Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Afbeelding

sup

oorlog wel verloren, was gestart door polen

Polen + Byzantium vs Oostenrijk, Brandenburg, Litouwen en bijna alle staten uit het HRE lol

wel even verschieten als er plots een doomstack van 200k op je af komt maar wel fijn dat er nog eens grote oorlogen zijn waar mn 250k troepen van pas komen

allergekste veldslag ooit, zo'n grote is al heel lang geleden

Afbeelding

begon met 50k vs 20k ofzo opeens komen er van overal 100k stacks opduiken =)) was nog dat je lekker kon stackwipen
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Haha dik, zit je al in de 1700's ofzo!?
FEYENOORD ROTTERDAM
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Meutr »

Ook eens gedownload. Begonnen met Vlaanderen. Merk dat ik vooral nog heel veel over 't spel zelf moet leren. Kon bijvoorbeeld al geen van mijn buren aanvallen, aangezien we allen vazallen zijn van hetzelfde rijk. Lijkt me voor de rest wel een behoorlijk interessant spel. :-({|=
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Het is aan te raden om video's erover te kijken, daar leer je toch een en ander van.
Aanraders zijn Quill18 en Arumba
AfbeeldingAfbeelding
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Meutr »

I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Meutr schreef: Ook eens gedownload. Begonnen met Vlaanderen. Merk dat ik vooral nog heel veel over 't spel zelf moet leren. Kon bijvoorbeeld al geen van mijn buren aanvallen, aangezien we allen vazallen zijn van hetzelfde rijk. Lijkt me voor de rest wel een behoorlijk interessant spel. :-({|=
Deze game heeft een flinke learning curve. Als ik jou was zou ik beginnen met de Ottomans, speel hier maar eens een tijdje mee. Na een uurtje of 10 spelen snap je de basiscontrols wel, maar de meeste mensen zijn na 500+ uur nog lang niet uitgeleerd.

Arumba etc kijken helpt inderdaad erg veel, ook de subreddit van eu4 heeft vaak wel goede tips.

Vlaanderen is bijv. veel te moeilijk voor iemand die nog nooit gespeeld heeft.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Meutr schreef: Ook eens gedownload. Begonnen met Vlaanderen. Merk dat ik vooral nog heel veel over 't spel zelf moet leren. Kon bijvoorbeeld al geen van mijn buren aanvallen, aangezien we allen vazallen zijn van hetzelfde rijk. Lijkt me voor de rest wel een behoorlijk interessant spel. :-({|=
makkelijkste is om met een groot land te beginnen, zal er enkele op een rijtje zetten, video tutorials zijn erg hulpzaam maar er zal ook veel trial & error aan te pas komen
Ottomans: ideaal om de basis van het militaire gedeelte van het spel onder de knie te krijgen, je meeste buurlanden stellen niet zo veel voor en je kan iedereen makkelijk verslaan, ook groot leger en manpower

Frankrijk: iets moeilijkere start dan ottomans (je zit met engeland, burgundy, holy roman empire en castile/aragon als buurlanden) maar als je niet al te gek doet ook makkelijk

Portugal: uitstekend om het kolonisatie systeem te leren, in europa laat iedereen je met rust (historische vriendschap met spanje of je kan natuurlijk ook kiezen om heel Iberia te veroveren), enkel opletten dat je je niet verslikt in noord-afrika

Engeland: kan een goede inleiding zijn voor kolonisatie/trade voor beginners maar je zal dan wel je grondgebied op franse bodem moeten opgeven, probeer groot-brittannië te vormen
landen als oostenrijk, castile, aragon, polen, venetië zijn vermoedelijk iets te lastig voor een echte beginner, ik denk dat mijn eerste game met Venice was en ging vrij goed tot begin 16de eeuw de ottomans aan mijn deur kwamen kloppen :lol: dus met die landen moet je eigenlijk echt al weten waar je mee bezig bent

vlaanderen is inderdaad vrij lastig om mee te beginnen (je begint als vazal, frankrijk aast op vlaamse landen, geen lid van het HRE dus geen bescherming van de keizer,...)
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Sowieso heb ik het meeste geleerd van Portugal en Ottomans in het begin. Ottomans is easy vanwege de reconquest casus die je hebt op veel buurlanden, gratis claims van missions en sterk militair uitgangspunt.

Portugal is ook erg chill om rustig door te krijgen hoe trade een beetje werkt en koloniën.

Sweden is verder ook een leuke optie voor als je de basis een beetje hebt gehad, voor een beginner best veel uitdaging.

Toegevoegd na 2 minuten:

Oh btw, een nation buiten Europa is ook prima. Bengal bijv. in India is een prima beginnersnation. Hiermee kan je beetje leren om vassalfeed te gebruiken en heb je minder last van Oostenrijk/Frankrijk/Spanje/PLC etc die de boel verneuken.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

het spel heet europa universalis voor een reden he waarom zou je met spleetogen willen spelen jeetje :-({|=
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Hahah India is imo een van de leukste regions in de game. Een Brunei -> malaya game is ook erg leuk en Qing vormen met een Manchu tribe is ook echt lachen.

Tabarestan -> persia is ook leuk.

Als je constant in Europa speelt begint het na een tijdje te vervelen.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

oman en japan heb ik al gespeeld voor de rest niks buiten europa
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Grote kortingen op EU4, DLCs en andere Paradox zooi voor degenen die nog wat willen kopen. Van 1-5 oktober op Steam btw.
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

heb alles al :mrgreen:

Common sense en art of war zijn het 100% waard om te halen, beste dlc voor deze game. De rest is vooral situational voor de nations die je wilt spelen.
FEYENOORD ROTTERDAM
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Zeker Common Sense, zo handig om Monarch Points te kunnen spenderen aan development als je voorlopt met technology. Ook dat je allies maar 1x in de 10 jaar kan meesleuren in een oorlog, anders kan je dat abusen.
AfbeeldingAfbeelding
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Twantastisch »

ik heb nu 111 uur in vanilla zitten, wilde vandaag common sense en art of war kopen maar die zijn best duur (heb de 1-5 oktober deals gemist), denken jullie dat ze nog goedkoper worden? (misschien steam winter sales die 22 dec beginnen?)
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Ze zijn toch wel redelijk vaak aan -75%, ik zou zeker wachten en het in de gaten houden.
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Er zijn super vaak sales, ik zou als ik jou was reddit/r/eu4 in de gaten houden. Ze posten hier ook vaak sales.

Mijn common sense dlc is deleted door steam :/ waarschijnlijk valse key maar heb er gewoon voor betaald rip
FEYENOORD ROTTERDAM
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Twantastisch »

Afbeelding
als florence begonnen, vervolgens door genoa te vassaliseren in het zwarte zeegebied geraakt :)

nu is de fun er wel af tho, net een personal union over zweden gekregen en de commonwealth en muscovy verkracht in de succession war en moskou afgepakt (ideas waren achtereenvolgend defensive/trade/offensive/influence (voor -20 aggressive expansion) en quality)
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: Europa Universalis IV

Bericht door amedee de vlieg »

jeetje zo'n lelijke borders schaam je dood
Twantastisch
Berichten: 1198
Lid geworden op: zaterdag 20 augustus 2011, 18:59
Oude naam: Alberto Vermicelli

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Twantastisch »

het zuiden van italie is toch geen zak waard

Toegevoegd na 2 minuten en 45 seconden:
of bedoel je de dunne uitzet naar het oosten
Plaats reactie