Spanning tussen RS en non-RS

Vragen en andere onderwerpen m.b.t. het forum en de chats plaats je hier, zolang het serieus blijft.
Forumregels
Vragen over bans in chatkanalen graag voorleggen per privébericht aan een van de chatmoderators
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door feppie64 »

Hallo allemaal,

Het tipforum is oorspronkelijk opgericht als RuneScape-forum, maar al bijna sinds het begin van het forum zijn er twee groepen op het forum. Er zijn er die vooral in de RS-delen zitten, terwijl er ook mensen zijn die vooral in non-RS te vinden zijn. Aangezien het bleek dat voor beide delen een ander beleid nodig was, is op enig moment het moderatorteam opgesplitst in non-RS en RS. Het non-RS-gedeelte is gebaat bij een losse sfeer, terwijl voor RS een wat strikter beleid nodig is. We hebben lang geprobeerd beide vormen te combineren, maar dat kost veel energie en nu vraag ik mij af of het al die energie nog wel waard is.

Twee weken terug handelde één moderator ergens wat onhandig. Hoe het precies zat kan ik me al niet meer herinneren, maar iedere beginnende moderator zou het zo hebben kunnen doen. Een avond later zijn er in dit forumdeel 30 pagina's volgeschreven en twee nieuwe evenementenorganisatoren en een RS-mod opgestapt. Hoewel het publiekelijk niet te zien is geweest en het voor jullie misschien lijkt alsof er niets is gebeurd, heb ik veel tijd in lijmpogingen gestopt. Dit is tijd en energie die ik veel liever in iets anders voor de site had gestoken. Ik weet echter zeker dat het RS-deel nu op zijn best halfdood zou zijn geweest als ik die energie er niet in had gestoken.

Dit is niet de eerste keer dat ik dit moest doen. Ik ken veel voorbeelden van mensen die ik lange tijd op het forum heb weten te houden, maar die zich uiteindelijk toch niet in het beleid konden vinden en zijn vertrokken. Deze mensen waren zeer getalenteerde mensen en ik vind het doodzonde dat ze niet langer aan Lunagang hebben kunnen bijdragen dan ze gedaan hebben. Het is voor mij de vraag of de energie die deze mensen en ik erin moeten steken nog wel opweegt tegen de voordelen van een forum dat een combinatie is van RS en non-RS.

Bij de vorige sollicitaties voor RS-moderators gaven veel leden aan nieuwe initiatieven te willen. Voor nieuwe initiatieven is het nodig dingen uit te proberen en bij proberen hoort fouten maken. Het probleem is echter dat er weinig ruimte is voor nieuwe RS-moderators en evenementenorganisatoren om maar wat aan te kloten. Als er een fout wordt gemaakt, wordt er door non-RS-bezoekers massaal op gesprongen. Er moet door de moderator uitgebreid excuses worden aangeboden en beloofd worden dat het in de toekomst beter zal gaan. Als deze moderators een dikke huid hebben, negeren ze de kritiek vaak en heeft non-RS het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt het probleem erger. Een andere mogelijkheid is dat de moderator of moderators opstappen.

Het aankloten dat ik net noemde, brengt het meeste plezier en brengt de beste ideeën naar boven. Ik denk dat iedereen die RS heeft gespeeld of speelt dat wel herkent en aanklootplezier is misschien ook wel waarom door barbezoekers hier in één avond 30 pagina's, tja, laat ik het bij een gebrek aan beter woord kwaliteitsliteratuur noemen, hebben geproduceerd. Veel mensen gaven te kennen de avond van hun leven te hebben, terwijl ik de volgende dag enkel met gekromde tenen door het forum aan het scrollen was en mij zorgen maakte over de schade die Lunagang had geleden.

Ik stel mij nu de vraag of we nog wel moeten proberen non-RS en RS samen te brengen en wat beide groepen aan elkaar zouden hebben. Wat heeft non-RS aan RS en andersom?

Ik denk zelf dat beide groepen tegenovergestelde doelen hebben. Non-RS wil vooral lol maken op het forum, terwijl het forum voor RS-spelers vooral een middel is om beter RS te kunnen spelen. We hebben jaren geprobeerd een losse sfeer in non-RS te combineren met een strikte sfeer in RS. Vooral in dit forumdeel is het niet duidelijk welke beleidsvorm geldt, wat neerkomt op geen beleid of misschien beleid dat dicht in de buurt komt van non-RS. Het is hier niet altijd mogelijk een goede discussie te voeren tussen RS en non-RS. Hoewel je met (bijna) alle mensen uit beide groepen goed een gesprek kunt voeren, denk ik dat we samen in discussies elkaar niet serieus nemen, omdat er tegengestelde doelen zijn.

