~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

Guide voor amateur bmx'er of amateur Pro's.
Ik zag hier juist dat er een skate guide bestaat, nouja dan mag een bmx guide niet onderbreken.
want Bmx > Skate. Ik rij zelf al 3jaar, heb dus heel wat ervaring.

Begrippen.
Aangezien alle onderdelen van bmx'en eigenlijk een engelse benaming heeft, zal ik ze hier plaatsen zodat je ze ook snapt als beginner.
NaamUitleg
bar endDeze dienen om in het uiteinden van je stuur te steken, zodat als je valt je stuur niet beschadigt maar valt op deze toppen eigenlijk.
BarsSimpel gezegd je stuur.
Brake leverJe remhendel, die dat aan je stuur hangt.
Brake clawsJe remklauwen, dus waar je remblokken opzitten, die tegen je band komen om te remmen.
ChainJe ketting.
CranksJe trap as, waar je je pedals op draait.
ForksJe voorvork, waar je voorgant in zit.
Freewheelje achterste tandwiel.
GripsJe handvaten
CablesSoorten remkabels
Headsetwat tussen je frame en je stem zit.
HubsVoor/achter assen.
PedalsJe pedalen
Pegs.Steun baartjes wat je aan de zijkant van je wielen kunt vastmaken.
Seat postWaar je zadel op vast zit
SprocketJe voorste tandwiel, wat vast zit aan je cranks.
TiresJe banden
WheelsJe ganten/velgen

Stijlen.
Je hebt verschillende soorten stijlen, van wat je doet.

1) Dirten.
Dirten is eigenlijk op handgemaakte sprongen rijden, gemaakt uit grond.
Je hebt ook verschillende soorten sprongen.
- Een tafel:
Is gewoon een hele hoop grond, maar in het begin een stijl stuk, (een kikker). Deze zorgt dat je van de grind gaat en omhoog vliegt, dan heb je gewoon een plat verhoogd stuk en op het einde een Lander dat is een minder stijl stuk waarop je neerkomt. De hoogte kan een tafel kan er varrieren ik heb er nu één gemaakt van 1.5M hoog, 3m breed, 4m ver.

- Een dubbel:
Is het zelfde principe als een tafel alleen is in het midden geen verhoogt stuk, maar een gat. Dus je hebt alleen een Kikker en een Lander. de lander is meestal hoger dan de kikker zodat als je een beetje fout gaat dat je toch nog goed kunt landen. Het gat tussen de kikker en lander kan ook erg varrieren. voor beginners kun je het met 50cm beginnen, en altijd verder en verder leggen, mijn grootste dubbel is nu 4m ver van elkaar.

- Step up:
Dit is eigenlijk een dubbel, maar alleen het verschil van kikker en lander is veel groter, je maakt je lander veel hoger dan je kikker (hoger dan een normale dubbel), en de verte tussen elkaar is heel kort, zodat je eigenlijk heel hoog vliegt maar niet ver.

- Snelheidsheuvel:
Dit is eigenlijk een kleine, lange smalle tafel. waar je overvliegt. daarop haal je snelheid zodat je minder hoeft te trappen om je andere sprongs te maken.

- Hip:
Dit lijkt ook weer veel op een dubbel, nu is het verschil alleen dat je kikker en lander niet in 1 lijn liggen, dus niet recht over elkaar. je gaat eigenlijk je lander draaien tussen 1°-90° zodat je eigenlijk scheef springt. zo kun je bevoorbeeld een bocht maken.

- Dirt spine.
Dit is eigelijk een hele small opgetrokken grond, het is max 10-20 cm dik, het is langs alle 2 de kanten heel stijl zodat je hoog gaat maar eigenlijk maar 10-20 cm ver gaat.




Beginners.
Ok dus je hebt zin om te leren bmx'en maar weet niet waar je moet beginnen.
Je zult waarschijnlijk al filmpjes gezien hebben op youtube en hebt er ook zin in.

Eerst moet je beginnen met een bike kopen. Als beginner maak het niet uit wat voor één je koopt of je nu één van de fietsenmaker koopt of van een goed merk maakt niks uit in het begin, omdat het nu alleen draait om de basis en/of je het wel leuk vind. een Bmx is Min. 200 euro
Hier zijn wat goede merken:
- Wethepeople
- Fitbike co
- Haro bikes
- Hoffman bikes
- Eastern
- Verde
- Felt bikes

Je hebt nu je bike nu ga je stap voor stap de basis leren.

