Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Hier staan alle overige RuneScape-guides, zoals geld verdienen.
Forumregels
Wil je zelf een guide schrijven? Kijk dan hier!
Plaats reactie
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Neite »

Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk.
Welkom bij deze guide. Hier zal ik jullie uitleggen en tonen (adhv van andere topics) hoe je je topic overzichtelijk en makkelijk leesbaar kunt maken.
Veel plezier met lezen en hopelijk hebben jullie er iets aan.

Inhoudstafel:
  1. Het doel van je topic
  2. De inhoudstafel (niet deze)
  3. Titels
    1. Kleur
    2. Grootte
  4. Gebruik van de list code
  5. Tabellen
  6. Gebruiken van url's
1. Het doel van je topic

Allereerst is het uitermate belangrijk dat je het doel van je topic uitlegt. Stel je voor dat je een topic ziet met bv als titel 'De goden van Runescape', dan ben je (meestal) geïnteresseerd in zo'n topic en zul je er vlug op gaan klikken.
Als je dan ziet dat de maker direct begint met bv "Saradomin is de god van de orde en is de vijand van Zamorak...", dan kun je al vlug zien dat het topic op niet veel zal trekken. Het is dus van groot belang dat je eerst het doel uitlegt voor je aan de feitelijke uitleg begint.

Ik neem als voorbeeld dit topic van Wout12345. In plaats van direct aan zijn uitleg te beginnen, legt hij duidelijk uit waarom hij dit topic maakt en waarover het zal gaan. Wout formuleert zelf al mooi de zin:
Wout12345 schreef:Hopelijk vind je dit topic nu al een stuk minder raar.
En daar gaat het om.
2. De inhoudstafel
De inhoudstafel is lang niet overal nodig, maar is wel een vereiste bij guides die wat uitgebreider zijn. Dankzij de inhoudstafel kunnen lezers sneller door de informatie bladeren om zo de tekst te vinden die hen interesseert. Belangrijk bij een inhoudstafel is structuur. Een voorbeeld vind je hier. De hoofdstukken staan in het vet gedrukt en hebben dezelfde structuur qua kleur. Onder elk hoofdstuk staat nog eens een onderverdeling waarin je duidelijk kunt zin wat waar staat.

Een handige bb code voor de inhoudstafel is de list code, maar daarover later meer.
3. Titels

a. Kleur
Bij titels is kleur een essentieel onderdeel. Het zorgt ervoor dat je titels opvallen tussen de lappen tekst en zorgen ook voor een duidelijk beeld van het geheel.
Om te beginnen neem je voor de hoofdtitel een standaard kleur dat in het linkerdeel van het kleurvenster staat. Ik neem als voorbeeld deze kleur als hoofdtitelkleur. Naarmate je meer ondertitels krijgt, is het handig om telkens een lichter kleurtje te nemen. In dit geval ga ik van de kleur [0000FF] naar [0040FF]. Als je dan nog meer ondertitels krijgt, kun je nog lichter gaan.
Voorbeeld:
Hoofdtitel
Ondertitel
Ondertitel

2de ondertitel
2de ondertitel
2de ondertitel

Ondertitel

Code: Selecteer alles

[b][color=#0000FF]Hoofdtitel[/color][/b]
[color=#0040FF]Ondertitel
Ondertitel[/color]
[color=#0080FF]2de ondertitel
2de ondertitel
2de ondertitel[/color]
[color=#0040FF]Ondertitel[/color]
b. Grootte
Net zoals bij kleur kun je bij de grootte van groot naar klein werken.
Voorbeeld:
Hoofdtitel
Ondertitel
Ondertitel

2de ondertitel
2de ondertitel
2de ondertitel

Ondertitel

Code: Selecteer alles

[b][size=200]Hoofdtitel[/size][/b]
[size=150][b]Ondertitel
Ondertitel[/b][/size]
[b]2de ondertitel
2de ondertitel
2de ondertitel[/b]
[size=150][b]Ondertitel[/b][/size]
Samengevoegd bekom je dit:
Hoofdtitel
Ondertitel
Ondertitel

