Verbetering insturen

- Wijziging voorstellen

The Curse of Arrav

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Ali the Wise in het noorden van Nardah.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Defender of Varrock, Missing My Mummy, Shades of Mort'ton, The Tale of the Muspah en Troll Romance hebben voltooid. Je hebt ook 41 Summoning, 61 Agility, 64 Ranged, 64 Mining, 64 Strength, 37 Slayer en 66 Thieving nodig. Je moet na Missing My Mummy de mummie Senliten helemaal hersteld hebben.

Benodigde spullen: Voedsel, sacred oil (1) van de minigame Shades of Mort'ton, 3 dwellberries, ring of life, macaw pouch, insulated boots (Slayer masters), mith grapple, crossbow (mithril of hoger), meleewapens en armour, pickaxe (mag in je tool belt). Teleporteermiddelen en wat geld voor te reizen met tapijten kunnen handig zijn. Neem climbing boots mee als je niet naar Trollheim kunt teleporteren.


Praat met Ali the Wise. Hij vertelt je dat een van zijn kennissen iets interessants heeft gevonden sinds je voor 't laatst met hem hebt gesproken. Jij vindt het natuurlijk wel interessant en wilt wel helpen om de mysteriën van de Mahjarrat uit te pluizen. Zijn kennis heeft de ingang van de tunnel waar het Ritueel, waar Jhallan je over vertelde in de quest Tale of the Muspah, plaatsvindt, gevonden. De kennis weet niet zeker of dat echt zo is, maar hij acht het wel waarschijnlijk. De tunnel ziet er namelijk onnatuurlijk uit. Hij heeft de tunnels ook niet onderzocht, omdat hij niet genoeg ervaring had om alle blokkades in de tunnels weg te hakken. Ali vertelt je dat de tunnel op de top van de Trollweiss Mountain is. Hij zegt ook dat je dit keer geen sleetje nodig hebt, zoals je in de quest Troll Romance wel had. Pak wat eten, een pickaxe, armour en wapens van je bank en teleporteer naar Trollheim.

Als je op Trollheim bent aangeland, loop dan naar het noordwesten. Je komt nu bij een trollenkindje en in 't westen is een grot, ga hierin. Pas wel op voor de trollen, ze kunnen aardig hoog hitten met melee! Ga deze grot door en volg de weg totdat je in het noordwesten een scheur tegen komt. Ga hierdoor en loop naar het oosten. Je zult hier de ingang vinden van de grot waar Ali het over had. Ga ook weer in deze grot.

Loop nu naar het noorden en hak de troep weg. Als je niet alles weg krijgt, loop dan naar het oosten om daar ook de troep van die kant weg te hakken. Als je verder door de gang komt, kom je een tablet tegen. Raap deze op en lees ‘m. Het blijkt een stuk dagboek te zijn van ene Lamistard, een Mahjarrat die in het verleden is opgeofferd aan het Ritueel. Er moet namelijk steeds iemand worden opgeofferd om de anderen hun kracht, die steeds door de tand van de tijd verzwakt, terug te geven.

Probeer nu een weg door de troep te hakken om bij het granite tablet te komen. Lees ook dit weer. Hierin vertelt Lamistard dat hij, om zo dicht mogelijk bij de plek van het Ritueel te komen, een tunnel wil graven. Loop nu weer verder de tunnel in. Je komt weer een "bladzijde" van zijn dagboek tegen. Er staat op dat hij zich niet had gerealiseerd wat een werk het was om zo'n tunnel te graven. Hak je nu weer een weg door het oosten. Neem nu de middelste gang die naar 't zuiden gaat, je vindt nu weer een tablet. Er staat op dat hij een stuk met bakstenen tegengekomen is, het is misschien een kelder van een van de andere Mahjarrat. Probeer nu ook door het stuk naast dit tablet te hakken. Als het niet lukt, neem dan een andere gang om een andere kant weg te hakken. Je komt nu in de kelder.

Kelder

Doorzoek nu de boekenkasten. Je komt een papiertje tegen met daarop informatie over andere Mahjarrat. Ga nu de trap op. Je komt in de basis van de Mahjarrat Zemouregal met daarin Arrav. Hij staat nog steeds onder de controle van Zemouregal, die je in de quest Defender of Varrock al tegen kwam. Praat met hem. Hij worstelt met de macht waarmee Zemouregal hem onder controle houdt en probeert je niet aan te vallen, maar hij doet het uiteindelijk toch. Dood hem een klein beetje en hij zal zeggen dat je door de deur moet in het zuiden, omdat het jullie beiden zal helpen, en dat hij wordt opgeroepen door Zemouregal. Hij teleporteert weg. Ga nu door de deur in het zuiden en doorzoek het tapijt aan de wand in ’t westen. Je vindt nu wat plannen en een sleutel. Tijd om weer terug te gaan naar Ali the Wise.

Plannen

Doe nu verslag aan Ali. Je zult hem ook de plannen uit de basis van Zemouregal laten zien. Er staat iets in over het hart van Arrav, misschien dat je Arrav nu kan helpen om hem uit de macht van Zemouregal te verlossen door zijn hart te zoeken. Ali vertelt je alleen dat het nog knap lastig is om dat hart te bereiken. Er zijn wat spreuken die een alarm laten afgaan als er een mens binnenkomt, zombies die de boel patrouilleren, gas dat de kamer vult als het alarm afgaat, stroomstoten door water, een kluisdeur met een code en als je die tweemaal fout indrukt, gaat er nog een alarm af en achter die kluisdeur zijn nog meer beveiligingen aangebracht die het alarm af laten gaan. Alsof dat nog niet genoeg is, is er ook nog een spreuk op het hart van Arrav zelf gelegd: als je hem wegneemt, zal Arrav onmiddellijk sterven. Ali vertelt je toch dat het allemaal niet zo onmogelijk is als het lijkt. Het lastigste lijkt hem om het hart van Arrav weg te halen en te vervoeren en Arrav in leven te houden, tenzij je hem gewoon uit zijn lijden wilt verlossen en hem dood wilt laten gaan. Je zegt dat je wel wat ervaring hebt met het bewaren van organen. Hiervoor moet je wel eerst met iemand praten: met de farao-koningin Senliten. Haar tombe is ten zuiden van Uzer.

