Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

In dit archief zijn de suggesties geplaatst die pre-LunaLabs gemaakt zijn op het Tipforum.
BirdRanger
Berichten: 17
Lid geworden op: dinsdag 3 juli 2012, 17:55
RS: Gestopt

Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door BirdRanger »

RuneScape 3 op meer platformen? (Playstation 4)!

Afbeelding
Dag Ltf’ers! Na toch wel een aanzienlijke periode van werk en denken, is het nu toch nagenoeg af.
Hopelijk zien jullie potentieel in mijn idee. Maar wat is het idee nu precies? Hoe gaat dat allemaal te werk? En wat heeft dit nu voor nut?
Voor een antwoord op deze vragen verzoek ik jullie vriendelijk om even verder te lezen.


1. Het idee
Zoals de titel al doet vermoeden is het idee om RuneScape 3 naar de consoles te brengen, meerbepaald de Playstation 4.
Lijkt simpel maar dat is het niet. Vooral qua controle moet er veel bedacht en verandert worden. Ook even vermelden dat Jagex zelf het al gehad heeft over Runescape naar meerdere platformen te brengen, één van de voorbeelden toen was een tablet.
Hoewel het dezelfde game is, kan het toch een wereld van verschil maken qua spelervaring om op een console te spelen in plaats van op een Pc, Zeker de nieuwe generatie consoles maakt plaats voor veel nieuwigheden. (Wat niet wil zeggen dat je niet goed kan gamen op een Pc)
Echter ondervind ik dat ik me bij de console meer midden in de game zit terwijl ik bij een Pc het gevoel heb dat ik gewoon naar het scherm kijk en een poppetje wat zie doen. Op een console zijn er natuurlijk ook weer andere mogelijkheden wat weer een nieuwe manier van spelen opent.

2. Voor- en nadelen
Laten we beginnen met al het positieve, gevolgd door de mindere kanten.

Goed: - Veel grafische mogelijkheden, veel pc’s hebben nl. niet zo’n sterke grafische kaart.
- Vernieuwende manier van spelen.
- Competitiever, nieuwe start (Lees verder).
- Runescape kan nu ook console-gamers aanspreken.
- Naar mijn gevoel spelen consoles realistischer en actievoller.
- Kinderen kunnen de hele versie van het spel spelen zonder online te moeten betalen, waar (oudere) ouders vaak moeilijk over kunnen doen.

Slecht: - Aanschaf van een console nodig, terwijl je een pc sowieso in huis hebt.
- Gaat erg wennen zijn in het begin, zeker als dit je eerste consolegame is.
- Op sommige gebieden misschien iets ingewikkelder dan op Pc.


3. Gedetailleerde uitwerking


3.1 Controls
Doordat een Playstation natuurlijk geen toetsenbord en muis heeft, moet het hele bestuursysteem verandert worden. Ik heb al zo veel mogelijk gepuzzeld en er blijven zelfs nog knoppen vrij. Misschien dat deze gebruikt worden indien iemand nog met noodzakelijke functies komt, anders blijven het gewoon custom-keys.
Op de volgende afbeelding kan je min of meer zien wat mij de beste samenstelling lijkt.

Afbeelding

Verduidelijking: Met de linker joystick beweeg je. Normaal gezien wandel je, maar als je hem tegelijkertijd indrukt sprint/loop je. De rechter knuppel dient om je scherm te bewegen, wat je nu eigenlijk met de pijltjestoetsen doet.
Om abilities uit te voeren gebruiken we de pijltjes: Naar boven is de 1ste , beneden de 2de, onder de 3de en links de 4de . Nu denk je waarschijnlijk: ‘Er zijn toch 12 abilitie slots en jij hebt maar 4 knoppen? Klopt.
Echter gebruik je combinatietoetsen voor meer abilties. Meer bepaald de rechter bumpers. Met de knoppen die ik daarnet opsomde kun je aan de eerste vier abilities in je bar. Als je de bovenste bumper ingedrukt houdt en terwijl een pijltje indrukt kan je aan abilitie 5 tot en met 8. Vervolgens kan je ook nog eens de onderste bumper indrukken in combinatie met een pijltje, dan kan je abilitie 9 tot en met 12 gebruiken.
Voor wie de Playstation controller niet echt kent en niet weet wat de bumpers zijn:

