Elk jaar wordt er in december door het team van Nieuws en Updates een verkiezing gehouden voor de beste update van het jaar. Er zal een peiling verschijnen waarin iedereen één stem mag uitbrengen. Niet alle updates zullen hier staan, alleen de grote. Zo zal bijvoorbeeld in 2013 Divination zeker voorkomen maar de extra toevoegingen aan de toolbelt zeker niet. Hier staan de winnaars van de voorgaande jaren. Deze verkiezing werd vanaf 2009 gehouden.
2009: Mysteries of the Mahjarrat
Mysteries of the Mahjarrat hield de RuneScape Community in 2009 in zijn greep. Vier verhalen rond de machtige en mysterieuze creaturen van Freneskae werden dat jaar op de spelers losgelaten. In april 2009 ontdekt een Fremennik een Mahjarrat genaamd Jhallan die zichzelf heeft getransformeerd in een Muspah en op zoek is naar een nieuwe schuilplek dichtbij de Mahjarrat Ritual Site. De maand hierop volgend wordt de Uzer Mastaba opengebroken en restaureert de speler de tombe van Senliten, die graag meer verteld over de Stern Judges. Juli brengt dan weer het vervolg van de Arrav verhaallijn, waarbij de speler per ongeluk terecht komt in Zemouregal's kasteel in het noorden. Na een heel avontuur slaagt de speler er in het hart van Arrav te bevrijden uit handen van de Mahjarrat. Tot slot volgde in december 2009, waarin Azzanadra de Senntisten Tempel en zijn communicatieportaal met Zaros kan reconstrueren nadat de speler zeldzame artefacten verzameld. Uiteindelijk volgt in 2011 de grote climax met The Ritual of the Mahjarrat. Meer lezen over deze quests kan op de volgende pagina's: The Tale of the Muspah, Missing My Mummy, The Curse of Arrav en The Temple at Senntisten.
2010: Dungeoneering
Dungeoneering kwam voor velen als een verrassing op 12 april 2010. Initieel was de RuneScape Community verdeeld over de skill gezien de onconventionele manier van trainen en het feit dat de skill tot level 120 getraind kon worden, maar uiteindelijk werd Dungeoneering door velen enorm geapprecieerd. Doorheen het waden door monsters in steeds diepere krochten ontdekken we het verhaal van Bilrach, die naarstig op zoek is naar de bodem van Daemonheim, alsook ontdekken we enorm veel nieuwe wezens en materialen, met tot slot uiteraard een uitgebreid palet aan beloningen.
2011: Bot Nuking Day
Bot Nuking Day, 25 oktober 2011, schopte 98% van de bots Gielinor uit. Het werkte in ieder geval een aantal maanden dus dat vonden veel spelers erg fijn. Door blijvende aanpassingen aan het systeem is het probleem met bots sterk afgenomen en zijn zaken als de economie in het spel en creditfraude rond RuneScape niet langer problemen.
2012: Player Owned Ports
Player Owned Ports bracht ons voor het eerst in contact met een continent waar we amper iets van af wisten. Niet alleen leerden we onze eigen vloot te creëren, bemanningen te recruteren en zonden we onze schepen uit op missies, ook leerden we nieuwe materialen en technieken vanuit de Eastern Lands kennen. Zo kregen we in 2012 dus niet alleen een eigen haven in Port Sarim, ook leerden we Scrimshaws en exotische bewapening maken. Een jaar later werd onze haven nog extra uitgebreid en in 2016 hebben we voor het eerst voet aan wal gezet op de Arc, de eerste eilandenreeks in de Eastern Lands.
2013: The World Wakes
The World Wakes kwam op 4 maart 2013 in het spel. Guthix' verbergplek wordt ontdekt, waarna de volgelingen van andere goden een race tegen elkaar beginnen om zo snel mogelijk bij Guthix te geraken. Sommigen om hem over te halen goden terug toe te laten, anderen met het doel hem te doden. Na een immens gevecht met de strijdkrachten van Zamorak, Saradomin en Bandos is het echter plots de Mahjarrat Sliske die Guthix aanvalt met de Staff of Jas. Hierbij sterft Guthix, waardoor de Edicts en dus de barrières van Gielinor instorten. Hieruit volgt de terugkeer van andere goden naar Gielinor, het ontstaan van Divination en Invention, alsook de duivelse spelletjes van Sliske, die meer en meer macht verzamelt in de Sixth Age.
