RuneScape-nieuws

Als er in een van deze vertaalde berichten over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier Jagex mee bedoeld. Deze updates zijn vertaald van RuneScape.com

10 december 2007 - Veranderingen aan de wildernis, Bounty Hunters en Clan Wars

We adviseren je om de Development Diary van vorige week en het artikel "Handel- en dropveranderingen" voor dit nieuwsbericht te lezen. In dit nieuwsbericht staan we stil bij hoe deze veranderingen effect hebben op de wildernis. De gedachtes achter de veranderingen aan de wildernis:

Zoals we je verteld hebben in het nieuwsbericht "Handel- en dropveranderingen" (die je hopelijk hebt gelezen), hebben we veranderd met wat er met je spullen gebeurd als je dood gaat door de introductie van de grafstenen.

Als we dat zomaar hadden gedaan en de wildernis niet hadden veranderd, zou het betekenen dat PK'ers hun buit niet van het doden van spelers zouden kunnen krijgen. Dat zou het probleem van de handel met het echte leven hebben opgelost, maar dat zou niet zo leuk zijn voor de pk'ers! Dus gingen we bedenken welke veranderingen aan de wildernis moesten worden gedaan.

De samenvatting van dit project is het volgende: we wilden zo weinig mogelijk aan de wildernis veranderen, zodat het nog steeds leuk zou zijn, hetzelfde zou aanvoelen, pk'ers nog steeds hun spullen zouden kunnen krijgen van hun moorden en handelaars met het echte leven het NIET zouden kunnen gebruiken om hun spullen over te zetten. Dat was niet gemakkelijk om te bereiken, maar na VEEL denkwerk, hebben we het als volgt aangepakt:

1) We stuitten al meteen op het idee om spelers er voor te laten zorgen dat pogingen van echte handel in de wildernis worden verstoord. Je kunt spelers in de wildernis namelijk aanvallen. Als een handelaar de wildernis inwandelt om spullen over te zetten en valsspeelt, moeten we er alleen een pk'er er op af sturen om ze allebei te doden. Daardoor wordt het probleem netjes opgelost en het is een mooie beloning voor de pk'er die de spullen krijgt. De wildernis is echter groot en het was voor de handelaren met het echte leven mogelijk om een klein hoekje te vinden en de misdaad uit te voeren.

We hebben een tijdje over het feit dat de wildernis een beetje groot was nagedacht en dat het moeilijk was om spelers te vinden. Dat gaf ons dus een reden om het te verkleinen. Als je het gebied kleiner maakt, wordt het voor de echte pk'ers gemakkelijker om elkaar te vinden en tegen elkaar te vechten. Tegelijkertijd maakt het het een nachtmerrie voor handelaars die handel hebben met het echte leven. We zijn doorgegaan met drie gebieden, die gecombineerd ongeveer 40 % van het originele gebied beslaan. Dat is klein genoeg om handelaars in het echte leven geen hoekje te geven om voorwerpen uit te wisselen, maar groot genoeg om er in rond te rennen.

2)Geen enkele echte PK'er zou een reden hebben om onnodige non-combat voorwerpen in het PK-gebied te brengen. Wie haalt het nu in zijn hoofd om miljoenen goudstukken mee te nemen naar de wildernis? Het helpt je niet om een gevecht te winnen de kans is groot dat je het verliest! Daarom hebben we het zo gemaakt dat je alleen nog spullen mee kunt nemen waarvoor je een reden zou kunnen hebben om ze mee te nemen. Dat maakt het voor valsspelers veel moeilijker om spullen in naar de wildernis te brengen met de bedoeling om ze te verliezen, maar het heeft geen effect op echte PK'ers.

3) Om wat verwarring te zaaien hebben we een mechanisme toegevoegd dat je willekeurig een "premie"-doel aanwijst als je het pk-gebied in gaat. Tenzij je het doel van een premiejager bent (later meer hierover) kan niemand je meer doden, je spullen pakken en wegrennen. Iedereen die dat wel doet, krijgt de stempel "Bounty Hunter Rogue" (premiejagerschurk) en drie minuten boete. Dat zorgt voor een paar dingen: het betekent dat je soms iemand krijgt toegewezen die sterker dan jou is en soms iemand die minder sterk is, waardoor je niet de hele tijd door mensen die sterker zijn wordt aangevallen. Het zorgt er ook voor dat het voor handelaren met het echte leven moeilijker wordt gemaakt, omdat ze gedood moeten worden door spelers. Muwhahah! Dit zorgt er ook voor dat spelers niet meer samenwerken voor een goed resultaat, waardoor we iets kunnen doen wat we al een tijdje wilden doen: twee nieuwe kolommen voor PK'en in de hiscores.

4)Het pk-gebied is nu alleen voor pk'en en wordt niet gemengd met andere zaken. Daarom hebben we iets kunnen doen waar spelers ons al een tijdje om vroegen. Spelers krijgen meteen een skull als ze het pk-gebied in gaan. Dat is namelijk waarom ze er heen gaan. We wilden het alleen niet zo maken dat andere dingen in de wildernis, zoals de Abyss, belachelijk simpel werden. Ze zijn in de wildernis gezet om de hoge beloningen te compenseren. Daarom hebben we "teruggekeerde" geesten gemaakt. Kijk voor meer hieronder.