Afbeelding

Natuurlijk zijn er dan nog een hele boel knoppen over. De knoppen die rechts staan (Driehoekje, bolletje, kruisje, vierkantje) zou ik gebruiken voor de opties die je krijgt als je right-click op een voorwerp doet. Bv bij een log krijg je de opties: “Light, Craft, Drop, Examine” Hiervoor gebruik je dan voorgaande combinaties. Als je de eerste optie wilt nemen (Left-click) druk je twee keer snel op kruisje. Over hoe je een voorwerp selecteert in je inventory of in de bank bijvoorbeeld ben ik nog niet helemaal zeker. Ik dacht hiervoor de touchpad in het midden te gebruiken, als een soort van muispadje.
Natuurlijk moet je ook naar de lobby kunnen gaan om van wereld te switchen, uit te loggen…. Daarvoor gebruiken we de “Options” knop. Wat er nu nog overblijft zijn de twee linkerbumpers. Suggesties hiervoor hoor ik graag. Er is ook over de combinaties nagedacht qua plaatsing, want als we voor abilities de linkerbumpers namen konden we namelijk niet tegelijkertijd de pijltjes bedienen. Dit maakt het net zo moeilijk, je kan met je vingers niet op de bumpers en de knoppen tegelijk zijn.
Waarschijnlijk vergeet ik nog wel een aantal functies die er tussen moeten, geef ze maar door en ik vind wel er wel een plekje voor.

3.1 Online
Runescape blijft zonder twijfel een online game. Het zal dus gerund moeten worden op servers én er zal een internetconnectie moeten zijn. Op dat gebied blijft het hetzelfde als de huidige game.
Naar mijn oordeel zouden er wel nieuwe servers geopend moeten worden, waar iedereen vanaf nul begint. Dit omdat het toch voor een stuk een andere game is die heel anders speelt als de gewone. Hierdoor zullen op deze server ook enkel Ps4 spelers zitten en op de huidige servers enkel Pc spelers.
Niet getreurd omdat je opnieuw moet beginnen! Iedereen begint gelijk en dus is er weer heel wat competitie om als een van de eersten iets te bereiken! Dat mist de huidige Runescape ook. Totaal geen competitie omdat je weet dat er miljoenen zijn die beter zijn als jou, waar je gewoon niet meer tegen hoeft te beginnen racen. Die uitdaging,meegesleurd worden, dat is wat ik wil zien in een game en dat is wat Runescape te bieden heeft op een console.

3.2 Kopen, prijzen, systeem
Nog zoiets, het kopen. Je koopt de game op een Blu-Ray disc, zoals elk ander consolespel. Hier staat de versie op van het jaar waarin je hem koopt .
De meeste kleine updates, worden gewoon content die je gratis kan downloaden in de PlaystationStore. Na een tijdje geraak je dan toch achterop denk je vast. Niet alle updates kan je natuurlijk makkelijk downloaden, zeker als het over grote updates gaat. Daarom moet je ook elk jaar een nieuwe disc kopen. Die downloadable updates zijn gewoon om je zoet te houden tot het volgende jaar en om min of meer hetzelfde als de Pc-versie te hebben.
Er is ook geen onderscheid tussen f2p en members. Als je de disc koopt koop je alles, alle membershipfeatures en gebieden ook dus!
Bij de prijs komt dat elk jaar opnieuw kopen kijken. De meeste Ps4 games gaan tussen de 55 en 75 euro zitten. Dat is ook ongeveer de prijs voor een jaar membership als je in grotere stukken koopt. Qua winst is het voor Jagex dus net hetzelfde en qua kostprijs voor iemand die al een Playstation heeft dus ook.
Om de hype om elk jaar die disc te kopen een beetje te houden, moeten ze voor elke disc met een aantal echt vernieuwende, grotere updates komen, die op dezelfde dag of later pas in het echte spel komen. Voor beide versies eens per jaar een grote relaese laten we zeggen. Natuurlijk kan je ook wat console-exlusieve content gaan maken, wat zelfs echte pc- Rs’ers aanzet om ook de consoleversie te gaan kopen bovenop het normale spel.

