Korte Inhoud
1. Inleiding
2. Keyer eisen
3. Start van een Dung
4. Keystrategieën
5. Bijkomende tips
6. Slot
1. Inleiding
Deze guide is geschreven voor het officiële evenement Lunadg, mede mogelijk gemaakt door BaasClaes, Slyfer, Burnedudown, Axelp68 en Hde Dries. Het doel van deze guide is om mensen te leren keyen zodat er meer mensen een floor kunnen hosten. Dat men ook sneller en beter leert keyen dan op zichzelf of kijkend naar voorbeelden die eventueel niet je juiste tactieken hebben. Eenzelfde keystijl helpt ook om beter op elkaar afgestemd te zijn.
2. Keyer eisen
In principe zijn er geen eisen om een keyer te worden. Maar als je degelijk wilt keyen zal je toch aan een paar eisen moeten voldoen. Dit zijn niet alleen itemeisen, maar ook leveleisen. Nu volgt een opsomming van de eisen met een korte uitleg erbij.
- Zonder deze hood is keyen bijna onmogelijk. Je zal teveel hits opvangen en je zal te snel dood gaan. Het is echt aangeraden om een Shadow silk hood te hebben. Een shadow silk hood kan je krijgen door Night spiders te doden
- Ook een degelijk defence level is nodig om een floor te keyen. Er is moeilijk een getal op te plakken, maar een minimum level van 80 defence is aan te raden.
- Ook dit is in principe niet nodig. Maar wel aan te raden. Je moet voor keyen toch wel wat ervaring hebben en al een paar voorbeelden gezien te hebben. Zelf zou ik ervan verschieten dat je ervaring genoeg hebt als je een Dungeoneering level van minder dan 80 hebt.
- Een hoog overall level is vooral handig bij skilldoors en minigames. Je floor loopt veel vertraging op als je zelf amper dingen kan. Hierbij moet er ook worden gekeken naar het team. Het is af te raden om te keyen voor een team als je bv een overall van 2000 hebt en in je team maxed outs zitten.
- Met deze afbeelding wordt een visueel geheugen bedoeld. Je moet instaat zijn om deuren ongeveer te kunnen onthouden. Als je weet welke deuren oost, west, noord, zuid of vlakbij base zijn zal je floor al een stuk sneller gaan.
- Ten slotte heb je een goed team nodig. Een team dat goed kan gaten, snel gd's killt, geen leechers, ...
Al deze dingen zijn NIET verplicht. Maar je mag rekenen dat je floor altijd een paar minuten sneller zal gaan als je een van de dingen hebt. Vooral een goed geheugen en een goed team zijn hierbij belangrijk.
3. Start van een dung
Eenmaal je als keyer een team hebt kunnen hosten is het de tijd dat je de dung gaat starten. Voor een large neem je altijd de volgende settings:
- 5:5
- Large
Eenmaal de dungeon gestart is volg je best het volgende stappenplan:
- Loot eerst wat armour/arrows van de tafel voor toolkit + essence te kopen, en eventueel wat food.
- Je moet nog geen runes maken, open eerst de deuren die je kunt open @ base, en mark eventueel de Gd zodat de 4 andere personen direct kunnen beginnen met die gd nadat ze hun tk/runes hebben, Terwijl de rest bezig is koop jij dan een toolkit, en zorg je dat je Laws/Cosmics/Astrals hebt.
- Als er unranked mensen zijn, zeg hun dat ze keys moeten oprapen en op de ggs leggen (spreek uit eigen ervaring dat vele dit niet doen)
4. Keystrategieën
Eerst en vooral iedereen hanteert een andere manier van keyen, wij geven hier gewoon een basis van, in de loop van je dung carriere zul je, je eigen manier wel ontwikkelen.
De basis
De basis van keyer is te proberen om niet still te staan om een gaurdian door te clearen, dit is de bedoeling van de 4 attackers. Jouw bedoeling is om constant deuren proberen te openen, dit houdt in Key deuren, deuren met een skill req, Puzzels, enz... eingelijk alles wat je op je eentje kunt openen, open je ook.
Je moet zelf geen Key deuren gaan gaten, dit is het werk van de overige 4 personen. Je mag wel deuren/rooms gaten die je direct kunt doen, hierbij bedoel ik puzzels zoals, Levers/emotes zodat je De ggs naar daar kunt verplaatsen als niemand iets te doen heeft. Je mag ook een skilldoor gaten of een puzzel waar een bepaalde skill req is die jij niet kunt. Vraag wel eerst aan je andere team genoten of zei die level in die bepaalde skill hebben, zodat je geen deur gate die je niet direct kunt doen (zonder pot).
Deuren
In het begin zal dit moeilijk zijn, maar je moet proberen zoveel mogelijk deuren die je nog niet kunt openen te onthouden welke dat het zijn. Kijk eventueel op de minimap van de floor zodat je je meer kunt oriënteren welke deur waar is. Dit is makkelijker in de loop van dung, dan moet je niet alle deuren gaan aflopen, maar weet jij waar elke deur is.
Probeer ook te onthouden welke persoon welke deur gated heeft, dit is niet persé nodig want je kunt altijd vragen welke deuren ze gated hebben.
Ggs moven.
Dit is één van de belangerijkste gebeurtenissen in de dung.
Punt 1:
Probeer altijd je ggs zo safe mogelijk te plaatsen (Bv.: In een Gd) leg het dan achter een muurtje ofzo, zodat de andere personen die dan ggs'en niet direct Ko'ed worden.
