Editie 42 - Mei 2013

Lees hier de reeds uitgebrachte edities van de krant van Lunagang, genaamd 'De Lunagraaf'. Nieuwe edities zullen niet meer worden uitgebracht.
Forumregels
Welkom in het journalistieke forumdeel van het Lunagang tipforum! Voor informatie over de Lunagraaf, klik hier.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Redactie »

Afbeelding
Mei 2013

Afbeelding
Zelfgeschreven stukjes voor de krant kunnen gestuurd worden naar Mr D.

Met spijt delen wij mee dat Peter` de redactie verlaat. Wij bedanken hem voor al zijn uitstekende werk en hulp, en wensen hem veel geluk met de nabije toekomst toe.

Wist je dat...

Plaatje ...je tijdens het trainen van je herblore beter Serum 207 dan strength potions kunt maken als je van je tarromin af wilt? Serum 207 geeft hetzelfde aantal xp, maar ashes zijn veel gemakkelijker te krijgen dan limpwurt roots.


Plaatje ...je in RuneScape ook kunt rennen door de CTRL-knop in te drukken terwijl je aanklikt waar je heen wil?
Overzicht
RuneScape in verleden tijd
PlaatjePlaatjeHet oude weer helemaal gloednieuw!

Castle Wars
De eeuwenoude minigame: wat is er nog van over?

The Rift
Het mysterie van Daemonheim

Long Live the King!
Koningen: RuneScape heeft er best veel!

Razulei's Tale
Wat heeft Zamorak allemaal te vertellen?

Lunagang van zaken
De laatste roddels van Lunagang!

Godengang: Guthix
Alles over Guthix!

Lunatips
Met deze keer: tips voor de arme skiller!

Puzzel
De puzzel is weer terug!

Achter de schermen
We nemen een kijkje bij de chatmoderators.

Vraag aan...
Vragen van jullie, voor jullie!

Het doorgeefverhaal
Wat hebben jullie er deze maand van gebakken?

Felicitaties
En we feliciteren weer veel mensen!

Paper of Fame
And the winner is...

Opmerkelijke inzendingen
Deze absurde inzendingen zijn onmisbaar!
RuneScape in verleden tijd

In februari hield Jagex een van de meest gewilde polls in een lange tijd: wie wilde RuneScape van de jaren '07 nu eigenlijk terug? Het was geen verrassende poll; Jagex had in september van 2011 RuneScape Classic opengesteld voor de geïnteresseerden en daarbij laten weten open te staan voor het hergebruik van oude versies van het spel. Daarnaast was het bekend dat polls als deze gehouden kunnen worden: de al zo bekende Wilderness-poll is daar een voorbeeld van.
Hoewel het doel van 500.000 votes jammer genoeg 50.000 votes te kort kwam, besloot Jagex toch om het project voort te zetten. Sindsdien is het waarschijnlijk een van de grootste en populairste toevoegingen tot nu toe geweest, met meer dan 600.000 spelers waarvan er dagelijks zo'n 110.000 inloggen.

De reden waarom Jagex dacht dat dit het mogelijke succes zou kunnen worden wat het nu is, is overduidelijk. De populariteit van RuneScape behaalde zijn pieken rond de jaren van 2007, waarna alles langzamerhand daalde door verscheidene updates die de spelers wegduwden. Grote grafische updates, de Grand Exchange, nieuwe skills, het verwijderen van de competitieve Wilderness, Evolution of Combat en vele makkelijke nieuwe manieren om oude skills snel te trainen waren slechts enkele van deze grote updates. Jagex heeft dit natuurlijk altijd doorgehad, maar ze hadden gelijk in handelen toen ze toch doorgingen met updaten: een spel mag nu eenmaal niet stilstaan. Geen updates is geen vooruitgang, wat vooral verveling oplevert. Was het dan een goed idee om toch de oude versie nieuw leven in te blazen?
Afbeelding
Zeker wel! Old School RuneScape openzetten naast het huidige RuneScape was een goede zet. Het trekt een hoop oude spelers terug, die naast Old School RuneScape gegarandeerd nog eens even een kijkje nemen bij het huidige spel. Daarnaast geeft het een verzetting van perspectief: men kijkt niet meer naar het huidige RuneScape met verlangens naar de oude versie, want die verlangens zijn nu eenmaal vervuld. Door het oude RuneScape terug te halen is het huidige in feite een nieuw spel op zich geworden. De kenmerken zijn onmiskenbaar, natuurlijk, maar de veranderingen in RuneScape 2013 zijn zodanig gigantisch dat het totaal niet hetzelfde speelt. Door deze verzetting van perspectief zal er sowieso meer waardering voor het huidige spel ontstaan. Mensen zullen het niet constant meer met het oude vergelijken, maar het als twee entiteiten zien en die als individuen behandelen. Niet alleen trekt Jagex dus meer spelers naar zich toe, maar stijgt de algemene tevredenheid en reputatie over en van Jagex ook een stuk.

Natuurlijk zijn er nog altijd fouten in deze versie. Naast de oneindige hoeveelheid botters in bijvoorbeeld Draynor Village en de grote hoeveelheid scammers en autotypers, spelen bugs en glitches nog altijd een rol. Minder opmerkelijk maar zeker een feit is dat de servers van Old School RuneScape nog altijd meer moeite hebben dan de servers van RS2, wat zorgt voor een langere laadtijd van zowel het opstarten van het spel als het laden van nieuwe gebieden. Hoewel Old School RuneScape pas net uit is en er niet veel aan gesleuteld kon worden in de tussentijd, is dit toch een sterk minpunt. Ook zijn de botters en scammers een serieus probleem en hebben ze een sterke invloed in de economie.
Plaatje
De economie op zich is een stuk lastiger geworden om draaiende te houden. In het begin vond men uit onmacht de zeer bekende Varrock-truc uit: iedereen die iets wilde ruilen ging simpelweg naar Varrock waar een bom van mensen hetzelfde wilden doen. Het was logisch en natuurlijk dat dit werd bedacht. Er was niks anders, iets moest komen, dus uiteindelijk werd dit een feit. Echter, op moment van spreken, is dat een stuk houteriger. Old School RuneScape zit nog steeds vol met mensen die RuneScape in 2007 nooit hebben meegemaakt en alleen bekend zijn met de Grand Exchange. Nu deze weggehaald is weten ze niet wat ze moeten doen, is de luxe weg en verloopt de economie houteriger dan ooit. Het feit dat ze zo'n handige functie als de Grand Exchange moeten missen, is toch even een stap te ver voor sommigen.

Maar hoe zit het dan met de community, naast de botters en scammers? Is er een duidelijke verandering? Nou, ja en nee. Hoewel RuneScape toch nog steeds wel een spel is waarin ontdekking, leren en verwerken centraal staat, heeft tijd toch veel impact gehad. Hulpsites zijn ervaren geworden en bevatten veel informatie over het hoe en wat. Door de hogere algemene leeftijd in Old School RuneScape en grotere kennis van het spel is het veel meer een community-based game geworden, meer dan het eerst al was. Mensen helpen elkaar meer, het spel is stukken socialer geworden en het leren van het spel is dus een stuk minder moeilijk geworden. Plaatsen, skills, minigames en quests ontdekken is niet meer, alles is al bekend en alles is al gedaan. De beste worden en het hoogste halen is niet echt meer een doel, gezien het feit dat alles al een keer is gedaan. Maar op een andere manier kan dat ook goed zijn. Hoewel er een heel stuk competitiviteit is verdwenen, is het spel daardoor ook een stuk rustiger geworden. Mensen voelen zich niet zo gedrukt om sneller en beter te spelen, Old School RuneScape is een stuk rustiger en relaxed. Mensen spelen op hun eigen snelheid en de drang om de hoogste te worden of alleen al mee te kunnen met de snelheid van je vrienden is grotendeels weg. Natuurlijk heb je nog mensen die deze drang wel hebben, maar met een blik op de grote massa is het toch zeer duidelijk dat dit niet voor iedereen geldt.

Omdat de meningen van de spelers in de community uiteindelijk toch stukken belangrijker zijn dan feiten en statistieken, hebben wij twee mensen hun mening gevraagd over Old School RuneScape. Hartelijk bedankt pauperunit en Erwin!
pauperunit schreef: Naar mijn mening heeft Jagex met 07-Scape laten zien dat ze wel degelijk ook aan de 'Old-School' spelers denken. Zelf was ik al een tijdje gestopt met Runescape omdat ik het niet meer leuk vond na updates als EOC, SoF en Solomon's store, maar ik besloot terug te komen toen ik hoorde over 07-scape. Wat me wel verbaast is dat ik me nog zo vermaak aan dit spel, vaak als er gesprekken kwamen over dat het vroeger beter was kwamen er reacties als: 'Het zijn alleen maar nostalgische gevoelens' of 'Als je even speelt zoals toen wil je meteen weer terug'. Eigenlijk kon ik me hier wel in vinden, updates als het lodestone network en de GE maakten het spel wel veel makkelijker en heb je toch meer 'echte speeltijd' om bijvoorbeeld aan je skills te werken. Desalniettemin heb ik gekozen om 07-Scape te spelen. Uiteraard, nostalgie speelt een rol in mijn speelplezier, maar dat neemt niet weg dat het spel nog steeds een juweeltje is.
Natuurlijk zijn er ook mindere kanten aan 07-Scape, het 'echte' gevoel zou nooit meer terug komen. Bij een update zit je niet meer gespannen de homepage te refreshen en achievements halen is niet meer 'nieuw'. Ook had je vroeger nog echte 'voorbeelden' als Zezima en Theoldnite, die al veel langer speelden. Nu begonnen we allemaal tegelijk opnieuw en wordt de nummer 1 eerder als no-lifer gezien dan als een 'legendarische'-speler.
Desalniettemin; ik blijf spelen, genieten en uiteraard rondhangen in de Lunatip CC! Totdat ik het zat ben, dan zal naar alle waarschijnlijkheid Runescape uit mijn leven verdwijnen...
Erwin schreef:2007scape? Als het aan mij ligt een goed initiatief van Jagex. Er was namelijk een groot probleem binnen de Runescape community. Een deel hield wel van EOC, een ander deel niet. En dat was erg te merken aan de activity van het huidige spel. Daarom denk ik dat het een zeer goeie timing was van Jagex. Toen kwam de voting. Bepaalde onmogelijke doelen werden opgesteld, maar gelukkig kwam er een compromis. Hierdoor werd het toch gratis de eerste zoveel maanden, een goeie ontwikkeling. Toen kwam het uit, ik kan me die vrijdag toch nog wel redelijk herinneren. Ik deed de tutorial en voelde me echt weer als vroeger, een noob. Ik wist nu alleen wel wat ik moest doen, dus begon eigenlijk meteen met wat skillen. Wat mij opviel was dat de community ook wel degelijk anders was. Tuurlijk niet zo ‘noobie’ als vroeger, maar toch kwam het wel in de buurt. Je kon weer redelijke gesprekken hebben met mensen en als je out of food was met slayer kon je zowaar vragen voor wat lobsters. Tuurlijk zitten er ook altijd wat rotte appels bij, maar die negeer ik gewoon. Zou iedereen moeten doen, dan zullen ze er vrij snel mee ophouden. 2007scape is wat mij betreft dus een goeie en leuke update, maar of het Runescape redt? Ik weet het niet.

