Blog - Combat Level

In dit archief zijn de suggesties geplaatst die pre-LunaLabs gemaakt zijn op het Tipforum.
Plaats reactie
jens9
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 16 augustus 2008, 15:27
Clan: geen

Blog - Combat Level

Bericht door jens9 »

Gezien mijn ander ideetje nog een tijdje kan duren en om het forum deel wat levendig te houden. Heb ik besloten om net zoals Exoemo een blog uit te brengen. Ik kwam op dit idee een tijdje geleden. Maar ik ben er nooit verder in gegaan gezien het meer dan 1 persoon nodig heeft om te balanceren. Terwijl het concept erg simpel is.

Intro
Ik heb zowat ondervonden dat een combat level niet zo'n goed overzicht geeft tussen speler en monster. Daarom deze suggestie:

Het Concept
In plaats van 1 waarde, zal het combat level beïnvloeden door de volgende factoren:
  • (Player only) Combat Skills (ranged, melee, magic, strength, hp, defense, summoning and prayer)
  • (Monster only) Groei
  • Uitrusting
  • Ras (human, troll, goblin, ...)
Formule Concept
Player Combat Calculation:
  • Combat Skill Level = [(Ranged/2)+(Melee)+(Magic*2)+(Strength)+(Hp)+(Defense)+(Summoning)+(Prayer)]/7
Hierdoor komt het max combat level zonder uitrusting op level 120.

Door uitrusting te dragen zal je combat level drastisch verhogen. De verhoging zal afhangen welke equipement en wat soort equipement je zult dragen:

Magic
Input
  • a = Wizard Hat (1)
  • b = Wizard robe top (3)
  • c = Wizard robe skirt (2)
  • d = Combat Skill Level
  • e = Magie Level
Formule
  • f = a+b+c = Magic Equipement = 6
  • g = d+(f*e)
Melee
Input
  • a = Bronze Medium Helm (1)
  • b = Bronze Chainmail (3)
  • c = Bronze Legs (2)
  • d = Sword (2)
  • e = Combat Skill Level
  • f = Melee Level
  • g = Strength Level
Formule
  • h = a+b+c = Melee Equipement (defense) = 6
  • i = g = Melee Equipement (attack) = 2
  • j = e+h*f+i*g
Ranged
Input
  • a = Leather cowl (1)
  • b = Leather body (3)
  • c = Leather chaps (2)
  • d = Shortbow (2)
  • e = Combat Skill Level
  • f = Ranged Level
Formule
  • g = a+b+c = Ranged Equipement (defense) = 6
  • h = f = Ranged Equipement (attack) = 2
  • i = e+g*f+h*f
  • if ranged weapon => e + (Ranged/2)
Kleur Markeer
De kleur van een npc combat word niet langer meer bepaald door het combat verschil maar door het risico dat je loopt:

Totale Hp Speler / NPC max hit; if < 1 = zwart; if < 1,5 = red; if < 2 = orange; if < 3 = yellow; if < 4 = green; if >4 = blue

Icoontjes
De volgende icoontjes worden toegevoegd aan een npc combat;
  • Solo Icon (None, Red, Orange, Green, Blue) => Aanrading voor hem solo te bevechten.
  • Friend Icon (None, Red, Orange, Green, Blue) => Aanrading voor hem met 2-4 personen te bevechten.
  • Clan Icon (None, Red, Orange, Green, Blue) => Aanrading om hem met meer dan 4 personen te bevechten.
End
Natuurlijk is dit slechts een concept. Het idee (formule zelf) vergt een betere uitwerking. Wat vinden jullie van het concept?
Laatst gewijzigd door jens9 op zaterdag 29 juni 2013, 0:46, 7 keer totaal gewijzigd.
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Blog - Combat Level

Bericht door Zeekoe »

Exoemo vroeg specifiek om hulp voor zijn project aangezien het van massale omvang is. Ik zie niet echt een gelijkenis hier, eerder een vraag naar meningen.

Hoe dan ook: het concept zelf vind ik wel goed, zo komt er wat meer duidelijkheid in mensen hun combat level. Alleen lijkt het me persoonlijk wat verwarrend i.v.m. je armour etc.
jeroen3456
Berichten: 58
Lid geworden op: woensdag 15 augustus 2012, 20:58

Re: Blog - Combat Level

Bericht door jeroen3456 »

Hmm. Als ik het goed begrijp, telt ranged maar een half keer meer? Daarbij telt magic 2keer mee... Wat versta je precies onder mêlee ? Attack en strength? Dus dan telt strength ook 2x mee? Of gem. Maar dan telt strength 1,5x mee...

Om de formule wat makkelijker te schrijven kan je de delen door twee vervangen door van de normale ( zoals mêlee of hp) keer 2 te maken.
Ook zou ik aanraden om de formule iets wiskundiger te maken:

Combat skill level = (A+2B+4C+2D+2E+2F+G+H)
7
Met A is ranged, B is mêlee etc.

Dan nog het armor; op zich een goed idee, maar als het armor voor 6*level zorgt heeft de rest toch bijna geen invloed? Als het daarintegen een percentage is(0,6) zou dat eerder het gewenste resultaat opleveren zonder een al te grote invloed op de basis stats te doen.

