Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


26 2009 - Game Engine: RuneTek 5

Er werken nu zes van onze mensen in het team dat zich bezighoudt met de game engine, inclusief Andrew zelf. De laatste acht maanden hebben twee van ons onder de leiding van Andrew het grootste deel van de tijd een compleet nieuwe grafische engine vanaf de grond opgebouwd. We noemen dit "RuneTek 5" (RT5)*.

RuneTek

Het belangrijkste doel was om één engine te bouwen die op verschillende grafische platformen kon draaien, zoals DirectX, OpenGL en verschillende consoles. Vorige versies waren daar niet geschikt voor. Dat betekende dat we twee engines kregen toen we de HD-technologie van RuneScape ontwierpen. Deze engines draaiden parallel naast elkaar om het spel in twee modi weer te geven. Op dit moment bevat RuneScape RuneTek 3, standaarddetail, en RuneTek 4, high detail. Dat is niet zo handig als we meer platformen willen bereiken. Er moest dus iets veranderen.

Misschien vraag je je af wat voor invloed dit op RuneScape heeft. Nou, we hebben tijdens het herontwikkelen van de grafische engine de tijd genomen om de platformen die nu bestaan, allebei werkend te maken met de nieuwe engine die geschikt is voor verschillende platformen. Je kent deze twee platformen als standaarddetail (SD) en high detail (HD). Hier noemen wij ze software en hardware. Dit resulteerde in 40.000 regels nieuwe of verbeterde code, exclusief de veranderingen aan de game engine die nodig waren om het nieuwe grafische systeem te ondersteunen of de veranderingen bij de updateteams om deze nieuwe opties mogelijk te maken!

Vernieuwd standaarddetail

Een screenshot van RT5 SD
Een screenshot van RT5 SD

De vernieuwing die het meest in het oog springt, is de vernieuwde standaarddetailmodus. Veel mensen weten dat we al een tijdje een fullscreenmodus en schaalbare schermmodussen willen. RT5 maakt dit waar. We hebben ook een aantal andere mogelijkheden in SD kunnen stoppen, zoals:

  • Mist in de verte en gekleurde lucht
  • Grond- en wegenvermenging en verzachting
  • Zichtbaarheid onderwater

Al deze mogelijkheden zorgt voor een minder goede computerprestatie. Ze zijn compleet optioneel en kunnen op de normale manier aan en uit worden gezet in het menu grafische voor grafische opties.

Voordelen voor HD

Een screenshot van RT5 HD
Een screenshot van RT5 HD

We hebben de minimap in beide modi ook verbeterd en de schaduwen in de HD-modus verder doorgevoerd, zodat schaduwen op elk niveau van de wereld kan worden weergegeven. Je hardware moet het wel ondersteunen.

Er zijn ook een aantal grotere mogelijkheden die we in de grafische engine hebben geïntregeerd, die je niet meteen ziet, maar in de komende maanden zullen komen. Dat zijn onder andere:

  • Balkons
  • Betere transparantie
  • Gedijende lichteffecten (alleen HD)
  • Waterreflecties (alleen HD)

Wat komt er nu?

Een aantal verbeteringen zijn ontstaan door de ontwikkeling van "Mechscape". RuneScape ondervindt er nu ook voordeel van.

De ontwikkeling blijft doorgaan. Een deel van het team is zojuist begonnen met de DirectX-implementatie van RT5 en we hebben nog vele andere mooie mogelijkheden op het programma staan.

Wegens verschillende redenen zorgt de RT5-update er voor dat we eindelijk de langbestaande foute-klik-bug in de Grand Exchange (ongewenst lopen, vrienden toevoegen, etc) kunnen repareren, samen met een aantal kleinere langbestaande bugs.

*Belangrijke vernieuwingen van de grafische engine van Jagex zijn:

  • RT1: Eerste Jagex 3D engine uit spelletjes van gamesdomain (1998)
  • RT2: RuneScape Classic (2000/2001)
  • RT3: RuneScape2 SD (2003/2004)
  • RT4: RuneScape2 HD (2007/2008)
  • RT5: Cross-platformversie die SD en HD tegelijk draait (2009)
RuneTek 1
Screenshot van RuneTek 1
RuneTek 2
Screenshot van RuneTek 2
RuneTek 3
Screenshot RuneTek 3

Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.