Mystery schreef:Om even alles samen te vatten van dit topic wil ik even een kleine opsomming maken van de voorstellen en de bevestigingen, om het overzicht te bewaren. Allereerst de bevestigde punten, daarna nog de voorstellen en vragen en als laatste een to-do lijst voor de punten om ze te implementeren en wie nog welke vragen moet beantwoorden.
Bevestigde punten
Beleidsvormen
In de onderstaande uitklapper alle forumdelen met de beleidsvormen die voor daar gelden en wie erover gaat.
- In- of uitklappen •
- (1) Off-topic wordt gedoogd.
(2) Melding-/pop-upwaarschuwing over het onserieus posten, plus eventuele "afscherming" (nader in te vullen)
- Over het forum - "Serieus en toevoegend" (1) (RS/Non-RS)
- Accountmededelingen - "Serieus en toevoegend" (RS/Non-RS)
- Aanvullingen voor website - "Toevoegend en behulpzaam" (Siteteam/RS)
- Categorie RS3 - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (RS)
- Categorie OSRS - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (RS)
- Forumspelletjes - "Onserieus" (2) (Non-RS)
- Multimedia - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (Non-RS)
- Games - "Toevoegend en behulpzaam" (1) (Non-RS)
- Bar - "Onserieus" (2) (Non-RS)
Noot: de betreffende beleidsvormen worden gespecificeerd - ze zijn nu vooral algemeen - door de desbetreffende teams (waarschuwingen en dergelijke). Ik zal in privé aansporen richtlijnen op te stellen voor zover dit nog niet gedaan is.
Wordt nog aan gewerkt, de structuur is in ieder geval doorgevoerd door Feppie.
Meligheidstopic
In de nieuwe beleidsvorm van over het forum zal er geen plaats zijn voor het meligheidstopic. Deze wordt verplaatst naar Bar.
Richtlijnen / posts die laten zien dat iets niet gewenst is
Dit werkt ook voor de chat. In het vorig punt heb ik al aangegeven dat deze opgesteld moeten worden door de teams. Zij zullen ze eerst opstellen, kenbaar maken aan jullie (voor feedback) en verankeren bij de forumregels, zodat ze voor altijd duidelijk zijn. Richtlijnen zijn
geen statische gevolgen, de straf kan dus fluctereren.
Hier wordt nog achter de schermen aan gewerkt.
Accountmededelingen
Ik geloof dat iedereen het erover eens is dat het terugkomt. Misschien een naamswijziging of toevoeging in de vorm van "Introducties" zou de drempel alleszins nog meer verlagen om mensen iets te laten posten.
De opgestapte moderatoren/organisatoren
Ze blijven (indien ze zelf anders beslissen, natuurlijk). Meerdere mensen haalden het punt aan dat het een dubbel verlies is als ze weggaan (minder actief forum), wat aannemelijk lijkt. Volgende keer dat dit gebeurt zal waarschijnlijk definitief zijn - het vertrouwen is wel duidelijk geschaad.
OSRS website c.q. knoppen
Hier wordt werk van gemaakt. We hebben nu een aantal mensen dat voor de OSRS-website werkt en de knoppen worden zo snel mogelijk geregeld. We hopen dat we in 2017 voor jullie een geüpdatete (oldschool) website kunnen aanbieden.
Er ligt een plan op tafel in privé, nu wordt het uitgevoerd. Vraag: vinden jullie het fijn om te tracken wat we gedaan hebben bijvoorbeeld in Aanvullingen en Verbeteringen voor de website?
Nauwer samenwerken RS/Non-RS
Lijkt me vanzelfsprekend. De teams ogen te ver uit elkaar en er zal wat moeten veranderen in de samenwerking en minder onafhankelijk van elkaar moeten gewerkt (waar dat mogelijk is).
Verwijderde/gewijzigde berichten
Deze zullen straks verwijderd worden in de zin van een edit door een mod met de reden erbij. Zo is het transparant dat er berichten verwijderd zijn. Denk hierbij aan -weggejorist- op Dumpert.
Wordt aan gewerkt! Een oplossing is nabij.
Afkoelbans
Lijkt me duidelijk dat deze over het hele forum geïmplementeerd worden. Nu vooral in Non-RS, maar kunnen ook als een straf met of zonder waarschuwing gegeven worden. Misschien wel wat effectiever (komen dus in richtlijnen).
Chat en forum
Deze blijven gescheiden, zoals dat ook nu is.
