The Tale of the Muspah

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Erjolf bij de grot op de besneeuwde berg ten zuiden van het jachtgebied bij Rellekka. De code van de fairy ring is DKS.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je hebt 6 Firemaking, 8 Mining, 10 Magic en 10 Woodcutting nodig. 20 Crafting en A Fairy Tale Part II is handig. Zet je spreuken op standaard. Als alternatief op de fairy rings kun je ook de lodestone bij Rellekka gebruiken.

Benodigde spullen: 8 cosmic runes en 8 water runes. Een hatchet, tinderbox, spade en knife zitten aan je toolbelt en hoef je dus niet mee te nemen. Als je geen 20 Crafting hebt moet je ook vier geslepen sapphires meenemen.

Erjolf heeft een grot ontdekt en wil je laten zien wat hij heeft gevonden, als je het niet doorvertelt. Zeg dat zijn geheim veilig bij je is.

Erjolf

Je gaat de grot in. Spring bij de platte stenen over het riviertje en volg Erjolf naar het diepere deel van de grot.

Praat weer met Erjolf. Hij laat je het stuk ijs in het midden van de grot zien en vertelt dat hij denkt dat er oud armour in is verborgen. Hij wil het hebben om zijn "Fremennik Trials" te doen. Vraag hem meer over zijn Trials. Hij zegt dat het de manier is om te laten zien dat hij volwassen is. Hij heeft echter je hulp nodig. Zeg dat je misschien kunt helpen. Erjolf wil dat je het ijs smelt. Vraag hem hoe. Je moet een bootje bouwen, het bootje in brand steken en naar het ijs laten varen. Erjolf vertelt nu dat je naar het water moet kijken om de stroming te bepalen. Als je die weet, kun je het bootje naar het midden laten varen. Je kunt vier bronnen blokkeren en openen om de stroming te beïnvloeden. Via een noordelijke gang komt water binnen, via de westelijke, oostelijke en zuidelijke gaat water naar buiten.

Pak een aantal houtjes van de stapel en snijd ze tot fire rafts.

Bootje maken

De bronnen kun je blokkeren door er naartoe te lopen en de sneeuwberg in de stroom te scheppen. De noordelijke kun je niet blokkeren.

Oostkant
Voor de zuidkant moet je iets vergelijkbaars doen. Blokkeer alles behalve het westelijke gat en ga naar de oostkant. Laat nu je bootjes varen zoals op het plaatje hieronder:
Zuidkant

Nu is het blok ontdooid. Erjolf zegt nu dat je naar hem toe moet. Doe dat. Je ziet dat er een monster in zit, maar die is helemaal niet ontdooid. Vraag wat je moet doen. Je moet naar een mannetje van het museum van Varrock in het jachtgebied, die yeti's onderzoekt. Je moet hem goed vertellen hoe het monster eruit ziet. Bekijk het monster met de daarvoor bestemde optie.

Ga de grot uit en loop naar het jachtgebied in het noorden. Het mannetje staat helemaal in de noordoosthoek van het gebied, bij de ingang van de eagles. Hiervoor moet je de ladder naar het spoorzoeken van Hunter op. Je zult een praatje met hem hebben over yeti's. Vraag hierna of hij goed is in het identificeren van wezens. Ja. Je moet hem vertellen hoe het beest eruit ziet.

Historicus

Zeg:

De historicus vertelt dat het een mytisch wezen is. Vraag waar je moet zijn om informatie te krijgen. Hij vertelt dat hij iets over een standbeeld in de woestijn heeft gehoord. Dat beeld lijkt op het wezen. Niemand heeft het beeld gevonden, maar het gerucht gaat dat het ten oosten van het mijnkamp is. De historicus wil het graag horen als je het beeld vindt en geeft je een teletab om naar Lumbridge te teleporteren.

Teleporteer naar Lumbridge of Al Kharid. Ga vervolgens naar het mijnkamp in de woestijn onder de Shantay Pass en loop naar de oostkant. Je kan ook een vliegend tapijt naar Pollnivneach nemen en dan een stukje naar het noordoosten rennen. Bij de rivier is een grote zandhoop. Graaf die uit.

Standbeeld

Je ziet nu het standbeeld. Ali the Wise komt op je af. Hij zegt dat hij het standbeeld lang heeft gezocht en wil met je praten. Doe dat. Zeg dat je een wezen hebt gevonden dat op dit beeld lijkt. Je vertelt het verhaal. Ali the Wise zegt dat het een Muspah is, dat door een wrede en oude god is gemaakt. Je vraagt waarom je er nog nooit van hebt gehoord. Hij zegt dat het wezen niet bestaat...