Punt 2: Paar afkortingen over ggs moven:
Mgt _ : Betekent 'move group teleport'. Dit gebruik je als een andere persoon de ggs moet verplaatsen naar zijn gate op ___ kun je dan zeggen Mgt Pt (Move gatestone Purple Triangle key),
Hgt _ : Betekent 'hold group teleport'. Dit betekent ongeveer het zelfde als Mgt, een klein voorbeeldje; Als je een gd aan het clearen bent en je weet dat erachter een dead end is kun je al vragen "Hgt Ghost", dan gaat de persoon die Ghosts gated heeft de ggs al in zijn inventory nemen, zodat hij sneller de ggs kan moven wanneer de gd done is. Dit scheelt toch weer een paar seconden. En in een hele dung kan dit weer 1-2 min sneller zijn.
Punt 3:
Doe altijd eerst de belangerijke doors, dit wilt zeggen als je Bv.: 2 gd's hebt en achter de ene is 1 deur met daarachter is ong 3 rooms, maar je hebt nog een gd waar veel meer rooms achter zijn, doe dan eerst deze Gd, zodat jij verder kunt met Key/Skill doors openen, en dan kunnen de andere daarachter die andere Gd gaan clearen.
Backtracken
Vele vragen zich af wat backtracken is, dit is het handigste dat je kunt doen als keyer.
Dit wel zeggen dat je, je Ggs dropt bij een Gd en iedereen daarheen laat komen, daarna neem je de ggs terug op en drop je eigen gatestone in die gd, Loop dan verder tot de volgende room waarbij je meedere personen nodig hebt, Gd/Emote/Levers... drop daar dan de ggs, en al de Gd done waar de andere aan bezig waren kunnen die direct Ggs'en naar die Gd/emotes/Levers, zodat ze nooit idle zijn, Daarna kun jij terug naar je eigen gatestone tele'en en bekijken wat achter die eerste Gd is. Dit blijf je maar herhalen tot heel de dungeon completed is.
Je eigen gatestone.
Zoals eerder al vermeld moet je hier geen key/skill doors gaan mee gaten die je nog niet kunt, dit is aan de anderen om te doen. Zorg altijd als je nog niks gated hebt dat je je gatestone in je inventory hebt. Stel maar dat je dood gaat voor een deur, moet je normaal helemaal terug lopen. Gelukkig word je gatestone automatisch gedropt als je dood gaat dus kun je direct terug teleporten.
Verder drop je alleen je gatestone bij deuren die je kan doen, Je moet dan wel niet een room gaan gaten die 1/2 rooms verwijderd is van je ggs, daar kunnen ze beter dan naartoe lopen, zodat jij zelf een deur die veel verder is verwijderd kunt gaten.
5. Bijkomende tips.
- Moedig je team aan. In elke dungeon is het mogelijk, je zit met een team die geen enkele vorm van initiatief toont. De kans dat je floor failt is natuurlijk heel groot dan. Maar er valt nog wat te redden. Als je dit voor hebt moet je proberen je team zoveel mogelijk aan te sporen om dingen te gaten, om snel naar gd’s te gaan en niet bang te zijn om de bossroom binnen te gaan met minder dan 20 eels.
- Begin niet met flamen. Dit lost namelijk niets op, je dung wordt er ongezellig van en mensen gaan minder hun best gaan doen. Je geeft altijd het best opbouwende kritiek. Iedereen kan namelijk fouten maken. Opbouwende kritiek is wel essentieel, anders gaat men het nooit leren.
- Probeer altijd te keyen met 1 vriend die je al heel goed kent op dungvlak. Hoe beter men elkaar kent, hoe beter men afgesteld is op elkaar en hoe sneller de dungeon gaat. Als er 1 iemand al weet hoe je het liefst hebt dat de dung verloopt zal het al een stuk vlotter gaan.
- Wees niet bang om dood te gaan. Als keyer moet je er voor zorgen dat de dungeon zo snel mogelijk voorbij is. We willen niet aanmoedigen om suicide te gaan keyen. Maar als je 5 minuten moet wachten op een altar omdat je prayer op is zal het toch beter zijn dat je even doodgaat zodat je weer in topsnelheid verder kan keyen.
- Laat doors callen. Je kan niet overal bij zijn. Dan is het belangrijk dat je zo goed mogelijk weet wat waar is. Als attackers de doors gaan callen heb je op zen minst al een idee wat waar is zodat je beter overzicht behoudt. Het kan ook helpen als je een key vindt dat je al is hebt gehoord dat die deur al bestaat.
- Geef voorrang aan emotes of levers. Laat deze nooit als laatste over. Je weet nooit dat er toch iemand van je team plots weg moet. Als je emotes of levers al gedaan hebt is je kans tenminste nog redelijk dat je de floor kan enden.
6. Slot
We hopen dat deze keyguide veel mensen over de streep trekt om toch maar is te leren keyen. Keyers zullen altijd hard nodig zijn om mensen zonder leechen efficiënt te doen dungen. Ook kan deze guide handig zijn voor beginnende keyers zodat ze hun theoretisch keyen wat kunnen bijschaven en deze guide in een dung toe te passen. Deze guide is vooral voor LDG geschreven, als je er buiten LDG van gebruikt maakt en er in slaagt om het keyen onder de knie te krijgen. Dan zouden we jullie graag verwelkomen om eens een testfloor te doen voor een keyrank.
Bedankt voor het lezen van deze guide
Het LDG team.