Het School topic

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.

Sociaal experiment

Ik acht mezelf intelligenter dan de doorsnee LTF'er
127
74%
Ik acht mezelf even intelligent als de doorsnee LTF'er
31
18%
Ik acht mezelf minder intelligent dan de doorsnee LTF'er
14
8%
 
Totaal aantal stemmen: 172

Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: Het School topic

Bericht door Dissaboy »

Voor de derde keer; het gaat hier om het profiel E&M waarbij je verplicht A hebt.
Furi Fihter
Berichten: 2048
Lid geworden op: vrijdag 30 januari 2009, 20:05
RS: Furi Fihter (p2p)
Clan: GG
Contacteer:

Re: Het School topic

Bericht door Furi Fihter »

Voor de eerste keer; op de meeste middelbare scholen mag je op het E&M profiel gewoon B kiezen en geen A nemen.
douder3
Berichten: 3894
Lid geworden op: maandag 4 februari 2008, 12:21
Clan: Nikki <3

Re: Het School topic

Bericht door douder3 »

Ik heb hetvolgende C&m profiel:
Management, Economie, Duits, Geschiedenis, Engels, NL, Wiskunde A en Muziek.

Het enige verschil met het gemiddelde E&m profiel is dat ik Muziek ipv Aardrijkskunde heb.
Wat echt echt echt helemaal gestoord belachelijk is, is dat het met C&m gewoon niet mogelijk is om Wiskunde B te kiezen. Aangezien ik echt graag 1 vak wilde dat ik leuk vond (muziek) en verder een Economische studie wil doen (Management, Economie) moest ik dus wel Wiskunde A kiezen. Dat ik dan nu met twee vingers in mn neus een 9 gemiddeld sta omdat ik een, in mijn ogen, te makkelijke wiskunde heb, is dan maar mijn 'probleem.' Lang leve het systeem :?

Wat ook enorm belachelijk is, is dat Geschiedenis in de Maatschappijprofielen een verplicht vak is. Dolgraag had ik dat vak ingewisseld voor natuurkunde omdat dat mij 10x meer boeit. Dat was natuurlijk weer eens niet mogelijk.
Soulstripper
Berichten: 14723
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007, 20:30
Oude naam: Soulripper30

Re: Het School topic

Bericht door Soulstripper »

douder3 schreef: Ik heb hetvolgende C&m profiel:
Management, Economie, Duits, Geschiedenis, Engels, NL, Wiskunde A en Muziek.

Het enige verschil met het gemiddelde E&m profiel is dat ik Muziek ipv Aardrijkskunde heb.
Wat echt echt echt helemaal gestoord belachelijk is, is dat het met C&m gewoon niet mogelijk is om Wiskunde B te kiezen. Aangezien ik echt graag 1 vak wilde dat ik leuk vond (muziek) en verder een Economische studie wil doen (Management, Economie) moest ik dus wel Wiskunde A kiezen. Dat ik dan nu met twee vingers in mn neus een 9 gemiddeld sta omdat ik een, in mijn ogen, te makkelijke wiskunde heb, is dan maar mijn 'probleem.' Lang leve het systeem :?

Wat ook enorm belachelijk is, is dat Geschiedenis in de Maatschappijprofielen een verplicht vak is. Dolgraag had ik dat vak ingewisseld voor natuurkunde omdat dat mij 10x meer boeit. Dat was natuurlijk weer eens niet mogelijk.
Ja, geschiedenis heeft natuurlijk niets met maatschappij te maken.

Geen wonder dat er mensen denken dat de tweede wereldoorlog begon in de 15de eeuw.
Have your way and take him; only bear in mind that the man you are so eager to save will one day deal the death blow to the cause of the aristocracy, which you have joined with me in upholding; for in this Caesar there is more than one Marius. - Lucius Cornelius Sulla
Tristan
Teamleider Chat
Berichten: 12286
Lid geworden op: donderdag 29 april 2010, 15:31
RS: Wertoo4 (p2p)
Clan: Lunatip

Re: Het School topic

Bericht door Tristan »

douder3 schreef: Ik heb hetvolgende C&m profiel:
Management, Economie, Duits, Geschiedenis, Engels, NL, Wiskunde A en Muziek.

Het enige verschil met het gemiddelde E&m profiel is dat ik Muziek ipv Aardrijkskunde heb.
Wat echt echt echt helemaal gestoord belachelijk is, is dat het met C&m gewoon niet mogelijk is om Wiskunde B te kiezen. Aangezien ik echt graag 1 vak wilde dat ik leuk vond (muziek) en verder een Economische studie wil doen (Management, Economie) moest ik dus wel Wiskunde A kiezen. Dat ik dan nu met twee vingers in mn neus een 9 gemiddeld sta omdat ik een, in mijn ogen, te makkelijke wiskunde heb, is dan maar mijn 'probleem.' Lang leve het systeem :?