Castle Wars

Afbeelding

Iedereen kent deze minigame waarschijnlijk wel: Castle Wars. Het spelletje waar je samen met een team probeert om de vlag van je tegenstanders af te pakken. Deze probeer je dan weer terug te brengen naar je eigen basis. Als dat lukt krijg je een punt.

De minigame, die op 13 december 2004 al uitkwam, werd ondanks het zeer populaire Clan Wars in januari 2009 tot meest populaire PvP minigame gekozen.

Toen de completionist cape uitkwam, kwam Castle Wars even in de volle aandacht: voor de getrimde versie bleek je namelijk vijfduizend potjes van dit spel te moeten spelen! Misschien is dit wel de 'dood' van de minigame geworden, al werd er daarvoor ook niet heel actief meer gespeeld.
De oorzaak hiervan is dat er in Castle Wars geen zogenaamde 'activity bar' is in minigames zoals the Great Orb Project of Soul Wars, wat betekend dat je gewoon stil kunt blijven staan. Het is dan ook algemeen bekend dat je heel wat mensen kunt zien stilstaan bovenin het kasteel. Allemaal mensen die Castle Wars alleen doen voor het aantal gespeelde potjes, dus! Best zonde.

Ook sinds de update van twee weken geleden is hier niets aan veranderd, al is beloningensysteem wel aangepast. Voorheen kreeg de winnaar twee tickets en kreeg je bij een gelijkspel beide een ticket. Nu krijgt het gewonnen team twee gouden tickets - waarvoor je armour kunt kopen - en de verliezers krijgen een zilveren ticket, waarvoor zij, ook al hebben ze verloren, toch nog wat kunnen kopen. Deze tickets zijn helaas niet in te wisselen voor armour, maar wel voor bijvoorbeeld potions. Bij een gelijkspel krijgen de spelers van beide teams één gouden ticket.

Is dat alles?

PlaatjeVoor elke potje dat je wint of gelijkspeelt, krijg je namelijk tickets. Als je verliest krijg je helaas geen tickets om armour van te kopen. Voor elk gewonnen potje krijg je twee tickets, voor elk gelijkspel krijgen beide teams er een. Hiermee kun je onder meer armour kopen om iedereen te laten zien dat je zoveel tijd in Castle Wars hebt doorgebracht, maar je kunt ook nog wat nuttigere items kopen. Zo heb je de Guthix, Saradomin- en Zamorak Halo. Dit ‘hoedje’ zorgt ervoor dat je Prayer één derde keer minder snel omlaag gaat. De hoedjes kosten 300 gouden tickets. Je krijgt ze dus niet zomaar!

Een andere nuttige reward - al is deze net iets minder nuttig dan de halo’s - is het faithful shield. Dit schild vereist 40 Defence. Niet zo gek, want de stats zijn gelijk aan een rune kiteshield… met een Prayer bonus. Anders doe je al die moeite om 200 gouden tickets te verzamelen namelijk voor niets, toch?

Maar ik houd helemaal niet van vechten!

PlaatjeEen spelletje Castle Wars gaat niet zonder bloed, zweet en tranen. Zo kun je bijvoorbeeld op de buitenmuur van je kasteel klimmen en je tegenstanders proberen te raken met behulp van een katapult. In de tunnels onder het strijdveld kom je rotsen tegen. Deze zijn erg onvoorspelbaar: eenmaal weggehakt kunnen ze op ieder moment weer naar beneden vallen! Laten we maar zeggen dat het niet zo fijn is voor je kapsel als daar doorheen loopt.

Ook kun je proberen je tegenstander te slim af te zijn, door bijvoorbeeld barricades te plaatsen voor een belangrijk gebied zoals bij jullie vlag, maar let op dat je jezelf niet in de nesten werkt! Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je jezelf insluit en dat daardoor de vijand zo door kan lopen…

Probeer het eens uit! Maar pas op, een spelletje Castle Wars gaat niet zonder gevaren...


The Rift

Afbeelding

Een hele tijd geleden, kort voordat de skill Dungeoneering uitkwam, vond zich een vreemd verschijnsel plaats op Gielinor: een Strange Power schokte heel Gielinor. Op dat tijdstip, 23 januari 2010, had geen van ons enig idee wat dit te betekenen had. Nu weten we wel beter: op dat moment is een Mahjarrat van ons heengegaan.

PlaatjeEen paar maanden na de Strange Power kwam dan eindelijk een gedeeltelijk antwoord op de vraag: de skill Dungeoneering kwam uit. In de dieptes van Daemonheim, wat zeer waarschijnlijk gebouwd is door de Dragonkin, konden we namelijk de kronieken van Bilrach vinden. Bilrach is een Mahjarrat die in de Fourth Age tunnels onder het kasteel begon te graven, op zoek naar The Rift: een onstabiele plaats waar de grenzen tussen dimensies zwak zijn. Of deze plek al door Bilrach gevonden is, weet tot op heden niemand. Ook is niet bekend wie in de dieptes gestorven is op het moment dat wij de Strange Power voelden.

De dochter van Lucien, Moia, is namelijk achter Bilrach aangestuurd om hem als opoffering voor het achttiende Ritual te gebruiken. Dat betekent dat Bilrach onder de Mahjarrats niet erg gewaardeerd wordt. Maar dat terzijde, want het gaat hier om het feit of hij nu diegene is die in de dieptes zijn laatste adem heeft uitgeblazen, of toch de dochter van Lucien.

Bij de dood van Moia kun je sowieso al vraagtekens zetten, want aangezien zij maar half-Mahjarrat is, weten we niet of ook zij, net als de gewone Mahjarrats, een Strange Power achterlaat als ze doodgaat. Ook is het maar de vraag wat Moia, mocht ze nog in de dieptes van het kasteel rondhangen, aan het doen is. Misschien heeft Bilrach haar wel omgepraat en is hij ongelukkig ten val gekomen?

PlaatjeEen ding is zeker: als Bilrach The Rift levend zal vinden is zijn plan voltooid: Zamorak laten terugkeren op Gielinor. Dit wil hij waarschijnlijk om zich beter te kunnen voorbereiden op The Ritual en om daar een kleinere kans te hebben om te worden 'gekozen'. Als dat gebeurt wordt hij namelijk geofferd, iets wat hij zeker niet wil! We weten allemaal waar Bilrach toe in staat is: hij is degene die K'ril Tsutsaroth op Gielinor gebracht heeft. Niet dat hij tegenwoordig nog een monster is om bang voor te zijn, maar toch. Ook het feit dat Zamorak mogelijk terug zou keren zou een hel zijn. Zamorak is niet voor niets de god van chaos.

Hoe het allemaal gaat aflopen zullen we zien in de 'grande finale', al kan die helaas nog wel even op zich laten wachten...


Long Live the King!

Of je nou koningsgezind bent of niet, ook in RuneScape ontkom je er niet aan. Naar aanleiding van de nieuwe koning in de lage landen maken we ook kennis, voor zover je dat nog niet gedaan hebt, met de verschillende koningen die Gielinor kent. Long live the king! Of toch niet?

King Arthur
Gearriveerd in het jaar 132 van het Vijfde Tijdperk en gebaseerd op het verhaal van de Ridders van de Ronde Tafel. King Arthur is de leider van het gezelschap. Na hun aankomst op Gielinor, rechtstreeks uit Engeland, zocht hij een kasteel om hemzelf en de ridders te huisvesten. Het verhaal wordt onder andere in de quests Murder Mystery, The Holy Grail en Merlin's Crystal verteld. Je kunt een bezoekje brengen aan Arthur in het kasteel van Camelot, ten oosten van Seers' Village.

King Awowogei
Ook-ook a-ah! Moeten we deze serieus nemen? Jazeker! King Awowogei is de koning van de apenkolonie. Hij is gevestigd op Ape Atoll en speelt onder andere een rol in Monkey Madness en Do No Evil - twee niet onbelangrijke quests. Ook in Recipe for Disaster speelt Awowogei een rol. Ook Awowogei kun je een bezoekje brengen. Je hebt dan wel een monkey greegree en een monkeyspeak amulet nodig.

Afbeelding

King Bolren
Deze kleine grote man is de koning van de Tree Gnome Village. In de gelijknamige quest help je de koning met het beschermen van zijn volk, want een doolhof alleen is niet genoeg. Ook in de quest The Path of Glouphrie speelt hij een rol en ongetwijfeld zal hij ook in de finale van de gnomeserie voorkomen.

King Lathas
Lathas Ardignas is de koning van East Ardougne. Nadat zijn vader in het jaar 136 van het Vijfde Tijdperk overleed, kregen hij en zijn broer, Tyras, de macht over de stad. Het oostelijke deel bloeide op, terwijl het westen werd geplaagd door een... plaag. Lathas liet een muur om de stad bouwen om de buitenwereld van de 'plaag' te beschermen. Dit verhaal wordt onder andere verteld in de quests Plague City en Biohazard, waar je meer over deze plaag te weten komt.

King Narnode Shareen
Nog een kleine grote man, dit keer van de Tree Gnome Stronghold. Je kunt hem bezoeken op de begande grond van de Grand Tree. In de gelijknamige quest en de quests Monkey Madness en The Eyes of Glouphrie zul je dit ook moeten doen.

King Roald III
Roald Remanis is de huidige leider van het koninkrijk Misthalin. Je kunt hem bezoeken in het paleis van Varrock. Hij nam de taak van koning over van zijn vader, Roald II, en staat sindsdien in goede aard bij de bevolking. Onder zijn leiding is onder andere de Grand Exchange opgericht, die Varrock tot het grootste economisch centrum van Gielinor voor mensen heeft gemaakt.

King Sorvott
Volledig King Gjuki Sorvott IV is de vijfde koning van het eiland Jatiszo. Hij is na de dood van zijn vader aan de macht gekomen, maar erg populair is hij niet. De koning is een zwak leider en eist het volk veel belasting te betalen om de oorlog tegen Neitiznot en de ijstrollen te betalen. Veel eilandbewoners vluchten daarom naar het vasteland van de provincie van de Fremennik. Minder bewoners, minder geld, meer schulden... zijn vader zou trots op hem zijn.

King Vallance
Vallance is de leider van het koninkrijk Asgarnia. Zijn vader stierf op mysterieuze wijze, waardoor hij aan de macht kwam in een rijk met twee politieke tegenstanders: de Black en White Knights. De climax van het conflict kwam in het jaar 164 van het Vijfde Tijdperk: de Slag om Falador. De White Knights wonnen deze slag en sindsdien staat onder andere Falador onder hun bewind. Vallance is sindsdien niet meer gezien. Ook in-game kun je hem niet bezoeken. De White Knights besturen nu Asgarnia omdat King Vallance volgens hen "oud en moe" wordt. Hoewel, als je na de quest Troll Stronghold met Denulth in Burthope praat, zegt hij dat de White Knights de controle over de koning hebben. Weten de White Knights meer dan ze vertellen?

