runescape security guide (beta edition 1.0)nog maar half af

Hier worden alle RuneScape-guides die verouderd zijn geplaatst. Zo staan hier bijvoorbeeld guides over de Holiday Events uit 2007 en de Gnome Copters.
Forumregels
Welkom in het RuneScape-guides-archief! Het is toegestaan om guides te bumpen in dit forumdeel, je hoeft bump-posts dus niet te melden, tenzij het spam is. Het bericht moet dus wel nuttig zijn, zet dus niet alleen 'bump' in je bericht.
Plaats reactie

Hoeveel geef je deze guide ?

10
1
25%
9
0
Geen stemmen
8
0
Geen stemmen
7
0
Geen stemmen
6
0
Geen stemmen
5
0
Geen stemmen
4
0
Geen stemmen
3
0
Geen stemmen
2
0
Geen stemmen
1
3
75%
 
Totaal aantal stemmen: 4

Sigurd3000
Berichten: 1644
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 21:11

runescape security guide (beta edition 1.0)nog maar half af

Bericht door Sigurd3000 »

guide nog helemaal niet af. ik zit ongeveer in de helft. straks of morgen werk ik hem uit. (men eerste guide)

1]Security is bijna overal belangerijk, en natuurlijk ook op runescape.Je komt thuis, je huiswerk is klaar en je verheugt je zo op runescape. je laad ongeduldig het spel. je probeert je in te loggen en er verschijnt "invalid username or password". nog een keer, het lukt niet. Je komt de volgende dag terug op school, je zegt het aan je vrienden, zij proberen je te helpen.
Je vrienden zijn echt teleurgesteld dat er geen recovery questions hebt en dat er geen pin op je bank staat. Er valt niets meer aan te doen, ofwel stop je ofwel begin je opnieuw.

2]inleiding
  • inleiding -1-
  • de mensen -2-
  • de mensen om jou heen (irl) -3-
  • moderators -4-
  • je wachtwoord -5-
  • je recovery questions -6-
  • je bank pin -7-
  • overige tips -8-
  • verklarende woordenlijst -9-
  • verklarende woordenlijst -9-
  • tips over het internet. (waar je niet op mag klikken en naartoe gaan enz). -10-
2]de mensen
Runescape is een multiplayer game.
Er zijn mensen die ook altijd proberen te stoefen en die het zo erg hebben dat zij accounts proberen te stelen. Ze willen al je stuff of erger, ze willen je heel je account. Je zal natuurlijk een paar dingen moeten doen voordat je echt safe bent. Echt safe ben je natuurlijk nooit maar dan is de kans reël

3]De mensen om jou heen
De mensen om je heen zijn ook niet altijd goed te vertrouwen. Oppassen dus. type bijvoorbeeld nooit je wachtwoord in als anderen het kunnen zien. Doe je arm erover, wacht even of vraag of hij even weg wilt. (je ouders niet altijd wegjagen hé :D. ^

op bezoek
Controleer de pc van waar je bezoek hebt even. laat er eens een virusscanner doorgaan, bekijk de traytrap, controleer die op aanwezigheden van keyloggers en sluit alle onnodige pictogrammen af. Druk ook even op Ctrl+Alt+Delete en kijk op het tablad processen. kijk of er een verdacht proces in, sluit het lieftst niets af want dan kan het zijn dat je je computer moet heropstarten. in windows profesional edition komt er eerst nog een schermpje waaring je op taakbeheer moet klikken. Doe taakbeheer het liefst alleen als je een gevorderde computergebruiker bent. Hoe taakbeer zit met andere besturingsystemen dat weet ik niet. En als je niet weet waar de toetsen staan, bekijk dit dan even dan weet je het direct: http://en.wikipedia.org/wiki/Control-Alt-Delete .
Info over de traytrap:

Afbeelding

Helemaal rechts is er een lichtblauw stuk, aant het begin een bolletje met een raar pijltje dat jij misschien niet hebt.
Daarna is er een verdacht pictogram, bijna al die programma's kan je afsluiten door met je rechtermuisknop er op te klikken en sluiten ,exit of close te drukken.
Soms hebben ze meer mogelijkheden maar hier is het de bedoeling dat we ze afsluiten. Er zijn natuurlijk veel meer soorten pyctogrammen dus laat de 2 laatste pictogrammen gerust. De 1ste dient voor het internet (als je die afsluit heb je geen internet meer) en de 2de dient voor het geluid.
Natuurlijk kan het zijn dat jij er ook een firewall of antivirusprogramma tussen hebt staan maar laat die dan ook maar gerust. Later geef ik nog wat meer informatie over die programma's. Dus lees maar verder ook al begrijp je he niet.
Het is handig dit ook thuis toe te passen en diet alleen als je op bezoek bent.

*ps* Het verdachte programma is zogezegt verdacht maar dat is eigenlijk het programma waarmee ik mijn screenshot mee maak: "screenshot pilot".

