Dungeoneering: Keyguide

Hier staan tips van je medespelers over skills.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Hard Driver
Berichten: 2104
Lid geworden op: woensdag 17 juni 2009, 6:25
Oude naam: BaasClaes

Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Hard Driver »

Afbeelding De Dungeoneering Keyguide Afbeelding
Mede mogelijk gemaakt dankzij BaasClaes, Slyfer, Burnedudown, Axelp68, Robotrobbie, Hde Dries en Fleu

Korte Inhoud

1. Inleiding
2. Keyer eisen
3. Start van een Dung
4. Keystrategieën
5. Bijkomende tips
6. Slot


1. Inleiding

Deze guide is geschreven voor het officiële evenement Lunadg, mede mogelijk gemaakt door BaasClaes, Slyfer, Burnedudown, Axelp68 en Hde Dries. Het doel van deze guide is om mensen te leren keyen zodat er meer mensen een floor kunnen hosten. Dat men ook sneller en beter leert keyen dan op zichzelf of kijkend naar voorbeelden die eventueel niet je juiste tactieken hebben. Eenzelfde keystijl helpt ook om beter op elkaar afgestemd te zijn.


2. Keyer eisen

In principe zijn er geen eisen om een keyer te worden. Maar als je degelijk wilt keyen zal je toch aan een paar eisen moeten voldoen. Dit zijn niet alleen itemeisen, maar ook leveleisen. Nu volgt een opsomming van de eisen met een korte uitleg erbij.

Afbeelding
  • Zonder deze hood is keyen bijna onmogelijk. Je zal teveel hits opvangen en je zal te snel dood gaan. Het is echt aangeraden om een Shadow silk hood te hebben. Een shadow silk hood kan je krijgen door Night spiders te doden

Afbeelding
  • Ook een degelijk defence level is nodig om een floor te keyen. Er is moeilijk een getal op te plakken, maar een minimum level van 80 defence is aan te raden.

Afbeelding
  • Ook dit is in principe niet nodig. Maar wel aan te raden. Je moet voor keyen toch wel wat ervaring hebben en al een paar voorbeelden gezien te hebben. Zelf zou ik ervan verschieten dat je ervaring genoeg hebt als je een Dungeoneering level van minder dan 80 hebt.

Afbeelding
  • Een hoog overall level is vooral handig bij skilldoors en minigames. Je floor loopt veel vertraging op als je zelf amper dingen kan. Hierbij moet er ook worden gekeken naar het team. Het is af te raden om te keyen voor een team als je bv een overall van 2000 hebt en in je team maxed outs zitten.

Afbeelding
  • Met deze afbeelding wordt een visueel geheugen bedoeld. Je moet instaat zijn om deuren ongeveer te kunnen onthouden. Als je weet welke deuren oost, west, noord, zuid of vlakbij base zijn zal je floor al een stuk sneller gaan.

Afbeelding
  • Ten slotte heb je een goed team nodig. Een team dat goed kan gaten, snel gd's killt, geen leechers, ...

Al deze dingen zijn NIET verplicht. Maar je mag rekenen dat je floor altijd een paar minuten sneller zal gaan als je een van de dingen hebt. Vooral een goed geheugen en een goed team zijn hierbij belangrijk.




3. Start van een dung

Eenmaal je als keyer een team hebt kunnen hosten is het de tijd dat je de dung gaat starten. Voor een large neem je altijd de volgende settings:
  • 5:5
  • Large
Als je deze settings hebt gekozen kom je uit in een large dungeon waarbij de monsters zijn gebaseerd op 5 mensen qua combat. Vanaf je minder neemt zal je veel exp verliezen. Voor exp per uur ben je altijd het beste met dungeons in 5:5. Daar zou dus nooit een discussie over moeten zijn.

