Hét gitaartopic!

Hier kun je praten over de dagelijkse gang van zaken.
Forumregels
In dit forumdeel wordt minder streng gemodereerd dan in andere fora, maar wees respectvol tegen elkaar.
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Hét gitaartopic!

Bericht door i k0nijn i »

Dit is hét gitaartopic van LTF!
Het vorige topic ging een beetje verloren, jammer genoeg. Nu is dit een tweede poging om het wat beter af te laten lopen.
We beginnen met iets leuk, post foto's van je gear! 8-)
Natuurlijk is alle guitartalk welkom, gaat het nu om elektrische gitaar, basgitaar, klassieke gitaar, akoestische gitaar of zelfs lapsteel! :)

Laat ook even weten wat je wilt zien in dit topic (info, lessen, een lijst met nummers die leuk zijn om te spelen, noem maar op). :)
Laatst gewijzigd door i k0nijn i op woensdag 20 april 2011, 16:58, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
lieven_
Berichten: 2158
Lid geworden op: vrijdag 31 december 2010, 22:28

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door lieven_ »

Bestel hem anders via music store? Dan weet je al zeker dat die niet fake is.
Afbeelding
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Itachi »

Daar zag ik het ook staan, gelukkig dat die geen fakes verkoopt..
Plaatje
Arjan10
Berichten: 5809
Lid geworden op: zaterdag 15 november 2008, 18:57

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Arjan10 »

Wat is er erg aan een fake?
Als hij het doet is het goed toch?
Ga eens een keer langs bij de Feedback en ga zelfs kijken of je leuke/goeie gitaren vindt.
Nilsie
Berichten: 19614
Lid geworden op: dinsdag 18 juli 2006, 20:46

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Nilsie »

Een fake heeft meestal prut kwaliteit?
kawish06
Berichten: 4579
Lid geworden op: maandag 17 april 2006, 9:21
Clan: BruteForces

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door kawish06 »

Fake? :P Voor 250 euro ga je echt geen Fender krijgen. x''] Ja of een Squier, het B-merk van Fender. Maar als je net begint moet je niet gelijk voor de jackpot gaan; Gewoon lekker een studeer gitaartje kopen van 150-200 euro en een versterker met 't liefst wat effecten zodat je het niet zo gauw zat wordt.
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door i k0nijn i »

Ten eerste, koop geen instrument online dat je nog nooit in je handen hebt gehad. Foto's zeggen weinig over hoe een instrument aanvoelt.

Ten tweede:
Geef me je budget en welk genre je zowat op wilt en ik kan je wel wat aanraden.
Afbeelding
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Itachi »

i k0nijn i schreef:Ten eerste, koop geen instrument online dat je nog nooit in je handen hebt gehad. Foto's zeggen weinig over hoe een instrument aanvoelt.
Ik heb een aantal video's gezien op YouTube, kwaliteit is prima, maar nog nooit in m'n handen gehad. Misschien eens een bezoekje brengen aan een Muziek winkel hier in de buurt.

Oh, het is een Squier, ja. Geen zin om nu al (ongeveer?) duizend te betalen voor iets wat ik nog niet eens kan bespelen, dat komt 'later' wel.
Plaatje
Gladzosaurus Rex
Berichten: 2493
Lid geworden op: donderdag 17 april 2008, 13:51
Clan: VEMEGOJB, TT

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Gladzosaurus Rex »

Begin met weinig, als je inderdaad aangeeft later te willen upgraden en je de verschillen nu toch nauwelijks zal merken in je ontwikkeling.
~ Uncl T ~
~ Yellow Font™ ~
Afbeelding
~Proud member of the Order of the Warbaby~

هذا النص ينتمي إلى اللغة البربرية الكلب
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Itachi »

Doe ik ook Glad. Set is ongeveer €250,- zoals ik al aangaf. Is toch wel een redelijke prijs?
Plaatje
Nilsie
Berichten: 19614
Lid geworden op: dinsdag 18 juli 2006, 20:46

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Nilsie »

Als je dat er voor over hebt, natuurlijk. :p
lieven_
Berichten: 2158
Lid geworden op: vrijdag 31 december 2010, 22:28

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door lieven_ »

i k0nijn i schreef:Ten eerste, koop geen instrument online dat je nog nooit in je handen hebt gehad. Foto's zeggen weinig over hoe een instrument aanvoelt.