2de ondertitel
2de ondertitel
2de ondertitel

Ondertitel

Code: Selecteer alles

[b][color=#0000FF][size=200]Hoofdtitel[/size][/color][/b]
[size=150][b][color=#0040FF]Ondertitel[/color]
[color=#0040FF]Ondertitel[/color][/b][/size]
[b][color=#0080FF]2de ondertitel[/color]
[color=#0080FF]2de ondertitel[/color]
[color=#0080FF]2de ondertitel[/color][/b]
[size=150][color=#0040FF]Ondertitel[/color][/size]
4. Gebruik van list codes
De list code vind ik persoonlijk een van de handigste die er is. Je kan er zeer snel een handige opbouw mee maken die voor iedereen duidelijk is. Jammer genoeg blijven de bolletjes helemaal links staan als je de list in een center code zet. Als iemand mij kan uitleggen hoe je dit fixed (google chrome als browser), zeg het gerust.
Hoe gebruiken we de list code? We beginnen met een simpel voorbeeld:
  • Punt 1
  • Punt 2

Code: Selecteer alles

[list]
[*]Punt 1
[*]Punt 2[/list]
Niet zo moeilijk he :). We kunnen in plaats van bolletjes ook cijfers of letters gebruik door middel van de list=
  1. Punt A
  2. Punt B

Code: Selecteer alles

[list=A]
[*]Punt A
[*]Punt B[/list]
  1. Punt 1
  2. Punt 2

Code: Selecteer alles

[list=1]
[*]Punt 1
[*]Punt 2
[/list]
Zo, dat was simpel. Nu maken we het iets moeilijker. Door list codes in andere list codes te gebruiken, kun je meerdere niveaus in je list steken. Een paar voorbeeldjes:
  • Punt 1
    • Eerste deel
    • Tweede deel
  • Punt 2

Code: Selecteer alles

[list]
[*]Punt 1
[list][*]Eerste deel
[*]Tweede deel[/list]
[*]Punt 2[/list]
  • Punt 1
    • Eerste deel
      • Eerste onderverdeling
      • Tweede onderverdeling
    • Tweede deel
  • Punt 2

Code: Selecteer alles

[list]
[*]Punt 1
[list][*]Eerste deel
[list][*]Eerste onderverdeling
[*]Tweede onderverdeling[/list]
[*]Tweede deel[/list]
[*]Punt 2[/list]
5. Tabellen
In dit hoofdstuk valt niet veel uit te leggen. Je kunt elke hoofdstuk in een tabel zetten zodat het duidelijker is waar een hoofdstuk begint of stopt. Let wel: te veel tabellen zorgt voor wanorde. Wees er dus matig mee.
Je gebruikt deze bb code om je hoofdstuk in een tabel te zetten:

Code: Selecteer alles

[table][tr][td]Hier je tekst.[/td][/tr][/table]
5. Gebruiken van url's
Ook hier valt niet super veel uit te leggen. Het is wel iets waar ik me vaak aan erger :P
Als je in je topic een link naar een andere site of topic wilt zetten kun je het veel mooier doen dan gewoon de link neer te zetten. Dit is bijvoorbeeld de link naar het subforum 'Forum en de Chats: http://www.lunagang.nl/tipforum/viewforum.php?f=6 Je kunt deze veel mooier maken door hem tussen url tags te zetten: Forum en de Chats.

Code: Selecteer alles

[url=http://www.lunagang.nl/tipforum/index.php]Forumoverzicht.[/url]
Je zet de link dus niet tussen de 2 tags, maar in de eerste tag met een = ervoor. Tussen de 2 tags zet je de tekst.