Eenmaal de dungeon gestart is volg je best het volgende stappenplan:
  • Loot eerst wat armour/arrows van de tafel voor toolkit + essence te kopen, en eventueel wat food.
  • Je moet nog geen runes maken, open eerst de deuren die je kunt open @ base, en mark eventueel de Gd zodat de 4 andere personen direct kunnen beginnen met die gd nadat ze hun tk/runes hebben, Terwijl de rest bezig is koop jij dan een toolkit, en zorg je dat je Laws/Cosmics/Astrals hebt.
  • Als er unranked mensen zijn, zeg hun dat ze keys moeten oprapen en op de ggs leggen (spreek uit eigen ervaring dat vele dit niet doen)

4. Keystrategieën
Eerst en vooral iedereen hanteert een andere manier van keyen, wij geven hier gewoon een basis van, in de loop van je dung carriere zul je, je eigen manier wel ontwikkelen.

De basis


De basis van keyer is te proberen om niet still te staan om een gaurdian door te clearen, dit is de bedoeling van de 4 attackers. Jouw bedoeling is om constant deuren proberen te openen, dit houdt in Key deuren, deuren met een skill req, Puzzels, enz... eingelijk alles wat je op je eentje kunt openen, open je ook.

Je moet zelf geen Key deuren gaan gaten, dit is het werk van de overige 4 personen. Je mag wel deuren/rooms gaten die je direct kunt doen, hierbij bedoel ik puzzels zoals, Levers/emotes zodat je De ggs naar daar kunt verplaatsen als niemand iets te doen heeft. Je mag ook een skilldoor gaten of een puzzel waar een bepaalde skill req is die jij niet kunt. Vraag wel eerst aan je andere team genoten of zei die level in die bepaalde skill hebben, zodat je geen deur gate die je niet direct kunt doen (zonder pot).

Deuren

In het begin zal dit moeilijk zijn, maar je moet proberen zoveel mogelijk deuren die je nog niet kunt openen te onthouden welke dat het zijn. Kijk eventueel op de minimap van de floor zodat je je meer kunt oriënteren welke deur waar is. Dit is makkelijker in de loop van dung, dan moet je niet alle deuren gaan aflopen, maar weet jij waar elke deur is.

Probeer ook te onthouden welke persoon welke deur gated heeft, dit is niet persé nodig want je kunt altijd vragen welke deuren ze gated hebben.

Ggs moven.

Dit is één van de belangerijkste gebeurtenissen in de dung.

Punt 1:

Probeer altijd je ggs zo safe mogelijk te plaatsen (Bv.: In een Gd) leg het dan achter een muurtje ofzo, zodat de andere personen die dan ggs'en niet direct Ko'ed worden.

Punt 2: Paar afkortingen over ggs moven:

Mgt _ : Betekent 'move group teleport'. Dit gebruik je als een andere persoon de ggs moet verplaatsen naar zijn gate op ___ kun je dan zeggen Mgt Pt (Move gatestone Purple Triangle key),
Hgt _ : Betekent 'hold group teleport'. Dit betekent ongeveer het zelfde als Mgt, een klein voorbeeldje; Als je een gd aan het clearen bent en je weet dat erachter een dead end is kun je al vragen "Hgt Ghost", dan gaat de persoon die Ghosts gated heeft de ggs al in zijn inventory nemen, zodat hij sneller de ggs kan moven wanneer de gd done is. Dit scheelt toch weer een paar seconden. En in een hele dung kan dit weer 1-2 min sneller zijn.

Punt 3:

Doe altijd eerst de belangerijke doors, dit wilt zeggen als je Bv.: 2 gd's hebt en achter de ene is 1 deur met daarachter is ong 3 rooms, maar je hebt nog een gd waar veel meer rooms achter zijn, doe dan eerst deze Gd, zodat jij verder kunt met Key/Skill doors openen, en dan kunnen de andere daarachter die andere Gd gaan clearen.


Backtracken

Vele vragen zich af wat backtracken is, dit is het handigste dat je kunt doen als keyer.

Dit wel zeggen dat je, je Ggs dropt bij een Gd en iedereen daarheen laat komen, daarna neem je de ggs terug op en drop je eigen gatestone in die gd, Loop dan verder tot de volgende room waarbij je meedere personen nodig hebt, Gd/Emote/Levers... drop daar dan de ggs, en al de Gd done waar de andere aan bezig waren kunnen die direct Ggs'en naar die Gd/emotes/Levers, zodat ze nooit idle zijn, Daarna kun jij terug naar je eigen gatestone tele'en en bekijken wat achter die eerste Gd is. Dit blijf je maar herhalen tot heel de dungeon completed is.