Gevorderden.
Nu kun je nog steeds een standaard bike kopen van de merken die ik bij beginners heb gezegd, maar koop dan zeker niet meer de goedkoopste maar ga naar wat duurdere.
Ook kun je je eigen Bike samenstellen door alle onderdelen apart te kopen, de prijs komt wel veel hoger te liggen maar je hebt dan wel een hele goede bike. Ik zal je een paar tips en merken geven als je je bike wilt samenstellen.
1) Koop altijd eerst een frame, let hier goed op het gewicht, hoe lichter hoe beter. Kijk ook altijd of het een 20",21" is. Dit is de lengte van het kader. dit kun je niet direct weten met wat jij beter rijd, maar dit merk je wel in de loop van de tijd.
Hier wat goede merken voor Frames.
- Federal
- Fit bike
- Fly bike
- S&M
- Superstar
- United

2) Voor de rest moet je gewoon letten dat je iets van een deftig merk koopt, omdat deze kwaliteit hoger ligt dan andere merken, verder kijk je ook of je het schoon vind of niet, je moet nog alleen letten om je sprocket(tandwiel) en je achter as. Zorg dan je spocket of wel 23T of 25T heeft, en je achteras 10T. Dit is namelijk de beste verhouding. Hier zijn wat merken voor je andere onderdelen
- Stuur: Animal,Fit bike,Fly bike,Odyssey,S&M
- Stem: Odyssey,FIT Bikes,Fly Bikes,Profile,S&M
- Fourche: Fit bike, odyssey, propper, S&M, Dragonfly
- Bar ends: Animal,propper,odyssey,eclat
- Grips: Animal,fit bike,fly bike,propper,eclat,odyssey

Trucks Op halfpipe.
Je zult juist je bike hebben, word hem dan eerst wat gewoon, rij wat rond enzo....

Bunny Hop
Nu gaan we proberen om te springen gewoon op straat voor op een borduur te springen, of om over een balk te springen, deze truck heb je eigenlijk voor alles nodig.
Je rijd op een rustig tempo vooruit, dan trek je je voorwiel omhoog door aan je stuur te trekken, als het op de hoogte is dat je wilt springen, ga je nu je achterwiel omhoog doen, dit doe je door je knien optetrekken en je voeten omhoog te doen. Dit vraagt in het begin veel geduld want het zal zeker niet van de eerste dag gaan.
Proficiat je kunt je eerste truck Namelijk: Bunny Hop.
In- of uitklappen • Youtube filmpje

Halfpipe rijden.
nu gaan we op een halfpipe leren rijden. Eerst probeer je uit welke kant je het best rondjes kan rijden, zo ga je dan ook altijd rijden, probeer nu vlotjes rondjes te rijden zonder af te remmen. Probeer ook hoger en hoger te gaan. Als je dit goed kunt kun je verder naar de volgende stap.

Fly out.
Nu gaan we de basis leren van fly out, je kunt nu vast al goed rondjes rijden op een halfpipe dus gaan we nu er proberen op te rijden, hiervoor moeten we eerst wat snelheid halen, dus rij wat rondjes tot je voelt dat je genoeg snelheid hebt. dan rij je rechtendoor op de halfpipe en als je met je voorwiel aan de bovenkant komt ga je een bunny hop doen zodat je op het plateau land, zet je voet als je er niet helemaal op geraakt.

Droppen.
Nu sta je op het plateau maar moet je er ook nog afgeraken, dus kies langs welke kant je er wilt afrijden (links,rechts). Zet je velo nu evenwijdig met de halfpipe | | nu ga je rustig afdraaien zodat je schuin van de halfpipe rijdt, geef 1 klein trapje en zet daarna je pedalen evenwijdig, zodat je niet de bovenkant van de halfpipe raakt.
In- of uitklappen • Yputube filmpje

180 Op pipe.
nu kun je al droppen van de halfpipe en er oprijden, nu gaan we proberen draaiend te springen op een halfpipe, een half draai 180°, dus je rijd net zoals je op de halfpipe wilt rijden er recht naartoe, maar nu je voorwiel de bovenkant raakt, ga je een bunny hop doen, eenmaal je 2wielen van de grond zijn, ga je met je voeten tegen je frame duwen naar de kant dat je wilt draaien, dit is heel moeilijk en duurt lang voor je het onder de knie hebt.
In- of uitklappen • Youtube filmpje