Vaak denk ik dat het gemengde beleid ervoor zorgt dat Lunagang als geheel maar een beetje voortmoddert en beide delen elkaar in de weg zitten om allebei echt te groeien. Bij nieuwe non-RS-initiatieven heb ik vaak moeten zeggen dat ik zo'n initiatief liever niet laat doorgaan, omdat het niet de focus van het forum is. Evenementenorganisatoren ondervinden grote tegenstand als ze een evenement willen promoten met een banner bovenaan het forum en in mindere mate via een bericht in Regels en mededelingen.

Van de chatmoderators begrijp ik dat het losse beleid in non-RS nieuwe leden afschrikt. Deze nieuwe leden zijn (nog) niet bekend met de rituelen en het taalgebruik dat de non-RS-subcultuur heeft ontwikkeld. Voor bezoekers van non-RS is dat leuk, nieuwe leden zien het als een vijandige sfeer en zijn direct weer weg. Hierdoor groeit RS niet en op termijn non-RS waarschijnlijk ook niet, omdat die traditioneel vooral wordt aangevuld door RS-bezoekers die stoppen met RS. Tegelijk is er nu onder bestaande leden veel spanning, wat tot stekende reacties van beide kanten leidt.

Voor RS zoek nu naar een oplossing die een stuk minder energie van mij vraagt, waarin nieuwe moderators weer fouten kunnen maken en nieuwe leden zich welkom voelen. Aan de laatste twee punten is de afgelopen jaren te weinig aandacht besteed. Ik denk dat groei van RS wordt beperkt door het huidige beleid in non-RS en misschien ook wel andersom, maar om RS te laten groeien moet het beleid in non-RS zo'n omslag maken dat ik mij afvraag of iets anders dan het verwijderen van alle 762.306 berichten in non-RS en een repressief beleid in non-RS wel voldoende zal zijn. Dat vind ik veel te zwaar. We hebben al veel geprobeerd en vooralsnog worden de problemen naar mijn idee eerder groter dan kleiner. Een verwijdering van non-RS zou echter het levenswerk van velen kapot maken en dat vind ik ook wat zonde.

Soms, als er een dipje is in het RS-deel, wordt er voorgesteld Lunagang om te bouwen naar een non-RS forum. Ik zou nu een experiment willen beginnen waardoor RS en non-RS redelijk onafhankelijk van elkaar verder kunnen. Ik zit nu met het volgende in mijn hoofd:
  • Ik maak een kopie van het tipforum op http://www.lunagang.nl/forum
  • De RS-moderators, de chatmoderators, evenementenorganisatoren en het siteteam verhuizen naar het nieuwe forum.
  • Op elk forum wordt verwijderd wat men wil, waaronder in ieder geval de RS-delen op het tipforum en de non-RS-delen op het nieuwe forum.
  • Op http://www.lunagang.nl/forum wordt een forumdeel aangemaakt met de onaantrekkelijke naam "Overig" . Elk voorstel tot uitbreiding hiervan wordt beantwoord met een duidelijke nee, vergezeld met een link naar http://www.lunagang.nl/tipforum
  • Ieder moderatorteam mag het beleid voeren dat het wil.
Voor RS zie ik het minste risico. Voor non-RS kan ik het moeilijker inschatten, maar dat is wat mij betreft geen reden om het RS niet te laten proberen. Ik denk dat een minder radicale splitsing, bijvoorbeeld door wat forumdelen te verbergen en een dubbel Over het forum en de chats te maken, halfbakken werk zal zijn waardoor er nog onduidelijkheid over beleid is. De technische details moet ik nog verder uitwerken. Ik zou bijvoorbeeld graag hebben dat accounts op het ene forum ook gebruikt kunnen worden op het andere.

Iets anders dan splitsen is uiteraard ook mogelijk, maar dan vrees ik echt dat non-RS flink moet veranderen en het is de vraag of dat mogelijk en wenselijk is.