Je eigen gatestone.

Zoals eerder al vermeld moet je hier geen key/skill doors gaan mee gaten die je nog niet kunt, dit is aan de anderen om te doen. Zorg altijd als je nog niks gated hebt dat je je gatestone in je inventory hebt. Stel maar dat je dood gaat voor een deur, moet je normaal helemaal terug lopen. Gelukkig word je gatestone automatisch gedropt als je dood gaat dus kun je direct terug teleporten.

Verder drop je alleen je gatestone bij deuren die je kan doen, Je moet dan wel niet een room gaan gaten die 1/2 rooms verwijderd is van je ggs, daar kunnen ze beter dan naartoe lopen, zodat jij zelf een deur die veel verder is verwijderd kunt gaten.


5. Bijkomende tips.
  • Moedig je team aan. In elke dungeon is het mogelijk, je zit met een team die geen enkele vorm van initiatief toont. De kans dat je floor failt is natuurlijk heel groot dan. Maar er valt nog wat te redden. Als je dit voor hebt moet je proberen je team zoveel mogelijk aan te sporen om dingen te gaten, om snel naar gd’s te gaan en niet bang te zijn om de bossroom binnen te gaan met minder dan 20 eels.
  • Begin niet met flamen. Dit lost namelijk niets op, je dung wordt er ongezellig van en mensen gaan minder hun best gaan doen. Je geeft altijd het best opbouwende kritiek. Iedereen kan namelijk fouten maken. Opbouwende kritiek is wel essentieel, anders gaat men het nooit leren.
  • Probeer altijd te keyen met 1 vriend die je al heel goed kent op dungvlak. Hoe beter men elkaar kent, hoe beter men afgesteld is op elkaar en hoe sneller de dungeon gaat. Als er 1 iemand al weet hoe je het liefst hebt dat de dung verloopt zal het al een stuk vlotter gaan.
  • Wees niet bang om dood te gaan. Als keyer moet je er voor zorgen dat de dungeon zo snel mogelijk voorbij is. We willen niet aanmoedigen om suicide te gaan keyen. Maar als je 5 minuten moet wachten op een altar omdat je prayer op is zal het toch beter zijn dat je even doodgaat zodat je weer in topsnelheid verder kan keyen.
  • Laat doors callen. Je kan niet overal bij zijn. Dan is het belangrijk dat je zo goed mogelijk weet wat waar is. Als attackers de doors gaan callen heb je op zen minst al een idee wat waar is zodat je beter overzicht behoudt. Het kan ook helpen als je een key vindt dat je al is hebt gehoord dat die deur al bestaat.
  • Geef voorrang aan emotes of levers. Laat deze nooit als laatste over. Je weet nooit dat er toch iemand van je team plots weg moet. Als je emotes of levers al gedaan hebt is je kans tenminste nog redelijk dat je de floor kan enden.

6. Slot

We hopen dat deze keyguide veel mensen over de streep trekt om toch maar is te leren keyen. Keyers zullen altijd hard nodig zijn om mensen zonder leechen efficiënt te doen dungen. Ook kan deze guide handig zijn voor beginnende keyers zodat ze hun theoretisch keyen wat kunnen bijschaven en deze guide in een dung toe te passen. Deze guide is vooral voor LDG geschreven, als je er buiten LDG van gebruikt maakt en er in slaagt om het keyen onder de knie te krijgen. Dan zouden we jullie graag verwelkomen om eens een testfloor te doen voor een keyrank.

