[Discussie] Het Oekraïne referendum

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.

Ben jij voor of tegen het associatieverdrag met Oekraïne?

Voor
12
35%
Tegen
17
50%
Blanco
5
15%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Daniel_1102
Berichten: 4277
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:46
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

[Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daniel_1102 »

Beste landgenoten,

Op 6 april staat ons een democratische dag te wachten, wij mogen ons dan namelijk uitspreken voor of tegen het associatieverdrag met Oekraïne. Het leek mij wel eens interessant om te peilen welke mening jullie hierover toegedaan zijn. Natuurlijk mogen onze zuiderburen zich hier ook in mengen mochten zij op de hoogte zijn!

Websites die wellicht informatief zijn:
http://www.oekraine-referendum.nl/wat-h ... erdrag-in/
http://www.nrc.nl/nieuws/2016/02/08/all ... referendum
http://www.europa-nu.nl/id/vjeveyp2hkjv ... u_oekraine

Opinie:
http://www.volkskrant.nl/opinie/verdrag ... ~a4219857/
https://www.burgercomite-eu.nl/
In- of uitklappen •
https://www.youtube.com/watch?v=xeeOR2IFphY
Graag niet shitposten, daar zijn genoeg andere topics voor.
Laatst gewijzigd door Daniel_1102 op donderdag 17 maart 2016, 15:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40385
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daan »

Er moet ook een optie zijn voor Kipcorn. (Ik mag nog niet stemmen)

Toegevoegd na 11 seconden:
Overigens ga ik zelf waarschijnlijk voor stemmen.
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Sam »

Ik ga denk ik bewust niet stemmen. Ik vind sowieso niet dat dat dit soort verdragen door de burgers besloten moeten worden, en de onwetendheid over het verdrag van heel veel mensen bevestigt dat ook (wat ik niet gek vind overigens). Dit referendum is nu meer veranderd in een pro Europa/anti Europa referendum, en hoewel er niks mis is met die discussie denk ik dat dat uiten via dit referendum niet de manier is.

Ben echter nog niet 100% zeker over dit standpunt, dus als iemand me iets anders wil overtuigen: go your gang.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40385
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daan »

Het enige wat ik zelf van het referendum vind is dat het een behoorlijke geldverspilling is, zeker ook omdat de uitslag niet per definitie 'fataal' hoeft te zijn. Ik zie het nut er ook niet echt van in, maar aangezien dit de eerste keer wordt dat ik kan stemmen ga ik het ook zeker doen. :P
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Sam »

De uitslag, mits ie geldig is (30% opkomst) gaat zeker wel definitief zijn. Het is inderdaad officieel raadgevend maar de regering kan zo'n referendum niet naast zich neer leggen en er mee wegkomen.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daniel_1102
Berichten: 4277
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:46
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daniel_1102 »

De regering heeft aangegeven de uitslag van het referendum hoe dan ook serieus te nemen maar dat is natuurlijk een non uitspraak aangezien het verdrag vanaf 1 januari al gedeeltelijk in werking is getreden.

Toegevoegd na 8 minuten en 1 seconde:
Wellicht interessant:
https://www.youtube.com/watch?v=0MkLxnrK1H4
Dat subsidie geneuzel is het begin kan je wat mij betreft doorspoelen.
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'
Lisette
Berichten: 17153
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Lisette »

Ik snap echt niets van het referendum :')
Dieselpker
Berichten: 11653
Lid geworden op: vrijdag 23 juli 2010, 13:14
RS: Gestopt

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Dieselpker »

Sam schreef:Ik ga denk ik bewust niet stemmen. Ik vind sowieso niet dat dat dit soort verdragen door de burgers besloten moeten worden, en de onwetendheid over het verdrag van heel veel mensen bevestigt dat ook (wat ik niet gek vind overigens). Dit referendum is nu meer veranderd in een pro Europa/anti Europa referendum, en hoewel er niks mis is met die discussie denk ik dat dat uiten via dit referendum niet de manier is.