Dat was het tot nu toe. Misschien breid ik hem nog verder uit, we zullen zien.
Laatst gewijzigd door Neite op maandag 11 april 2011, 19:47, 2 keer totaal gewijzigd.
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Slay a Stone »

Nice hoe ik het zo zie :) Ben er een beetje snel foor heen gebladerd en het ziet erg goed uit.
1 ding bij die titels van grote doe het even een andere kleur en post de codes van de size grote eronder ;) .
nu een nu een 8 als je dat even anders doet krijg je een 8,75 omdat ik niet kan kiezen tussen een 8,5 en een 9.

EDIT

Messchien nog een stukje over een youtube filmpje adden.
Afbeelding
Puma
Ex-moderator
Berichten: 8754
Lid geworden op: maandag 12 mei 2008, 21:18

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Puma »

Handige guide ook al wist alles al maar er zullen vast wel mensen hier wat aan hebben. :)

Ik vind alleen inhoudstafel een nogal vreemd woord, ik gebruik liever inhoudsopgave, inhoud of table of contents (in het Engels) maar dat is slechts een mening.

Voor de rest goede guide!
Afbeelding AfbeeldingAfbeelding Afbeelding Afbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Neite »

dragon209 schreef:Nice hoe ik het zo zie :) Ben er een beetje snel foor heen gebladerd en het ziet erg goed uit.
1 ding bij die titels van grote doe het even een andere kleur en post de codes van de size grote eronder ;) .
nu een nu een 8 als je dat even anders doet krijg je een 8,75 omdat ik niet kan kiezen tussen een 8,5 en een 9.

EDIT

Messchien nog een stukje over een youtube filmpje adden.
Zo beter?
Puma schreef:Handige guide ook al wist alles al maar er zullen vast wel mensen hier wat aan hebben. :)

Ik vind alleen inhoudstafel een nogal vreemd woord, ik gebruik liever inhoudsopgave, inhoud of table of contents (in het Engels) maar dat is slechts een mening.

Voor de rest goede guide!
In het lager moesten wij altijd inhoudstafel opschrijven en dat ik een gewoonte geworden :P

Thanks voor de comments.
Slay a Stone
Berichten: 6440
Lid geworden op: donderdag 25 juni 2009, 17:11
RS: Slay a Stone (p2p)
Clan: Dutch Phoenix

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Slay a Stone »

Neite schreef:
dragon209 schreef:Nice hoe ik het zo zie :) Ben er een beetje snel foor heen gebladerd en het ziet erg goed uit.
1 ding bij die titels van grote doe het even een andere kleur en post de codes van de size grote eronder ;) .
nu een nu een 8 als je dat even anders doet krijg je een 8,75 omdat ik niet kan kiezen tussen een 8,5 en een 9.

EDIT

Messchien nog een stukje over een youtube filmpje adden.

Zo beter?

Ja nu nog een stukje over youtube filmpjes adden en hijs perfect!!
Afbeelding
Neite
Blogger van de maand
Berichten: 8552
Lid geworden op: maandag 12 november 2007, 21:49
RS: Neite (OSRS)
Contacteer:

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Neite »

Doe ik wel eens ;) Waarschijnlijk voeg ik dan meteen hoofdstukje afbeeldingen toe.
Smartie`
Berichten: 11017
Lid geworden op: dinsdag 19 december 2006, 18:42

Re: Hoe maak ik mijn topic overzichtelijk?

Bericht door Smartie` »

Neite schreef:
Puma schreef:Handige guide ook al wist alles al maar er zullen vast wel mensen hier wat aan hebben. :)

Ik vind alleen inhoudstafel een nogal vreemd woord, ik gebruik liever inhoudsopgave, inhoud of table of contents (in het Engels) maar dat is slechts een mening.

Voor de rest goede guide!
In het lager moesten wij altijd inhoudstafel opschrijven en dat ik een gewoonte geworden :P
Ik vind het ook nogal een vreemd woord, dus misschien kan je het beter in inhoudsopgave veranderen. Dat is volgens mij de 'officiele' term.

Verder een erg mooie guide :) .
"Kill the boy and let the man be born" - Maester Aemon, A Dance with Dragons
Afbeelding
Sig: sKull | Ava: Stijnn
Plaats reactie