~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Hier staan alle guides die niets met RuneScape te maken hebben.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Hallo, ik ben Keon1100 en ik ga vandaag een guide maken over de Rubik's cube.
Iedereen kent hem wel, de beruchte puzzel-kubus uit de jaren 80, maar maar een paar mensen kunnen hem ''solven''. Ik ga jullie vandaag leren hoe je hem kan oplossen. :)

Inhoudsopgave.
1.1 Inleiding.
1.2 Inhoudsopgave.
2.1 Even wat kleine dingetjes.
3.1 Stap #1.
3.2 Stap #2.
3.3 Stap #3.
3.4 Stap #4.
3.5 Stap #5.
3.6 Stap #6.
3.7 Stap #7.
4.1 Waar kan je hem kopen?
4.1 Het sneller maken van je kubus.


2.1 Even wat kleine dingetjes.


Allereerst moet je weten wat ik bedoel met de algoritmes die ik later ga uitleggen. Dat laat ik je zien D.M.V. dit plaatje:
Afbeelding sorry van dat Richt ik weet dat het Right moet zijn ;)
Ik doe de algoritmes (een reeks ''moves'') in het engels omdat dat makkelijker uit te leggen is en makkelijker uit te spreken etc. ;)
dus R=Rechterkant met de klok mee
L=Linkerkant met de klok mee
T=Bovenkant met de klok mee
D=Onderkant met de klok mee
B=Achterkant met de klok mee
F=Voorkant met de klok mee
R'=Rechterkant tegen de klok in
L'=Linkerkant tegen de klok in
T'=Bovenkant tegen de klok in
D'=Onderkant tegen de klok in
B'=Achterkant tegen de klok in
F'=Voorkant tegen de klok in
Makkelijk hè :mrgreen:


Ook zou het handig zijn als jullie net als ik geel altijd boven en wit altijd beneden houden. :P

Zo, zo.. dat was me wat hè. Nou, als je dat weet kan je eindelijk beginnen O:)

3.1 Stap #1
Ok, nu je dat allemaal weet is het tijd om aan het echte werk te beginnen.

Allereerst gaan we het witte kruis maken, daar bedoel ik mee dat je alle witte niet-zij-blokjes (ik heb er zelf ook geen woord voor ;) ) zoals wit-groen en wit-rood op de goede plek zitten. (dus onder het goede middenblokje)
Dat ga je doen door eerst aan de gele kant een wit kruis te maken, het is hier nog niet van belang of ze op de goede plek zitten. Dit helder ik even op met een filmpje.
View%20My%20Video

Als je het voor elkaar hebt gekregen om zo ver te komen =D> moet je de goede niet-hoekjes boven de goede middenblokjes draaien, dus als je wit-rood boven rood hebt gedraait, moet je hem naar beneden draaien. Nu zal je zien dat dat blokje op de goede plaats zit, dit moet je met alle 4 de witte niet-hoekjes doen.
View My Video

Stap #2

Ok, nu we het witte kruis hebben gaan we de witte hoekjes op hun plaats zetten. Dit is ook niet zo heel moeilijk, je moet het maar even snappen. :D

Het idee is dat je in de bovenste laag gaat zoeken naar witte blokjes, die moeten niet aan de bovenkant zitten maar aan de zijkant!.
Filmpje #3 :mrgreen: View My Video

voor als het op het filmje niet duidelijk genoeg was, je vind het blokje, je lined hem up (boven de links- of rechtsboven het goede middenvlakje. Dan laat je het witte gedeelte van je af wijzen, dan doe je als het blokje aan de rechterkant zit: R-T-R'
en als hij aan de linkerkant zit: L'-T'-L
niet zo moeilijk hè

Stap #3

Geweldig! We hebben de onderkant goed! Klaar om verder te gaan?

De volgende stap is het goedzetten van de 2e laag, als je heel even kijkt zie je dat dat maar 4 blokjes zijn :D . Dit is nog een makkelijke stap voor we naar de echte algoritmes gaan.

Je moet proberen in de bovenste laag een blokje zonder geel te zoeken, als je die gevonden hebt line je die up (boven het goede middenblokje zetten). Daarna doe je dit:
  • Kijk je waar die komen moet.
    Draai je hem de andere kant op.
    Dan draai je de kant waar je hem niet hebt gezet omhoog.
    Dan draai je het hoekblokje wat zojuist nog beneden zat naar het zijblokje toe.
    Dan draai je de kant die je net naar boven draaide weer omlaag.
    En dan doe je precies wat je bij de vorige stap hebt gedaan dus: het uplinen van het hoekblokje met wit, en dan als als het blokje aan de rechterkant zit: R-T-R' en als hij aan de linkerkant zit: L'-T'-L
je zijblokje zou nu goed moeten zitten, hier nog ff een filmpje :) View My Video

Stap #4

Zo, die zitten ook op hun plek, nu gaat het echte onthoudwerk beginnen ;)

We gaan nu het gele kruis maken. Je kan als je de vorige stap klaar hebt 4 verschillende dingen zien:Afbeelding
Om naar de volgende te gaan zou je de gele boven moeten houden en het figuurtje goed voor je pakken. Dan doe je het volgende algoritme: F-T-R-T'-R'-F'
Joepie! nu zit er een geel kruis aan de bovenkant!!!