Praat met Senliten. Je vraagt haar nu om hulp om het hart weg te halen en te vervoeren.  Ze vertelt je dat iemand die zoiets met Arrav gedaan heeft, gebruik maakt van zeer duistere magie en dat diegene Arrav dan in zijn macht krijgt, precies zoals wat er is gebeurd. Om Arrav te helpen, moet je een speciale pot hebben, een canope. Deze moet je vullen met sacred oil, drie dwellberries en een ring of life. De dwellberries hebben namelijk als eigenschap dat ze een sterke band hebben met het hart en in de tijd van Senliten werden de bessen ook gegeven aan mensen met hartkwalen. Ze geeft je nu de canope.

Senliten

Stop nu de sacred oil, de dwellberries en de ring of life in de canope. Ga nu weer naar Ali. Hij zegt dat je erg informatief en creatief zult moeten zijn om alle vallen en beveiligingen te omzeilen. Je hebt een paar schoenen nodig die schokken uit de riolen tegen zullen houden, iets waarmee je de boel kan overzien en natuurlijk je crossbow en een grapple, zoals bij elke overval nodig is, aldus Ali. Pak nu wapens, armour, insulated boots, een crossbow, mithril grapple, een macaw pouch, je canope, de base key en wat eten van de bank.

Nu moeten we naar de basis van Zemouregal bij het chaos altaar in de wildernis, het prayer altar ten noorden van Varrock. Je kunt daar veilig komen door met Hartwin in de noordwestelijke toren van het paleis van Varrock te praten. Ga het luik achter het altaar in en volg de gang tot je bij de derde deur komt. Ga deze deur ook door. In het oosten is een kamertje met daarin in het zuiden een pijp. Zorg ervoor dat je je insulated boots aan hebt en ga door de pijp. Je komt nu in het riool dat je ook in het filmpje zag. Loop naar het einde en summon nu je macaw als je dat nog niet hebt gedaan.

Klik vervolgens op de pijp en gebruik remote view. Je macaw zal door de pijp vliegen om te zien of de kust veilig is. De zombies lopen nu weg en je klimt door de pijp. Let op: je hebt maar 5 minuten de tijd. Als je tijd op is of als je het alarm activeert, word je uit de basis gegooid en gaan er life points van je af. Ga nu naar de kamer in het zuiden en doorzoek de tafels. Je vindt weer een papiertje met namen van Mahjarrat en je vindt ook decoder strips. Picklock ook de kist in het zuiden, je krijgt nu een code key.

Loop terug naar de pijp, recht daar tegenover is een deur. Deze deur zag je ook in het filmpje. Links van die deur is een paneel. Lees nu eerst wat er op de code key staat en schrijf dit eventueel op. Open dit paneel nu en schuif de stroken met de vier pijltjes die erboven staan in volgorde van de letters op de code key en cijfers van de stroken over de rijtjes aan de linkerkant. Staat er bijvoorbeeld GDFI op je code key, dan schuif je de strook met 1 over het rijtje van G, de strook met 2 over het rijtje van D enzovoort. Het kan zo zijn dat je een code krijgt met twee dezelfde letters, bijvoorbeeld de code EICC. In dat geval moet je de stroken van beide letters (in dit geval dus de C) om de beurt op de letter C plaatsen om te zien welke cijfer er onder zit. Als je beide stroken namelijk tegelijk op elkaar doet, zal je de cijfers die eronder zitten niet kunnen zien, waardoor je weer opnieuw moet beginnen!

Als je alle stroken op hun plek hebt, moet je de cijfers invullen die nu tevoorschijn komen. Hier moet je weer de volgorde van de stroken aanhouden. In het geval van de lettercode GDFI krijg je dus cijfercode 2699. Met de verticale pijltjes kan je het cijfer instellen dat je wilt invoeren, met de horizontale pijltjes (de driehoekjes) kan je de plek waar het cijfer moet komen te staan instellen.

Paneel

Paneel 2

De deur is nu open en je kunt erdoor. Als je in de kamer bent, grapple dan de pijp boven de vallen. Je komt nu automatisch bij het hart van Arrav. Gebruik hier je canope op en je krijgt het hart. Nu is het weer tijd om naar Ali the Wise te gaan.

Praat met Ali. Je laat nu het hart zien. Ali zegt dat je nu wel genoeg voor hem hebt gedaan, hij zal uitzoeken hoe het hart weer terug in Arrav komt, waardoor hij is bevrijd van Zemouregal. De quest is nu voltooid.

Beloning: 14.000 Thieving, 9.000 Ranged, 9.000 Strength, 30.000 Mining, 2.500 Slayer, 4.000 Summoning en 9.000 Agility xp. Twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Temple at Senntisten

Over deze pagina

Met dank aan R obin, Poekies, Rens.B, Sky Rose 1 en Treble Aces voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

RuneScape is een handelsmerk van Jagex Ltd uit Groot-Brittannië
© De Lunagang 2004 - 2014

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.