Conclusie: een goed concept met een wat mindere uitwerking, maar dat wou je zo te lezen toch nog iets bijwerken.
Mening gewijzigd, jammer van de moeite die ik er in heb gestoken
Laatst gewijzigd door jeroen3456 op zaterdag 29 juni 2013, 9:03, 1 keer totaal gewijzigd.
jens9
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 16 augustus 2008, 15:27
Clan: geen

Re: Blog - Combat Level

Bericht door jens9 »

Wel daarom heb ik het ook als blog geplaatst in plaats van een idee. Er is zoals gezegd giganisch veel feedback nodig om dit te ballanceren.

De reden waarom ik ranged/2 heb gedaan is simpel: Je kunt deze niet uitoefenen zonder equipement. Terwijl dit met magie en melee perfect mogelijk is. Daarom zou ik ranged bij het equipement meer laten meetellen of toch een systeem verzinnen dat ranged gelijk zet bij de andere aanvalsmogelijkheden.

Magie had ik x2 gezet omdat melee twee skills telt

Bedank voor de eerste reacties. Ik zal ze gebruiken om de formule te verbeteren. Suggesties zijn altijd welkom ;)
Melanie
Berichten: 1010
Lid geworden op: maandag 22 juni 2009, 23:28
RS: Marsy Venus (p2p)
Oude naam: Marsy

Re: Blog - Combat Level

Bericht door Melanie »

Ik zou toch Magic, Ranged en (Strength & Attack) = Melee voor evenveel laten meetellen, dat was net het doel van EoC. En Magic kan je ook niet zonder runes uitoefenen sins een update lang geleden, en Ranged & Magic gebruiken geen runes/ammo voor abilities dan is dat gelijk aan Melee dat ook niets gebruikt.
jens9
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 16 augustus 2008, 15:27
Clan: geen

Re: Blog - Combat Level

Bericht door jens9 »

Hm, ik ben deels akkoord over magie. Toch blijft magie nog bruikbaar zonder equipement (uitrusting). Wat voordeel geeft tegenover ranged. Melee heeft reeds een tweede skill om dit te compenseren. Misschien de waarde vermenigvuldigen met 1,5 in plaats van 2?

Volgens mij is het niet interessant om strength en melee maar voor de helft te laten meetellen.
jeroen3456
Berichten: 58
Lid geworden op: woensdag 15 augustus 2012, 20:58

Re: Blog - Combat Level

Bericht door jeroen3456 »

De reden waarom ik ranged/2 heb gedaan is simpel: Je kunt deze niet uitoefenen zonder equipement. Terwijl dit met magie en melee perfect mogelijk is.
Ja nee stop maar ik heb al genoeg gehoord. Ik vind het feit dat je een skill niet kan uitvoeren zonder equipement geen goede reden om maar half mee te laten tellen.
Doe alles keer 2, en delen door 14 ipv 7 en je hebt de halve van ranged weg gewerkt. Niks is namelijk leuker dan 91/2 en lekker met kommagetallen werken!

Vul 99 magic in bij de formule en je krijgt rond de 30 combat level. ( dacht 28,5 ofzo)
Vul 99 ranged in en je krijgt 8,2 = lvl9 combat...

En geef nou even eerlijk toe. Op combat level 9 ( of 99/7=14,14 levels hoger ) of 23 dus, kan je al ranged en defence maxed hebben...
Magie had ik x2 gezet omdat melee twee skills telt
ah ja logica. Maar goed. In welke situatie zit je precies zonder uitrusting? Is sinds de EoC ook niet zo dat je voor melee en magic een wapen nodig hebt? Weet ik zelf niet aangezien ik een lange tijd niet meer speel.

Maar goed, waar ik het bij mijn eerste post nog een goed concept vind, denk ik er nu anders over. Laat het gewoon lekker zoals het is. Anders wordt het veel te moeilijk...
jens9
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 16 augustus 2008, 15:27
Clan: geen

Re: Blog - Combat Level

Bericht door jens9 »

Bedankt voor je feedback, de formule heeft inderdaad nog heel wat verbetering nodig. De formule zelf was eerlijk gezegd slechts een beginsel. Er is dus duidelijk een middle factor nodig om het te balanceren.

Het doel om combat met uitrusting te laten meetellen is erg simpel:
  • Je combat een duidelijke vergelijking te geven tegenover je tegenstander of monster.
  • Xp voordeel, dit heb ik nog niet vernoemd maar het zou bijvoorbeeld interessant zijn om exp voordeel te halen door lager of geen armore te dragen.
Het is de bedoeling dat alle 3 de vechtstijlen terug gelijk uitkomen wanneer je ze uitrust. Het is nu alleen een geballanceerde formule verzinnen.
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Blog - Combat Level

Bericht door Slay a Stone »

jens9 schreef: Bedankt voor je feedback, de formule heeft inderdaad nog heel wat verbetering nodig. De formule zelf was eerlijk gezegd slechts een beginsel. Er is dus duidelijk een middle factor nodig om het te balanceren.

Het doel om combat met uitrusting te laten meetellen is erg simpel:
  • Je combat een duidelijke vergelijking te geven tegenover je tegenstander of monster.
  • Xp voordeel, dit heb ik nog niet vernoemd maar het zou bijvoorbeeld interessant zijn om exp voordeel te halen door lager of geen armore te dragen.
Het is de bedoeling dat alle 3 de vechtstijlen terug gelijk uitkomen wanneer je ze uitrust. Het is nu alleen een geballanceerde formule verzinnen.
Dat xp moet je niet doen, de formule is al vaag genoeg.
Afbeelding
Plaats reactie