Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Heb je een leuk filmpje gevonden? Deel het met ons! Heb je last van een knetterende computer of een kapotte mobiele telefoon? Vraag om hulp!
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Poekies »

Het klopt dat zij het mergel noemen, maar het is zelfs nog behoorlijk zuivere kalksteen :P In Limburg is geen echte mergel te vinden (voor de geïnteresseerden: in mergel moet meer klei zitten dan er in het gesteente in Limburg zit).

Eerste foto is geloof ik ergens bij het Felsenmeer (Duitsland), tweede Echternach richting de Wolfschlucht, met (ditmaal wel echte) mergelwanden (Luxemburg), derde helling van de Puy de Dome (Frankrijk), vierde iets verder naar beneden, vijfde vrijwel onderaan, zesde ergens bij een zijtak van de Allier (een of ander riviertje in Frankrijk) waarvan ik werkelijk geen flauw idee heb hoe de plaats heet :P
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Schaapje
Berichten: 1557
Lid geworden op: vrijdag 26 maart 2010, 17:38
Clan: We say Meeh

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Schaapje »

Als je helemaal correct wil zijn, moet het het een kalksteengroeve noemen, omdat het door mensen is ontgonnen.
AfbeeldingAfbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Interessant. :) Kun jij stenen op het zicht dateren Poek? Ik heb er nog twee liggen. :fluit:
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Poekies »

Ik kan wel het type steen herkennen en dus een beetje hoe het is ontstaan, afhankelijk van de steen misschien een grove inschatting maken van de leeftijd, maar daar blijft het wel bij :P Misschien dat je wat foto's kunt geven, liefst van een 'vers' breukvlak, en dat ik er dan wat mee kan :)
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Zal het eens doen als ik tijd heb. :) Wat bedoel je precies met 'vers breukvlak'?
Poekies
Adviseur
Berichten: 13571
Lid geworden op: maandag 12 december 2005, 17:20
RS: Poekies (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Poekies »

Aan de binnenkant zien stenen er vaak net wat anders uit dan aan de buitenkant, doordat de buitenkant is aangetast door verwering/vuil. Ik snap alleen best dat je niet zoveel zin hebt om een steen kapot te meppen, als dat al lukt met een normale hamer :P Misschien handig om dit maar in pb voort te zetten, dit heeft niet zoveel meer te maken met fotografie geloof ik 8-[
Afbeelding
Klik hier voor een guide die eens wat anders is dan anders, de leuke questitemguide ^^
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Bij beiden kun je de binnenkant zien. ;)

OT: Komende week op zoek naar de eerste zeldzame vlinders van het jaar die ik nog niet (veel) zag: koevinkje, kleine parelmoervlinder, kleine ijsvogelvlinder, keizersmantel en koninginnenpage. :) Wie weet nog een weerschijnvlinder of grote vos.
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Mikal »

Vanmiddag een zogenaamde 'Shelfcloud' op de foto gekregen ten zuiden van Bad Bentheim. :)

Afbeelding

Timelapse komt er nog van (Andere camera op de foto)
Bighead
Moderator in Non-RS
Berichten: 14574
Lid geworden op: dinsdag 7 oktober 2008, 19:05
RS: Bighead (OSRS)
Extra rang: Handige Harrie

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Bighead »

Mooie pano, netjes nebewerkt ook.
[20:12] <@Sheldor> Ik dacht dat ik die koe wel dood kreeg
[20:12] <@Sheldor> Die koe heeft 4 damage gedaan ofzo
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door i k0nijn i »

Inderdaad. Tof. ^^
Afbeelding
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Mikal »

Verslag van gister:

Bekijk op Meteo-Service: http://www.meteo-service.nl/index.php/topic,5066.0.html
Gister was een erg interessante dag voor meteorologen/weerliefhebbers gezien de setting voor erg zwaar weer, een level 3 van Estofex, extreme waardes.

Het begon allemaal in de ochtend/middag al met het buien restant van Frankrijk die in België nog uitgroeide tot een MCS en verder trok over oost Nederland. Rond 1 uur gingen we weg richting Lochem en daar kwamen we de bui al tegen, mooie Shelf cloud in de pocket voor de dag al.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen we eenmaal de bui voorbij waren en even richting Marcel Bruggeman gingen kwamen we aan de rand van het strakke aambeeld van die bui ervoor. Na even op een mooie plek te hebben gestaan en een timelapse te hebben geschoten kozen we er voor om even wat eten te gaan halen en richting Venlo te rijden voor een ontmoeting met de duitse storm chasers van Gewitterjagd.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eenmaal bij elkaar kozen we er al snel voor om richting Köln te gaan voor de explosieve buien die ontstonden in België. Al snel konden we het aambeeld aan zien die gigantisch was en even later zagen we een paar Mammatus wolken ontstaan, die na een kwartier er uit zagen als een heus groot veld met Mammatus wolken die erg amerikaans lijken. We wisten daaraan meteen dat dit een zware onweersbui was die ook eventueel grote hagel kon laten vallen en harde windstoten met zich mee droeg waarvoor al gewaarschuwd werd.
Afbeelding
Afbeelding