King Vargas
King Vargas in de koning van de eilanden Miscellania en Etceteria. De quests Throne of Miscellania, Royal Trouble en Glorious Memories vertellen zijn verhaal. Hij is ooit veranderd in een Yeti door een aanval van een Gnoeal. Omdat hij daardoor niet meer in staat is zijn koninkrijk te regeren, zoekt hij een regent. Dat ben jij. Je zult de koning kunnen genezen van zijn onmenselijke vorm. Als dank mag je hem helpen het eiland te blijven runnen, waardoor je zonder veel moeite aan grondstoffen zoals hout, kruiden en kolen kunt komen.

Razulei's Tale

In de afgelopen God wars dungeon update is de hele grot vernieuwd. Nieuwe drops, betere graphics en ook boeken met wat verhalen erin zijn toegevoegd in deze update. In dat laatste, de boeken, gaan we ons verdiepen. In de krant van deze maand zullen we een kijkje nemen in Razulei's Tale.

Afbeelding

PlaatjeVaak ben ik gevraagd om voorwerpen te maken. Twaalf handen heeft Razulei, en ze werken als naalden. Vakmannen en smeden zullen een uitrusting van bot kunnen maken, of zwaarden van metaal, maar niks kan zich meten aan het werk van Razulei "the Demon tailor".

Het vreemdste verzoek dat ik ooit kreeg? Die kwam van de nieuwe god- hij wordt Zamorak genoemd. Hij kwam naar mij in de helse dimensies. Hij kwam met de woorden: "Mijn onderdanen claimen dat ze erg loyaal zijn. Ze roepen me lof toe als ik langs loop, maar toch kan ik geen van hen vertrouwen."

Zamorak was bezorgd - hij zag alleen maar ontrouw om zich heen. Over het verraden van Zaros had hij geen moment getwijfeld, maar de onderdanen die hij hiermee won waren niet loyaal. Hij vroeg om een speciale set gewaden; krachtig, één van de sterkste sets die ik ooit zou maken, maar hij vroeg me om ze te bezielen met wreedheid. Dat deed Razulei, en hij werd rijkelijk beloond.

Ik lette in de jaren die hierop volgden goed op - ik wilde weten hoe mijn gewaden gebruikt werden, puur uit trots. Een paar jaar later kwam er een demoon naar mijn dimensies. Hij vertelde me dat de nieuwe god zijn gewaden aan zijn beste magiërs had geschonken. Ze werden gepresenteerd als iets groots. De magiërs waren tevreden over de gewaden toen ze voelden dat er een grote kracht van de ze uit ging...

...en zo haalden ze kracht uit hun gewaden. Ze deden dat om Zamorak te verslaan, maar toen kregen de magiërs ineens een helse pijn. Wanhopig haalden ze meer kracht uit de gewaden, om de pijn te stillen, maar de pijn werd alleen maar erger. Ik moest er om lachen. Zamorak had gelijk, geen van zijn mannen waren loyaal.

Slechts een paar jaar geleden hoorde Razulei een vreemd verhaal. De nieuwe god - niet langer nieuw, maar in plaats daarvan afwezig - had volgers die hoopten dat hij terug zou keren. Deze volgers waren loyaal - er waren geruchten dat zij Razulei's robes konden dragen zonder te sterven van de pijn. Hun loyaliteit hielp hun de pijn te verdragen, en in ruil daarvoor kregen ze grootse kracht. Razulei is tevreden: het lijkt er op dat de nieuwe god eindelijk wat loyaliteit heeft gewonnen.


Lunagang van zaken

Dardan bereikt anderhalf miljard xp

De koploper in het Top LTF'ers klassement, Dardan, heeft afgelopen maand de fenomenale mijlpaal van anderhalf miljard experience gehaald. De drager van de trimmed completionist cape schijnt echter niet zoveel bezig te zijn met xp en gaat liever voor een grote stapel geld. Hij heeft naar eigen zeggen dan ook vijf miljard gp. Ondertussen komt de nummer twee, Turmoil Inc, met ruim 1,4 miljard xp steeds dichterbij.

De mijlpaal komt vlak na het nieuws dat S U O M I, de huidige nummer één, naar het schijnt per ongeluk vijf miljard xp haalde. De speler had enige tijd slechts nog één xp nodig en wilde het maximale aantal op een speciale gelegenheid halen, maar ving per ongeluk een Guthixian Butterfly.

Mr Dylan x behaalt de eerste 99 skill op Old School RuneScape

PlaatjeEen zonnige dag voor Mr Dylan x - terwijl het op veel plaatsen buiten toch nog koud was. Op 21 maart behaalde Mr Dylan x als eerste Lunaganger level 99 in een skill op Old School RuneScape. De skill waarin hij level 99 haalde is Cooking. Dat het stellen van bepaalde doelen ongezond kan zijn wisten we al, Dylan geeft namelijk aan zestien uur per dag online te zijn. Laten we hopen dat Dylan zijn vaardigheid gebruikt om een gezonde maaltijd klaar te maken en dat hij nog genoeg tijd heeft om naar het toilet te gaan.


Godengang: Guthix

Guthix, de god van balans, was de eerste god op Gielinor. Zijn verleden bestaat uit verdriet, oorlog en oneerlijkheid, wat hem geketend heeft tot een bitter bestaan. Zijn voornaamste en meest unieke doel is om alle stervelingen hem en de andere goden te laten vergeten, iets dat hem nooit gelukt is.

Guthix was ooit zelf een sterveling. Hij behoorde tot het ras Naragi: een vredelievend en intelligent volk dat geen oorlog of chaos kende. Dit veranderde nadat er vlakbij een dorp een poort naar een andere wereld werd geopend. Saradomin, de god van orde, betrad de wereld van de Naragi en vroeg hen hem te eren en te aanbidden, net als al zijn andere volgelingen. De Naragi, die tot geen enkele god baden, weigerden dit. Saradomin werd hierdoor blind van woede en vernietigde de complete stad, samen met diens inwoners. Vervolgens riep hij zijn soldaten naar de wereld en bouwde een vesting boven op de ruïnes van de stad. Zijn soldaten infiltreerde Guthix’ wereld, wat de aandacht trok van andere goden. Niet lang daarna kwamen er dan ook andere legers aan, wat tot een nieuwe God Wars leidde. Dit was de oorzaak van de dood van Guthix’ familie en vrienden.

Aan het einde van de God Wars waren bijna alle Naragi uitgeroeid, net als alle steden en natuur. Guthix was samen met zijn dochter overgebleven en aanschouwde een gevecht tussen het goddelijke zwijn Tuska en de god Skargaroth. Tuska sloeg Skargaroth omver, die op het huis van Guthix viel en daardoor zijn dochter verpulverde. Guthix raakte in een staat van intense woede, rukte het zwaard van Skargaroth weg en stak hem met vernietigende kracht dood. Het betoverde zwaard absorbeerde alle krachten van Skargaroth, waardoor Guthix transformeerde tot een volledige en almachtige god. Tuska vluchtte door het aanblik, Guthix in zijn eentje op zijn eigen wereld achterlatend.

Guthix verliet na een tijdje zijn wereld en bezocht vele andere werelden. Hij zwierf eeuwenlang rond, op zoek naar een toekomst die hem schikte. Tijdens het zwerven ontwikkelde hij zijn visie dat een wereld zonder goden een Utopia zou zijn, aangezien elke wereld geketend was door de hand van goden. Na lang zoeken ontdekte hij uiteindelijk Gielinor, een perfecte wereld die geen goden noch wezens bezat. Hij besloot hier zijn visie tot werkelijkheid te brengen en bracht verscheidene wezens naar de wereld die geen goden kende. Dit was echter een fout; de wezens voelden de ongelofelijke kracht van Guthix en wisten dat hij sterker was dan zij. Na enige tijd op Gielinor te leven begonnen ze Guthix te vereren. Dit is dan ook de reden waarom de feeën, goblins, gnomes en sommige mensen in deze tijd dat doen. Guthix werd hierdoor verafschuwd, omdat hij zelf goden haatte en er nu ook echt een was. Een bezoek van een andere god weerhield hem van het terugdraaien van zijn acties.

Afbeelding

Seren, de godin van de elven, bezocht Guthix omdat ze was aangetrokken door de puurheid en vrede van Gielinor. Hoewel Guthix eerst niet veel van haar wilde weten, werden ze later goede vrienden. Ze streefden naar hetzelfde doel: een vredig leven voor alle stervelingen die ze onder hun hoede hadden. Seren bracht de elven naar Gielinor en ze richtten zich beiden vol op hun taak. Guthix bleef echter vinden dat een wereld beter zou zijn zonder goden en probeerde die visie te delen met Seren. Guthix wilde zichzelf verschuilen zodat hij vergeten zou worden en de stervelingen eindelijk in zijn Utopia konden leven. Seren aarzelde eerst, maar door hun band ging ze met hem mee. In een tempel in het midden van Gielinor viel Guthix in zijn legendarische diepe slaap. Dit zorgde ervoor dat andere goden hun kans schoon zagen een bezoekje te brengen aan het goddeloze wereldje.

Pas eeuwen later, nadat Zamorak in de God Wars Forinthry, de huidige Wilderness, verwoestte, werd Guthix wakker. Opnieuw in staat van intense woede gebruikte Guthix drie verschillende elder artifacts om alle goden te verbannen van zijn wereld. Hij creëerde een ongekend sterke barrière, die voorkwam dat de goden nog meer invloed konden uitoefenen op Gielinor. De soldaten die ze hadden meegenomen waren echter nog steeds aanwezig, nog even trouw aan hun goden als voorheen. Guthix besloot dat zijn barrière sterk genoeg was, verborg zijn elder artifacts en ging terug in zijn diepe slaap.

Jijzelf maakt Guthix uiteindelijke wakker in de quest The World Wakes. Na het vinden van zijn tempel en te laten zien dat je in staat was verder te treden in de tempel zelf, gebeuren er verscheidene dingen. Er gaat een universeel alarm af in alle andere tempels en steenkringen, waardoor iedereen weet waar de tempel van Guthix is. Sliske brengt je naar alle belangrijke plekken waar men ondertussen weet wat er aan de hand is en laat je zien dat alle overgebleven soldaten van de God Wars naar de tempel zullen gaan om Guthix te doden. In een poging om alles recht te zetten besluit je je aan te sluiten bij de leden van Guthix en onderga je zijn test om een officiële Beschermer te worden. Na te laten zien dat je in staat van orde en chaos constant in balans bent door antwoorden te geven op een aantal vragen, zal je geaccepteerd worden. Je eerste taak is dan ook meteen het belangrijkste: je moet alle vijandelijke soldaten van Guthix weghouden.

Afbeelding

Eenmaal in zijn tempel wordt het een slagveld. Legers van Zamorak, Saradomin, Bandos en Armadyl vechten en proberen door de verdediging van de Beschermers heen te breken, iets dat ze uiteindelijk niet lukt. Na een gigantische en vermoeiende strijd komen de Mahjarrat ook nog eens. Ze vragen je om je bij hen aan te sluiten en Guthix wakker te maken. Zilyana zal je vragen om je bij haar aan te sluiten in een poging om Guthix te doden, waarna de Beschermers zullen zeggen dat je bij hun hoort als je daarvoor kiest. Je kunt je ook aansluiten bij Azzanadra, Sliske en de andere Zarosians. Die willen het alleen maar op een akkoordje gooien met Guthix. Je kunt er ook voor kiezen om trouw te blijven aan Guthix en hem lekker door te laten slapen. Na een keuze te maken gaat iedereen al rennend en vechtend dieper de tempel in, recht op de rustplaats van Guthix af. Sliske is echter iedereen voor en verwondt Guthix ernstig met een van zijn eigen elder artifacts: de Staff of Armadyl. Sliske zal maken dat hij wegkomt en jij blijft achter bij de stervende bewaker van Gielinor.

