Forumbeleid

Vragen en andere onderwerpen m.b.t. het forum en de chats plaats je hier, zolang het serieus blijft.
Forumregels
Vragen over bans in chatkanalen graag voorleggen per privébericht aan een van de chatmoderators
Evilminded0
Ex-moderator
Berichten: 8953
Lid geworden op: donderdag 10 mei 2007, 10:44
RS: Evilminded0 (OSRS)
Oude naam: Funny Truth

Re: Forumbeleid

Bericht door Evilminded0 »

feppie64 schreef: Nogmaals, wat ik wil bereiken is dat:
  • We in Over het forum en de chats het niveau van https://www.lunagang.nl/tipforum/viewto ... 6&t=278974 hebben en niet die van https://www.lunagang.nl/tipforum/viewto ... 6&t=278829. Hét middel om dit bereiken is dat het shitposten wordt beperkt tot Bar. Ik ben hier zeer sceptisch over, omdat we al vaker iets soortgelijks hebben aangekondigd en het nooit is gelukt. Ik begrijp dat er nog altijd veel mensen zijn die het wel zien zitten.
  • Nieuwe leden zich net zo welkom kunnen voelen als iedereen die hier ooit op het forum is gekomen. Hier stel ik op dit moment gewoon mijn twijfels bij.
  • De opgestapte RS-mod en evenementenorganisatoren een eigen speeltuin hebben waar ze ongestoord experimenten kunnen uitvoeren. Dit is wat ik vooral probeerde te bereiken met een nieuw forum voor RS. Schuldvraag vond en vind ik niet belangrijk, alleen de constatering dat er twee groepen waren die moeilijk samen kunnen en dat ik er geen energie in wil steken die verschillen op te lossen.
Met de eerste twee punten is denk ik niemand het oneens. Bij het derde punt heb ik toch wel m'n vraagtekens. Wat betekent zo'n speeltuin? Want, correct me if I'm wrong, RS-mods mogen toch al helemaal zelf bepalen welk beleid ze voeren en EO's kunnen al helemaal zelf weten wat voor evenementen ze organiseren. Dus wat moet er nog aan die speeltuin gebeuren voor er ook lekker gespeeld gaat worden dan?
"A frown is just a smile upside down."
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14573
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Forumbeleid

Bericht door Bighead »

Evilminded0 schreef:Met de eerste twee punten is denk ik niemand het oneens. Bij het derde punt heb ik toch wel m'n vraagtekens. Wat betekent zo'n speeltuin? Want, correct me if I'm wrong, RS-mods mogen toch al helemaal zelf bepalen welk beleid ze voeren en EO's kunnen al helemaal zelf weten wat voor evenementen ze organiseren. Dus wat moet er nog aan die speeltuin gebeuren voor er ook lekker gespeeld gaat worden dan?
Rubberen matten zodat men geen auw heeft als ze vallen.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rotje
Ex-moderator
Berichten: 7204
Lid geworden op: woensdag 7 maart 2007, 20:35
RS: Zabky (OSRS)

Re: Forumbeleid

Bericht door Rotje »

Pestkoppen uit de speeltuin houden.
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Forumbeleid

Bericht door i k0nijn i »

Rasmus schreef:
i k0nijn i schreef: En hoewel er wellicht wel wat geleerd kan worden uit het systeem dat de chat hanteert, mag niet vergeten worden dat een forum en een chat helemaal anders zijn qua moderatie. Een kick in de chat is direct een uur weg, een warn op een forum is gewoon een getal op je profiel. Als ik zin heb om straks iemand de huid vol te schelden zonder enige aanwijsbare reden en je werkt enkel met een waarschuwing daarvoor, mogen ze mij nog een waarschuwing van 50% geven, er is niets anders voor mij. Ik kan nog steeds overal op het forum en overal posten. Als je dat systeem echt wilt overnemen, moet je eigenlijk zonder waarschuwingen werken en enkel met afkoelbans, wat me ook niet altijd gezond lijkt.
Ergens klinkt er iets door in je post dat je er een voorstander van zou zijn om mensen van delen van het forum uit te sluiten?
Eigenlijk niet, wat ik vooral bedoelde is dat mensen die zich misdragen zich er genoeg van bewust zijn dat ze hun toegang tot het hele forum kunnen verliezen en net niet enkel deels. Want waarom zou je je nog gedragen in een forumdeel dat je toch niet zal missen als je enkel daar een ban krijgt? Het punt is net dat je waarschuwingen van overal even goed tellen en dat je voor jezelf maar moet bepalen hoe belangrijk de forumdelen zijn die je wel graag bezoekt om alsnog te shitposten in andere delen.
Afbeelding
Ricc
Ex- evenementenorganisator
Berichten: 18643
Lid geworden op: zaterdag 23 februari 2008, 16:18

Re: Forumbeleid

Bericht door Ricc »

Even iets anders: Ik merkte net op dat in sommige RS-fora de PC uit staat. Geen idee of dit misschien enige vorm van activiteit kan bevorderen, maar je kunt de PC daar aan zetten.