4]moderators
er zijn 2 soorten moderators: jagex moderators en player moderators.
Moderators zijn eigenlijk een beetje de politie van runescape. Ze zorgen dat iedereen zich aan de regels houdt.

een jagex moderator: Zij werken bij Jagex, ze worden betaald voor hun werk. Er zijn ook mods die meewerken aan de game zelf. Jagex moderators hebben een gouden kroon in de chatbox.

een player moderator: Dat zijn gewone players die wat meer kunnen. Als zij iemand reporten wordt er rapper naar gekeken en behandelt. Een player moderator kan je niet zo maar worden, je moet je aan de regels houden en je moet regelbrekers hebben report. verder moet je er behulpzaam voor zijn. Jagex speurt runescape af naar player moderators en vraagt ze of ze het willen worden. Een player moderator heeft een zilveren kroon.

Afbeelding

Pirrewirrewit, wat is dit ? a een jagex mod of b een player mod ?

Antwoord: een jagex mod

5]Je wachtwoord.
Neem het liefst een moeilijk wachtwoord dat niet goed te raden valt.
Maak vooral ook geen heel kot wachtwoord, hoe langer hoe safer.
Verwerk in je wachtwoord geen dingen die mensen die je wat beter kennen van je weten. Doe je huisdier, of hobby, favo sport , enz er niet in. de hacker kan dan al je pas hebben uit je vriendenboek !

Als je een woord wil is het slim deze handeling te gebruiken.
4 wordt a, o word 0, e wordt 3 en 1 wordt i
En als je het nog wat moeilijer wil maken maak je van bijvoorbeeld een 10 een io.

En ook nog: Type je paswoord nooit in op andere site's dan runescape.

later: wachtwoord veranderen

6] Je recovery questions.
Recovery questions op je account zetten raadt ik sterk aan. Recovery questions zijn er om je account terug te krijgen als iemand je paswoord heeft verandert.
Hier leg ik uit hoe je je recovery questions opzet.

Afbeelding

Klik op set new recovery questions

Afbeelding

Type je runescapenaam en paswoord in.

Je komt uit op een heel blad. scroll naar beneden. Dan zie je dit:

Afbeelding

Antwoord op de vragen. Als je de vraag niet zult onthouden of het antwood ervaan klik dan op "new question" en je krijgt er een nieuwe.
Weet ook zeker dat je het antwoord altijd vanbuiten zult weten, klik als niet het niet zeker bent ook maar op "new question".
Klik op de knop vanonder "submit questions en answers.
Als je weer op het formulier komt moet je iets aanpassen.
Het kan aan dit liggen: je hebt 2 de zelfde vragen of een te kort antwoord.
Pas de vragen aan en type je paswoord vanboven aan het formulier weer in en klik op het knopje vanonder.
Je komt op een pagina aan. Klik vanboven op het scherm op "logout".

Je kan je recovery questions ook veranderen. Als je ze verandert moet je het formulier weer invullen en moet je 7 dagen wachten tot die bruikbaar worden.
Het wachten is er om mogelijke hackers tegen te houden.

6]bank pin
Als je bank pin op je bank zet dan moet je je bank als je je inlogt elke keer opendoen met pin-nummer.
Een bankpin is er om te voorkomen dat een hacker aan je spullen kan en kan ook gebruikt worden om je acc terug te krijgen.

-----------------Word bijgewerkt. Eventuele aanvullingen mag je ook gerust zeggen. Straks of morgen werk ik deze guide af. Bank pin is half afgewerkt. en er moet nog veel komen. Wat er nog komen moet staat onder de inleiding------------
Deze guide mag alleen op ltf staan. Als je hem ook wilt plaatsen op je website/forum vraag dan toestemming.

Gemaakt omdat vele mensen gehackt worden vind ik. Let ij het raten ook op dat de guide niet helemaal afgewerkt is.
men eerste guide ! men hand is nog heet :oops: .
Ik heb ook niets gekopierd en geplakt van mijn guide.
Ik heb wel wat kennis ervan uit de guide van feppie gehaald die je ook zeker eens moet lezen. Deze vind je hier: http://www.lunagang.nl/guide/anti-hack-tips.php
deze guide is misschien nog wats voor newbs :( .
sh0000t
Berichten: 119
Lid geworden op: zondag 12 augustus 2007, 13:31
RS: sh0000t (p2p)

Bericht door sh0000t »

:P hij is wel voor noob inderdaad want je zou dit wel moeten weten,maar goede guide!

zeker voor net begonnen rsers
Afbeelding

Afbeelding
Sigurd3000
Berichten: 1644
Lid geworden op: vrijdag 10 november 2006, 21:11

Bericht door Sigurd3000 »

bartgielen schreef:Een guide is geen programma. Je probeert professioneel over te komen met 'beta version 1.0' maar slaat nergens op.

De guide is redelijk. 6/10
dan begruipen ze beter dat het een begin is
Plaats reactie