Guthix zal je zijn herinneringen delen en je laten zien wat de reden voor al zijn acties was. Hij vertelt je dat hij al wakker was sinds het universeel alarm was afgegaan. Op dat moment had hij besloten om te sterven aangezien hij alle goden, waaronder zichzelf, sterk haatte. Zijn visie om een wereld zonder goden te creëren is mislukt. De laatste poging die hij kan doen is de enige god van Gielinor, hemzelf, te doden. Hij weigert echter om Gielinor in deze staat achter te laten en geeft je een deel van zijn krachten. Het is genoeg om Gielinor te kunnen beschermen, maar niet genoeg om een volwaardige god te worden. Guthix vraagt je om zijn visie voort te zetten: het beschermen van Gielinor en uiteindelijk in een wereld zonder goden te leven. Uiteindelijk sterft Guthix door zijn verwondingen en blijft zijn laatste creatie, namelijk jij, over. Guthix’ volgelingen, jij en de rest van Gielinor staan er nu alleen voor...


Lunatips
Afbeelding
In dit stukje van de Lunagraaf kun je als arme skiller fijn je skills trainen met wat kleine tips. Van Farming tot Crafting, alles kan aan bod komen in dit compacte stukje. Het punt is dat je door middel van weinig geld toch xp's kan binnenhalen.
  • Crafting: Met crafting kun je tiara's maken. Dit is zowel een bezigheid voor F2P als members. Je koopt silver bars in voor ongeveer 150 gp en je verkoopt de tiara's voor ongeveer 40 gp (meer dan de GE-prijs). Een tiara maken geeft 52,5 xp en dat is ongeveer 2gp/xp. Je maakt meer dan 1.000 tiara's per uur, dus dat is rond de 55k xp per uur. De beste plaats om dit te doen is Edgeville.
  • Farming: Naast de Warbands kun je het beste een farmronde doen met een calquat, papaya trees en yew trees. De yew trees zijn wat duurder, maar goedkoper dan maple trees. Het enige wat je niet moet doen is de farmer betalen voor de yew trees, aangezien de voorwerpen die je nodig hebt even duur zijn als een yew seed. Daarom kun je beter yew trees planten, de bomen gaan immers niet te vaak dood. Het enige wat je nodig hebt is wat meer centen bij deze methode (investeren).
  • Ranged/Summoning: Nog steeds zijn de waterfiends de beste optie om crimson charms te verzamelen. Het mag dan wel wat drukker zijn in de Ancient Cavern, maar de Chaos Tunnels is ook een perfecte plaats om deze duivels te slachten. Daar is immers vaak niemand. Met rond de 850 xp per waterfiend (die je overigens met een goed wapen in twee schoten vermoordt) gaat ranged aardig snel omhoog. Een trip kan tot 400 charms per keer opleveren. Het enige wat je dan nodig hebt is wat royal dragonhide en een goede crossbow. De inventory bestaat uit drie prayer renewals (6) en vijftien prayer flasks (6). Aanvullend kun je een ranged potion en een defence potion meenemen (afhankelijk van je levels). Vergeet niet een bunyip (met scrolls) of een klein aantal sharks mee te nemen!
Hopelijk ben je met deze kleine tips sneller bij een hoger level met een gering aantal gp. Veel succes!


Puzzel

De puzzel is terug! Het is deze maand de bedoeling om op elk plaatje uit te zoeken waar het is. Daarvan noteer je de gegeven letter van en vorm je, nadat je alle letters gevonden hebt, een woord. Het antwoord kun je naar Superheat opsturen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Eerste letterDerde letterDerde letter
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Achtste letterNegende letterZevende letter

Achter de schermen
Vanaf deze maand hebben we voor jullie een nieuwe reeks in de krant. We gaan jullie wat vertellen over het leven van de moderatoren of andere groepen met een functie, om jullie zo een beter beeld te geven over die taken. In deze editie staan de chatmoderatoren centraal. Een kick is natuurlijk nooit leuk en vaak ben je het er ook niet mee eens, maar is chatmoderator zijn alleen maar kicken voor de lol of zit er een verhaal achter? In dit artikel een duidelijke uitleg van The Patron, Tristan, Aaron en i_Matthijs.
 i_Matthijs
1. Hoe zou jij, als chatmoderator, je taak omschrijven?
Ik zou het omschrijven als een soort "wijkagent": vrijwilligers die in de chat zitten en met de voorbijkomende mensen gewoon praten, maar wel een extra reden hebben waarom ze daar zitten, namelijk opletten en zorgen dat het niet fout gaat.

2. Wat was je motivatie om chatmoderator te worden?
Mijn motivatie begon toen er sollicitaties kwamen voor de chat, helaas werd ik toen niet gekozen. Verder zat ik vaak in Lunatip, waar zo nu en dan een actieve moderator ontbrak. Vandaar dat ik graag moderator wilde worden. Ik ben een tijdje later ook gevraagd hiervoor en ben er nog altijd dankbaar voor dat ik toen gevraagd werd als moderator in de chat.

3. Hoe zie jij de regels van de chat?
Een moeilijk onderwerp. Iedereen interpreteert de regels anders. Ik zie het toepassen van de regels ook als een soort touw, we vieren het als het wat losser kan, maar er kan ook strak aan de touwen worden getrokken zodat het niet uit de hand loopt.

4. Wat is volgens jou het lastigste geval om over te beslissen binnen de chat?
Ik vind persoonlijk de momenten waarop je het moeilijk vindt om te kicken lastig. Daarmee bedoel ik randgevallen: mensen gaan te ver, maar zitten net op het randje. Het is dan moeilijk echt goed te kunnen oordelen.

5. Welke kwaliteiten moet een lid hebben om chatmoderator te kunnen worden?
Ik vind zelf neutraliteit belangrijk, want je moet over elke situatie objectief en neutraal kunnen oordelen. Verder moet je flexibel zijn - dus aanpassen aan de situatie - en je moet kunnen samenwerken met het team.

6. Wat voor fouten zijn veelvoorkomend binnen het chatteam?
De fout die ik het meeste hoor is de verkeerde persoon kicken, maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit. Een tijdje geleden werden de namen voor de banlist verkeerd doorgegeven, iets dat tegenwoordig bijna niet meer gebeurt. Verder loopt het redelijk goed naar mijn weten, want meestal als er een fout is, is die redelijk snel opgelost.

7. Onder wat voor omstandigheden deel jij een kick uit?
Ik volg vaak het boekje (de regels): aan de hand van de overtreding waarschuwen we eerst een persoon, daarna kan een kick volgen. Het kan ook zo zijn dat we een persoon direct kicken.

8. Vind jij van jezelf dat je rechtvaardig kickt?
Ik zal nooit kicken als ik het niet rechtvaardig vind. Ik probeer namelijk zo min mogelijk te kicken als het niet echt nodig is. Echter, als het echt nodig is krijg je ook zonder meer die kick, ongeacht de situatie op dat moment.

9. Vind je jezelf een goede chatmoderator?
Daar kan ik moeilijk over oordelen, natuurlijk vind ik mezelf een goede moderator. Echter is mij ooit verteld:

De mens kan niet over zichzelf oordelen. Als je een goed beeld wilt over jezelf, moet je iemand vragen - die jij vertrouwt - om een eerlijke mening te geven.
Daar ben ik het ook grotendeels mee eens. De mens heeft een eigenschap waardoor ze makkelijk haar fouten ontkent of doet alsof het niets is, dus het oordelen of ik een goede moderator ben laat ik ook over aan degenen die met een neutrale blik een antwoord kunnen geven.

10. Wat is het moeilijkste aan het zijn van een chatmod?
Ik vind zelf de klachten van de leden en de bemoeienis van wannabemods erg vervelend. Natuurlijk mag je als lid klagen over een kick/ban, maar gebruik dan argumenten in plaats van enkel te komen met: "Ja, hij kickte me en ik vind het absoluut belachelijk dat hij dat deed, omdat ik vind dat dat mag." Mensen die zich gedragen als moderatoren (wannabemods) kunnen - als wij niet reageren - een pm op RuneScape sturen, maar ga je niet bemoeien met onze taak. Je zorgt immers alleen maar voor verwarring en het helpt toch niet. Leden zullen sneller naar een moderator luisteren en als ze niet luisteren, heb je altijd iemand die doorgaat en moet je toch een pb sturen met de vraag of een moderator wil kijken. Het scheelt alleen maar tijd als je de moderator direct benadert wanneer hij niet oplet.
 Tristan
1. Hoe zou jij, als chatmoderator, je taak omschrijven?
In gedrag: een normaal lid met een extra functie. Dat is ook grotendeels de reden waarom ik het doe, dus een beetje gezellig meepraten met mensen en ingrijpen wanneer de sfeer verpest wordt. Ik vind niet dat we ons constant moeten gedragen alsof we superieur zijn boven de leden, wij zijn ook mensen.

2. Wat was je motivatie om chatmoderator te worden?
Het feit dat je een verschil kan maken, dus dat je niet machteloos bent als er spammers of mensen die schelden zijn en dat je kan zorgen dat het voor iedereen gezellig blijft. Dat is ook uiteindelijk grotendeels waarom mensen in de chat zitten: gezelligheid.

3. Hoe zie jij de regels van de chat?
De "regels" geven naar mijn mening niet 100% goed de realiteit aan. Je kan namelijk niet elke omstandigheid vastleggen in een boekje, dat is vrijwel onmogelijk. De regels geven gewoon een globaal beeld van wat wel en niet mag, maar veel wat erin staat is ook vrij vanzelfsprekend. Een voorbeeld waarom ik denk dat de regels niet alles zijn: "Geen ongepaste onderwerpen (seks)". Ik ga hier niet mee akkoord, ik vind namelijk dat er best over seks gepraat mag worden, zolang er normale termen worden gebruikt (dus geen "ik neukte die chick hard in haar kont"). Over kleine grapjes, zoals "f@ppen", doe ik ook niet zo moeilijk. De gemiddelde leeftijd van de chat zit toch ongeveer tussen de 13-17 jaar, dan is seks ook een heel interessant onderwerp.

4. Wat is volgens jou het lastigste geval om over te beslissen binnen de chat?
Als het borderline is. Je weet dan niet goed of je nou zou kicken of niet. Meestal bij gevallen die vaker op het randje zitten spreek ik ook streng erop aan en/of kick ik. We willen niet dat mensen steeds expres de grenzen op zoeken, want dat is niet de bedoeling.