Graag hoor ik jullie mening over alles wat ik hier heb getypt, want hier moet goed over na worden gedacht.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Zeekoe »

Ik vind het het zeker het proberen waard. Hoewel ik denk dat een harmonie ook zou moeten kunnen, lijkt dit me een weg die minder weerstand biedt, dus ik zou zeggen, go for it.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Daan »

Maar als ik het goed begrijp, komt er dan een sectie met "Overig" bij /forum waar dan dezelfde topics kunnen komen als dat we nu in Bar/Games/Multimedia hebben? Waarvoor zou men dan nog naar /tipforum gaan?
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Zeekoe »

Ja, ik denk inderdaad ook niet dat dat nodig is eigenlijk. Als mensen op een meer persoonlijke manier willen praten kan dat best in de andere delen van dat forum. Dat verhoogt de activiteit.
Bearserk
Zuipschuit
Berichten: 9085
Lid geworden op: dinsdag 31 juli 2012, 16:13
RS: Gestopt

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Bearserk »

om te shitposten op bar gekkie
Afbeelding
Gio
Tijdelijk afwezig
Berichten: 3495
Lid geworden op: vrijdag 22 april 2011, 14:54
RS: Gi0 (p2p)
Extra rang: Vroege vogel
Contacteer:

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Gio »

Daan schreef:Maar als ik het goed begrijp, komt er dan een sectie met "Overig" bij /forum waar dan dezelfde topics kunnen komen als dat we nu in Bar/Games/Multimedia hebben? Waarvoor zou men dan nog naar /tipforum gaan?
Nee, als je op Overig drukt kom je uit bij /tipforum. Correct me if I'm wrong.
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Daan »

Oh, dan zou het misschien wel kunnen.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Zeekoe »

Gio schreef:
Daan schreef:Maar als ik het goed begrijp, komt er dan een sectie met "Overig" bij /forum waar dan dezelfde topics kunnen komen als dat we nu in Bar/Games/Multimedia hebben? Waarvoor zou men dan nog naar /tipforum gaan?
Nee, als je op Overig drukt kom je uit bij /tipforum. Correct me if I'm wrong.
Ik denk niet dat Feppie dat bedoelde. Zo leid ik het in ieder geval niet af uit zijn zinsopbouw. Maar ik vind het wel een goed idee.
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door feppie64 »

Daan schreef:Maar als ik het goed begrijp, komt er dan een sectie met "Overig" bij /forum waar dan dezelfde topics kunnen komen als dat we nu in Bar/Games/Multimedia hebben? Waarvoor zou men dan nog naar /tipforum gaan?
De leuke sfeer natuurlijk! Aantrekkelijkheid is iets waar het non-RS-team samen met de non-RS'ers voor zullen moeten zorgen.

Ik twijfel zelf nog of zo'n forumdeel gaat werken. Het clanforum is uiteindelijk te veel richting non-RS opgeschoven, wat tot de oprichting van het tipforum voor RS'ers leidde. Je ziet hier nu min of meer dezelfde problemen als toen op het clanforum en als we niet oppassen, hebben we over een paar jaar weer dezelfde problemen op het RS-forum als hier. RS heeft er dus belang bij dat de doorstroming zo goed mogelijk blijft en mensen die geen RS meer spelen daar niet te lang blijven hangen.

Als er wel een overig komt, stel ik me voor dat er bijvoorbeeld vragen kunnen gesteld worden over pc-problemen of zo, voor voetbal moeten ze lekker naar non-RS en daar moeten we dus ook goed op modereren.

Er komt sowieso een duidelijke link van RS naar non-RS en andersom. phpBB kan links weergeven tussen andere subfora.
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Bighead »

Ik denk niet dat aantrekkelijkheid een rol speelt in de zorgen van Non-RSers, maar eerder het feit dat we nagenoeg geen exposure meer krijgen.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
feppie64
Webmaster
Berichten: 7826
Lid geworden op: zaterdag 10 december 2005, 18:05
RS: Feppie64 (p2p)
Contacteer:

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door feppie64 »

Hoe gaat dat nu, als RS er nauwelijks leden bij krijgt?
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Bighead »

Daar zou ik enorm benieuwd naar zijn, maar daar kan je denk ik alleen wat over zeggen met databasetoegang, tenzij ik de tijd vind om wat posts te scrapen. Staat op m'n to-do lijst, maar ik weet niet of ik er spoedig aan toe zal komen.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Rems
Meeste awards bijna gewonnen door Kipcorn maar uiteindelijk toch net niet omdat Kipcorn betrapt werd
Berichten: 17631
Lid geworden op: vrijdag 13 juni 2008, 17:31

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Rems »

Ik heb het nog niet gelezen, maar ik heb een idee waar het over gaat.

