Wifi snelheid (tweede router)

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Gesloten
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Aaron »

Hoi mensen,

we hebben een simpele router (https://www.routercenter.nl/product/739 ... 1483629137) achter onze xperiabox (van KPN)gezet om de wifi verbinding wat op te krikken. De tweede router hangt gewoon in de meterkast naast de xperiabox. De internetsnelheid is beneden, in de hal naast de meterkast ongeveer vertienvoudigd van downloadsnelheid +/- 1 MB/s naar de rond de 10.

De internetsnelheid op de 1e verdieping in mijn kamer is echter 'maar' ongeveer verdrievoudigd naar rond de 3 MB/s. Is het normaal dat de snelheid zo veel afneemt? Of komt dit door de beperkte range van deze relatief goedkope router? Het frappante is dat mijn huisgenoot in zijn kamer een snelheid haalt van rond de 9 MB/s. Zijn pc zit op ongeveer dezelfde afstand van de router als de mijne. Hij heeft echter wel een custom pc en ik een laptop. Kan dit daardoor komen?

Hebben jullie tips om het signaal te optimaliseren? We zouden de router op de 1e verdieping kunnen zetten maar dat wordt veel gekloot met een internetkabel/stroomkabel trekken vanaf de router beneden, dus liever niet.

Alvast bedankt! :)
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Bighead »

De meterkast is vrijwel letterlijk de slechtste plek om een router te hangen.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Gewoon
Berichten: 7349
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2011, 18:33
Oude naam: Ongewoon

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Gewoon »

Bighead schreef:De meterkast is vrijwel letterlijk de slechtste plek om een router te hangen.
Sommige aanbieders kun je internet alleen uit meterkast trekken man
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Bighead »

Ja tuurlijk, maar leg dan een kabeltje neer naar buiten de meterkast.

Toegevoegd na 15 seconden:
Je router aan alle kanten omringen met metaal is niet een superslim idee.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Gebruikersavatar
Werkverkeer
Berichten: 2963
Lid geworden op: dinsdag 23 december 2008, 19:37
RS: Werkverkeer (OSRS)

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Werkverkeer »

Aaron schreef:Hoi mensen,

we hebben een simpele router (https://www.routercenter.nl/product/739 ... 1483629137) achter onze xperiabox (van KPN)gezet om de wifi verbinding wat op te krikken. De tweede router hangt gewoon in de meterkast naast de xperiabox. De internetsnelheid is beneden, in de hal naast de meterkast ongeveer vertienvoudigd van downloadsnelheid +/- 1 MB/s naar de rond de 10.

De internetsnelheid op de 1e verdieping in mijn kamer is echter 'maar' ongeveer verdrievoudigd naar rond de 3 MB/s. Is het normaal dat de snelheid zo veel afneemt? Of komt dit door de beperkte range van deze relatief goedkope router? Het frappante is dat mijn huisgenoot in zijn kamer een snelheid haalt van rond de 9 MB/s. Zijn pc zit op ongeveer dezelfde afstand van de router als de mijne. Hij heeft echter wel een custom pc en ik een laptop. Kan dit daardoor komen?

Hebben jullie tips om het signaal te optimaliseren? We zouden de router op de 1e verdieping kunnen zetten maar dat wordt veel gekloot met een internetkabel/stroomkabel trekken vanaf de router beneden, dus liever niet.

Alvast bedankt! :)
De reden dat je internetsnelheid lager is komt door de muren/vloer/plafon. Alles wat zich tussen de ontvanger en zender van de wifi bevindt zal het langzamer maken. Ook kan de stand van de antennes nog verschil uitmaken. Even kijken of de "zijkant" van de antenne wel naar je kamer gericht staat. Als 1 van de uiteindes naar je kamer staat verminderd dit ook het signaal. Zie onderstaand plaatje, de radiogolven van de wifi gaan namelijk "uit" de buitenkant van de antenne.
Afbeelding
Wat zilver folie achter de antenne doen, in de richting van je kamer kan ook helpen. Youtube doet daar wonderen mee wat betreft uitleg.

Misschien is een kabel naar boven leggen en daar pas je router hebben een optie?
Hoi
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Aaron »

De xperiabox hangt in de meterkast omdat daar de glasvezel kabel uitkomt vgm. We gaan de nieuwe router nu ophangen in hal. Morgen even een netwerkakbel van zo'n 10m kopen om ze te verbinden. Eens zien of dat veel signaal winst oplevert. Bedankt iniedergeval.

Toegevoegd na 28 minuten en 47 seconden:
Afbeelding

Nu ineens 7.45 MB/s terwijl de router nog in de meterkast staat :o
Afbeelding
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Wifi snelheid (tweede router)

Bericht door Aaron »

Afbeelding

Hij hangt nu in de hal, ben hier erg blij mee. Bedankt!
Afbeelding
Gesloten