5. Welke kwaliteiten moet een lid hebben om chatmoderator te kunnen worden?
  • Motivatie: wij moeten dus zien dat iemand graag communiceert met de leden en plezier heeft.
  • Objectiviteit/neutraliteit: ik wil een moderator die in een discussie zowel in privé als in de chat objectief tegenover de kwestie staat. Je moet proberen zoveel mogelijk ook neutraal te zijn in discussies van leden. Je mag wel een eigen mening hebben, maar wees duidelijk dat leden niet denken dat je mensen kickt omdat ze het niet eens zijn met je mening, als er iemand te ver gaat. Een voorbeeld hiervan is: "Ik vind Avatar een stomme serie." Ik heb dit wel vaker gehoord, maar ik ga niet nadenken of dit een mening is of puur haat. Ik probeer er eigenlijk zo objectief mogelijk tegenover te staan, ook al vind ik het de beste en geniaalste serie ooit bedacht. Ik ga mezelf niet verlagen en dus happen.
  • Activiteit ook op het forum: er zijn niet vaak discussies over de chat op het openbare forum, maar als die er zijn vind ik dat de chatmoderators zich moeten laten horen en zo actief mogelijk mee moeten doen. Dat laat immers ook aan de leden zien dat we echt om de banden met hen geven en het beste voor de chat willen.
  • Actief mee doen en onder de leden zijn: ik zoek iemand die meepraat met de leden, die dus zijn gezicht laat zien. Doe je dit niet, dan kom je al vrij snel over als iemand die zich boven de leden acht of een dictator. Praat mee met de leden, laat zien dat je ook gewoon een lid bent die hier voor de gezelligheid zit. Meer hierover in mijn volgende punt.
  • Weet ook wanneer autoritair te zijn: zoals ik al zei je moet onder de leden zijn, maar vergeet niet dat je nog steeds een functie hebt. Je moet een goede balans hebben, dus weet wanneer in te grijpen als het te ver gaat.
  • Discussie voeren: je zal veel discussie moeten voeren in de tijd dat je chatmoderator bent. Je moet dus goed in je schoenen staan, want de discussies kunnen best heftig zijn en lang doorgaan. Als mensen niet met je akkoord gaan of kritiek op je hebben ga dan niet zeggen "Oké, ik kap ermee, later" en het vervolgens compleet negeren. Geef je fouten toe, herken ze. Ga niet als een heilig man spelen die altijd gelijk heeft en de verantwoordelijkheid bij iemand anders legt. Onder dit valt ook water bij de wijn doen, probeer ook een beetje flexibel te denken en je in te beelden in een ander standpunt en open te staan voor nieuwe ideeën.
  • In een team werken: Dit hoort ook bij discussies. Je moet kunnen communiceren met je mede-moderatoren. Een voorbeeld hiervan is het bannen van leden, want in tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaat voor de ban altijd eerst een discussie. Ga dus niet op eigen houtje alles proberen te regelen. Wees ook niet bang - als je nieuw bent - vragen te stellen over hoe en wat. Ik doe dit al actief een aantal jaar en ken het systeem door en door, dus bij mij kan je altijd terecht met vragen daarover (zowel lid als moderator mag je dat). Je mag ook altijd naar een andere moderator stappen.
6. Wat voor fouten zijn veelvoorkomend binnen het chatteam?
Als er steeds dezelfde fouten worden gemaakt, zou ik een moderator er zeker op aanspreken en ik verwacht dat die dat ook terug doet als ik fouten maak. Ik denk wel dat er een puntje is waarbij mensen denken dat het een fout is, maar het niet anders kan en dat is kicken op inzicht van de moderator. Zoals ik al zei beschrijven de regels niet alles, daarom moeten wij de kwestie goed bekijken en beslissen of het een kick waardig is. Wij zitten - als team - niet heel erg ver van elkaar. Hoe langer je met bepaalde mensen werkt, hoe efficiënter je wordt, hoe beter de communicatie is en hoe minder je gaat verschillen en je uiteindelijk meer op één lijn gaat zitten. Ik weet dat dit vrij lastig is voor de leden soms, maar zo'n groot probleem is het werkelijk niet. Als je goed na denkt weet je wel of het mag of niet.

Voor de rest treden er hier en daar wel eens kleine foutjes op met namen en communicatie.

7. Onder wat voor omstandigheden deel jij een kick uit?
Als iemand te ver gaat en al een waarschuwing heeft gehad. In sommige gevallen geef ik geen waarschuwing, maar ik denk dat die situaties vrij vanzelfsprekend zijn.

8. Vind jij van jezelf dat je rechtvaardig kickt?
Als ik al twee jaar lang dat niet doe, zal ik wel uit het team liggen, lol. Ik zeg niet dat ik perfect ben, want ik maak ook nog fouten: ik ben soms ook niet 100% objectief, ik kan ook boos worden (word ik eigenlijk niet zo snel gelukkig) en ik ben ook wel eens te ver gegaan in het praten over seks (was iets te melig). Ik probeer deze dingen allemaal te minimaliseren en ik denk dat ik hoe meer ervaring ik opdoe, hoe minder fouten ik maak. Als je echt een goede moderator wilt worden moet je ook jezelf herkennen als een mens die fouten maakt. Je moet er immers wat van leren en het verbeteren.

9. Vind je jezelf een goede chatmoderator?
Naast dat ik natuurlijk een mens blijf met mijn fouten, denk ik dat ik een goed plaatsje heb in het team op het moment. Ik probeer zo actief mogelijk te zijn in de chat en in de discussie altijd mijn zegje te doen als het me ook aangaat. Ik denk dat ik een goede rol vervul in het actief zijn zowel in privé en andere discussies op het forum en in de chat. Ik houd dan ook zo het Lunatipchatter van de maand topic bij en stuur pb's daarover. Iets dat mensen misschien nog niet wisten, maar ik speel RuneScape 80% om de chat. Als ik niet zo'n gezellige chat had, was ik waarschijnlijk allang gestopt. Ik denk dat ik best kan zeggen dat ik RuneScape speel door m'n passie voor de chat en m'n sociale contacten. Je zal me daarom ook vaak in de lobby zien, ik ben dan niet afk maar puur voor de gezelligheid in de chat. Conclusie: ik denk dat ik best mijn steentje bijdraag en een goede plek in het team heb.

10. Wat is het moeilijkste aan het zijn van een chatmoderator?
Het is zeker geen makkelijke taak, zoals veel mensen misschien denken. "Een beetje mensen kicken is toch niet zo moeilijk?" Er hangt zoveel meer aan dan alleen dat, want ik denk dat 25% van je taak het kicken is. De andere 75% is activiteit, communicatie, teamwork, motivatie en ondernemen.

Als ik nog wat mee mag geven aan de leden: laat ons de warns in de chat afhandelen, wat geeft bijvoorbeeld nou meer spam? Eén regel quickchat of vier mensen die zeggen: "Geen QC"?
 Aaron
1. Hoe zou jij, als chatmoderator, je taak omschrijven?
Het modereren van de chat, daar komt het op neer principe. Het in de gaten houden van de chat opdat de sfeer gezellig blijft. Ook mensen aanspreken als ze iets doen wat niet binnen de regels van de chat past en zo nodig kicken. Overigens denk ik ook dat het niet alleen maar draait om het controleren en modereren van van jullie zeggen maar ook gewoon gezellig meepraten, want ik wil niet dat jullie mij zouden zien als enkel een chagrijnige brombeer die enkel kicks uitdeelt.

2. Wat was je motivatie om chatmoderator te worden?
Mijn motivatie om chatmoderator te worden... Die was er eigenlijk niet, totdat ik zomaar uit het niets een berichtje kreeg of ik chatmoderator wilde worden. Ik had er daarvoor er zelfs nooit aan gedacht. Het leek me toch een kans die zich maar een keer voor zou doen en overigens leek het me heel leuk.

3. Hoe zie jij de regels van de chat?
De regels van de chat zijn subjectief. De een vind iets niet kunnen, terwijl dat voor anderen de normaalste zaak van de wereld is. Ik denk dat de regels gewoon richtlijnen zijn voor wat er wel en niet mag. Geen een situatie is hetzelfde als een andere en zo'n situatie wordt dan ook door elke moderator anders gezien. Je kan nooit regels opstellen die altijd gelden, het moet per situatie bekeken worden en aan de hand daarvan zullen er wel of geen maatregelen moeten worden getroffen.

4. Wat is volgens jou het lastigste geval om over te beslissen binnen de chat?
Ik denk dat deze vraag door velen van ons hetzelfde beantwoord gaat worden. Dat is in mijn ogen namelijk het continu opzoeken van de grenzen door iemand. Als iemand zo bezig is en maar niet ophoudt, is het op een gegeven moment natuurlijk gewoon genoeg en zal je toch gekickt worden.

5. Welke kwaliteiten moet een lid hebben om chatmoderator te kunnen worden?
Een lid moet actief zijn, zowel op RuneScape en in de chat als op het forum. Wanneer je moderator wordt zal je veel moeten discussiëren in het privédeel van het forum. Specifiek wordt er van je geacht actief te zijn in het deel "clanchat" en "kicks en bans". Hier bespreek je alles rondom de chat en wordt overlegd wat te doen met de "lastige" mensen. We bespreken dus de kicks en bans in de chat. Verder moet je goed overweg kunnen met de leden in mijn ogen. Het is belangrijk om niet over te komen als iemand die enkel kickt en het verder niet kan vinden met de leden. Ik vind het belangrijk dat je meepraat in de chat en de leden leert kennen. Je moet objectief zijn: je moet een situatie bekijken vanaf een neutraal standpunt. Als je vooraf zelf al een standpunt inneemt kan dat ongunstig zijn voor de situatie. Zo moet je bijvoorbeeld ook je vrienden kunnen kicken als zij te ver gaan.

6. Wat voor fouten zijn veelvoorkomend binnen het chatteam?
"Veelvoorkomende" fouten zijn er niet in mijn ogen. Ik denk dat het team het gewoon goed met elkaar kan vinden en dat we onze functie goed uitvoeren. Verder zijn er natuurlijk wel van die kleine foutjes waarover te discussiëren valt zoals foute kicks en te subjectief kijken naar een situatie.

7. Onder wat voor omstandigheden deel jij een kick uit?
Wanneer de regels duidelijk worden overtreden, deel ik vaak een kick uit zonder te warnen. Hiermee bedoel ik dingen als "kanker" en een hele regel vol met "@@@". Is het iets minder erg dan zal ik meestal eerst een waarschuwing geven, wordt er toch doorgegaan dan komt er altijd een kick.

8. Vind jij van jezelf dat je rechtvaardig kickt?
Zelf vind ik dat ik rechtvaardig kick wanneer dat nodig is. Natuurlijk is daar af en toe een uitzondering op en ga ik ook de mist in maar in het algemeen denk ik dat ik kick wanneer het nodig is.

9. Vind je jezelf een goede chatmoderator?
Ik vind mezelf geen slechte chatmoderator, maar ook niet uitmuntend of zo. Het is natuurlijk lastig om over jezelf te oordelen en dat laat ik liever iemand doen met een neutrale blik. Overigens was ik de laatste tijd wat inactief maar ik denk dat ik tegenwoordig weer zo goed als actief speel - als ik de tijd heb om te spelen. Als ik alles continu fout deed was daar waarschijnlijk allang iets van gezegd. Over het algemeen, moest ik mijzelf een cijfer geven zou dat uitkomen rond een 7,5. Alsnog genoeg ruimte voor verbetering dus.