Wat ook enorm belachelijk is, is dat Geschiedenis in de Maatschappijprofielen een verplicht vak is. Dolgraag had ik dat vak ingewisseld voor natuurkunde omdat dat mij 10x meer boeit. Dat was natuurlijk weer eens niet mogelijk.
Volgens mij slaat groot en deels het hele 'maatschappij' in je profiel juist op geschiedenis.
Heb je vragen over een kick/ban of heb je nog een andere opmerking over de chat? Stuur mij dan gerust een PB!
Chatregels: Waarom ben ik gekickt? | Het Lunatip topic: alle informatie over de chat | Lunatipchatter van het kwartaal

Afbeelding

"Alsof mij t boeit wat jullie kunnen missen in het team?"
"Nee, gewoon een warn erop"
--Legends
Nilsie
Berichten: 19614
Lid geworden op: dinsdag 18 juli 2006, 20:46

Re: Het School topic

Bericht door Nilsie »

Verplicht zijn voor Wiskunde A, wth.
Ricardo
Chatmoderator
Berichten: 1913
Lid geworden op: zondag 2 mei 2010, 13:13
RS: Riicardo (p2p)
Clan: Hellsquad
Oude naam: Skythepro
Extra rang: Siteteamlid

Re: Het School topic

Bericht door Ricardo »

Nederlandse examen is bekend op 31 maart al. ^_^
Jaestro
Berichten: 2708
Lid geworden op: maandag 20 mei 2013, 0:15

Re: Het School topic

Bericht door Jaestro »

Hardwell schreef:En het grappige is juist dat mensen met B meer succes hebben bij economie/ectrie etc, iets waar dat hele pakket om zou moeten draaien. Zelfs bij een simpele studie als economie heb je meer succes in het eerste jaar met wiskunde B... Hoe kan je nou fatsoenlijk iets met economie doen met A..?
Ik hoop dat je beseft dat dat komt omdat economie grotendeels terug te werken is op wiskunde? Economische concepten en principes zijn relatief makkelijk aan te leren, maar zonder een deftige wiskundige basis zal je ze nooit fatsoenlijk kunnen begrijpen.
Afbeelding
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: Het School topic

Bericht door Dissaboy »

Dankje voor het bevestigen van m'n punt Gnoulez.
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Het School topic

Bericht door Megareus12 »

En die basis wordt niet gelegd op middelbare school.
Jaestro
Berichten: 2708
Lid geworden op: maandag 20 mei 2013, 0:15

Re: Het School topic

Bericht door Jaestro »

Just saying, als je later iets richting economie wilde doen had je je misschien beter moeten informeren over de richting en wat de struikelblokken zijn. Daarnaast zou ik me niet té veel zorgen maken, heb net even wat opgezocht over wat wiskunde A precies inhoudt en hoe dat zich verhoudt met de wiskunde die wij krijgen, en het is blijkbaar vergelijkbaar een een vier/vijf uren wiskunde richting bij ons. Je zal normaal gezien de basis van de onderwerpen die belangrijk zijn wel meekrijgen, en mits enige inspanning kan je je er tijdens je latere studie wel genoeg in verdiepen om voldoende mee te zijn.

Ook moet je niet verwachten dat een vak economie op 't middelbaar je de wiskunde zal meegeven die je nodig hebt. Ik heb zelf geen economie gehad maar het lijkt me sterk dat ze je daar gaan leren afleiden en optimaliseren. Zo'n vak dient om je wat economisch inzicht mee te geven, en de concepten te begrijpen zonder echt de wiskundige uitwerking erachter te leren. Die uitwerking komt later wel.
Afbeelding
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Het School topic

Bericht door Megareus12 »

GNoulez, heb jij tijdens je studie ook dingen zoals de implicit function theorem, (constrained) optimization, Lagrange multipliers, envelope theorems en Kuhn–Tucker conditions gehad? Daarmee zijn nu bezig en dat is best pittig :s
Jaestro
Berichten: 2708
Lid geworden op: maandag 20 mei 2013, 0:15

Re: Het School topic

Bericht door Jaestro »

Die laatste twee niet, tenzij je met envelope theorems back of the envelope berekening bedoelt, maar dat zal wel niet :mrgreen:

Toegevoegd na 3 minuten:

Impliciete functiestelling dient toch voor het afleiden van impliciete functies he? dy = -(dG/dx)/(dG/dy) met G de impliciete functie? Soit en da zijn partiele afgeleiden he, maar ik kan hier geen delta typen.
Afbeelding
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Het School topic

Bericht door Megareus12 »

Afbeelding

Toegevoegd na 43 seconden:

(Ik moet hem nog wel een beetje aanpassen, ben behoorlijk inconsequent geweest met notatie)
Jaestro
Berichten: 2708
Lid geworden op: maandag 20 mei 2013, 0:15

Re: Het School topic

Bericht door Jaestro »