Ben echter nog niet 100% zeker over dit standpunt, dus als iemand me iets anders wil overtuigen: go your gang.
Ben het grootendeels wel met je eens. Kost allemaal geld dit en uiteindelijk bereik je er nog weinig mee. Bovendien is het grootste deel van de bevolking niet deskundig genoeg om hier een echt standpunt in te hebben.
FEYENOORD ROTTERDAM
Akwasi
Berichten: 7851
Lid geworden op: donderdag 21 juli 2011, 21:11

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Akwasi »

Tegen stemmen uiteraard anders kun je een executie ala litvinenko verwachten :---)
Afbeelding
Dennis
Berichten: 8917
Lid geworden op: woensdag 14 oktober 2009, 22:16

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Dennis »

Cba om me in dit soort gedoe te verdiepen tbh, ga dus waarschijnlijk ook niet stemmen.
Gebruikersavatar
pauperunit
Grapjas
Berichten: 16867
Lid geworden op: zaterdag 7 juni 2008, 10:42
RS: Rondjeslopen (OSRS)
Oude naam: grootmonster

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door pauperunit »

Ik stem blanco, toen ik erover inlas betrof het vooral een ruilverdrag met een aantal andere zaakjes, idk precies. Blijkbaar hebben we soortgelijke verdragen met landen als Marokko (?)

Ik heb niet echt het idee dat onze democratie of wat dan ook ondermijnd wordt mocht dit verdrag gewoon doorgaan bij een tegen, achja...
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: [Discusie] Het Oekraïne referendum

Bericht door amedee de vlieg »

Sam schreef:Ik ga denk ik bewust niet stemmen. Ik vind sowieso niet dat dat dit soort verdragen door de burgers besloten moeten worden, en de onwetendheid over het verdrag van heel veel mensen bevestigt dat ook (wat ik niet gek vind overigens). Dit referendum is nu meer veranderd in een pro Europa/anti Europa referendum, en hoewel er niks mis is met die discussie denk ik dat dat uiten via dit referendum niet de manier is.

Ben echter nog niet 100% zeker over dit standpunt, dus als iemand me iets anders wil overtuigen: go your gang.
inderdaad, lijkt me nogal ridicuul om hiervoor een referendum te organiseren, snap het eerlijk gezegd niet zo goed
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7093
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Dexter »

Ik ben Belg, waar is mijn optie?
Afbeelding
Lisette
Berichten: 17153
Lid geworden op: vrijdag 13 juli 2007, 13:05
RS: Liset (OSRS)

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Lisette »

Dexter schreef:Ik ben Belg, waar is mijn optie?
Ik denk dat de enige optie die overblijft is om je account te verwijderen.
You will be missed.
Dexter
Update Lounge
Berichten: 7093
Lid geworden op: vrijdag 14 mei 2010, 21:34

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Dexter »

Nou ik jou niet.
Afbeelding
Daan
Bouillonblokje
Berichten: 40385
Lid geworden op: zaterdag 18 april 2009, 17:26

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daan »

Dexter schreef:Nou ik jou niet.
Graag niet shitposten, daar zijn genoeg andere topics voor.
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door The Beast of Terror »

Voor natuurlijk ben zelf alleen die dag in het buitenland :/ , en haal asjeblieft dat opiniestuk van Thierry Baudet eruit.

Uberhaupt is die hele wet raadgevend referendum onzin. Ik hoop dat we de kiesdrempel niet halen en dit vervolgens vergeten wordt :") En als het toch tegen is de overheid gewoon zegt dat we de klere kunnen krijgen in plaats van iets symbolisch veranderen en het er zo doorheen drukken

Toegevoegd na 1 minuut en 30 seconden:
amedee de vlieg schreef:
Sam schreef:Ik ga denk ik bewust niet stemmen. Ik vind sowieso niet dat dat dit soort verdragen door de burgers besloten moeten worden, en de onwetendheid over het verdrag van heel veel mensen bevestigt dat ook (wat ik niet gek vind overigens). Dit referendum is nu meer veranderd in een pro Europa/anti Europa referendum, en hoewel er niks mis is met die discussie denk ik dat dat uiten via dit referendum niet de manier is.