10. Wat is het moeilijkste aan het zijn van een chatmoderator?
Een chatmoderator zijn kost veel meer tijd dan je zou denken. Het is niet zomaar even kicken en je bent klaar. Er zit een heel privéforum achter zoals eerder gezegd waar je actief in moet meepraten om up-to-date te blijven.
 The Patron
1. Hoe zou jij, als chatmoderator, je taak omschrijven?
Een persoon die de orde weet te handhaven, de sfeer hoog weet te houden en de leden zowel in de chat helpt, als via de pb-functie op het forum.

2. Wat was je motivatie om chatmoderator te worden?
Toen ik in 2007 cc-moderator werd, was mijn voornaamste motivatie ervoor zorgen dat de chat een belangrijk aandeel zou krijgen binnen de community. Ik wilde ervoor zorgen dat het niet enkel zou blijven bij de chat, maar verder zou gaan via het forum. Toen dat voor elkaar was en enige kinderziektes eruit gehaald waren, was het mij nog te doen om de gezelligheid te behouden in de chat en een zo goed mogelijke service te bieden.

3. Hoe zie jij de regels van de chat?
Overzichtelijk in grote lijnen, verder ligt de verantwoording altijd in handen van de moderator zelf. Dit wanneer er bijvoorbeeld gekickt moet worden. Je kunt namelijk niet voor elk scenario een apart protocol schrijven, want dat zou gekkenwerk zijn en zou nooit werken.

4. Wat is volgens jou het lastigste geval om over te beslissen binnen de chat?
Ik ben al zo lang betrokken bij de cc, dat ik voor een groot gedeelte alles wel heb meegemaakt, maar wat ik nog steeds lastig vind, is het herstellen van de orde wanneer een grote groep mot met elkaar heeft. Vooral als jij de enige bent die op dat moment kan ingrijpen, maar gelukkig komt dit zelden voor.

5. Welke kwaliteiten moet een lid hebben om chatmoderator te kunnen worden?
Ik vind dat je als cc-moderator oprecht moet zijn en eerlijk moet wezen in wat je doet. Ook moet je de vinger naar jezelf kunnen wijzen wanneer je een fout hebt gemaakt. Als laatste is een goed inlevingsvermogen voor als de situatie onduidelijk is nodig en je moet de rust kunnen bewaren mocht het te hoog oplopen.

6. Wat voor fouten zijn veel voorkomend binnen het chatteam?
Foutieve kicks, door miscommunicatie of misclicks.

7. Onder wat voor omstandigheden deel jij een kick uit?
Als er volgens de regels directe aanleiding is om iemand uit de chat te verwijderen, dan gebeurt dat. Verder komt het allemaal neer op ervaring door de tijd heen. Dus aan de hand van een situatie zul je moeten kunnen ingrijpen.

8. Vind jij van jezelf dat je rechtvaardig kickt?
Meestal wel, ook al zijn er genoeg momenten geweest dat dit niet opging.

9. Vind je jezelf een goede chatmoderator?
Ik denk dat ik mij grotendeels wel heb bewezen, ook in de vorm van doorzettingsvermogen. Zowel in de chat als hier op het forum voor de chat, want Er is een privé forum gekomen voor de cc-moderatoren en een beloningssysteem - "Ltcvdm". Het mooiste na al die jaren, is dat ik dat tot op de dag van vandaag heb weten vast te houden. De chat nu heeft een enorme invloed op de aanmeldingen hier op het forum.

10. Wat is het moeilijkste aan het zijn van een chatmoderator?
Ik denk alle situaties waarin je terecht komt door de tijd heen, zoals het inspelen op niet-alledaagse situaties. Voorbeelden noem ik doelbewust niet op, aangezien het mensen op ideeën kan brengen. Dat wil ik graag voorkomen.
We hopen dat je nog meer te weten bent gekomen over deze groep. Volgende maand zijn we er weer met een andere groep, dus tot dan!


Vraag aan...

Vraag aan... is een artikel bedacht door Batfire. De redactie kiest vijf door de leden bedachte vragen uit en stelt die aan drie verschillende leden. Die vragen worden zo eerlijk/creatief mogelijk beantwoord. Dit is er deze maand van gekomen:
Joost schreef:Wat is iets dat je altijd op RuneScape hebt willen behalen (en nu eventueel behaald hebt?)
Toen Dungeoneering in het spel kwam wilde ik daarin level 120 halen, omdat het uniek was. Toen ik echter na een paar dagen merkte dat je zo weinig xp kreeg, had ik er geen zin meer in, niet afwetend van het prestige-systeem. Ook had ik er de tijd niet echt voor, dus heb ik het laten lopen. Een hele tijd later, toen ik inmiddels rustig aan naar level 100 had getraind, ben ik floors mee gaan doen met LunaDG, waardoor ik veel meer plezier kreeg in Dungeoneering en zo vrij rap 120 heb gehaald.

Welke drie ingrijpende veranderingen in RuneScape zou je terugdraaien als je de mogelijkheid daartoe zou hebben en waarom die drie?
Ten eerste zou dit sowieso het Squeal of Fortune zijn. Jezus, wat wordt hier allemaal voor troep in gedumpt zeg. En waarvoor? Omdat Jagex alleen maar aan centjes kan denken. En je hebt natuurlijk genoeg mensen die stom genoeg zijn om er ook nog geld aan uit te geven ook. Heel leuk die xp lampjes, maar van mij hoeft het allemaal niet. Weg ermee!

Daarnaast had ik toch de Evolution of Combat liever niet zien komen. Nu, na ongeveer een halfjaar abilities te hebben 'gespamd', ben ik toch tot de conclusie gekomen dat ik het spel, voordat de Evolution of Combat uitkwam, leuker vond. Er zijn opnieuw zoveel dingen een stuk makkelijker geworden. Daarnaast was de update nog bij lange na niet af.

Ten slotte zou ik lodestones liever niet gezien hebben in het spel. Ook dit maakt alles weer veel te makkelijk. Ik gebruik ze zelf ook hoor, maar waarvoor heb je normale teleports nog nodig als je lodestones gaat uitbrengen?

Als je ineens ergens heel goed ik kan worden waar zou je dan goed in willen worden (bijv. heel goed kunnen voetballen, gitaar spelen of vloeiend Spaans spreken etc.) waar zou je dan voor kiezen?
Dat zou dan topsporter zijn, waarschijnlijk voetballer of atleet. Het zou me zo tof lijken om mee te doen aan een groot toernooi zoals het WK voetbal of de Olympische Spelen. Wie wil dat nou niet?

Welke doelstellingen heb je voor jezelf gesteld in real life en op RuneScape?
IRL een beetje het gebruikelijke: een goede baan, een leuk gezin en een gelukkig leven. Lekker origineel dus.
Op RS ga ik gewoon lekker rustig werken voor de trimmed completionist cape en ik zie wel of ik hem ooit haal. Het heeft in ieder geval totaal geen haast. Verder probeer ik gewoon plezier te blijven hebben.

Wat doe je het liefst als het mooi weer is en je verder geen verplichtingen hebt zoals school?
Om heel eerlijk te zijn houd ik niet zo van de zon. Ik heb liever dat het wat kouder is. Maar, mocht de zon schijnen, dan wil ik nog wel eens gaan voetballen met wat vrienden.
Daan schreef:Wat is iets dat je altijd op RuneScape hebt willen behalen (en nu eventueel behaald hebt?)
Het is misschien een beetje cliché, maar ik wilde altijd voor level 99 in een skill gaan. Ik had verschillende skills op het oog, maar ik hield het nooit zo lang vol. Ranged was te sloom, Thieving was te saai... Je kent het wel.
Toen ik uiteindelijk minder ging spelen begon ik wel redelijk wat Woodcutting te trainen, aangezien ik dat goed kon combineren met andere dingen. Ik kwam uiteindelijk tot level 83 voor zover ik me kan herinneren. Dat was nog steeds niet erg hoog, maar ik ben in ieder geval tevreden dat ik het nog tot in de 80 geschopt heb.

Welke drie ingrijpende veranderingen in RuneScape zou je terugdraaien als je de mogelijkheid daartoe zou hebben en waarom die drie?
Dit was een lastige aangezien ik al lange tijd geen RuneScape meer speel, maar ik heb toch drie dingen kunnen bedenken.
Allereerst zou ik de highscores weer voor iedereen beschikbaar maken, zodat ook de gratis spelers beter kunnen vergelijken en ook beter met elkaar kunnen competeren.
Verder vond ik de bonus xp weekenden nooit zo'n succes aangezien het de economie drastisch veranderde. Daar komt nog bij dat de meeste mensen zich dan een heel weekend opsloten achter hun computer. Niet gezond!
Ten derde kies ik voor Solomon's Store. Het Squeel of Fortune vind ik nog niet eens zo erg eigenlijk, behalve dat je ook spins kan kopen. Solomon daarentegen was echt niet des RuneScape en daarom vind ik het jammer dat het er is. Runescapebeginners kunnen zo het ware noobleven niet ondervinden.

Als je ineens ergens heel goed ik kan worden waar zou je dan goed in willen worden (bijv. heel goed kunnen voetballen, gitaar spelen of vloeiend Spaans spreken etc.) waar zou je dan voor kiezen?
Ik zou best wel graag goed willen photoshoppen. Ik heb het programma op mijn laptop staan, maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om alle basisvaardigheden te leren, simpelweg omdat ik daar te ongeduldig voor ben. Maar wie weet. Misschien ga ik er nog eens goed voor zitten, maar dat ziet er nu niet naar uit.

Welke doelstellingen heb je voor jezelf gesteld in real life en op RuneScape?
Ik ga nu even in op real life. In de eerste klas was ik echt enorm 'forever alone'. Ik had geen vrienden en was ongelukkig. In de tweede klas veranderde dat. Ik begon socialer te worden en ik begon me daarom ook prettiger te voelen. In de eerste klas had ik het doel om vrienden te maken en dat is nu gelukt. Verder wil ik graag mijn VWO afmaken, maar dat gaat wel lukken.

Wat doe je het liefst als het mooi weer is en je verder geen verplichtingen hebt zoals school?
Ik houd erg van stranden en zwembaden, dus dat is zijn al twee opties. Of ik ga, zoals ik in de zomervakantie vaak deed, met een aantal vrienden op een pleintje zitten. Het was altijd geweldig daar. Als we dan honger hadden gingen we naar de Albert Heijn (Museumplein, Amsterdam) en daarna op het grasveld liggen. Heerlijk.
Riccardo schreef:Wat is iets dat je altijd op RuneScape hebt willen behalen (en nu eventueel behaald hebt?)
Ik wilde heel graag 85 Slayer behalen. Waarom? Whips waren in die tijd veel waard en Slayer was (en is!) mijn favoriete skill. Wat ik ook altijd graag wilde behalen was 83 Hunter, zodat ik dragon implings kon vangen. Beide doelen heb ik ondertussen behaald.

Welke drie ingrijpende veranderingen in RuneScape zou je terugdraaien als je de mogelijkheid daartoe zou hebben en waarom die drie?
Ik zou graag de special attacks terugzien, zodat ik gewoon weer in het wildeweg beesten af kan maken met dragon claws!

Wat mij betreft mag ook het Squeel of Fortune weg, want wat moeten we nu met die commerciële troep?