Airen.
Nu kun je 180° maar nu gaan we deze truck gebruiken om te airen, dit betekent met je 2 wielen boven de bovenkant van de halfpipe geraken. Dus we maken weer snelheid door 180° te smijten, en zo een paar rondjes tot je veel snelheid hebt. dan ga je recht op de halfpipe rijden, maar je laat je gewoon vliegen tot je hoog genoeg bent, dan duw je met je voeten tegen je frame net zoals een 180° om je te draaien, nu kun je al airen :O
In- of uitklappen • Youtube filmpje

Table in air.
Als je al veel hebt geoefent op het airen zul je toch al een beetje hoger gaan (hopelijk toch, anders kun je deze truck nog niet proberen, dan leer je hoger airen of naar de volgende truck. Ok stel dat je 20cm boven de koping airt is hoog genoeg. Dus wanneer je midden in je air zit dus juist met 2 wielen boven de koping ga je met je hand dat aan de buitenkant is naar je toe trekken, en je voet die aan de binnenkant van de halfpipe zit naar buiten duwen dan gaat je velo lichtjes draaien, als je hem helemaal hebt zal je velo evenwijdig met de grond zijn, natuurlijk hoef je die niet direct zo ver hebben, beetje per beetje is ook goed.
In- of uitklappen • youtube filmpje

Pedal Stall.
Nu gaan we ook weer 180° gebruiken, en onze pedal die aan de buitenkant is. Je gaat een kleine air doen, en je bike loodrecht brengen ten opzichte van de grond, dan houdt je je pedalen evenwijdig/recht, zodat je met je buitenste pedal op de koping land, nu moet je je bike in evenwicht zien te houden, denk je dat je gaat vallen zet dan gewoon je voet op het plateau. Nu moet je nog indroppen, zorg dat je recht op je bike staat en trek nu je bike wat naar binnen, zodat je pedal nog juist op de koping staat, dan ga je je voorwiel draaien door met je hand aan de binnenkant naar jou gaat trekken, zo ga je automatisch eraf rijden.
In- of uitklappen • Youtube filmpje
[youtube]l6jKYWqKOVE&feature=related[/youtube]
Dissater.
Deze truck is wel al wat moeilijker als de rest, maar nog steeds easy. Je gaat zoals je op het plateau wilt rijden recht ernatoe nu ga je een air maken, maar met je voeten duw je pedalen achteruit, en met je handen trek je je stuur achteruit. Zodat alleen je achterband op het plateau beland en je voorwiel nog op de halfpipe. om er terug in te springen ga je op je voorwiel duwen en je achterwiel omhoog swieren, daarna kun je terug normaal voort rijden.
In- of uitklappen • Youtube filmpje


Trucks op een Spine
Eerst en vooral dit in een spine:
Afbeelding
Dit zijn eigenlijk 2 kickers die tegen elkaar geplaats zijn en boven op een koping.
Hierop is het niet de bedoeling dat je ver spring je gaat eigen met je bike recht omhoog en dan duik (je voorwiel naar beneden duwen) zodat je op het 2de deel land.

180° Over spine.
Leer eerst normaal springen over een spine voor je één van de volgende trucks oefent.
Ik heb je al deels uitgelegd wat een 180° is bij "trucks op halfpipe".
Je gaat op een normaal tempo naar de spine naar toe en rijd de kant waar jij je 180° smijt (links/rechts).
Je gaat omhoog tot als je voelt dat je achterwiel boven de koping bent. Nu ga je je lichaam 180° draaien, terwijl duw je met je voeten je bmx mee. als je met je achterband de spine(kicker) raakt trap je rustig achteruit, en als je voorwiel de grond raakt draai je het een beetje (links/rechts) zodat je bike weer recht komt te staan zodat je verder kunt rijden.
In- of uitklappen • Youtube filmpje


Ik voeg elke dag een stukje toe, dus begin niet met Opslaan!. Foto's filmpjes komen nog.
Laatst gewijzigd door SlayPasta op vrijdag 2 juli 2010, 17:18, 5 keer totaal gewijzigd.
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
Kinsarmar
Berichten: 50
Lid geworden op: zondag 17 januari 2010, 16:39
Clan: Sephieran

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door Kinsarmar »

Woohoo first post, first first post!
Nu al nice guide! Als ik lees krijg ik zin in om te gaan doen. (heb alleen het geld ff niet voor een fiets:P)
Ik vind leuk en dat je iedere dag meer toevoegd kun je ook al vast oefenen voor volgende stappen!
9/10!!
Afbeelding Afbeelding
Afbeelding
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

Kinsarmar schreef:Woohoo first post, first first post!
Nu al nice guide! Als ik lees krijg ik zin in om te gaan doen. (heb alleen het geld ff niet voor een fiets:P)
Ik vind leuk en dat je iedere dag meer toevoegd kun je ook al vast oefenen voor volgende stappen!
9/10!!
Bedankt, en oefenen doe ik ni veel meer. Ik doe alleen nog maar aan competie's.