Toen we beland waren tussen Köln en Bonn hadden onze duitse collega's al een mooie plek gevonden waar de onweersbui erg goed te zien was, samen met de mammatus die ervoor hing. Opmerkelijk was hoe strak het aambeeld erboven was, aan de linkerkant van de bui zag je gewoon blauwe lucht met een afscheiding van het aambeeld. Toen we eenmaal op de plek waren beland gingen meteen de camera's uit de tassen en werden de timelapses aangezet. De bui naderde redelijk snel maar we wouden nog verder naar het zuiden want deze bui kon door alle omstandigheden wel eens wat meer produceren dan alleen hagel en regen met heel erg veel onweer; namelijk: Wallclouds met daar bij behorende Tornadoes.
Afbeelding
Afbeelding

Op weg naar het zuiden zagen we op de snelweg aan onze rechterkant de gigantische bui met geweldige structuren, en er was heel even, toen we goede condities hadden op de snelweg, een wallcloud te zien. Maar doordat we op de snelweg waren en het ook maar op een paar plekken te zien was konden we deze niet vastleggen. We zagen wel dat de bui het nog probeerde om te groeien met de aanwezige onstabiliteit en opeens zagen we paar rare torens naar beneden gaan met daaraan een slurf. Of dit nou echt een funnel was weten we niet, maar gezien de lichte rotatie dachten we allemaal van wel.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen we eenmaal in de buurt van Mayen waren zagen we dat de bui aan de zuidkant uitstierf, na een spoedoverleg besloten we om te proberen de bui weer in te halen om richting het noorden te gaan. Dit is echter niet gelukt dus gingen we over naar plan b: een plek te zoeken om achter de bui onweerfoto's te maken. Ook dit was mislukt doordat we geen goede plek konden vinden en snel dood liepen in een hele rare buurt zonder uitzicht.

We waren het met zijn alle eens dat het niet echt meer mogelijk was en amper meer wat ontstond dus besloten om onze paden te scheiden en richting huis te gaan rijden. Op de snelweg naar huis achtervolgende we alsnog de buien die over Nederland nog aangroeide en zagen een paar gave Crawlers maar verder niks op de foto. (Video wel dacht ik)

Achter af alsnog een geweldige chase met een zieke shelf cloud, een mesocyclone (die later uitgroeide tot een shelf cloud) en een mogelijke funnel. Eenmaal thuis beland om 00:20 na een dag van 11 uur chasen zag ik op het nieuws dat die bui, die we achtervolgden en op foto hadden gezet, vijf mensen om het leven heeft gebracht door de vallende bomen van de sterke wind van 144km/h.

Timelapse van deze bui:
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Weidebeekjuffer :o
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Mikal »

Odius33 schreef: Weidebeekjuffer :o
Die vlogen over al en nergens op de plek waar ik was =p
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Prachtig beestje, in West-Vlaanderen helaas zeer zeldzaam. Is zich door de opwarming wel aan het uitbreiden zo zegt men.
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Mikal »

Inderdaad erg mooi, ook mooi kenmerkend met blauwe/zwarte vleugels. :)
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Wat een dag. :D


Bruin zandoogje:

Afbeelding

Koevinkje (regionaal zeldzaam):

Afbeelding

Afbeelding

Groot dikkopje:

Afbeelding

Kleine ijsvogelvlinder (regionaal zeer zeldzaam, nationaal zeldzaam):

Afbeelding

Afbeelding

Ivoorzweefvlieg:

Afbeelding

Geoogde bandspanner:

Afbeelding

Toegevoegd na 23 uur en 20 minuten:

Bloedrode heidelibel (vrouwelijk):

Afbeelding

Roodwangschildpad:

Afbeelding

Sint-Jacobsvlinder:

Afbeelding

Vogelkersstippelmot:

Afbeelding
Vengeance
Berichten: 1308
Lid geworden op: donderdag 2 juli 2009, 23:11
Clan: n/a
Contacteer:

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Vengeance »

Begin mei had ik nog een fotoshootje gedaan voor een vriendin van mij, die samen met haar broertje op de foto wilde voor een moederdagscadeau dacht ik :P Nu ik weer eens tijd heb voor mijn hobby's, post ik wat later dan gewoon een aantal foto's daar van, zoals altijd weer nieuwsgierig naar jullie meningen;

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind haar ogen heel erg mooi, dit heb ik alleen niet heel erg goed naar voren weten te brengen in de foto's, helaas ](*,)

Toegevoegd na 1 minuten:

Trouwens gemaakt met de 'plastic fantastic' 50mm/1.8 van Canon :P Best een lekker lensje, en dat voor 100 euro
If you don't take your chances, you'll be the same forever.
http://hisroyalbadness.com/
https://www.facebook.com/HisRB/
Mikal
Berichten: 2891
Lid geworden op: zaterdag 13 februari 2010, 15:03
RS: Mikal (p2p)
Clan: Zealmania

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Mikal »

Die eerste en de derde vind ik erg tof gelukt! Gaaf!
snelle
Berichten: 508
Lid geworden op: donderdag 10 januari 2013, 17:49
RS: Snelle (p2p)

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door snelle »

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

geen idee hoe deze insecten heten :p maar goed.
Afbeelding Afbeelding
Odius
Ex-chatmoderator
Berichten: 16826
Lid geworden op: woensdag 14 mei 2008, 19:01

Re: Het Fotografietopic - Vragen en Belevenissen!

Bericht door Odius »

Krasser (nimf), gewone oeverlibel (pas uitgekleurd; gele randen nog zichtbaar) en groene stinkwants (volgens mij ook een nimf nog)

Leuk hoor zeg! :)
Plaats reactie