En als derde zou ik graag de bots zien verdwijnen. Dan kan ik gewoon weer eens oldskool nature runes maken, waaraan ik dan wel nog enigszins verdien.

Als je ineens ergens heel goed ik kan worden waar zou je dan goed in willen worden (bijv. heel goed kunnen voetballen, gitaar spelen of vloeiend Spaans spreken etc.) waar zou je dan voor kiezen?
Ik zou heel graag een hele goede (internationale) marketeer worden. Dit zodat ik goed kan presteren om een carrière te kunnen maken.

Welke doelstellingen heb je voor jezelf gesteld in real life en op RuneScape?
Runescape: Op het gemak maxen en daarna 120 Dungeoneering halen.

IRL: Heel veel sporten. Ik ga zeven keer per week naar de sportschool en let ook streng op mijn voeding.
Ook ben ik heel serieus met school en wil ik HBO Commerciële Economie gaan studeren. Deze studie duurt vier jaar. Daarna wil ik nog in één jaar mijn master halen op de universiteit. Als ik mijn master heb wil ik graag nog een studie gaan doen, namelijk Marketing Management of Strategisch Management. Voor welke van de twee ik ga kiezen, weet ik nog niet.

Wat doe je het liefst als het mooi weer is en je verder geen verplichtingen hebt zoals school?
Als ik niet naar school hoef, ben ik meestal wel in de sportschool te vinden. Anders ga ik vaak met vrienden op stap.

Het doorgeefverhaal

Het doorgeefverhaal, verzonnen door Ricardoolden, is een artikel, gemaakt om de leden van het Lunatipforum meer te betrekken bij de krant. De bedoeling is om een stukje van 15-30 woorden te schrijven als vervolg op alleen de laatste twee stukjes. Dit hebben jullie er deze maand van gemaakt:
Redactie schreef:Ergens vorig jaar, op een zwoele zomeravond, haalde ik eindelijk 99 Runecrafting. Ik had er hard voor gewerkt, want het was nu eenmaal niet de gemakkelijkste skill op RuneScape. Ik herinner me nog als de dag van gisteren wat er die avond - geheel onverwachts - gebeurde: mijn grote vriend kwam naar het feestje toe. Ik had dat totaal niet verwacht! Daar stond hij dan ineens...
Joost schreef:...met zijn Dungeoneering 120 cape. Ik was natuurlijk stikjaloers en eigenlijk wilde ik die Runecrafting cape er wel voor ruilen. Dus ik besloot na Runecrafting te beginnen met Dungeoneering. Alleen...
The Typhon schreef:...was ik vergeten dat ik door het behalen van 99 Runecrafting nu alle skills 99 had. Natuurlijk zocht ik Max als een speer op. Maar toen ik daar aankwam zag ik dat er...
Kweet Vaniks schreef:...geen voorraad meer was in Max zijn winkeltje, waarna hij naar de flaxvelden ging om zijn eigen cape te maken. Echter kwam hij...
The Pretender schreef:...er toen achter dat hij geen geld meer had. Maar die cape moest hij gewoon hebben!
Timo schreef:Dus bedacht hij dat het wel verstandig was om mannen in Lumbridge te gaan bestelen! Dit ging echter....
Zee koe schreef:...niet zoals gepland, want toen hij in Lumbridge aankwam zag hij iets gruwelijks! De trouwe Hans verkocht geen capes meer, omdat ...
Dave schreef:...hij ruzie heeft gehad met de Lachtopher, omdat hij geen geld aan hem wilde geven. Gelukkig had Hans nog een geheim wapen...
Simon schreef:...wat hem onzichtbaar maakte. Hij glipte er toen heel snel tussenuit en ging naar de viswinkel in Port Sarim om...
Odius33 schreef:...de winkelier in elkaar te slaan met zijn barbieroze handtas. De vishandelaar had namelijk vele klanten bedrogen door paardenvlees als mosselen te verkopen.
Aaron schreef:Terwijl de jongeman de visboer in elkaar sloeg verscheen er aan de horizon een bejaarde man in een mankini. De bejaarde rende naar de visboer om hem te helpen maar...
Redactie schreef:...het was helaas al te laat. De visboer slaakte een kreet. Gelukkig voor hem respawnde hij niet al te lang daarna en zo heeft hij nog lang en gelukkig zijn zogenaamde viswaren kunnen verkopen. Zowel de jongeman en de bejaarde heeft hij nooit meer gezien. Hoe het tussen hun is afgelopen, dat weet tot op heden niemand...

Felicitaties

Ook deze maand mogen we weer vele mensen feliciteren met prestaties of verjaardagen!

Prestaties op Runescape
In de afgelopen tijd waren er genoeg redenen om feest te vieren. Verschillende mensen kunnen op RuneScape een feestje geven, omdat zij een hele leuke prestatie behaald hebben. De redactie wil dus graag de volgende mensen feliciteren...

V jenne met 2400 total en 20m Slayer xp!
Justin met zijn questcape!
Zwieee met 99 Slayer!
Ajax is Best met 120 Dungeoneering en zijn Completionist Cape!
Going4Quests met 99 Prayer, 99 Defence en 200 combat!
Rafik met 99 Farming!
Aaron met 110 Dungeoneering!
Tristan met 99 Constitution!
Poeper met 99 Dungeoneering!
Jeroeen met 99 Attack en Defence!
Kev met 91 Hunter!
Jerren met 99 Constitution!
Gerben met 96 Summoning!
Riccardo met 99 Summoning!
The Typhon met 99 Herblore!
iRon met 99 Prayer!
Batsi met 99 Dungeoneering!
Recoil met 99 Firemaking!
aroundboy1 met 97 Farming!
Nitroo met 99 Summoning!
Paddo met 99 Mining!
tommekke1234 met 99 Defence!
Odius33 met 99 Runecrafting!
Joost met 200m Dungeoneering!

Highlight van de maand!
Zoals je kunt zien is er een vetgedrukte felicitatie in de lijst. Dat is The Typhon met 99 Herblore. Vanaf nu kiezen we iedere maand een felicitatie uit en gaan we een klein interview houden over zijn prestatie. The Typhon heeft over zijn 99 Herblore verteld, zoals je hieronder kunt lezen.
The Typhon schreef:Wat vond je van de skill Herblore?
Herblore vond ik een fijne skill om te trainen, aangezien het redelijk snel ging en je makkelijk tussendoor een film kon kijken.

Raad je andere mensen aan deze prestatie ook te halen? Waarom wel/niet?
De enige reden waarom ik 99 Herblore heb gehaald is dat ik graag snel de max cape wil bemachtigen. Ik raad daarom ook aan alleen voor de 99 te gaan als je hetzelfde doel heb als ik, of als je de cape erg mooi vindt. Een andere aanrader is om snel 91-96 Herblore te trainen zodat je overloads kan maken.

Hoe heb je de skill behaald? Hoe heb je het geld ervoor verzameld en op welke manier heb je het getraind?
Geld is meestal het eerste waar je tegenaan loopt met dit soort skills. Hiervoor heb ik een tijdje bij de Kalphite King gezeten. In een mum van tijd had ik genoeg geld om mijn Herblore level (92 toen) naar 99 te brengen.

Aangezien ik nooit veel overloads in bezit had, wilde ik in ieder geval tweeduizend overloads maken. Ik wist dat ik ooit weer aardig wat overloads ging maken, dus waarom zou ik die exp niet gebruiken om mijn Herblore nog wat levels omhoog te brengen? Verder heb ik adrenaline potions gemaakt voor de overige exp. De adrenaline potions en de overloads kostte mij 150m als ik het me goed herinner.

Vroeger trainde ik Herblore vaak met Serum 703, omdat dat erg goedkoop was. Voor de rest kan ik me niet meer herinneren hoe ik Herblore heb getraind.
En op Oldschool Runescape hebben ook heel wat mensen leuke prestaties behaald...
Wij feliciteren...

MrDylanx met 85 Mining!
Rangelove met 90 Thieving!
Masterxvi met 1300 total!
rune miner met 85 Mining!
pauperunit met 1100 total!
Stage 6 rox met 70 Magic!
Youri met 91 Cooking!
Henr40 met zijn questcape!
rapid die met 90 Herblore!
Joost met 92 Hunter!
Harmr met 85 Slayer!
Matthias' met 99 Cooking!
Canhazcookie met 76 Hunter!
D A T H A N met 1000 total!
Frank NSC met zijn questcape!
rapid die met 99 Herblore!
MrDylanx met 1400 total!

Daarnaast willen we natuurlijk ook alle andere mensen proficiat wensen, die niet in dit lijstje staan en toch iets leuks hebben behaald.

Verjaardagen
Ook zijn er in deze maanden (april en mei) verschillende LTF-ers jarig! De redactie wil graag iedereen die jarig is een fijne verjaardag wensen, dus we feliciteren...

Nelly, pl0xskill0rz, Spacekees, Dutch Sk ll, R ik, Cotoneaster, Mirofait, imRobert, Veloxraptor, grompie34, Pure Try Out, Nik, Phaliox, Hugo Baws, The Patron, Jaspertjuuh , J elmer, Al Mualim, iRon, Giovanni X, Gabber Zaros, Imii, Jor, iRobin, HalfLife PvM, LiuXD, Peter`, R obin, Itachi, ikkeikke66, Bloodman13, Anoniemerd, Ruben Jb, feppie64, judogurl 1, appeltje123, Sir Fire181, Turkey744, Aprotodon, kogelvis500, Hidde Kata, kei sder, L A RS, Poeper, skelleton123, GangstaBeat, Slyfer, Martus, rogiertje, paladas100, loozn, Aron, kipje dods, Feline, Thommie68, Mezelf ftw, P23war, ZakdoekDoos, Hc warrior90 en Ijs is koud!

Maak er een mooie verjaardag van! Als jouw naam hier niet in staat en je bent ook in april of mei jarig, dan wensen we jou natuurlijk ook een fijne verjaardag toe. Je kunt in de krant komen te staan door je naam en verjaardag in dit topic te posten.


Paper of Fame
Afbeelding
Op LTF zijn er vrij veel wedstrijden waaraan je kan deelnemen. Omdat het nogal moeilijk is om al deze wedstrijden te volgen, kwamen wij op het idee om jullie een maandelijks overzicht te geven van de winnaars. Hier is een nieuwe editie van the Paper of Fame! Er was afgelopen maand geen armourcompetitie. Deze wisselt namelijk af met de screenshotcompetitie.


De Screenshot- en Armourcompetitie
In deze competitie is het de bedoeling om een zo mooi en origineel mogelijk plaatje van RuneScape te nemen. Je kan hier enkel in de finale komen als de jury je de meeste punten geeft. De winnaar van deze maand:
 Thema: Moerassen
Afbeelding
Gefeliciteerd Zaros!
 Thema: Oldschool
Afbeelding
Gefeliciteerd gewoon!

En er vond ook nog een Armourcompetitie plaats, waar natuurlijk ook een winnaar uit de bus kwam!
 Thema: Unicolor
Afbeelding
Gefeliciteerd Morph!