Stap #5

Nu gaan we proberen het hele gele vlak te plaatsen. Dit is niet makkelijk en je zal er best veel voor moeten oefenen.
Afbeelding
Zoals je op het plaatje ziet zijn er meerdere mogelijkheden hoe de blokjes kunnen zitten, je moet alleen iets anders doen als het een soort visje is (zoals op de 2e op het plaatje) dan moet je hem zo houden als op het plaatje. Anders moet je zoeken naar een gele sticker aan de linkerkant van een vlak (zoals op de 1e cube op het plaatje).
Als je hem goed vasthoud doe je de volgende move: R-T-R'-T-R-T180-R'. (bij de T180 moet je gewoon de top 180 graden draaien dus 2 kwartslagen voor de minder heldere onder ons :P )

Stap #6

Goed, bij stap 5 gaan we de hoekblokjes aan de bovenkant op de goede plek zetten. Hier zul je nog een algoritme voor moeten leren: R'-F-R'-B180-R-F'-R'-B180-R180. Nu ga ik ff uitleggen hoe je je kubus vast moet houden. Eerst kijk je in de bovenste laag of er op één vlak 2 blokjes dezelfde kleur hebben (zoals op het volgende plaatje), als dit het geval is is dat de achterkant. Anders maakt het geen bal uit welke kant je van voren pakt. (Zolang je geel maar boven houdt :o )
Afbeelding


Stap #7

De laatste stap :D/ . Hartstikke goed als het je tot nu toe gelukt is =D> nog één algoritme om te leren en we zijn klaar :D
Nu moeten we de zijblokjes op de goede plek gaan zetten. Je moet eerst kijken of er een complete zijde is; zo ja, dan houd je die aan je rechterkant, zo nee, dan maakt het niet uit welke zijde er vooraan zit.
Je moet hierna dit algoritme uitvoeren: L180-T'-F'-B-L180-B'-F-T'-L180

Hoera!! Je hebt je Rubik's cube opgelost!! =D> =D> =D>

Nu ga ik verder met wat andere dingetjes.

Waar kan je hem kopen?

Je kan de Rubiks cube overal op internet bestellen maar je kan hem ook in bijvoorbeeld de Bart Smit kopen.

Hoe maak ik mijn cube Schoon en hoe smeer ik hem?

Als je een oude of een nieuwe kubus hebt zou je kunnen merken dat hij heel erg stroef draait, als je een nieuwe hebt zit er niets anders op dan hem rustig "in te draaien". Als je een oude hebt is het het beste om hem ff schoon te maken. (dit stukje gaat over het uit elkaar halen, dit kan je ook gebruiken als je je kubus wilt smeren: je haalt hem uit elkaar en je spuit SILICONENSPRAY erop)
Hier gebruik ik ff een filmpje voor, de gast die dit heeft gemaakt heeft nog veel meer videos gemaakt. Die zou je ook kunnen gebruiken. Dit is wel allemaal in het engels.
Gemaakt door Memyselfandpi

Andere dingetjes en FAQ's

:!: Als je wilt kijken hoe snel je bent kan je deze site goed gebruiken: http://www.cubetimer.com/


Slot


Ik heb het heel leuk gevonden deze guide te schrijven en ik heb er veel tijd en moeite in gestoken. Ik hoop dat jullie er wat aan hebben gehad. Als er iets niet duidelijk is zeg het ook ff. Als je spellings- of gramaticafouten ziet zou ik het ook zeer op prijs stellen als je dit even in een berichtje zet. Opbouwende kritiek is meer dan welkom ennuh.. Rate or hate! :twisted: :twisted:

Ik zou het heel leuk vinden als je een pb stuurt of een berichtje achterlaat als je je cube opgelost hebt :mrgreen: Alvast bedankt! :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Keoninator op vrijdag 18 september 2009, 14:16, 11 keer totaal gewijzigd.
Japeroen386
Berichten: 5546
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 21:58
RS: Gestopt

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Japeroen386 »

9,5/10! =D> =D>
Prachtige guide!
Ook prachtige Paint-tekeningetjes! :D
First post :-#
Quitted 27/04/2012.
Kannibaal3
Berichten: 118
Lid geworden op: woensdag 26 december 2007, 23:11

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Kannibaal3 »

nice, doe ik thuis ook vaak (heb thuis ook 4x4, 5x5 en 10x10 liggen)

Zelf kan ik 3x3 en 4x4 oplossen, 5x5 en 10x10 ben ik nog mee bezig :D

Ik doe ze wel zelf, zonder hulp, want er zit altijd hetzelfde patroon in. Net zoals 3x3 moet je de rest op dezelfde manier oplossen. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk!