Ten tweede:
Geef me je budget en welk genre je zowat op wilt en ik kan je wel wat aanraden.
Bij music store heb je 1 maand test tijd :).
Afbeelding
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door i k0nijn i »

Ja, maar je mag wel zelf alles oplossen als het niet is wat je wenst en als er schade aan is door de verzending terug mag je dat nog betalen.

Mis, ik heb het over aanvoelen, niet over klank. Ik heb al op gitaren gespeeld met zo'n ongelooflijke klank, maar die ik gewoon niet handig vond om op te spelen, wat het belangrijkste is.

Welk genre wil je spelen?
Afbeelding
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Itachi »

Rock, vandaar dat ik een elektrische wil.

Maar om terug te vallen op het aanvoelen, ik ga wel een keer naar een muziek winkel, gewoon om te kijken welke ik goed vind om op te spelen.
Plaatje
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door i k0nijn i »

Als gitaar raad ik een Yamaha Pacifica 012 aan of een Squier Affinity HSS Stratocaster. Beide zijn Stratocaster-modellen.
Ik zou de Yamaha kiezen, aangezien dat naar mijn mening een iets betere gitaar is.
Als versterker zou ik een Bugera V5 combo aanraden, het is een versterker van 5 watt, volledig met lampen. Deze versterker zal beter klinken voor de basistonen dan eender welke modellingversterker voor die prijs en je kan deze versterker blijven gebruiken als je ooit een luidere koopt om thuis wat mee te oefenen, want er zijn namelijk genoeg versterkers waar je thuis niet echt handig mee kan spelen.
Als je budget deze combinatie niet toe zou staan, ga dan voor een Peavey Vypyr 15, die iets minder kost, maar de beste modelling versterker is in de prijsklasse.
Afbeelding
Itachi
Moderator in categorie RS
Berichten: 9613
Lid geworden op: zaterdag 20 maart 2010, 18:32
RS: Misuryu (OSRS)
Extra rang: Blogger

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Itachi »

Dankje Konijn, zal er meer over opzoeken. ;)
Plaatje
Jakko
Berichten: 751
Lid geworden op: maandag 13 augustus 2007, 21:44
Oude naam: jakkotje200

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Jakko »

http://www.thehouseofmusic.nl, erg goedkoop en snelle service!

Toegevoegd na 4 minuten:

Btw, zie dat je echt 100% beginnend bent:P
Het is handig om op een stratocaster model te beginnen omdat je dan sowieso al 5 verschillende geluiden uit 1 gitaar kan halen. Zo kun je veel verschillende stijlen muziek spelen. Ook zou ik een versterker nemen die lijkt op de roland cube 15, daar zitten ook wat leuke effecten op en daarmee leer je dus ook een heleboel. Zoals ze bij the house of music hebben van mijn vorige post, de nuno morris gitaar met roland cube 15XL, deze set heb ik zelf ook gekocht toen ik begonnen ben met elektrisch gitaar spelen, was er erg tevreden over. Kost precies 250 euro en heb je alles om mee te beginnen. Deze gitaar heeft zelfs 7(!!) verschillende geluiden doordat er een dubbel element inzit wat ook te splitsen in naar een enkel element.

Hoop dat ik je wat heb geholpen, laat t ons weten als je iets gekocht heb.
Afbeelding
Breznikov
Berichten: 3694
Lid geworden op: zondag 4 januari 2009, 17:14

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Breznikov »

Wil je €250,- uitgeven aan de gehele set of enkel aan de gitaar? Voor een set is het wel wat weinig. Uiteraard vind je daar echt wel wat voor, maar dan heb je wel redelijk slecht spul wat je, als je een beetje serieus gaat spelen, zo moet gaan vervangen. Beter is dan als je er nu al echt serieus over bent net wat meer uit te geven zodat je niet met rommel opgescheept zit. Of begin echt heel erg goedkoop (tweedehands bijvoorbeeld), zodat je niet teveel geld 'verliest' als je de boel moet vervangen.
i k0nijn i
Ex-moderator
Berichten: 32871
Lid geworden op: dinsdag 28 maart 2006, 13:21
Extra rang: Ex-moderator Grafisch

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door i k0nijn i »

Jakko schreef:http://www.thehouseofmusic.nl, erg goedkoop en snelle service!