Als we namelijk vanuit moeten gaan hoe sommige leden (Daan) hard zitten te graaien naar PC, zou het misschien beter zijn om die fora ook PC te laten tellen..

.. of je zet de PC in bar uit, puur om Daan z'n reactie te zien. :-({|=
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Forumbeleid

Bericht door Zeekoe »

Laat maar zo, de fora waar het uitstaat hebben een goede reden.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Forumbeleid

Bericht door Sam »

Nouja, als je wil dat Daan dit forum verlaat zonder dat je hem moet verbannen, dan is PC in bar uitzetten wel een effectieve methode denk ik.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40365
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Forumbeleid

Bericht door Daan »

Ik stel voor dat jij eens je mond houdt!
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Forumbeleid

Bericht door Sam »

Aan de andere kant is het ook goed mogelijk dat je dan al het shitposten naar de RS-delen verplaatst, dat kan ook niet de bedoeling zijn :-({|=
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Forumbeleid

Bericht door Meutr »

Ik zou de leden overigens willen aanraden om elke post die de gezelligheid en openheid van Non-RS in het gedrang brengt meteen te melden. Mods zien ook niet constant alles. :-({|=
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Forumbeleid

Bericht door Mystery »

Om even alles samen te vatten van dit topic wil ik even een kleine opsomming maken van de voorstellen en de bevestigingen, om het overzicht te bewaren. Allereerst de bevestigde punten, daarna nog de voorstellen en vragen en als laatste een to-do lijst voor de punten om ze te implementeren en wie nog welke vragen moet beantwoorden.


Bevestigde punten

Beleidsvormen
In de onderstaande uitklapper alle forumdelen met de beleidsvormen die voor daar gelden en wie erover gaat.
In- of uitklappen •
(1) Off-topic wordt gedoogd.
(2) Melding-/pop-upwaarschuwing over het onserieus posten, plus eventuele "afscherming" (nader in te vullen)
  • Over het forum - "Serieus en toevoegend" (1) (RS/Non-RS)
  • Accountmededelingen - "Serieus en toevoegend" (RS/Non-RS)
  • Aanvullingen voor website - "Toevoegend en behulpzaam" (Siteteam/RS)
  • Categorie RS3 - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (RS)
  • Categorie OSRS - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (RS)
  • Forumspelletjes - "Onserieus" (2) (Non-RS)
  • Multimedia - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (Non-RS)
  • Games - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (Non-RS)
  • Bar - "Onserieus" (2) (Non-RS)
Noot: de betreffende beleidsvormen worden gespecificeerd - ze zijn nu vooral algemeen - door de desbetreffende teams (waarschuwingen en dergelijke). Ik zal in privé aansporen richtlijnen op te stellen voor zover dit nog niet gedaan is.
Meligheidstopic
In de nieuwe beleidsvorm van over het forum zal er geen plaats zijn voor het meligheidstopic. Deze wordt verplaatst naar Bar.

Richtlijnen / posts die laten zien dat iets niet gewenst is
Dit werkt ook voor de chat. In het vorig punt heb ik al aangegeven dat deze opgesteld moeten worden door de teams. Zij zullen ze eerst opstellen, kenbaar maken aan jullie (voor feedback) en verankeren bij de forumregels, zodat ze voor altijd duidelijk zijn. Richtlijnen zijn geen statische gevolgen, de straf kan dus fluctereren.

Accountmededelingen
Ik geloof dat iedereen het erover eens is dat het terugkomt. Misschien een naamswijziging of toevoeging in de vorm van "Introducties" zou de drempel alleszins nog meer verlagen om mensen iets te laten posten.