Vraag of hij denkt dat het wezen een mythe is. Hij zegt dat deze wereld door verschillende soorten wordt bewoond. Eén van die soorten kwam van een verre, wrede wereld naar deze. De soort is hier niet erg bekend en zijn nog maar met weinig. Deze wezens hadden de Muspah als volksverhaal. Een god combineerde de meest angstaanjagende monsters om een monster te maken dat niet op deze wereld bekend is. Gelukkig werkt het monster niet en is het alleen maar eng. Als het zou werken, is het gemakkelijk te verslaan. Vraag waarom je het dan toch hebt gevonden. Hij zegt dat hij het niet weet, maar dat de soort waar hij het over had, krachtige magiërs zijn. Vraag hoe je het ijs weg moet krijgen. Hij wil het wel vertellen, op voorwaarde dat je hem op de hoogte houdt van wat je vindt. Je belooft het hem en hij vertelt hoe het moet.

Je moet nu terug naar de grot. Ali wil je wel een teletab naar Camelot geven, verder kan hij je niet helpen.

Ga naar de bank en pak acht water runes en acht cosmic runes. Als je niet de sapphires in de grot wilt hakken of dat ooit al eens gedaan hebt, moet je vier geslepen sapphires meenemen. Om sapphires te slijpen, heb je 20 Crafting nodig.

Ga terug naar de grot. Hak eventueel de sapphires van de stenen en praat vervolgens met Erjolf. Loop dan over de brug van Erjolf naar het beeld en stop de sapphires in het ijs.

Sapphires

Betover de sapphires. De Muspah is nu vrij. Erjolf loopt er heen, maar het beeld begint te leven als hij het aanraakt. Erjolf rent bang weg. Pak de sapphires weer op, anders moet je later vier nieuwe halen.

Praat met de Muspah. Hij vraagt wat en waar hij is. Je zegt dat hij een Muspah is. Nu herinnert hij zich iets en verandert hij in de Mahjarrat Jhallan. Hij wordt boos omdat je tegen hem praat. Zeg dat je wilde helpen. Hij verontschuldigt zich voor zijn slechte manieren. Zeg dat het goed is en vraag wat hij in het ijs deed. Hij was aan het verjongen. Vraag door over het ritueel en vraag wat hij nodig heeft. Hij moet weer gaan slapen, maar daarvoor heeft hij jouw hulp nodig. De Mahjarrat wil een betere plaats, dieper in een grot. Daar moet jij hem opnieuw betoveren.

Ga dit deel van de grot uit en praat met Erjolf. Je moet een kano maken, zodat je over het water kunt. Erjolf gaat naar de boom toe die het hout moet leveren. Hij is bij de zee ten noordwesten van de Sabre-toothed kyatts in het jachtgebied ten noorden van de grot. Praat met Erjolk, maak een kano en vaar.

Kano

Je komt nu in een gebied met een grot. Ga de grot in. Hier is Jhallan. Praat met hem. Je moet hem naar een centrale plek brengen, waar het koud is en hij niet wordt gestoord door licht, water of monsters. Het mag niet in een tunnel zijn. Hij volgt je, tenzij je een Summoningbeest achter je aan hebt. Doe die eerst weg.

Breng Jhallan helemaal naar het zuidwesten van de grot. Vraag of het goed is. Hij zegt ja. Leg de sapphires nu om hem heen met de daarvoor bestemde optie en betover ze. Nu kan hij eindelijk slapen. Je troggelt een trofee van hem af door hem te chanteren: als hij niets geeft, laat het jongetje de Mahjarrat ontwaken. Hij stemt toe en geeft je de trofee. Je betovert nu de sapphires, zodat Jhallan lekker kan slapen.

Ga de grot uit, vaar terug met de kano en geef de trofee aan Erjolf. Je quest is voltooid!

Beloning: 1.000 Magic, 800 Mining, 800 Woodcutting en 500 Firemaking xp. De grot waar de Mahjarrat nu in is verborgen, zit vol met jellies. Daar kun je tegen vechten. Je kunt nog een lamp voor 200 xp in een skill naar keuze ophalen bij de historicus. Ook kan Ali the Wise je meer over de Mahjarrat vertellen. Hij woont in Nardah. In de grot waar je Jhallan hebt ontdooid, kun je nog alle sapphires hakken die je tijdens de quest niet hebt gehakt. Dit zijn er maximaal acht . Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: The Curse of Arrav

Over deze pagina

Met dank aan Amidodo, Elyne, Joeri1000, L EG END, jomaxman4 en xMusic4Life voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.