Bedankt voor het lezen van deze guide

Het LDG team.
Laatst gewijzigd door Hard Driver op maandag 31 oktober 2011, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Batsi
Berichten: 3120
Lid geworden op: vrijdag 10 april 2009, 12:41
RS: Batsi (p2p)
Oude naam: varekai1996
Contacteer:

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Batsi »

Echt een super guide !
Alleen is keyen niet echt iets voor mij maar deze guide is ook handig voor de attackers :)
I'm happy that ldg is open again !

grts
~ Blog ~
Afbeelding
Snipercover
Berichten: 2358
Lid geworden op: woensdag 9 mei 2007, 22:18
RS: Gestopt
Clan: BOT-clan
Contacteer:

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Snipercover »

Ziet er goed uit! Hopelijk keyen nu meer mensen :dus:
Afbeelding
' Vrouwen willen hem hebben, mannen willen hem zijn. '
Afbeelding
Dombo 12
Verbannen
Berichten: 4694
Lid geworden op: donderdag 6 augustus 2009, 17:53
RS: Dombo 12 (p2p)
Clan: PvM Addicts

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Dombo 12 »

Guide van de maand plz. Maar hiervan kunnen nog veel mensen veel leren zeg :o.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Just In
Berichten: 336
Lid geworden op: vrijdag 30 oktober 2009, 19:00
RS: Justin hu1 (p2p)
Oude naam: justin-hu

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Just In »

Hele handige guide! :D
Is goed te gebruiken voor mij, 56 Dung. :oops:
Haal op deze site http://www.getyourwallie.com/register/15875/Justintimco je gratis Wallies!
Afbeelding
Timo
Berichten: 3864
Lid geworden op: vrijdag 20 november 2009, 16:54
RS: RS Above IRL (OSRS)

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Timo »

nice guide,
maar zonder hood keyen is zeker mogelijk. ik had laatst een suicide keyer van 120 dung. die had geen hood maar primal fullhelm body/legs en een 2h. In zo'n geval zou ik als suicide keyer ook geen hood nemen.
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Burn the Sof »

Pro guide!!
Afbeelding
Matteoforreal
Berichten: 88
Lid geworden op: donderdag 24 september 2009, 18:53
RS: Matteoforeal (p2p)
Clan: 1HF
Oude naam: port royale2

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Matteoforreal »

Heerlijke guide. Ik ga hem zeker gebruiken om beter te worden met keyen :D
C3<==3 * C==3 * C=3 * C==3 * C3==3 * C3...<==3
Get it or forget it ;)
Captain Jozz
Berichten: 232
Lid geworden op: vrijdag 13 juni 2008, 12:56
RS: Captain Jozz (p2p)
Clan: Skillin Peeps
Oude naam: born2be good

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Captain Jozz »

En waar kan ik eventueel meer info vinden over deze LDG? :). Ik wil anders wel eens kijken voor zo'n keyrank ^^
Afbeelding
Marni42
Berichten: 2908
Lid geworden op: zondag 22 mei 2011, 11:47
RS: Marni42 (OSRS)
Oude naam: Lieke1999

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Marni42 »

mooie guide 9.5/10
Afbeelding
Dankje RoyenRoy





Afbeelding
KLIK OP HET PLAATJE OM NAAR MIJN 99 HP GMAULER BLOG TE GAAN.
Afbeelding
http://www.runescape.com/img/main/membe ... ty/8.png?1
Afbeelding
[/uitklappen][/center]
Wout12345
Berichten: 2177
Lid geworden op: zondag 9 augustus 2009, 14:59
RS: Gestopt

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Wout12345 »

born2be good schreef: En waar kan ik eventueel meer info vinden over deze LDG? :). Ik wil anders wel eens kijken voor zo'n keyrank ^^
Hier. ;)
Wil je me contacteren en antwoord ik niet, stuur me dan een PM op Youtube (12345Wout12345).
GreenPhat
Berichten: 106
Lid geworden op: zondag 14 augustus 2011, 16:05
RS: GreenPhat (p2p)
Clan: Drsf

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door GreenPhat »

heel mooie guide

Misschien nog wat betekenissen van afkortingen zoals ggs enzo geven, want ik denk niet dat iedereen dit begrijpt (mensen zonder dg ervaring)
Derp

Afbeelding
Joshi-Skilzz
Berichten: 832
Lid geworden op: zaterdag 27 februari 2010, 7:17
Clan: ELlTE
Oude naam: LORDrogue

