Icthlarin's Little Helper

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Ten zuiden van de mijnplaats bij de rivier Elid, ten noordoosten van Sophanem in de woestijn voorbij de Shantay Pass. Neem het tapijt vanuit de Shantay Pass naar Pollnivneach en loop naar het zuidwesten. Ga over de brug en loop verder naar het zuidoosten. Praat bij het kamp dat je tegenkomt met de Wanderer. Kijk op de wereldkaart voor de precieze plaats

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Diamond in the Rough en Gertrude's Cat hebben voltooid. Je moet twee monsters van level 56 verslaan. De zwakte is bij iedereen anders aangezien er vier soorten monsters zijn.

Benodigde spullen: 30 gp, willow log, een bag of salt (of lege emmer), knife, tinderbox (niet aan je toolbelt), goed voedsel, een paar waterskins (4), cat/kitten/overgrown cat en een bucket of sap. Een bucket of sap kun je halen door sap met een knife uit een evergreen te halen. Evergreens zijn een soort dennenbomen. Ze groeien onder andere rond Edgeville en Catherby. Een anti-poison is zeer handig. Neem ook magic, melee en rangedwapens mee. Rangedarmour wordt aangeraden. Je zou eventueel nog wat armouronderdelen mee kunnen nemen van andere combatstijlen, zoals de body en legs. Dat is niet per se nodig want de monsters zijn niet moeilijk.

Praat met de Wanderer. Ze vraagt je om je kat bij haar weg te halen. Vraag waarom. Je moet eerst je kat wegdoen, dan zal ze je in ruil daarvoor de geheime ingang naar Sophanem vertellen. Je pakt nu automatisch je kat op. Voor ze je de geheime ingang laat zien wilt ze eerst nog wat spullen. Geef haar een waterskin (4) en een tinderbox. Ze hypnotiseert je en leidt je de stad in.

Wanderer

Let op: Wanneer je Sophanem op de een of andere manier verlaat, kun je er weer via de grot bij het startpunt van de quest weer inkomen. De poort kan ook. De stad ligt zelf helemaal in het zuiden van de woestijn en de quest start, dus moeilijk zal de poort niet te vinden zijn. Als je voedsel tekort komt, kun je in het noordoosten of zuidoosten locusts doden. Deze droppen vlees dat je niet hoeft te koken, maar wel 200 life points herstelt.

Je bent nu voor een piramide en hebt een canopic jar in je inventory. Kies de "examine"-optie bij de jar en onthoud van welk dier jouw jar is.

Raak de deur aan. Nu begint een flashback. Je wordt nu vanzelf naar binnen gegooid en je bent nog onder hypnose. Je bent duizelig en je moet een jar (pot) voor je meesteres vinden. Deze is in de piramide te vinden, dus daarom moet je verder de piramide in. Wandel verder en let op de vallen. Bij de vallen met de balken uit de muur moet je aan de kant lopen waar ze niet zijn en steeds schuin oversteken. Hierna kom je bij een gedeelte dat goed begaanbaar lijkt, maar het zit vol vallen. Loop de route die hieronder staat uitgestippeld.

Paden met vallen

Ga nu langs de andere wall crushers, mummy's en scarabs verder de piramide in. Als je dit achter de rug hebt, kom je bij een ruimte met een gat in het noorden. Er is ook een gang naar het oosten. Als je gratis 50 gp wilt hebben, kun je door deze oostelijke langs de wall crushers en vallen om er een kist te openen. Probeer gewoon over het gat te springen. Je hebt wel voldoende renenergie nodig, anders staat er dat je even moet rusten.

Springen

Na het gat moet je naar de westelijke kamer. Los de puzzel op de muur op. Je moet alle tegels omdraaien naar de goede kant. Door op een van de hokjes te klikken, zullen alle aangrenzende hokjes en het hokje zelf omkeren. De puzzel is te resetten door op het vogeltje te klikken. Er zijn verschillende puzzels, waarvan één de onderstaande is. Druk net zo lang op reset tot je de puzzel hieronder krijgt of los de puzzel zelf op.

Puzzel

Nu kom je buiten de piramide. Praat met de sfinx en vraag na het gesprekje met je kat om hulp. Ze denkt dat je een grafrover bent en wil je een raadseltje geven, maar als je verkeerd antwoordt, ben je je kat kwijt... Ga akkoord en geef 9 als antwoord op het raadsel. De sfinx vertelt dat je zojuist het graf van de priester van Icthlarin hebt bestolen, maar jij denkt van niet. Hoe komt echter die pot met ingewanden in je bezit..? Je vertelt over hoe je in deze stad bent gekomen: ineens had je hoofdpijn en de pot in je bezit. De sfinx vertelt dat je gehypnotiseerd bent geweest en toen allemaal dingen hebt gedaan die niet goed zijn. Nu moet je met de nieuwe high priest in het zuidwesten van de stad praten. Ze geeft je haar teken voor de priester mee.