Toegevoegd na 17 minuten:

Heb wat meer basis trucks toegevoegt voor op een halfpipe, morgen maak ik tips voor als je een pro bike wilt samenstellen. En voeg ik truck toe van street,dirt, enz....
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
De beste 95
Berichten: 3971
Lid geworden op: vrijdag 2 januari 2009, 16:57
RS: Gestopt

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door De beste 95 »

leuk, doe niet aan bmx'en als sport ofso, maar ik en bijna al me vrienden hebben er één, en we leren het onszelf aan :)
Dat ben ik in mijn avatar
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

de beste 95 schreef:leuk, doe niet aan bmx'en als sport ofso, maar ik en bijna al me vrienden hebben er één, en we leren het onszelf aan :)
Met wat rijd je ?
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
Chaossie
Berichten: 1623
Lid geworden op: vrijdag 11 december 2009, 19:19

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door Chaossie »

SlayPasta schreef:
de beste 95 schreef:leuk, doe niet aan bmx'en als sport ofso, maar ik en bijna al me vrienden hebben er één, en we leren het onszelf aan :)
Met wat rijd je ?
een fiets,

nice guide 8/10 ik wil plaatjes ;p
Boe!
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

chaossie schreef:
SlayPasta schreef:
de beste 95 schreef:leuk, doe niet aan bmx'en als sport ofso, maar ik en bijna al me vrienden hebben er één, en we leren het onszelf aan :)
Met wat rijd je ?
een fiets,

nice guide 8/10 ik wil plaatjes ;p
Deze woensdag maak ik zelf plaatjes van mijn eigen bike, dirts, halfpipes
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door Neite »

nice guide maar bij het filmpje van pedal stall moet je &feature=realeted wegdoen ;)
osakar5
Berichten: 111
Lid geworden op: zaterdag 16 september 2006, 21:40

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door osakar5 »

Ben nu en paar weken echt actief bezig met bmx'n
vorig jaar een Wethepeople addict 09 gekocht rijd nu eigenlijk alles van shadow
ben vaak zaandam A 8

waar rij jij vooral ?
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

osakar5 schreef:Ben nu en paar weken echt actief bezig met bmx'n
vorig jaar een Wethepeople addict 09 gekocht rijd nu eigenlijk alles van shadow
ben vaak zaandam A 8

waar rij jij vooral ?
Ik doe veel aan Street en park.
Ik had vroeger ook een Addict maar heb nu mijn bmx samengesteld, vanavond voeg ik toe hoe je als gevorderde je bmx moet samenstellen, en ik ga ook nog wat trucks op halfpipe toevoegen (Footjam, Ice Pick,...) en dan begin ik aan Street.

Toegevoegd na 11 minuten:

Heb al een deel toegevoegt hoe je je bike kunt kiezen voor gevorderden, na school doe ik hier verder aan.
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
osakar5
Berichten: 111
Lid geworden op: zaterdag 16 september 2006, 21:40

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door osakar5 »

slaypasta,
ben bezig met een mini
http://yfrog.com/0uwuartj
denk je dat dit goede ronding is ?
mernch
Berichten: 254
Lid geworden op: donderdag 17 juli 2008, 13:34
Clan: lunatip/teak
Contacteer:

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door mernch »

bulls is ook best een goed merk:$
Afbeelding
Plata o plomo.
master performer
Berichten: 641
Lid geworden op: dinsdag 23 maart 2010, 16:14
Clan: runetip cc

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door master performer »

ik had paar jaar terug al bike gekocht maar doe er helaas niets mee omdat hij te zwaar is ( ik denk dat je het wel kent het is een machine bmx ) het is erg lastig om er mee te leren bunny hoppen ik denk dat als je het eenmaal kan het wel lukt maarja ik kan het dus nog neit he
ik kill unicorns:Afbeeldingen soms met stenen:Afbeelding
want ik vind ze lelijk!
om jullie dag goed te maken zet ik vanaf nu in al mijn post zo een leuk smilietje :D
broodoos
Berichten: 3125
Lid geworden op: maandag 29 december 2008, 19:58

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door broodoos »

skate>bmx PUNT.
Afbeelding
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

osakar5 schreef:slaypasta,
ben bezig met een mini
http://yfrog.com/0uwuartj
denk je dat dit goede ronding is ?
Nee, je hebt nu een soort van knik, hierdoor zal je kicker je niet genoeg Kicken (da was een rare zin).
Je moet eigenlijk zorgen dat je vanboven een recht stuk hebt.

mernch schreef:bulls is ook best een goed merk:$
Niet echt.
Dit merk is eerder voor als je een bmx koopt om wat mee rond te rijden,
niet voor trucks te oefenen.

broodoos schreef:skate>bmx PUNT.
Iedereen heeft zijn mening.