Ik geef je een 10/10 omdat het niet zo makkelijk uit te leggen is, en jij dat geweldig gedaan hebt :D
Japeroen386
Berichten: 5546
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 21:58
RS: Gestopt

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Japeroen386 »

Kannibaal3 schreef:nice, doe ik thuis ook vaak (heb thuis ook 4x4, 5x5 en 10x10 liggen)

Zelf kan ik 3x3 en 4x4 oplossen, 5x5 en 10x10 ben ik nog mee bezig :D

Ik doe ze wel zelf, zonder hulp, want er zit altijd hetzelfde patroon in. Net zoals 3x3 moet je de rest op dezelfde manier oplossen. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk!

Ik geef je een 10/10 omdat het niet zo makkelijk uit te leggen is, en jij dat geweldig gedaan hebt :D
Omfg, een 10x10! :shock: Zotjes! :D
Quitted 27/04/2012.
Kannibaal3
Berichten: 118
Lid geworden op: woensdag 26 december 2007, 23:11

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Kannibaal3 »

japeroen386 schreef:
Kannibaal3 schreef:nice, doe ik thuis ook vaak (heb thuis ook 4x4, 5x5 en 10x10 liggen)

Zelf kan ik 3x3 en 4x4 oplossen, 5x5 en 10x10 ben ik nog mee bezig :D

Ik doe ze wel zelf, zonder hulp, want er zit altijd hetzelfde patroon in. Net zoals 3x3 moet je de rest op dezelfde manier oplossen. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk!

Ik geef je een 10/10 omdat het niet zo makkelijk uit te leggen is, en jij dat geweldig gedaan hebt :D
Omfg, een 10x10! :shock: Zotjes! :D

Ja, maar de blokjes zijn wel een pak kleiner en de kubus staat wat bol :P Anders krijg je hem niet gedraaid.
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Keoninator »

Kannibaal3 schreef:
japeroen386 schreef:
Kannibaal3 schreef:nice, doe ik thuis ook vaak (heb thuis ook 4x4, 5x5 en 10x10 liggen)

Zelf kan ik 3x3 en 4x4 oplossen, 5x5 en 10x10 ben ik nog mee bezig :D

Ik doe ze wel zelf, zonder hulp, want er zit altijd hetzelfde patroon in. Net zoals 3x3 moet je de rest op dezelfde manier oplossen. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk!

Ik geef je een 10/10 omdat het niet zo makkelijk uit te leggen is, en jij dat geweldig gedaan hebt :D
Omfg, een 10x10! :shock: Zotjes! :D

Ja, maar de blokjes zijn wel een pak kleiner en de kubus staat wat bol :P Anders krijg je hem niet gedraaid.
10x10 bestaat toch nog helemaal niet? :-s Waarschijnlijk bedoel je de 7x7 :-k
btw ik heb zelf 2x2 (record 20.5sec), 3x3 (record 39.74 sec), 4x4 (kan ik in ongeveer 4 min), 5x5 (nog niet getimed)

Trouwens nog bedankt voor de positive reacties :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Japeroen386
Berichten: 5546
Lid geworden op: donderdag 10 juli 2008, 21:58
RS: Gestopt

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Japeroen386 »

Kannibaal3 schreef:
japeroen386 schreef:
Kannibaal3 schreef:nice, doe ik thuis ook vaak (heb thuis ook 4x4, 5x5 en 10x10 liggen)

Zelf kan ik 3x3 en 4x4 oplossen, 5x5 en 10x10 ben ik nog mee bezig :D

Ik doe ze wel zelf, zonder hulp, want er zit altijd hetzelfde patroon in. Net zoals 3x3 moet je de rest op dezelfde manier oplossen. Als je het eenmaal doorhebt is het niet zo moeilijk!