Toegevoegd na 19 seconden:
feppie64 schreef:Hoe gaat dat nu, als RS er nauwelijks leden bij krijgt?
RS het spel krijgt geen leden erbij, dus hoe wil je dan verwachten dat dit forum er leden bij krijgt?

Toegevoegd na 17 seconden:
ik ga morgen ff lezen dan reageer uik wel nog een keer, fijne avond allen
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Daan »

Tja, ik ben natuurlijk wel slightly biased, maar ik wil gewoon niet dat Non-RS hieronder moet lijden. Ook vraag ik me af of al deze moeite het wel werkelijk waard is. Denk je echt dat de RS fora net zo bruisend en actief worden als voorheen? Ik denk het eerlijk gezegd niet. Waarschijnlijk vind je wel dat er iets gedaan moet worden, maar persoonlijk denk ik dat het nu hier bijvoorbeeld alweer een heel stuk rustiger is dan een week geleden. Zolang de mensen die niets te zoeken hebben in Non-Rs er niet komen, is er toch vrij weinig aan de hand lijkt me?
Gewoon
Berichten: 7349
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2011, 18:33
Oude naam: Ongewoon

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Gewoon »

Jullie kijken niet goed. Het is niet Non-RS en RS, het is Bar en de rest. In multimedia en games wordt gewoon goed en vriendelijk gepost man.

Maak gewoon Bar aan met toegang alleen voor OG Ltfers, als je jaartje op het forum staat krijg je er toegang. Regelgeving dan ook zoals ie nu is, lekker laks. Alle shitposts buiten Bar 50 warn erop knallen gek.
Afbeelding
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Bighead »

Zou ik niet eens een slecht idee vinden.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Thomas
Berichten: 11189
Lid geworden op: zaterdag 16 januari 2010, 15:03
RS: SP00NTECH (OSRS)
Clan: Tipaward manipulator

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Thomas »

Ongewoon schreef:Jullie kijken niet goed. Het is niet Non-RS en RS, het is Bar en de rest. In multimedia en games wordt gewoon goed en vriendelijk gepost man.

Maak gewoon Bar aan met toegang alleen voor OG Ltfers, als je jaartje op het forum staat krijg je er toegang. Regelgeving dan ook zoals ie nu is, lekker laks. Alle shitposts buiten Bar 50 warn erop knallen gek.

Eerder 30

Toegevoegd na 8 seconden:
Dan kan ik 3 shitposts doen

Toegevoegd na 37 seconden:
Maar even serieus ik vind dat Non-RS hier een beetje in een hoekje gestopt wordt terwijl Non-RS dit forum toch eigenlijk wel in leven houdt.
Afbeelding Lisette 24/11/2015 :oops: :wub:
Afbeelding
Afbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Daan »

We hebben juist de afgelopen weken gezien dat er mensen terugkeren, met een nieuw account. Als je ervoor zorgt dat je account minimaal 1 jaar oud moet zijn cijfer je al deze mensen weg, natuurlijk.
Gewoon
Berichten: 7349
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2011, 18:33
Oude naam: Ongewoon

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Gewoon »

Bighead schreef:Zou ik niet eens een slecht idee vinden.

Je kent me, analytisch denkvermogen jongen. Nieuwe leden hebben toch niks te zoeken in bar. Verder wil ik ook dan RS mods geen rank krijgen in bar, dan bedoel ik dus ook geen kleurtje aan hun naam waarmee ze tof kunnen doen op een gedeelte waar ze geen invloed hebben.
Daan schreef:We hebben juist de afgelopen weken gezien dat er mensen terugkeren, met een nieuw account. Als je ervoor zorgt dat je account minimaal 1 jaar oud moet zijn cijfer je al deze mensen weg, natuurlijk.
Dan pb je een mod met oude accountnaam

Toegevoegd na 18 seconden:
Mensen die hun account laten verwijderen trouwens verdienen niet terug te komen, stelletje zwakkelingen
Afbeelding
Thomas
Berichten: 11189
Lid geworden op: zaterdag 16 januari 2010, 15:03
RS: SP00NTECH (OSRS)
Clan: Tipaward manipulator

Re: Spanning tussen RS en non-RS

Bericht door Thomas »

Verwijder Kipcorn zijn account dan ook en meteen zeggen dat ie unbanned is als Bar locked is :')
Afbeelding Lisette 24/11/2015 :oops: :wub:
Afbeelding
Afbeelding
Gesloten