2014: Prifddinas
Er werd jaren hoopvol naar verlangd en in 2014 werd de droom van de RuneScape Community eindelijk werkelijkheid. De stad van de Elven werd herboren na een jaar waarin Jagex enorm veel input van de spelers implementeerde. De stad bracht tevens ook een einde aan de Plague quest serie, waarbij Ardougne en de Elven eindelijk bevrijd werden uit de greep van de duivelse koning Lathas. Prifddinas werd de nieuwe hub voor alle high level spelers en zowat elke skill kreeg een substantiële update. Het is dan ook niet te verwonderen dat de stad zo geliefd is bij de spelers.
2015: The Lord of Vampyrium
Na een jaar zonder gigantische updates ging de finale strijd tussen de populaire Boss Pets en de quest The Lord of Vampyrium. De laatste trok uiteindelijk aan het langste eind en won met één stem verschil. Het is de opvolger van Branches of Darkmeyer en bovendien de voorlaatste quest in de vampieren-serie. Tijdens de quest infiltreren de Myreque en Vanescula Castle Drakan, met als grote plan om Lord Drakan voor eens en voor altijd uit te schakelen. Na heel het kasteel door te trekken, gevangen te worden genomen en uiteindelijk ook terug ontsnappen, ontdekken de speler en Myreque dat ze getransporteerd zijn naar Vampyrium, waar een gevecht tot de dood met Drakan uiteindelijk beslecht wordt met zijn levenseinde. Echter met Vanescula nu aan de macht van de Vampyres, besluit ze Safalaan te doden en zijn bloed te drinken, waardoor de Salve rivier niet langer een barrière vormt voor haar. Haar doel om een invasie naar Misthalin uit te voeren wordt ontdekt en uiteindelijk opgelost in de quest River of Blood, die in 2016 volgde.
2016: Sliske Quest Series
Na de dood van Guthix door Sliske's handelen in The World Wakes, het proberen uitlokken van een tweede God Wars en Zamorak's poging tot het stelen van de Stone of Jas, volgde dit jaar een opeenvolging van quests die verdergaan rond Sliske's persona. Zo bracht Nomad's Elegy het verhaal van Nomad's poging om een nieuwe god te creëren op basis van alle zielen in Gielinor en de Underworlds. Kindred Spirits leidde ons tot de Barrows broeders, die door Sliske gemarteld werden. Na vele opdrachten te doorstaan slaagt de speler er in de macht van Sliske over de broeders te verzwakken, alsook ontdekt hij per ongeluk de geheime studiekamer van Sliske. Verder leerden we in Children of Mah de ware toedracht van Zamorak's verraad aan Zaros, waarna een helse reis doorheen Freneskae werd ondernomen om de Mahjarrat te ontdoen van hun rituelen. Uiteindelijk volgde de grote culminatie van heel de verhaallijn in Sliske's Endgame, waar al onze beslissingen sinds 2013 een enorme impact op het verhaal hadden, waarbij de speler en een heleboel belangrijke figuren als goden en Vorago een enorm doolhof moeten doorstaan, om uiteindelijk de Stone of Jas te kunnen claimen. Echter loopt alles niet zoals het hoort te gaan, met verregaande gevolgen voor het universum en de speler zelf...
Al bij al kan dus wel besloten worden dat deze questserie een wervelwind aan intriges en plotwendingen was, wat zijn plaats in deze lijst verklaart.
2017: Menaphos & 120 Slayer
Na jarenlang teasen gingen de poorten van de woestijnstad Menaphos eindelijk open. Een stad die vooral gericht was op spelers met gemiddelde stats in tegenstelling tot bijvoorbeeld Prifddinas van drie jaar eerder. Toch konden ook high-level spelers hun hartje ophalen in deze nederzetting, althans zij die van Slayer houden. Want de razend populaire skill kreeg een uitbreiding tot level 120. Gepaard met deze expansie waren ook verschillende quests, een grafische vernieuwing van de zusterstad Sophanem, een privé Slayerdungeon en nog veel meer. Toch was niet iedereen tevreden met deze uitbreiding aan het spel. Veel te veel grinden voor achievements volgens sommigen, veel te weinig nieuw content om sprong van zo'n 90 miljoen XP in Slayer te rechtvaardigen volgens anderen. Maar in wat voor de rest een pover 2017 was op vlak van content stak deze eerste en laatste expansie van Runescape er bovenuit. Toch kwam het Achievement System met vier stemmen heel dicht in de buurt waardoor we uiteindelijk de stemmen van 120 Slayer & Menaphos, drie en twee respectievelijk, hebben samengenomen omdat we eerlijk gezegd niet wisten wat we konden schrijven over de achievement rework.