Guide Awards
Deze award kun je verdienen door een mooie, handige en goede guide te maken. De moderatoren zullen vervolgens een winnaar aanduiden. De winnaar krijgt extra reclame: je guide wordt als sticky gezet en er zal ook een link staan in het forumindex.

De winnaar van maart is Thijmenn met de Hellhounds (afk) training guide - Melee, Mid level!
Gefeliciteerd!

De winnaar van april is Zwieee met de Glacor Guide [EOC]!
Gefeliciteerd!

De winnaar van mei is Aaron met de Sinkholes guide!
Gefeliciteerd!

Blog Awards
Deze award kun je winnen door een mooie blog te maken en deze bij te houden. De moderatoren zullen dan elke maand een winnaar uitkiezen.

De winnaar van mei is Odius33!
Gefeliciteerd!

Signature Of The Week
Elke week wordt er een ander thema aangegeven waar de deelnemers omheen moeten werken. Naast enkele basisregels ben je vrij in wat je maakt, zolang je je houdt aan het thema. Gelukkig zijn de thema's zeer ruim, dus je kan alle kanten op.
 Sotw #184: CMYK
Afbeelding
Gefeliciteerd Avrilfan!
 Sotw #185: League of Legends
Afbeelding
Gefeliciteerd Newtimes!
 Sotw #186: DJ's/Producers
Afbeelding
Gefeliciteerd 10spetter10!
 Sotw #187: Dragon Ball Z
Afbeelding
Gefeliciteerd iBruce!
 Sotw #188: Disney Channel
Afbeelding
Gefeliciteerd i k0nijn i!
Opmerkelijke inzendingen

Geen krant zonder opmerkelijke inzendingen!

Noot: Het is zeer zeker niet de bedoeling dat er mensen expres domme inzendingen in gaan sturen. Deze worden niet in de krant geplaatst! Bovendien wordt er dan alleen maar tijd aan het verwerken van deze inzendingen verspild, tijd die beter kan worden gebruikt om serieuze inzendingen te verwerken!
 Inzending 1
Onderwerp: Moss giant

hadden julie niet ff kunnen zeggen als noobs di doen dat er een moss giant is die 12 kan hitten en mensen ko maakt?

Een dag later..

Onderwerp:

niet moss giants. fire giants!
 Inzending 2
hallo beste mark ,

ik heb 8jaar runescape gespeeld ik speelde het heel vaak met vrienden veel in internet cafes enzo het was een echt gekent spel in de buurt maar als wildy weg was stopte iedereen nu hoorde ik dat het terug komt? maar een server? dus heb ik al die jaren voor niets gespeeld? al mijn levels mijn geld alles voor niets? kan toch niet? graag had ik een antwoord gewilt mijn email adress is ***@hotmail.com no pk no rs !
 Inzending 3
Geduld blijft een schone zaak, zo blijkt.

Onderwerp: Maak sneller alles

Eey maak ff snel die monster database op lunagang zodat je alles kan zien over de monsters . waar ze zijn wat ze droppen enzo. Maar ook ff treasure trails zodat het makkelijker is om die op te lossen en oh ja,, bijna vergeten,, maak calculators voor 2007 rs, alle calcs die je kan bedenken zo ook high alch price enzo en combat en gewoon de skills. Oh ja weer bijna iets vergeten, maak guides, zoals jad guide, geld guide, skill guides (is er al deels), enzooo thanks gasten van lunagang, ik vind jullie site echt goed enzo maar hij update zo sloom
 Inzending 4
Onderwerp: Ectoplasmator

Beste,


Ik was ruim een uur bij de revs en had geen 1 drop... toen ik nog een revenant dood maakte kreeg ik ineens een Ectoplasmator.

Helemaal geweldig... nou vind er geen ENE flikker aan een uur en dan krijg je een item die je niet eens kan verkopen en dan staat er ook nog eens bij dat hij zeldzaam is ? jagex slaat me de bek dicht serieus, nja iedergeval de revenants droppen hem ook.


Groeten,
 Inzending 5
Soms proberen mensen toch wanhopig op een wat minder doorsnee manier aan geld te komen..

Onderwerp: Werken

Ik wil wel graag plaatje maken voor de webite, dus voor dingen waar nog geen plaatje van is.
Hebben jullie nog zo'n iemand nodig en/of krijg ik er voor betaald (in runescape geld)?

Drie minuten later:

Ik wil graag plaatjes voor jullie zoeken. Want ik zie regelmatig dat er nog geen plaatjes beschikbaar zijn. Als jullie daarvoor iemand nodig hebt dan kan je mij mailen.
Ik doe het gratis, maar als jullie als dank toch wat mills willen sturen zou dat leuk zijn.

En weer iets later..

hoe kan ik snel geld verdienen zonder te scammen

Laatst gewijzigd door Noob op dinsdag 7 mei 2013, 21:55, 6 keer totaal gewijzigd.
Redactie
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 24 augustus 2009, 21:54

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Redactie »

Sollicitaties

Het redactieteam is op zoek naar versterking! We zijn op zoek naar mensen die het leuk vinden om artikelen te schrijven voor in de krant. Voor de geïnteresseerden is het dan ook de opdracht om, bij wijze van een sollicitatie, een artikel te schrijven waarvan jij denkt dat het in de krant zou passen.

We zijn op zoek naar mensen die artikelen over RuneScape willen schrijven. Het is dus ook de bedoeling dat je een artikel schrijft dat RuneScape-gerelateerd is. Ook moet het artikel uit minimaal 300 woorden bestaan, moet je de Nederlandse taal goed beheersen en is het fijn als je gemotiveerd genoeg bent voor de taak. We raden je aan, indien je dat zelf wilt, extra info toe te voegen over de reden waarom wij jou aan zouden moeten nemen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan je organisatorisch sterke en zwakke punten.

Lijkt het je dus leuk om samen met de andere redactieleden de Lunagraaf op te stellen? Verzin en schrijf een leuk artikel, stuur 'm op als sollicitatie en misschien kunnen we je binnenkort welkom heten in het team!

Je kunt je sollicitatie tot en met 14 mei 2013 opsturen naar Mr D, Mystery, Noob, Poekies, Robert Gx, Superheat of Tz Kek.

Veel succes,

Het redactieteam
Robin
Berichten: 6265
Lid geworden op: dinsdag 18 maart 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Robin »

Dat ziet er een leuke krant uit, eens lezen.
Het is allemaal de schuld van de sossen.
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Mystery »

Veel succes aan degenen die solliciteren! :D
Superheat
Berichten: 8797
Lid geworden op: vrijdag 8 mei 2009, 19:36

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Superheat »

Veel plezier met het lezen en succes aan iedereen die solliciteert!
Someone who hacked Zarfot's channel: "I tell the truth, and if you don't like it: too damn bad."
Plaatje
"There was a fella once. Running for a train. And he's carrying a pair of gloves, this man.
He drops a glove on the platform, but he doesn't notice. And then later on, inside the train,
he's sitting by the window and he realises that he's just got this one glove left.
But the train's already started pulling out of the station. So what does he do?
He opens the window, and he drops the other glove onto the platform.
That way, whoever finds the first glove, can just have the pair."

"What are you telling me?"

"Goodbye, mister Nygaard."

"Goodbye, deputy."
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Daan »

Waarom altijd RuneScape-only artikelen? Dat zijn juist de artikelen die de meeste mensen over slaan.
Never
Berichten: 4388
Lid geworden op: zaterdag 9 april 2011, 15:23
Oude naam: Mr D

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Never »

Daan schreef: Waarom altijd RuneScape-only artikelen? Dat zijn juist de artikelen die de meeste mensen over slaan.
Kijk de feedback nog eens door, wat je zegt klopt namelijk niet.
Overigens zijn we aan het kijken voor toekomstige Non-RS artikelen. Veel succes aan de sollicitanten! :bier:
Laatst gewijzigd door Never op woensdag 1 mei 2013, 19:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Sheit.
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Poekies »

Best logisch als dit een RuneScape-forum is he, Daan. Als je non-RS wilt zien, zoek je maar een andere krant op.
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Kweet Vaniks
Siteteamlid
Berichten: 6823
Lid geworden op: zaterdag 31 maart 2012, 9:06

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Kweet Vaniks »

Leuke krant jonges :D
Mystery schreef: Veel succes aan degenen die solliciteren! :D
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40330
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Daan »

Poekies schreef: Best logisch als dit een RuneScape-forum is he, Daan. Als je non-RS wilt zien, zoek je maar een andere krant op.
Dat snap ik ook wel, maar op wat Lunagangnieuws is zo'n beetje alles RS. Dat kan ook wel anders. Dan trek je een breder publiek!
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Siddy00 »

Erg leuke krant, ik heb met veel plezier alles gelezen! Vooral RuneScape in verleden tijd, Godengang: Guthix en Achter de schermen trokken mijn aandacht, maar ook de andere artikelen waren erg interessant ^_^

Nu alleen de puzzel nog oplossen, ik moet volgens mij alleen nog het tweede plaatje :D
Gewoon
Berichten: 7349
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2011, 18:33
Oude naam: Ongewoon

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Gewoon »

Eerste keer dat ik Pauperunit serieus heb zien schrijven.
Afbeelding
Off-er
Berichten: 14232
Lid geworden op: vrijdag 18 juli 2008, 15:55
Clan: D/SEA eSports

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Off-er »

Leuk leuk, het Guthix artikel dat ik had aangegeven zit erin :wub: . Mooie krant jongens, veel geschiedenis en veel nieuwe content besproken en weer eens een puzzel!
Afbeelding
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Zeekoe »

Zéér leuke krant. Ook fijn om te lezen dat er effectief rekening is gehouden met de feedback.

Nog veel succes aan de sollicitanten!
Renschmov
Ex-moderator
Berichten: 2761
Lid geworden op: woensdag 18 januari 2012, 15:44
RS: Renschmov (OSRS)
Clan: Lunatip

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Renschmov »

Deze krant was het wachten wel waard, erg mooi geschreven jongens! ^_^
Afbeelding
aragorn11
Berichten: 22
Lid geworden op: dinsdag 16 april 2013, 6:54

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door aragorn11 »

erg mooie krant, ik denk dat ik maar ga solliciteren.
lijkt me leuk om te helpen aan deze krant.
Aaron
Ex-chatmoderator
Berichten: 2952
Lid geworden op: zondag 11 maart 2012, 11:10
Oude naam: AaronZeeschildpad

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Aaron »

Zeer leuke krant! :)
Afbeelding
Thomas
Berichten: 11189
Lid geworden op: zaterdag 16 januari 2010, 15:03
RS: SP00NTECH (OSRS)
Clan: Tipaward manipulator

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Thomas »

Leuke krant, en succes people met de sollicitaties ;D
Afbeelding Lisette 24/11/2015 :oops: :wub:
Afbeelding
Afbeelding
joso
Berichten: 115
Lid geworden op: dinsdag 6 april 2010, 15:43

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door joso »

Veel beter dan Jagex's BTS van mei!
Holy Wallie
Update Lounge
Berichten: 802
Lid geworden op: woensdag 3 november 2010, 16:03
RS: Holy Wallie (p2p)

Re: Editie 42 - Mei 2013

Bericht door Holy Wallie »

Mooi, er ligt weer een krant, laat ik er weer eens goed voor gaan zitten!
Afbeelding
Gesloten