeken. Mistborn gaat je echt blijven verbazen. Daarna ook lekker Wax & Wayne lezen ^^
Ack! Raya van Mattaveld
Afbeelding
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Nikki- »

Haha ja die ga ik er zeker achteraan doen, want Mistborn is ech vet :p En dan te bedenken dat ik nog maar net echt in het verhaal zit en alle epische dingen nog gaan komen. Denk dat ik voor het eerst weer zo veel plezier heb in een serie sinds A song of ice and fire.
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Nikki- schreef:Ik ben nu eindelijk aan Mistborn begonnen, ben nu halverwege eerste boek en vind 't tot nu toe wel echt tof. Heb de afgelopen tijd een paar matige boeken gehad dus wel fijn dat er iets weer zo goed bevalt. Kingkiller Chronicles en Lies of Locke Lamora heb ik toevallig ook al hier liggen dus ben voorlopig wel even zoet :p

Heeft iemand hier toevallig Norse Mythology van Neil Gaiman al gelezen? Leek me wel interessant maar weet niet zo goed wat ik ervan moet verwachten.

En misschien voor jou Fons; heb jij (of iemand anders maar die kans schat ik wat kleiner) toevallig The Sunne in Splendour gelezen? Ik heb laatst The White Queen gelezen en dat was echt een verschrikkelijk slecht boek wat gewoon bedoeld is voor tienermeisjes en wanhopige vrouwen maar ik vind The Wars of the Roses wel echt interessant dus vroeg me af of die wat beter is maar wel nog doorkombaar.
Bedankt nogmaals voor de tip van Norse Mythology! :D Ik ken dat andere werk eerlijk gezegd niet. Van de middeleeuwen en vroegmoderne tijd heb ik tot nu toe amper historische romans gelezen. Harris schrijft vooral over de Romeinse periode en de 19de eeuw, net als Eco. En dit zijn tot nu toe eigenlijk de enige schrijvers van wie ik veel historische romans heb gelezen. Van Pressfield wel nog Gates of Fire en nog een paar boeken eenmalig van bepaalde auteurs die ik nu wellicht vergeet.

Zelf nu dus bezig aan non-fictie, History of the Vikings van Gwyn Jones. Leest echt vlot, wel veel namen van leiders en volkeren soms. Hierna zal ik wellicht nog eens 1984 herlezen van Orwell, is een hele tijd geleden ondertussen.
Rasmus
Moderator in Non-RS
Berichten: 4182
Lid geworden op: vrijdag 29 mei 2009, 14:00

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Rasmus »

Ik ben vandaag toevallig weer begonnen met 1984, las vorige week een artikel inThe New Yorker waarin een vergelijking gemaakt wordt tussen 1984 en Donald Trump. Dus wilde het maar weer eens lezen.
Verder The God Delusion van Richard Dawkins aan het lezen en De omgekeerde man van Vargas..
"Be yourself, everyone else is already taken"
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Odius »

Dat was ook de aanleiding van mij. :p
Rasmus
Moderator in Non-RS
Berichten: 4182
Lid geworden op: vrijdag 29 mei 2009, 14:00

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Rasmus »

Toevallig:')
"Be yourself, everyone else is already taken"
Akwasi
Berichten: 7851
Lid geworden op: donderdag 21 juli 2011, 21:11

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Akwasi »

1984 leek toch meer te gaan over een stalinistisch regime als ik het me goed herinner. Brave new world lijkt me relevanter nu tbh.
Afbeelding
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Sam »

Grappig hoe je jullie verschillen in politieke voorkeur met een paar simpele post over boeken duidelijk worden. :P

Toegevoegd na 1 minuut en 48 seconden:
Brave New world lijkt me trouwens niet echt relevant voor Trump, misschien wel over de huidige maatschapij (ben ik niet mee eens, maar ik zie het argument) maar trump gaat daar hard tegenin.

Toegevoegd na 4 minuten en 9 seconden:
Ik denk dat de vergelijking met 1984 gemaakt wordt omdat de trump administratie zo verschikkelijk veel liegt, dat ze bezig zijn de waarheid van hun volgers te veranderen. Zie "alternate facts".

Dat denk ik dan, ik heb het artikel niet gelezen. Het zou ook over het extreme spioneren kunnen gaan maar dat doet Nederland misschien nog wel erger dan trump, en trump doet het niet meer dan obama.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Nikki-
Berichten: 2762
Lid geworden op: zaterdag 14 januari 2017, 20:54

Re: Lunatips boekenclubje

Bericht door Nikki- »

Heb The Final Empire uit en ben ondertussen begonnen aan The Well of Ascension, erg vet :D Heb trouwens ook Norse Mythology toch maar gewoon gekocht.
Plaats reactie