Toegevoegd na 4 minuten:

Btw, zie dat je echt 100% beginnend bent:P
Het is handig om op een stratocaster model te beginnen omdat je dan sowieso al 5 verschillende geluiden uit 1 gitaar kan halen. Zo kun je veel verschillende stijlen muziek spelen. Ook zou ik een versterker nemen die lijkt op de roland cube 15, daar zitten ook wat leuke effecten op en daarmee leer je dus ook een heleboel. Zoals ze bij the house of music hebben van mijn vorige post, de nuno morris gitaar met roland cube 15XL, deze set heb ik zelf ook gekocht toen ik begonnen ben met elektrisch gitaar spelen, was er erg tevreden over. Kost precies 250 euro en heb je alles om mee te beginnen. Deze gitaar heeft zelfs 7(!!) verschillende geluiden doordat er een dubbel element inzit wat ook te splitsen in naar een enkel element.

Hoop dat ik je wat heb geholpen, laat t ons weten als je iets gekocht heb.
Dit is fout. De Roland Cube is daarenboven lang niet meer dé versterker bij uitstek. Tegenwoordig ben je beter af met een Vox VTx model, een Peavey Vypyr of een Bugera V5 in de prijsklasse. Ik verkies hierbij de V5, omdat deze met lampen werkt en een betere klank geeft dan de vorige opties.

Kort overzicht van de hierboven vernoemde versterkers:

Roland Cube:
+ een goed gebouwde versterker die lang meegaat
+ een vrij goede basis om later eventueel met pedalen iets op te bouwen. Deze pedalen zorgen dan meer voor je geluid dan de versterker zelf.
- Alles is matig, niets is excellent vind ik bij de versterker
- De duurste van de reeks denk ik

=> Er zijn betere opties.

Vox VT:
+ een erg goede clean vind ik
+ een uitstekende versterker voor wie rock wil spelen
- clean en rock is het enige dat deze versterker doet, metal moet je er niet van verwachten
- ook één van de duurdere opties denk ik

=> Een uitstekende keuze vind ik voor wie clean wil spelen en rock wil spelen

Peavey Vypyr:
+ De beste digitale versterker op dit moment vind ik die veel te bieden heeft
+ Heeft veel te bieden, het meest van alle modelling versterkers op dit moment - zonder de dure klasse erbij te rekenen uiteraard
- Is soms wat geforceerd, ook door de vele effecten
- Doet uitstekend metal, de rest is goed, maar een VT heeft betere cleans bijvoorbeeld vind ik

Bugera V5:
+ deze versterker draait volledig op lampen (die een betere klank zouden moeten geven dan een digitale versterker in dezelfde prijsklasse)
+ doet het extreem goed als het gaat om cleans en rock
+ heeft een meerwaarde, want is blijvend te gebruiken als makkelijk vervoerbare oefenversterker
+ is een pak luider dan de andere opties en met een stille drummer luid genoeg om met een drummer te spelen (verwacht dan echter geen clean geluid, dit heeft te maken met het feit dat lampen voor oversturing zorgen wanneer deze gepusht worden)
+ net als de cube meer dan degelijk om pedalen mee te gebruiken, zelfs beter dan de cube
- Bugera heeft problemen gehad met de constructie van de versterkers, maar deze schijnen nu opgelost te zijn
- lampen moeten vervangen worden, maar zie dit niet als hét punt om op af te knappen. Lampen moeten niet snel vervangen worden en het geluid dat je krijgt is veel beter dan zo'n modelling versterker. Lampen zijn hun geld waard en wanneer er voorzichtig wordt mee omgegaan gaan ze makkelijk 2 jaar mee. Verder zitten er maar 2 lampen in de versterker en kost het vervangen ervan tussen de 30 en 60 euro, afhankelijk van welke lampen je neemt (welk merk)
Afbeelding
Jakko
Berichten: 751
Lid geworden op: maandag 13 augustus 2007, 21:44
Oude naam: jakkotje200

Re: Gitaar voor Beginners ~. :D

Bericht door Jakko »

i k0nijn i schreef:
Jakko schreef:http://www.thehouseofmusic.nl, erg goedkoop en snelle service!