4. Slot

Wat denk jij van Runescape op een gameconsole? Wat moet er anders of kan er beter? Ben ik iets vergeten? En natuurlijk het belangrijkste; Goed of slecht idee? Mogelijkheid bij Jagex tot realisatie? (Hoorde dat ze er al aan dachten om Rs op meerdere platformen te lanceren zoals tablets. Volgens mij heeft dit veel meer potentieel als Rs op een tablet)
Vergeet ook zeker niet het (korte) gedeelte over één grote, jaarlijkse release! Veel spellen doen dit en hierdoor komt er een grote hype in het begin van het spel.


Veel plezier in de discussie die ik hiermee hoop op te wekken en ineens dit forumgedeelte terug wat leven in te blazen.
Mvg, Tom|.VitalBeam ;)
$*- Een onderschrift is zó 2011... :P -*$
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Zeekoe »

Wow, schitterend gedaan, meteen eens lezen!
JochemRS
Berichten: 824
Lid geworden op: donderdag 25 oktober 2012, 16:13
RS: JochemRS (p2p)
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door JochemRS »

Over dat competitie: met 07 RS was er op het begin ook meteen competitie. Maar na een week of 3 waren de plekken behaald en was dat ook weer over. Mensen waren eerder gedemotiveerd omdat ze opnieuw moesten beginnen, dan gemotiveerd. Dat competitie is het werk echt niet waard, heeft de praktijk zich al uitgewezen. Verder een goed idee, niet dat ik een PS 4 ga kopen, dus ik zal het niet spelen, maar iedereen die dat leuk vind mag dat best. Al zou ik het eig ook niet fijn vinden als Jagex er al teveel werk in gaat stoppen, wat wel zou moeten om het een succes te maken, ik heb liever meer updates op de PC variant.
[quickhop fc] Fc waar iedereen pm on heeft voor quickhoppen! [quickhop fc]
- Add iemand, rechtermuisknop op vriendenlijst ''join'' en je zit instant in hun world!
- Effigy's
- Goed voor LRC mining, rune ore mining, pking (revs bv.), etc.
- Erg goede community, heb je ergens hulp bij nodig, grote kans dat je het daar krijgt.
Siddy00
Berichten: 6708
Lid geworden op: dinsdag 10 april 2007, 19:32
RS: Siddy00 (p2p)
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Siddy00 »

Op zich een prima idee, het zou wel een paar nieuwe aspecten in het spel brengen die het een stuk interactiever en leuker kunnen maken ^^ Ik denk alleen niet dat dit veel voor mij is, ik zou de chats teveel missen en ik denk niet dat dat handig gecombineerd kan worden :P

Erg mooi uitgedacht trouwens, ook met hoe je alle 12 de ability-slots kan gebruiken met een controller! :o Ik heb niet zoveel ervaring met controllers, is het met dit systeem ook echt goed uit te voeren? Kun je zeg maar echt snel genoeg door die knoppen heen gaan om constant abilities te kunnen gebruiken en snel te kunnen reageren, zelfs al heb je slot 8 of 12 nodig?
BirdRanger
Berichten: 17
Lid geworden op: dinsdag 3 juli 2012, 17:55
RS: Gestopt

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door BirdRanger »

@JochemRS: Je hebt voor een stuk gelijk dat dit maar tijdelijk is. Toch heeft het volgens mij een groter effect hier dan op de 2007 servers. Het stond mij daar gewoon niet aan dat het een oude versie is. Dat oud gedoe was ik al heel snel beu (Ben ook voorstander van de EOC).
Het zou sowieso toch op een andere server moeten omdat het deels een andere game wordt en je het anders heel ingewikkeld maakt met accounts die op beiden kunnen inloggen en voordelen die je eventueel op één van beide platformen hebt tegen het andere platform bij bepaalde handelingen.