Oh nee in zo'n detail hebben we dat helemaal niet bekeken. Hoogstens twee variabelen.
Afbeelding
Megareus12
Ex-moderator
Berichten: 14140
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 19:09
Extra rang: Holbewoner

Re: Het School topic

Bericht door Megareus12 »

Wij beperken ons meestal tot 4 variabelen (2 endogeen en 2 exogeen), maar alle notatie die wij gebruiken zijn voor (n+m) variabelen. Dus dan ziet het er overdreven moeilijk uit, terwijl het best mee valt.
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: Het School topic

Bericht door Dissaboy »

@Gnoulez, je snapt het punt niet. Het is dat je met A wordt uitgesloten voor studies omdat Nederlandse universiteiten wiskunde B als eis hebben.
The Beast of Terror
Berichten: 5224
Lid geworden op: dinsdag 10 juni 2008, 18:48
Clan: furys clan

Re: Het School topic

Bericht door The Beast of Terror »

Hardwell schreef: @Gnoulez, je snapt het punt niet. Het is dat je met A wordt uitgesloten voor studies omdat Nederlandse universiteiten wiskunde B als eis hebben.
"Uitgesloten", je kan gewoon nog een voortentamen doen voor wiskunde B als je echt ineens tot de ingeving komt dat de studie die je wilt doen wiskunde B vereist. Kost je eenmaal 91€ en een beetje voorbereiding.
Jaestro
Berichten: 2708
Lid geworden op: maandag 20 mei 2013, 0:15

Re: Het School topic

Bericht door Jaestro »

Hardwell schreef: @Gnoulez, je snapt het punt niet. Het is dat je met A wordt uitgesloten voor studies omdat Nederlandse universiteiten wiskunde B als eis hebben.
Je hebt dat punt helemaal niet duidelijk gemaakt. In het artikel dat je linkte staat nergens iets over uitsluiten, enkel dat studenten in economische richtingen met wiskunde B een hogere slaagkans hebben en minder afhaken dan studenten met wiskunde A.
Afbeelding
Dissaboy
Ex-moderator
Berichten: 16918
Lid geworden op: woensdag 16 december 2009, 18:00
RS: Dissaboy (f2p)
Oude naam: Hardwell
Contacteer:

Re: Het School topic

Bericht door Dissaboy »

The Beast of Terror schreef:
Hardwell schreef: @Gnoulez, je snapt het punt niet. Het is dat je met A wordt uitgesloten voor studies omdat Nederlandse universiteiten wiskunde B als eis hebben.
"Uitgesloten", je kan gewoon nog een voortentamen doen voor wiskunde B als je echt ineens tot de ingeving komt dat de studie die je wilt doen wiskunde B vereist. Kost je eenmaal 91€ en een beetje voorbereiding.
Ja, maar dat is een omweg en sluit mensen nou eenmaal uit, weinig mensen zouden dat zomaar doen en geven al snel op (ik doe ook staatsexamen wisB overigens). Ondanks dat ze het wellicht wel kunnen.

De VU biedt overigens ook een inhaalprogramma in voor de zomer, kostenplaatje ongeveer €600,-. James Boswell/Luzac zal ik niet over beginnen en het NOVA kost ook ongeveer hetzelfde als de VU voor avondlessen. Dit komt omdat het vak naast school als vrijwillig wordt gezien en dus niet wordt gefinancierd door de overheid. Er is dus alleen een optie tot zelfstudie, wat nou eenmaal demotiverend en lastig is bij een vak als WisB náást je school voor velen. Dat kan simpelweg niet iedereen opbrengen op die leeftijd.

En je moet eigenlijk niet delen van mijn standpunt bekijken maar als geheel. Wiskunde A past niet bij E&M omdat het een heel nutteloos vak is wat veel te makkelijk is en juist totaal niks met economie te maken heeft (wat altijd het idee erachter is). Het leert je HELEMAAL NIET analytisch denken en maakt je alleen maar dommer naar mijn mening. Kunnen jullie wel lullen dat de wiskunde op de middelbare toch niks is vergeleken met de uni, dat klopt inhoudelijk allemaal wel (op de uni begin je inderdaad van 0), maar als jij vanaf de 4e wiskunde B/D hebt gehad leer je iets wat je niet leert bij veel andere vakken: analytisch denken. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen en zul je óók tijdens je universitaire carrière profijt van hebben. Het is niet voor niks dat mensen met een bétaprofiel beter scoren bij economische studies dan gamma's.

Aub geen reactie van een Belg zonder idee van ons schoolsysteem. Jullie systeem is niet te vergelijken met de onze en als je zelfs moet opzoeken wat A is vergeleken met B dan snap je er even -sorry dat ik het zeg- niks van. Ik verwacht namelijk weer een post van Gnoulez die zonder kennis van ons systeem ingaat op mijn post waardoor ik weer moet uitleggen hoe onze universiteiten eisen stellen en hoe een profielkeuze tot stand komt en haar gevolgen.. :---)
Plaats reactie