De opgestapte moderatoren/organisatoren
Ze blijven (indien ze zelf anders beslissen, natuurlijk). Meerdere mensen haalden het punt aan dat het een dubbel verlies is als ze weggaan (minder actief forum), wat aannemelijk lijkt. Volgende keer dat dit gebeurt zal waarschijnlijk definitief zijn - het vertrouwen is wel duidelijk geschaad.

OSRS website c.q. knoppen
Hier wordt werk van gemaakt. We hebben nu een aantal mensen dat voor de OSRS-website werkt en de knoppen worden zo snel mogelijk geregeld. We hopen dat we in 2017 voor jullie een geüpdatete (oldschool) website kunnen aanbieden.

Nauwer samenwerken RS/Non-RS
Lijkt me vanzelfsprekend. De teams ogen te ver uit elkaar en er zal wat moeten veranderen in de samenwerking en minder onafhankelijk van elkaar moeten gewerkt (waar dat mogelijk is).

Verwijderde/gewijzigde berichten
Deze zullen straks verwijderd worden in de zin van een edit door een mod met de reden erbij. Zo is het transparant dat er berichten verwijderd zijn. Denk hierbij aan -weggejorist- op Dumpert.

Afkoelbans
Lijkt me duidelijk dat deze over het hele forum geïmplementeerd worden. Nu vooral in Non-RS, maar kunnen ook als een straf met of zonder waarschuwing gegeven worden. Misschien wel wat effectiever (komen dus in richtlijnen).

Chat en forum
Deze blijven gescheiden, zoals dat ook nu is.

De eigen speeltuin voor de moderators
Lijkt me ook duidelijk. Ze mogen "fouten maken" en ongestoord experimenteren: zolang er geen hoop mensen op hen gaat zitten wanneer iemand iets fout doet, mag dat ook niet leiden tot een enorme heisa.


Voorgestelde punten en ideeën

Eén moderatorteam
Ik geloof dat dit meer onduidelijkheid gaat scheppen. Ik zou het niet doen. Het is juist dat er dan twee verschillende beleiden zijn, maar het is overzichtelijk bij wie je terecht kan met een vraag over RuneScape en wie niet én bij wie je terecht kan voor de "onserieuze" forumdelen. Dit onderscheid moet bestaan om de mensen te "bestraffen" in de forumdelen met de "onserieusheid" als het uit de hand loopt. Zo zie je in één oogopslag wie daarvoor verantwoordelijk is.

Ontbinden van samengevoegde forumdelen
Ook hierbij geldt dat ik het niet zou doen. Op het moment van hoge activiteit zou ik het juist wel doen. Lunagang is relatief altijd een klein forum gebleven en ik vind het voor de visualisatie belangrijk dat de indruk niet groter moet zijn dan hij daadwerkelijk is. Ik schat de kans klein dat dit doorgevoerd wordt. Misschien dat discussies eventueel (later) terug zou kunnen komen, als subforum als de behoefte bestaat aan wat serieusheid. Voor nu is bar - denk ik - voldoende, maar dat laat ik aan de Non-RS mods en jullie over.

Afscherming
We hebben een test gedaan met een forumwachtwoord, maar er zijn geen gewenste resultaten uit gekomen. Op dit moment hebben we een opt-in groep - openbaar/verborgen (in de zin van niet op je profiel te zien) - die bevestigt dat je Forumspelletjes en Bar wilt zien als idee (door Feppie aangehaald). Dit lijkt me een prima oplossing.

Forumbanner
Ik gok dat het het beste is als deze weer terugkomt. Echter mocht hij een stuk kleiner en moest overtollige ruimte weggehaald worden. Dit is - uiteraard - een taak voor Feppie.

Positieve benadering
Hoewel niet iedereen even positief kan zijn, zou ik wel willen voorstellen om kritiek (mag direct) altijd opbouwend en suggestief te houden. Niemand heeft wat aan quasi-positieve berichten met een sarcastische ondertoon of een goed kritiekpunt verwerkt in een - langere - post met een vervelende ondertoon.

Forumdeel archief
Kan deze als subforum van over het forum en de chats fungeren? Dan is die in ieder geval van het grote forumoverzicht af en daar kan daarvoor in de plaats accountmededelingen / introducties komen, zodat er qua lengte niet veel verandert.

Jouw voorstel nog hier?