De eigen speeltuin voor de moderators
Lijkt me ook duidelijk. Ze mogen "fouten maken" en ongestoord experimenteren: zolang er geen hoop mensen op hen gaat zitten wanneer iemand iets fout doet, mag dat ook niet leiden tot een enorme heisa.
Voorgestelde punten en ideeën
Eén moderatorteam
Ik geloof dat dit meer onduidelijkheid gaat scheppen. Ik zou het niet doen. Het is juist dat er dan twee verschillende beleiden zijn, maar het is overzichtelijk bij wie je terecht kan met een vraag over RuneScape en wie niet én bij wie je terecht kan voor de "onserieuze" forumdelen. Dit onderscheid moet bestaan om de mensen te "bestraffen" in de forumdelen met de "onserieusheid" als het uit de hand loopt. Zo zie je in één oogopslag wie daarvoor verantwoordelijk is.
Nog niet duidelijk. In privé lijkt het dat dit niet nodig is, maar hier is een aantal mensen dat de voordelen ervan inzien.
Ontbinden van samengevoegde forumdelen
Ook hierbij geldt dat ik het niet zou doen. Op het moment van hoge activiteit zou ik het juist wel doen. Lunagang is relatief altijd een klein forum gebleven en ik vind het voor de visualisatie belangrijk dat de indruk niet groter moet zijn dan hij daadwerkelijk is. Ik schat de kans klein dat dit doorgevoerd wordt. Misschien dat discussies eventueel (later) terug zou kunnen komen, als subforum als de behoefte bestaat aan wat serieusheid. Voor nu is bar - denk ik - voldoende, maar dat laat ik aan de Non-RS mods en jullie over.
Nu de structuur er is lijkt het dat dit de leidraad is.
Afscherming
We hebben een test gedaan met een forumwachtwoord, maar er zijn geen gewenste resultaten uit gekomen. Op dit moment hebben we een opt-in groep - openbaar/verborgen (in de zin van niet op je profiel te zien) - die bevestigt dat je Forumspelletjes en Bar wilt zien als idee (door Feppie aangehaald). Dit lijkt me een prima oplossing.
Nog geen consensus.
Forumbanner
Ik gok dat het het beste is als deze weer terugkomt. Echter mocht hij een stuk kleiner en moest overtollige ruimte weggehaald worden. Dit is - uiteraard - een taak voor Feppie.
Positieve benadering
Hoewel niet iedereen even positief kan zijn, zou ik wel willen voorstellen om kritiek (mag direct) altijd
opbouwend en
suggestief te houden. Niemand heeft wat aan quasi-positieve berichten met een sarcastische ondertoon of een goed kritiekpunt verwerkt in een - langere - post met een vervelende ondertoon.
Forumdeel archief
Kan deze als subforum van over het forum en de chats fungeren? Dan is die in ieder geval van het grote forumoverzicht af en daar kan daarvoor in de plaats accountmededelingen / introducties komen, zodat er qua lengte niet veel verandert.
Dit wil ik toch doorvoeren. Als iemand daar op korte termijn serieuze bezwaren tegen heeft, dan plaats ik het direct terug.
Jouw voorstel nog hier?
To-do list
- Richtlijnen opstellen door alle teams (privé) en jullie (de leden) laten inzien voor feedback, daarna verankeren in forumregels (met voorbeelden) - ofwel beleidsvormen;
- Meligheidstopic naar Bar;
- Accountmededelingen terugbrengen en "introducties" erbij voegen (bestaan al in RS), om de drempel te verlagen;
- Siteteam gaat werk maken van de website: geüpdatete oldschool-site in 2017;
- Knoppen worden op dit moment "gemaakt", als in de tijd vinden om dit te doen en zo spoedig mogelijk te implementeren;
- Feppie werk laten maken van een geüpdatete banner (mits jullie eens);
- Nauwere samenwerking tussen RS en Non-RS;
- Beslissing maken over het ontbinden van forumdelen, het samenvoegen van het moderatorteam, het archief en de positieve benadering (iedereen);
- Implementeren verandering verwijderde / gewijzigde berichten en afkoelbans;
- Het implementeren / toelaten van de "speeltuin" voor de moderatoren" - komt ook waarschijnlijk in richtlijnen;
- Het stoppen met het vingergewijs nu. Verleden is verleden, kijken naar de toekomst (iedereen) - ook te maken met de "speeltuin";
Mocht ik iets nog vergeten zijn te vermelden, sorry daarvoor. Post het even en ik kan het wijzigen in de samenvatting.