Sphinx

De high priest is in de tempel in het zuiden van de stad. Hij praat pas met je als je de token van de sfinx hebt laten zien. Hij is helemaal verward door alle recente gebeurtenissen, maar wil wel dat je de jar terug naar de piramide brengt.

High Priest

Zorg er voor dat je klaar bent om een monster van level 56 achterin de piramide te doden. Om de jar terug te brengen, heb je de hulp van je kat nodig om weer in de piramide te komen. Gebruik nu niet de "Touch"-optie, maar "Open". Ga weer langs de vallen, monsters en over gat. Bij het gat in de grond krijg je echter opnieuw een flashback.

Ga door de deur waar eerst een puzzel op zat. Nu kom je in de kamer. Bekijk via "examine" de jars in de kamer en pak de jar die je eerst bij je had. Er zal nu een monster van level 56 verschijnen. Elke jar heeft een ander monster.

Apmeken

Pak de canopic jar op. Spring vervolgens terug over het gat. De flashback eindigt. Je moet de jar weer terugbrengen, dus spring opnieuw over gat en ga terug naar de kamer. Los de puzzel opnieuw op en drop de jar van de plek waar je hem vandaan hebt.

Ga nu terug naar de high priest. Hij vertelt dat de ceremonie van de begrafenis van de oude high priest nog niet is voltooid. Je moet naar de embalmer en de carpenter.

De embalmer staat ten noordwesten van de tempel in een huisje. Praat met hem. Hij wil sap van een boom, zout en linen voor de ceremonie. Het sap van de boom heb je als het goed is al. De rest gaan we later verzamelen.

Embalmer

De carpenter is in zijn huisje in het oosten van de stad, bij het pottenbakkerswiel. Ga er heen en geef hem de willow logs. Hij zal nu het symbool voor je maken, maar daar heeft hij wat tijd voor nodig. Nu kunnen wij de rest van de spullen verzamelen. Loop nu naar het noorden en koop wat linen voor 30 gp van Raetul, de man met de paarse hoed.

Het zout kun je op twee manieren krijgen. De eerste is gemakkelijk: koop een bag of salt op de Grand Exchange of bij een Slayer master. De tweede manier gaat anders. Ga met een emmer naar het meer dat ten noorden van de stad ligt. Pas op, want er zijn wat krokodillen. Doe je emmer in het water om hem te vullen. Je kunt terug naar de stad lopen, maar je kunt ook weer door de grot van de Wanderer. In het zuiden van de stad staan spiegels (mirrors). Zet je emmer op de pilaar voor de spiegels en doorzoek de pilaar voor je zout.

Spiegels

Haal de rest van de spullen die je nodig hebt van de bank. Geef alle spullen aan de embalmer. Hij wil dat je aan de priester vertelt dat hij al zijn spullen heeft. Doe dat. De high priest denkt dat de carpenter nu wel klaar zal zijn, dus ga naar hem terug. Hij moet nog even de laatste dingetjes doen, daarna is het klaar. Hij geeft het symbool aan je.

Ga met de hulp van je kat weer in de piramide. Loop weer naar het gat en spring er over heen. Je krijgt weer een terugblik in het verleden. Verstop het symbool in één van de sarcofagen in de oostelijke kamer. Ga de kamer uit en je flashback eindigt. Spring opnieuw over het gat.

De ceremonie start als je terug komt in de kamer. De priester wil niet naar je waarschuwing luisteren, dus de Devourer verschijnt en praat. Ze stuurt een monster van level 56 op je af, dat met Magic aanvalt. Hij is zwak tegen slash aanvallen, maar andere stijlen werken ook goed.

Devourer

De priester is blij dat je de warrior hebt verslagen. Hij vertelt je dat je naar de tempel terug moet gaan voor je beloning. Je krijgt weer een filmpje te zien, dat het verhaal wat logischer maakt. Ga terug door de piramide en ga naar de high priest voor je beloning.

Beloning: 4.500 Thieving, 4.000 Agility en 4.000 Woodcutting xp. Amulet of Catspeak. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Contact!, Missing My Mummy, Ratcatchers, Smoking Kills, A Tail of two Cats


Extra informatie

Je kunt na de quest met je Catspeak amulet aan je kat vragen wat er precies gebeurd is toen je gehypnotiseerd werd door de wanderer en wat haar plannen waren. Je krijgt een filmpje te zien.

Over deze pagina

Met dank aan Swett, Anne, Castrisgu, Jimmyvdspree, SlenderBeast, Stijn M, car nld, de kerstman en kingmfkr voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.