@Siddy00: Voor mensen die totaal vreemd zijn met een Playstation is het heel erg wennen. Eerst meot je natuurlijk al gewoon alle knoppen van de controller leren kennen en daarna nog eens de controls van het spel specifiek. Echter, bij elk nieuw spel op de Playstation heb je nieuwe controls om aan te wennen. Na een paar dagen moet je al niet meer nadenken en binnen de paar weken vlieg je over de toetsen. :D Ik speel verschillende Playstation spellen en vind de besturing eigenlijk makkelijker dan op Pc. Het hangt puur van gewoonte en gewend worden af en daarom is de bedoeling van deze RS versie om ook de consolegamers met de game in contact te brengen. ;)
$*- Een onderschrift is zó 2011... :P -*$
jens9
Berichten: 495
Lid geworden op: zaterdag 16 augustus 2008, 15:27
Clan: geen

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door jens9 »

Even een korte reply, prachtig uitgewerkt. Maar toch is er één extra minpuntje dat ik even moet melden:
  • Jagex zal nooit hun spel loslaten op een cd. Mocht het er komen zal alles puur met steaming gebeuren.
  • Het is reeds bekend dat playstation geen F2P spelen ondersteund. Ik vrees ervoor dat playstation nooit het aanbod van jagex gaat accepteren. Ook all komt er zoveel geld bij te pas, de uiteindelijke grote van de doelgroep zal het voor al van voor af aan worden afgewezen.
  • Mocht er toch een overkomst worden overwegen zal het systeem alleszins met een abonnement gaan werken met een bedrag dat aardig kan oplopen. Ik vermoed om beide partijen te kunnen financieren, spreek je toch gemakkelijk aan 50,60 euro/maand met member inbegrepen. Gezien de vermoedelijk hoge prijs en de beperkte doelgroep vrees ik er gewoon voor dat hier niet veel van in huis gaat komen.
Burn the Sof
Berichten: 4451
Lid geworden op: dinsdag 24 februari 2009, 11:50
RS: Burn the Sof (p2p)
Clan: Ellte

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Burn the Sof »

Ik denk niet dat aparte Play station servers handig zijn. Waarom ik heb een redelijke vriendenkring die rs speelt en een playstation heeft. Ik heb die zelf niet dit zou dus betekenen dat als we samen willen pvmen etc dat hij eerst moet wisselen van play station naar pc wat niet echt handig is.
Afbeelding
Fiv Fivang
Berichten: 467
Lid geworden op: maandag 21 januari 2008, 13:33
RS: Fiv4Life (p2p)
Clan: The Dutch XP Heroes
Oude naam: Fivang1992
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Fiv Fivang »

Leuk bedacht, als het komt schaf ik toch maar eens een PS4 aan en gooi ik de PS1 eens eindelijk weg haha
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Mystery »

Wil je deze beoordeeld hebben?
BirdRanger
Berichten: 17
Lid geworden op: dinsdag 3 juli 2012, 17:55
RS: Gestopt

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door BirdRanger »

Graag zelfs ;)
$*- Een onderschrift is zó 2011... :P -*$
Renschmov
Ex-moderator
Berichten: 2761
Lid geworden op: woensdag 18 januari 2012, 15:44
RS: Renschmov (OSRS)
Clan: Lunatip

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Renschmov »

BirdRanger schreef: Graag zelfs ;)
Komt voor de bakker!
Afbeelding
Dragonkill
Berichten: 495
Lid geworden op: woensdag 28 november 2012, 13:03
RS: Lucky IRL (p2p)

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Dragonkill »

meer grafische mogelijkheden? Pc heeft beste grafische kant van de consoles(ps,xbox)
Afbeelding
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Mystery »

Beoordeling

Zee koe
Lay-out8
Originaliteit9
Uitwerking7
Totaal:24
Renschmov
Lay-out7
Originaliteit10
Uitwerking8
Totaal:25
Daan the 1e
Lay-out8
Originaliteit7
Uitwerking9
Totaal:24
Aantal punten voor de ranking: 73

Noot: Dit is de eerste keer dat er beoordeeld is. Willen mensen - dus jij ook - dat er feedback bij komt of wil je dit dat het van de juryleden apart komt? Als ik het hier allemaal plaats is het misschien overzichtelijker, maar minder persoonlijk.
Mystery
Adviseur
Berichten: 12320
Lid geworden op: zondag 18 februari 2007, 16:27
RS: Mys (OSRS)
Extra rang: Teamleider siteteam
Contacteer:

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Mystery »

Op de bovenstaande vraag heb ik graag nog steeds antwoord. Een "prima" is voor mij, en de andere juryleden, wel zo prettig.
Mike Ross
Berichten: 3823
Lid geworden op: zaterdag 24 mei 2008, 10:48
RS: Gabiysh (p2p)

