Europa Universalis IV

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Onlangs gekocht, veel vids van gekeken om mee te kunnen of het ook maar enigszins te snappen. Best wel leuk spel, alleen ben ik er zeker van dat ik nog veel te veel aspecten ervan niet snap, of zelfs niet eens op let. Krijg altijd op m'n donder van die lelijke druivenstampers AKA Frankrijk.
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Iemand een guide die trade echt goed uitlegt? Blijf het maar vrij vaag vinden.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

nieuw gamepje begonnen met Tuscany om de nieuwe expansie common sense es te proberen

Afbeelding

trolo
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Fort system is vet simpel uit te buiten met simpele placement. Vooral Savoy, Milan etc met veel Mountains is zo makkelijk defenden.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

historisch gezien ook wel correct en vind het veel beter, dat carpet sieging was een beetje dom :mrgreen:

heb frankrijk nu geintegreerd door PU dus spel is me wat te makkelijk geworden, nieuw gamepje zoeken dan maar, toch 2 nieuwe achievements erbij (City of Cities voor 60 development en This Is My Faith met dat nieuwe geloof systeem)

35/145 :( wel kut want sommige achievements heb ik al gehaald voor dat ze in steam kwamen lol zoals Pruisen en Byzantium
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

True, carpet sieging kon ook vet frustrerend zijn als de enemy steeds weer met een stack aankwam uit het niets.

Bengal is wel leuk, voor die achievement ook. Niet heel erg moeilijk tho.
FEYENOORD ROTTERDAM
William
Berichten: 3575
Lid geworden op: vrijdag 26 februari 2010, 16:28

Re: Europa Universalis IV

Bericht door William »

Multiplayer is ook wel best leuk, alleen spijtig dat je niet zomaar andere mensen vindt op een twee drie.
AfbeeldingAfbeelding
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Moet je eens kijken en reclame maken op reddit.com/r/EU4. Vaak een hoop mensen die ook nog mensen zoeken voor multiplayer etc.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Gamepje met Portugal gestart om wat achievements binnen te halen, heb er nu 46. Wel jammer dat Master of India niet gaat lukken, kut fransozen zijn geland op India. Frankrijk heeft in het begin een PU over Oostenrijk gekregen dus die roflstompen iedereen. Zitten al in de balkan lmao

Mijn Portugese rijk

Afbeelding

heb me vooral geconcentreerd op de caribbean (belangrijkste trade node in amerika) en indonesië (ziek veel geld + spices)

heb ook iets van 80% share in Sevilla

lokaal niet veel gedaan, enkel tangiers veroverd voor trade power in sevilla en nog enkele provincies om marokkaanse cultuur accepted te krijgen, voor de rest boeien die afrikaanse provincies me niet zo

nu 'A Fine Goosestep' achievement halen ook al heb ik die al 2x gedaan voor het achievement er was :lol: prussia is gewoon zo'n zalige natie om mee te spelen, stackwipe na stackwipe
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Veel light ships in Zanzibar? Anders is het een aanrader om die hele kuststrook met CoT te pakken. Dan push je zoveel trade naar Europa. Anders mis je nogal een groot deel aan inkomen.

Ziet er netjes uit, ben nu zelf bezig met een Holland -> Netherlands run, momenteel in 1740. Probeerde ook Master of India, maar ik heb hetzelfde probleem, de fransen hebben een handjevol provincies te pakken. Heb wel Trade Hegemon, Sinaasappel! en die van market leader van 7 trade goods. Maak op het moment 250 ducats/month met trade alleen.

Prussia is inderdaad heerlijk, 125%+ discipline en 50% infantry combat ability :wub: :wub: :wub:

Toegevoegd na 12 minuten:

Zieke Lithuania/Commonwealth trouwens.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

Nu met Prussia begonnen, in het begin standaard Neumark veroverd, wat provincies van Pomerania gepakt en Mecklenburg als vassal. Daarna zat ik echter vast...Teutonic geallieerd met Livonian Order en Bohemia, ik met Polen/Litouwen. Nou die gekke Polen verklaren de oorlog aan Teutonen zonder mij en die oorlog loopt nu al tijdje door, zwaar bloedbad en niemand schiet ook maar 1 meter op :lol: nu declare ik gewoon lekker war aan teutonic order, bohemia en livonian willen niet mee en ik kan rustig alle lands bezetten

bedankt polen :lol:


oja en die trade push ik niet naar europa maar verzamel in india en indonesie, die negatieve modifier is wel kut maar heb genoeg light ships om dat op te vangen
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Netjes, een andere truc met Brandenburg is om Polen als ally te nemen in het begin en ze dan constant in oorlog houden, hierdoor krijgen ze vanzelf een koning waardoor ze geen PU met Lithuania kunnen vormen. Dat betekent dat het makkelijker wordt om Polen aan te pakken.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

mag wel wat tegenstand, laatste games waarbij ik me concentreerde op europa waren namelijk iets te makkelijk

ook het HRE is bij mij al in geen honderden games gevormd, zelfs de eerste reform geraakt er meestal niet door :(
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Heb HRE nog nooit gezien IMO door AI, maar ze hebben nu AE weer aangepast. Pas vanaf 50+ AE kan je coalitions formen. Dus het is makkelijker expenden voordat je een coalition tegen je krijgt. In de HRE heb je altijd wel uitdaging.

Zit zelf nog te denken aan een nieuwe run in de HRE, weet alleen niet zo goed met welke nation ik wil en waar ik op wil focussen. Misschien Palatinate of Nassau.
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

palatinate is wel leuk lekker diplomatic spelen
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

En dan HR emperor worden ofzo?
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

heuj eindelijk

Afbeelding

wel stuk of 20x moeten herstarten tot rngesus me gunstig gezind was :lol:

ook nog enkele regencies gehad waardoor ik niet zoveel heb kunnen uitbreiden als ik vooraf wou

en al vanaf dag 1 ally met polen dus hen verraden ga ik niet doen [-X
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Byzantium start is me nog steeds niet gelukt, heb het via PLC talloos veel kerel geprobeerd en met Hungary. AI is vaak te achterlijk om wargoals en objectives aan te vallen en zichzelf kapot laten lopen op een 30ottostack
FEYENOORD ROTTERDAM
Ex-gebruiker 1440
Berichten: 18446
Lid geworden op: zondag 28 mei 2006, 21:24

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Ex-gebruiker 1440 »

bij mijn eerste poging was het gelukt met enkel PLC om ottomans in de eerste war te verslaan

PLC liep zich echter stuk op teutonic order en in de tweede war stond ik er alleen voor dus game over

zo'n twintig restarts later had ik het geluk dat zowel hongarije als polen ottomans als rival hadden en niet elkaar, gelijktijd allianceverzoek verstuurd en dus zowel hongarije als PLC als ally :-({|=
Dieselpker
Berichten: 11644
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: Europa Universalis IV

Bericht door Dieselpker »

Insta win, die general van Hungary wint zoveel fights voor je. PLC is een beetje mindless en als crimea de otto's joined zijn ze 9/10x aan het siegen bij crimea ipv jou helpen.
FEYENOORD ROTTERDAM
Plaats reactie