Toegevoegd na 4 minuten:

Btw, zie dat je echt 100% beginnend bent:P
Het is handig om op een stratocaster model te beginnen omdat je dan sowieso al 5 verschillende geluiden uit 1 gitaar kan halen. Zo kun je veel verschillende stijlen muziek spelen. Ook zou ik een versterker nemen die lijkt op de roland cube 15, daar zitten ook wat leuke effecten op en daarmee leer je dus ook een heleboel. Zoals ze bij the house of music hebben van mijn vorige post, de nuno morris gitaar met roland cube 15XL, deze set heb ik zelf ook gekocht toen ik begonnen ben met elektrisch gitaar spelen, was er erg tevreden over. Kost precies 250 euro en heb je alles om mee te beginnen. Deze gitaar heeft zelfs 7(!!) verschillende geluiden doordat er een dubbel element inzit wat ook te splitsen in naar een enkel element.

Hoop dat ik je wat heb geholpen, laat t ons weten als je iets gekocht heb.
Dit is fout. De Roland Cube is daarenboven lang niet meer dé versterker bij uitstek. Tegenwoordig ben je beter af met een Vox VTx model, een Peavey Vypyr of een Bugera V5 in de prijsklasse. Ik verkies hierbij de V5, omdat deze met lampen werkt en een betere klank geeft dan de vorige opties.

Kort overzicht van de hierboven vernoemde versterkers:

Roland Cube:
+ een goed gebouwde versterker die lang meegaat
+ een vrij goede basis om later eventueel met pedalen iets op te bouwen. Deze pedalen zorgen dan meer voor je geluid dan de versterker zelf.
- Alles is matig, niets is excellent vind ik bij de versterker
- De duurste van de reeks denk ik

=> Er zijn betere opties.

Vox VT:
+ een erg goede clean vind ik
+ een uitstekende versterker voor wie rock wil spelen
- clean en rock is het enige dat deze versterker doet, metal moet je er niet van verwachten
- ook één van de duurdere opties denk ik

=> Een uitstekende keuze vind ik voor wie clean wil spelen en rock wil spelen

Peavey Vypyr:
+ De beste digitale versterker op dit moment vind ik die veel te bieden heeft
+ Heeft veel te bieden, het meest van alle modelling versterkers op dit moment - zonder de dure klasse erbij te rekenen uiteraard
- Is soms wat geforceerd, ook door de vele effecten
- Doet uitstekend metal, de rest is goed, maar een VT heeft betere cleans bijvoorbeeld vind ik

Bugera V5:
+ deze versterker draait volledig op lampen (die een betere klank zouden moeten geven dan een digitale versterker in dezelfde prijsklasse)
+ doet het extreem goed als het gaat om cleans en rock
+ heeft een meerwaarde, want is blijvend te gebruiken als makkelijk vervoerbare oefenversterker
+ is een pak luider dan de andere opties en met een stille drummer luid genoeg om met een drummer te spelen (verwacht dan echter geen clean geluid, dit heeft te maken met het feit dat lampen voor oversturing zorgen wanneer deze gepusht worden)
+ net als de cube meer dan degelijk om pedalen mee te gebruiken, zelfs beter dan de cube
- Bugera heeft problemen gehad met de constructie van de versterkers, maar deze schijnen nu opgelost te zijn
- lampen moeten vervangen worden, maar zie dit niet als hét punt om op af te knappen. Lampen moeten niet snel vervangen worden en het geluid dat je krijgt is veel beter dan zo'n modelling versterker. Lampen zijn hun geld waard en wanneer er voorzichtig wordt mee omgegaan gaan ze makkelijk 2 jaar mee. Verder zitten er maar 2 lampen in de versterker en kost het vervangen ervan tussen de 30 en 60 euro, afhankelijk van welke lampen je neemt (welk merk)

De duurste? Roland cube 15xl is 90 euro.. is nou niet echt wat je zegt veel. En een voordeel is dat er powersqueezer op zit voor het oefenen als je lastige ouders heb. Niks mis met dat ding hoor..
Afbeelding
Plaats reactie