Voor de geintresseerden, 10Juni is er een bmx contest georganisseerd door Grounded, je hebt da catogorieën Amateur en pro, iedereen dat juist begint met rijden raad ik aan om mee te doen op zo'n contest leer je heel veel. Het inschrijving gebeurt daarzelf het event begint om 13:00. De inkom is gratis voor iedereen.
Er vallen ook prijzen te winnen met waarde van 500 euro.

Het merk monster zal ook aanwezig zijn met gratis drank.
Verder ben ik daar ook aanwezig ik rij mee met de catogorie Pro

Toegevoegd na 32 minuten:

Ik ga nu beginnen met trucks op een spine toe te voegen, Ik heb er al 1 truck bij gezet 180° over spine.


Verder heb ik voor mijn bike ook wat nieuwe onderdelen gekocht namelijk:
- Eclate achteras, 9T (zeker aan te raden)
- Federal sprocket, 28T (zeker aan te raden)


Ik ga morgen mijn bike spuiten, dan post ik een foto van mij eigen bike.
Ik heb de kleuren van bike al eens op het internet samengesteld en kwam ik dit uit:
Afbeelding
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
dominiquewinkens
Berichten: 57
Lid geworden op: maandag 12 januari 2009, 17:12
Clan: -

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door dominiquewinkens »

haha nice guide om hier tegen te komen, ik heb zelf denk ik jaartje gereden, nu nietmeer heb er geen tijd voor.. Ik reed voornamelijk street en heel af en toe wat park hier in Maastricht en dan park in Heerlen.. had gewoon zo un merkloos fietsje.. wilde ooit nog eens een WeThePeople Bold kopen, maar nietmeer vangekomen...
SlayPasta
Berichten: 119
Lid geworden op: maandag 1 maart 2010, 11:29
Oude naam: Pasta Skill

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door SlayPasta »

dominiquewinkens schreef:haha nice guide om hier tegen te komen, ik heb zelf denk ik jaartje gereden, nu nietmeer heb er geen tijd voor.. Ik reed voornamelijk street en heel af en toe wat park hier in Maastricht en dan park in Heerlen.. had gewoon zo un merkloos fietsje.. wilde ooit nog eens een WeThePeople Bold kopen, maar nietmeer vangekomen...
Bold moest je echt niet kopen ;)

Ik ben atm heel druk in irl. Omdat ik veel ga biken wegens het goede weer.
Morgen ga ik ook filmpkes maken van Basis trucks zodat jullie beter zien hoe je alles moet smijten
Plaatje
Current Progress:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Godz D
Berichten: 57
Lid geworden op: maandag 22 maart 2010, 19:09

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door Godz D »

IK heb zelf een kawasaki (ook een goede merk).
Maar ik doe meer aan free style in skatepark eindhoven ;)
myn fiets
Afbeelding
Afbeelding
iRobin
Berichten: 4237
Lid geworden op: donderdag 19 februari 2009, 15:25
Oude naam: robYn

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door iRobin »

Afbeelding

Die heb ik alleen heb ik niet van die dingen tussen de wielen, ik ben eigenlijk net begonnen beetje van de ramps op en af bij ons op de skatebaan.
Het is gewoon een beginners dingetje aangezien ik de enige ben in de buurt die ik ken en ik niet wist of ik het echt leuk ga vinden :p
Heb hem al een poosje alleen nooit echt wat mee gedaan :3

Ook geen reflectoren voor en achter btw :p

Wheelie lukt btw nog niet echt :( hij is nogal zwaar waardoor ik hem niet goed omhoog krijg :s
dominiquewinkens
Berichten: 57
Lid geworden op: maandag 12 januari 2009, 17:12
Clan: -

Re: ~ Bmx Guide ~ SlayPasta.

Bericht door dominiquewinkens »

haha, ik zou toch maar eens gaan kijken voor een andere fiets:P en t niet de bedoeling om een wheelie te maken, maar een manual... dat wil zeggen: een wheelie maar dan zonder te trappen... :-k
Plaats reactie