Ben echter nog niet 100% zeker over dit standpunt, dus als iemand me iets anders wil overtuigen: go your gang.
inderdaad, lijkt me nogal ridicuul om hiervoor een referendum te organiseren, snap het eerlijk gezegd niet zo goed
Het werd vooral gedaan om "een signaal af te geven dat de bevolking Europa zat is". Zonde van het belastinggeld
amedee de vlieg
Verbannen (permanent)
Berichten: 1203
Lid geworden op: woensdag 18 november 2015, 20:53

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door amedee de vlieg »

dienen verkiezingen niet om zo;n signaal te geven
Sam
Barganger
Berichten: 17376
Lid geworden op: donderdag 18 oktober 2007, 15:06

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Sam »

pauperunit schreef:Ik stem blanco, toen ik erover inlas betrof het vooral een ruilverdrag met een aantal andere zaakjes, idk precies. Blijkbaar hebben we soortgelijke verdragen met landen als Marokko (?)

Ik heb niet echt het idee dat onze democratie of wat dan ook ondermijnd wordt mocht dit verdrag gewoon doorgaan bij een tegen, achja...
Als je denkt dat het referendum geen meerwaarde heeft kan je imo beter niet dan blanco stemmen, met blanco geef je aan dat de je achter het referendum staat maar de uitslag je niet veel uitmaakt. Er zijn inderdaad meerdere verdragen zoals dit met heel veel landen, hoewel ik geloof dat dit verdrag politiek wat meer inhoud heeft.

Toegevoegd na 4 minuten en 6 seconden:
amedee de vlieg schreef:dienen verkiezingen niet om zo;n signaal te geven
Ja normaal gezien wel, maar met de nieuwe referendum wet heeft Geenpeil (van geenstijl) enorm veel handtekeningen verzameld onder het mom van anti Europa en zodoende zijn we hier.
"Pain or damage don't end the world. Or despair, or fucking beatings. The world ends when you're dead. Until then, you got more punishment in store. Stand it like a man... and give some back."
Daniel_1102
Berichten: 4277
Lid geworden op: vrijdag 22 september 2006, 14:46
Clan: Eternity
Oude naam: daniel 1102

Re: [Discussie] Het Oekraïne referendum

Bericht door Daniel_1102 »

The Beast of Terror schreef:Voor natuurlijk ben zelf alleen die dag in het buitenland :/ , en haal asjeblieft dat opiniestuk van Thierry Baudet eruit.
Waarom? Hij is actief in het debat omtrent dit referendum en geeft een aantal argumenten waarom je op 6 april tegen moet stemmen. Dan missta je niet om als opiniemaker in de beginpost te staan. Een paar van zijn argumenten om tegen te zijn:

1. Het is een politiek verdrag. 1 van de onderwerpen is het opheffen van visumrestricties waardoor Oekraïners dadelijk makkelijker naar Europa kunnen reizen terwijl het hoog staat op lijstjes van landen met de meeste drugshandel, vrouwenhandel en kinderprostitutie.

2. Het is een opstap naar een lidmaatschap van de EU en dit zal dan het zoveelste zwakke land zijn die Europa zal moeten dragen. Dus grote financiële risico's.

3. Het versterkt het conflict met Rusland. Een groot deel van Oekraïne is cultureel sterker verbonden met Rusland dan met Europese landen en Rusland ziet Oekraïne als zijn eigen achtertuin.
Afbeelding
'What is our heart's desire?'
'Vengeance. Justice. Fire and blood.'
Plaats reactie