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Mike Ross »

Ziet er goed uit hoor. :P
BirdRanger
Berichten: 17
Lid geworden op: dinsdag 3 juli 2012, 17:55
RS: Gestopt

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door BirdRanger »

Sorry, had weinig tijd de laatste tijd, maar erg bedankt voor de reviews! Zo te zien vinden de meesten het wel een leuk idee, daar ben ik natuurlijk ook tevreden mee ;) En als mensen willen mag er altijd feedback bijkomen! Als je het gewoon plaats in een kadertje zoals hierboven is het meer dan goed hoor ;)
Bedankt allemaal!
$*- Een onderschrift is zó 2011... :P -*$
Theezakj
Berichten: 2575
Lid geworden op: maandag 4 augustus 2008, 21:15
Clan: geen
Oude naam: badbjorn3
Extra rang: RoS #1 Mining

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Theezakj »

Ik zou m niet kopen als je elk jaar new disks moet kopen voor de updates, blijf ik wel op pc spelen waar ze free zijn, ook het game zelf kopen op disc kost ook weer lekker geld.
V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V
Afbeelding
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Wil jij ook geld verdienen met neobux? Pm mij even ;) Het is simpel en het kost je amper werk / tijd!
Zeekoe
Update Lounge
Berichten: 10632
Lid geworden op: zondag 9 september 2012, 22:01
Extra rang: Winnaar screenshotcompetitie

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Zeekoe »

Theezakj schreef:Ik zou m niet kopen als je elk jaar new disks moet kopen voor de updates, blijf ik wel op pc spelen waar ze free zijn, ook het game zelf kopen op disc kost ook weer lekker geld.
Als je de disc koopt koop je alles, alle membershipfeatures en gebieden ook dus!
Bij de prijs komt dat elk jaar opnieuw kopen kijken. De meeste Ps4 games gaan tussen de 55 en 75 euro zitten. Dat is ook ongeveer de prijs voor een jaar membership als je in grotere stukken koopt.
??
Theezakj
Berichten: 2575
Lid geworden op: maandag 4 augustus 2008, 21:15
Clan: geen
Oude naam: badbjorn3
Extra rang: RoS #1 Mining

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Theezakj »

Zee koe schreef:
Theezakj schreef:Ik zou m niet kopen als je elk jaar new disks moet kopen voor de updates, blijf ik wel op pc spelen waar ze free zijn, ook het game zelf kopen op disc kost ook weer lekker geld.
Als je de disc koopt koop je alles, alle membershipfeatures en gebieden ook dus!
Bij de prijs komt dat elk jaar opnieuw kopen kijken. De meeste Ps4 games gaan tussen de 55 en 75 euro zitten. Dat is ook ongeveer de prijs voor een jaar membership als je in grotere stukken koopt.
??

Niet alle updates kan je natuurlijk makkelijk downloaden, zeker als het over grote updates gaat. Daarom moet je ook elk jaar een nieuwe disc kopen. Die downloadable updates zijn gewoon om je zoet te houden tot het volgende jaar en om min of meer hetzelfde als de Pc-versie te hebben.

inderdaad wel goed dat member er al bij zit:p (had maar ff snel erdoor gelezen en alleen dat stukje gelezen wat ik hier post)
V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V V
Afbeelding
^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
Wil jij ook geld verdienen met neobux? Pm mij even ;) Het is simpel en het kost je amper werk / tijd!
Matss
Berichten: 8129
Lid geworden op: donderdag 9 november 2006, 17:26

Re: Dé toekomst van RS? Nieuwe platformen.

Bericht door Matss »

Ik ben het niet echt eens met elk jaar een nieuwe disk kopen. Dat zou simpelweg niet te doen zijn.

Toegevoegd na 26 seconden:

Voorderest een uitstekende suggestie!!
Somewhere out there in the vast nothingness of space
Somewhere far away in space and time
Staring upward at the gleaming stars in the obsidian sky
We're marooned on a small island, in an endless sea
Confined to a tiny spit of sand, unable to escape
But tonight, on this small planet, on Earth
We're going to rock civilization
Plaats reactie