5) We hebben het pk-gebied hernoemd naar Bounty Hunter, omdat het nu maar één ding is van de wildernis. Daardoor kunnen we de wildernis anders indelen. Het plan is om van één pk-gebied dat de wildernis heet er veel meer van te maken, allemaal met andere regels en tactieken. We hebben al het eerste speler-tegen-speler-spel gemaakt met de introductie van "Clan Wars" (zie hieronder). Volgend jaar komt er een jachtspel waarin sommige spelers proberen om te overleven of te vluchten en anderen ze neer proberen te schieten.

Dat is de beredenering achter de veranderingen en dat willen we bereiken. De rest van dit nieuwsbericht gaat dieper in op het aanpassen van het pk-gebied (nu Bounty Hunter), het eerste nieuwe pk-spel (clan wars) en de "terugkerende" geesten.

Terugkerende geesten

Als je denkt dat het wandelen in de Wildernis buiten het pk-gebied gemakkelijk is, moet je nog eens goed nadenken! "Terugkerende" geesten van wezens, zoals duistere beesten, vampieren, weerwolven en cyclopen, zullen je lastig vallen als je een wandeling maakt in de wildernis. Ze zullen alles doen wat ze kunnen om je te doden en ze kunnen veel.

Ze zijn gevaarlijker dan hun combatlevel doet vermoeden, omdat ze met elk onderdeel van de combattriangel kunnen aanvallen, je bevriezen, je teleblocken, in tassen reizen en zelfs het gevecht stelen dat je al met een ander monster deed! Ze kunnen zichzelf weer genezen van weinig hitpoints en vergif en zijn erg aggresief. Het is tijd om bang te zijn in de wildernis, omdat de teruggekeerden er zijn en zich willen wreken op de levenden...

Om meer te lezen over de wildernisupdate kun je de pagina in de Knowledge Base lezen.

Bounty Hunter

In het midden van de wildernis ligt Bounty Hunter. Het is een gevaarlijke activiteit, waarin je een skull krijgt, wat betekent dat je alle spullen verliest als je dood gaat. Zoals hierboven al gezegd is, is dit het originele pk-spel dat altijd in de wildernis is geweest, maar het heeft nu zijn eigen gebied. Er zijn wel een paar veranderingen gedaan.

De vulkaan van Bounty Hunter is in drie kraters opgesplitst, verdeeld door combatlevel, waarin je de naam krijgt van een willekeurig aangewezen speler. Deze speler is in dezelfde arena en jij moet hem doden! Ze weten niet dat je ze achter na gaat zitten, maar daar zullen ze ongetwijfeld snel achter komen! Spoor ze op, verras ze en dood ze om hun spullen te pakken en jezelf te bewijzen als de premiejager der premiejagers.

Je vraagt je nu natuurlijk af wat daar zo gevaarlijk aan is. Nou, iemand zit ook achter jou aan! Je naam zal aan een andere premiejager worden gegeven en jij zult in hun zicht staan. Kun jij je doel doden voordat je zelf gedood wordt?

Wanneer spelers het gebied van Bounty Hunter ingaan, krijgen ze een doodshoofd boven hun hoofd in een bepaalde kleur die afhangt van de marktwaarde van de spullen die ze bij zich hebben. Het is verlokkend om rijke spelers die niet je doel zijn aan te vallen en hun spullen te pakken. Dat soort premiejagen levert je drie minuten boete op, waarin je het gebied NIET kunt verlaten, waardoor je een aantrekkelijk doel wordt voor andere spelers!

Een goede, eerlijke moord, het doden van een speler die jou doel is, zal je Bounty Hunter-punten opleveren, die je in de Bounty Hunter-tabel van de hiscores kunt aflezen.

Bounty Hunter is maar op een aantal werelden beschikbaar. Om een volledige lijst te zien, kun je de Knowledge Base bekijken.

Om meer te weten te komen over deze update kun je de pagina in de Knowledge Base lezen.

Clan Wars

Een klein stukje ten oosten van de vulkaan van Bounty Hunter ligt Clan Wars, een slagveld voor de vele clans in RuneScape.

Het starten van een clan war is gemakkelijk; iedereen die in een clanchatkanaal de "Captain"-rang of hoger heeft, kan op de rechtermuisknop van een captain of hoger van een andere clan klikken en "Challenge" kiezen als ze in de hal van Clan wars zijn. Het clanlid van de andere kant kan de uitdaging aannemen of weggaan en een andere dag gaan vechten.

Wanneer de uitdaging is aangenomen, omdat nee zeggen natuurlijk niet de instelling van een echte vechter is, zullen de twee spelers naar de arena van Clan Wars worden gebracht, waar ze op hun clanmaten wachten. Er zal een rode melding in het chatvenster van deze clanleden komen, waarin ze verteld wordt dat ze twee minuten hebben om het portaal van de challenge hall te betreden. Wanneer de twee minuten om zijn, begint het gevecht!

Het gevecht is veilig, wat betekent dat je geen spullen verliest als je dood gaat in een clan war. De mensen die dood zijn, zullen in een kijkgebied komen, waar ze er voor kunnen kiezen om te blijven kijken of weg te gaan.

Het gevecht gaat door totdat een van de beide zijdes alle spelers verliest en er niemand over is om te vechten. Ben jij lid van de winnende clan? Of zul jij in het kijkgebied komen, het gevecht bekijken door de camera-orbs en met je clanmaten praten over wat allemaal mis ging?

In tegenstelling tot Bounty Hunter is Clan Wars op elke wereld beschikbaar. Om een volledige lijst van de werelden met een thema te zien, kun je de Knowledge Base bekijken.

Om meer over deze update te lezen kun je de Knowledge Base lezen.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar RuneScape-nieuws

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.