Ik geef je een 10/10 omdat het niet zo makkelijk uit te leggen is, en jij dat geweldig gedaan hebt :D
Omfg, een 10x10! :shock: Zotjes! :D

Ja, maar de blokjes zijn wel een pak kleiner en de kubus staat wat bol :P Anders krijg je hem niet gedraaid.
Ok :D Toch nog zotjes!
Quitted 27/04/2012.
hagemar
Berichten: 565
Lid geworden op: zaterdag 14 februari 2009, 19:29

Re: Rubik's cube guide

Bericht door hagemar »

9/10
heel goed en kun je ook een 4x4 guild maken?
Laatst gewijzigd door hagemar op maandag 17 augustus 2009, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Keoninator »

Ik zou wel nog een 4x4 guide kunnen maken ja. En bedankt voor de positieve reactie :mrgreen:
Jordenn
Berichten: 1120
Lid geworden op: donderdag 18 juni 2009, 22:36

Re: Rubik's cube guide

Bericht door Jordenn »

ik geef je gewoon
als cijfer een 10x10 !
echt top

,,jorden :bier:
Afbeelding
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Bedankt! En zijn er nog suggesties zodat ik m`n guide beter kan maken?
hagemar
Berichten: 565
Lid geworden op: zaterdag 14 februari 2009, 19:29

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door hagemar »

maak a;lsjeblieft een 4x4 guild dan kan ik mijne ook een keer oplossen
ik heb hem van mijn verjaardag 05-02 dit jaar en staat nog steeds niet opgelost naast me bed
het is me al bijna gelukt
Laatst gewijzigd door hagemar op maandag 17 augustus 2009, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Hallo ik ben vanaf nu weer wel eens op lunagang te vinden =)
Als er vragen zijn of je wil tips, PM me of laat hier een bericht achter.
Lars Keizer
Berichten: 96
Lid geworden op: vrijdag 14 november 2008, 13:39
Clan: Fightclubnl
Oude naam: flatcoat5

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Lars Keizer »

ga naar http://home.hetnet.nl/~rubik/kubus.htm hier kan je zeer handig programmaatje dowloaden als je er echt niet uitkomt, het legt het stap voor stap uit, en alles met plaatjes

Toegevoegd na 1 minuten:
hagemar schreef:maak a;lsjeblieft een 4x4 guild dan kan ik mijne ook een keer oplossen
ik heb hem van mijn verjaardag 05-02 dit jaar en staat nog steeds niet opgelost naast me bed
het is me al bijna gelukt
http://www.speedcubing.com/chris/4-solution.html jammergenoeg wel in't Engels
99 woodcutting op 10 december 2009 9u
99 agility op 4 juni, 2010 9u
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Die kan je gebruiken ja, ik vind het alleen een beetje veel tekst :?
Wat ik handiger vind is gebruik maken van deze guide bijvoorbeeld:http://www.youtube.com/watch?v=NORB3SfN ... re=channel Ook in het engels ;)
Gebruikersavatar
Power Gold06
Berichten: 84
Lid geworden op: dinsdag 11 augustus 2009, 21:40

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Power Gold06 »

Je hebt ook zo'n nieuwe speeltje van rubiks(of hoe het mag hete)

Daar zpu ik graag meer over willen wete :-k
In- of uitklappen •
http://www.youtube.com/watch?v=gKrIfiZgYEM
In- of uitklappen •
http://www.youtube.com/watch?v=9sdDmiv2SCI
Bekijk de filmpjes op YOUTUBE.com(nl werkt ook)
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Bedoel je de Rubiks 360?
Erik Akkersdijk ftw 8-)
hagemar
Berichten: 565
Lid geworden op: zaterdag 14 februari 2009, 19:29

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door hagemar »

keoninator gebruik jij die manier van eerst een kruisje en dan de rest of doe je het anders als je het anders doen kan je eve uit leggen?
Keoninator
Berichten: 71
Lid geworden op: zaterdag 6 juni 2009, 13:33

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Keoninator »

Ik maak eerst het kruis (meteen aan de onderkant), dan doe ik de rest van de onderste 2 lagen, dan maak ik het gele kruis, daarna doe ik een algoritme om de gele zijde te krijgen en dan 1 of 2 algs om het af te maken =) gemiddeld: 42 seconden.
Gebruikersavatar
Inge
Berichten: 159
Lid geworden op: zondag 13 juli 2008, 22:07
RS: Ingeduijf (p2p)
Clan: lunatip

Re: ~Lunagang's first Rubik's cube guide!~

Bericht door Inge »

erg orginele guide, ik heb nog nooit een rubik guide gezien. Maar ik nam niet echt de moeite om hem te lezen (ik heb geen cube) maar de plaatjes zagen er mooi uit en het is goed overzichtelijk. ik geef je een 8. ga zo door :D

Inge ^_^
Afbeelding
Plaats reactie