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Joshi-Skilzz »

Erg nice Silfer gaf al het commentaar wat maar kan zo ongeveer
http://runetrack.com/profile.php?user=slayonus

10 kliks please dan werkt me account runetraxx
Gebruikersavatar
V jenne
Berichten: 936
Lid geworden op: vrijdag 23 oktober 2009, 21:25
RS: Gestopt
Oude naam: vjennecity32

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door V jenne »

Zeer , Zeer , Zeer mooie guide!
Handige info man! ^_^
Hard Driver
Berichten: 2104
Lid geworden op: woensdag 17 juni 2009, 6:25
Oude naam: BaasClaes

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Hard Driver »

Foutje aangepast :P Bedankt voor alle mooie reacties! In men eentje was het niet mogelijk, we hebben hier letterlijk met zen allen aan gewerkt deeltje per deeltje :mrgreen: Ik denk toch dat hij een maand onafgewerkt in privé heeft gestaan.
Afbeelding
Dief
Berichten: 2414
Lid geworden op: zaterdag 12 april 2008, 13:33
RS: D i e f (OSRS)

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Dief »

Danku Jasper, echt! Dit had ik gewoon nodig! :D
Wordt het nu toch eens niet tijd dat ik ga keyen dan? ;x (met skypeteam ofc)

xx
D ries
Berichten: 734
Lid geworden op: maandag 3 januari 2011, 15:17
Oude naam: Baws Dries

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door D ries »

Dief schreef: Danku Jasper, echt! Dit had ik gewoon nodig! :D
Wordt het nu toch eens niet tijd dat ik ga keyen dan? ;x (met skypeteam ofc)

xx
Leer keyen met 4muted mensen, :p
Afbeelding
Llynxx
Berichten: 408
Lid geworden op: zaterdag 7 juli 2007, 13:37
RS: Llynxx (p2p)

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Llynxx »

Mooie guide. Misschien nog een tip;

Wees niet bang om te keyen. De eerste paar keer zal misschien wat traag gaan, maar je wordt steeds beter.

En nu is dit een guide voor LDG maar in random teams in bijv. w148 roep ik altijd Gate prec and confirm if you did. Meeste mensen zeggen helemaal niks waardoor het moeilijk is te achterhalen of iemand daadwerkelijk wat gegate heeft. Ook voorkom je zo dat mensen dezelfde door gegate hebben.

Ik heb voor mezelf 100-120 Dungeoneering gekeyed en heb nooit een ander team gejoind. Waarom? Omdat keyen gewoon super leuk is. Dus mensen start met keyen! ;)
Afbeelding
Matteoforreal
Berichten: 88
Lid geworden op: donderdag 24 september 2009, 18:53
RS: Matteoforeal (p2p)
Clan: 1HF
Oude naam: port royale2

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Matteoforreal »

llynxx schreef:Mooie guide. Misschien nog een tip;

Wees niet bang om te keyen. De eerste paar keer zal misschien wat traag gaan, maar je wordt steeds beter.

En nu is dit een guide voor LDG maar in random teams in bijv. w148 roep ik altijd Gate prec and confirm if you did. Meeste mensen zeggen helemaal niks waardoor het moeilijk is te achterhalen of iemand daadwerkelijk wat gegate heeft. Ook voorkom je zo dat mensen dezelfde door gegate hebben.

Ik heb voor mezelf 100-120 Dungeoneering gekeyed en heb nooit een ander team gejoind. Waarom? Omdat keyen gewoon super leuk is. Dus mensen start met keyen! ;)
+1
C3<==3 * C==3 * C=3 * C==3 * C3==3 * C3...<==3
Get it or forget it ;)
Eend
Ex-moderator
Berichten: 6175
Lid geworden op: zondag 7 februari 2010, 18:18

Re: Dungeoneering: Keyguide

Bericht door Eend »

Als ik eens een ssh heb, zal ik hier zeker gebruik van maken. Klaar en duidelijk, zo hoort het.
Si je suis
ce que je suis
c'est parce que j'ai été
ce que j'étais
et que j'espère bien devenir
ce que je serai
Plaats reactie