To-do list
  • Richtlijnen opstellen door alle teams (privé) en jullie (de leden) laten inzien voor feedback, daarna verankeren in forumregels (met voorbeelden) - ofwel beleidsvormen;
  • Meligheidstopic naar Bar;
  • Accountmededelingen terugbrengen en "introducties" erbij voegen (bestaan al in RS), om de drempel te verlagen;
  • Siteteam gaat werk maken van de website: geüpdatete oldschool-site in 2017;
  • Knoppen worden op dit moment "gemaakt", als in de tijd vinden om dit te doen en zo spoedig mogelijk te implementeren;
  • Feppie werk laten maken van een geüpdatete banner (mits jullie eens);
  • Nauwere samenwerking tussen RS en Non-RS;
  • Beslissing maken over het ontbinden van forumdelen, het samenvoegen van het moderatorteam, het archief en de positieve benadering (iedereen);
  • Implementeren verandering verwijderde / gewijzigde berichten en afkoelbans;
  • Het implementeren / toelaten van de "speeltuin" voor de moderatoren" - komt ook waarschijnlijk in richtlijnen;
  • Het stoppen met het vingergewijs nu. Verleden is verleden, kijken naar de toekomst (iedereen) - ook te maken met de "speeltuin";
Mocht ik iets nog vergeten zijn te vermelden, sorry daarvoor. Post het even en ik kan het wijzigen in de samenvatting.
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Forumbeleid

Bericht door Odius »

Mooi overzicht Mys. :) Mijn standpunt is reeds gekend verder.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Forumbeleid

Bericht door Sam »

Afscherming
We hebben een test gedaan met een forumwachtwoord, maar er zijn geen gewenste resultaten uit gekomen. Op dit moment hebben we een opt-in groep - openbaar/verborgen (in de zin van niet op je profiel te zien) - die bevestigt dat je Forumspelletjes en Bar wilt zien als idee (door Feppie aangehaald). Dit lijkt me een prima oplossing.
Houdt dit dus in dat je moet aangeven dat je bar wil zien op je prive? Want dat lijkt me echt een slecht idee.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Forumbeleid

Bericht door Zeekoe »

Ik vind dat in RS3 & OSRS ook "toevoegend en behulpzaam" moeten zijn i.p.v. serieus.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: Forumbeleid

Bericht door Sam »

Ik vind sowieso 'serieus' negatief klinken. Ik snap dat je een positief forumdeel wil hebben wat goede discussies zijn en wat een meerwaarde biedt, maar het moet wel gezellig blijven lijkt me. Volgens mij waren de RS-delen vroeger ook nooit heel serieus.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Forumbeleid

Bericht door Meutr »

"De afscherming maken en implementeren"

Ik zou dat niet meteen op een to-do list zetten. Ik heb nog steeds geen duidelijke, goede pro-argumenten gezien.
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Forumbeleid

Bericht door Zeekoe »

En een eenmalige pop-up voor bar & forumspelletjes is geen optie? Lijkt me dat dat eerder gemakkelijk te integreren is met de cookies?
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Forumbeleid

Bericht door Megareus12 »

Zeekoe schreef:En een eenmalige pop-up voor bar & forumspelletjes is geen optie? Lijkt me dat dat eerder gemakkelijk te integreren is met de cookies?
Eens.
Meutr
Luchtfietser
Berichten: 39827
Lid geworden op: zaterdag 25 november 2006, 21:14

Re: Forumbeleid

Bericht door Meutr »

Ja oké, maar ook daarvan ontgaat me het nut. Zolang Bar op de één of andere manier afgeschermd moet worden is er een probleem. Het lijkt me constructiever om aan dat probleem te werken. Ik vind een discussie over pop-ups, privégroepen en wachtwoorden waanzinnig tijdsverlies.
I know it's easy to imagine, But it's easier to just do. See, if you can't do what you imagine, then what is imagination to you?
Afbeelding Afbeelding
Studies show that for every minute you're angry, you lose sixty seconds of happiness.






Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Forumbeleid

Bericht door Zeekoe »

Ik zie jouw punt niet echt? Het is toch al lang zo dat er in bar een andere sfeer hangt dan op de rest van het forum, mede door de vele mensen die geen RS meer spelen, maar wel gewoon nog wat willen rondhangen. Als je het gelijk wilt trekken met de rest van het forum, dat is wat jij voorstelt veronderstel ik (?), dan verlies je de identiteit. 't Is ook niet dat het er een groot neo-naziforum is daar ofzo he. Die pop-up zou enkel zijn voor te zorgen dat nieuwe mensen met de juiste mindset binnenkomen.
Plaats reactie