Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


20 2010 - Machinima: The Orb of Oculus

Ik wil iets over een hobby van vertellen: machinima. Voordat ik naar Camebridge ben gekomen, besteedde ik met mijn vrienden veel tijd aan het maken van kleine films in het spel Quake. Quake Movies, zoals ze werden genoemd, waren erg populair. Het begon allemaal met een leuke film, die Diary of a Camper by United Ranger Films heette. De eerste keer dat ik hem zag, was ik meteen verkocht. Een film in mijn favoriete spel, met een verhaal en acteerwerk, vond ik geweldig. Ik wilde er graag aan meedoen en mijn eigen films maken.

Een raar begin

Het begin was niet gemakkelijk. We hadden geen gereedschap om mee te beginnen: het was ingenieusiteit, volharding en instructies in het universiteitslabratorium tegen elkaar roepen om iets heel erg leuks te maken. Al snel maakte een groep volhardende personen Keygrip en Remaic, twee programma's die de vaste camera in Quake lieten bewegen. We konden inzoomen op objecten, draaien en de actie vanuit alle hoeken en gaten bekijken. We hadden eindelijk iets waarmee we goede films konden maken.

Ik woonde in Schotland en was gelukkig dicht bij waar alles zich afspeelde. StrangeCompany.org (een bedrijf dat door Hugh Hancock is opgericht en in Edinburgh is gehuisvest) maakte een aantal prachtige films. Hugh is mede verantwoordelijk de term "machinima"; het was eerst een tikfout in een e-mail, maar het bleef in zwang als een woord om een nieuwe kunstvorm te beschrijven. Hugh maakte ook een website om de kunstvorm in de wereld te promoten (Machinima.com) en vormde de Academy of Machinima Arts and Sciences, de academie der machinimakunsten en machinimawetenschappen.

Ik heb een korte tijd voor StrangeCompany.org en Hugh Hancock gewerkt voor ik bij Jagex kwam. StrangeCompany.org had een aantal machinimafilm ter lengte van een normale film in de pijplijn. Er werd aan Bloodspel gewerkt en sinds die uit is, is hij door critici toegejuicht. Het was een fantastische plaats om te werken en ben blij dat ik daar heb gewerkt.

Machinima TV

Schotland is niet het enige land dat de machinimaexplosie voorstuwde. We mogen Rooster Teeth niet vergeten, die de briljante Red vs Blue-komedies met de the Halo-engine heeft gemaakt (en nog steeds video's voor Bungie maken). Het hielp de kunstvorm bij de gewone man bekend te maken en ze kregen zelfs een eigen miniatuurversie in Halo 3. Het werk van een andere groep, die de Ill Clan werd genoemd, kreeg een plaatsje in de televisieserie CS: NYI als deel van een aantal afleveringen met virtuele werelden. Hun eerdere werk was hilarisch, maar werd in grote tv-series gebruikt. Hoe geweldig is dat?

Niet alleen de grote namen hebben van machinima een geweldige kunstvorm gemaakt. Het zijn de kleine producties die dit een spannende tijd voor de machinima maakt. Maak een ogenblik vrij om naar je favoriete videosite te gaan en zoek naar je favoriete spel en "machinima". Je vindt duizenden producties, van pk-video's tot volledige verhalen met hun eigen audio.

Waarom houd ik van machinima? De reden is toegankelijkheid. Iedereen met een vriend, een computer en een idee kan films in hun eigen spel maken. Het spel zorgt voor de moeilijke delen: kostuums zijn klaar, de sets zijn gemaakt... Alles wat er nog nodig is, is besturing van de personages door de acteurs, een verhaal en een droom.

De eerste machinimawedstrijd

De populariteit van onze eerste machinimawedstrijd maakte ons duidelijk dat veel mensen erg geïnteresseerd waren om video's van een goede kwaliteit in RuneScape te maken. Er zijn bewonderenswaardige mensen bezig om de uiterste limieten van wat je met het spel kunt doen, te bereiken. De inzendingen waren geweldig en hun kwaliteit was beter dan ik mij voor had kunnen stellen.

Toen Excl en Tehnoobshow Jagex op kwam zoeken, spraken ze met ons over hoe ze hun films maakten. Ze hebben ons over de limitaties en problemen verteld en hoe ze eromheen konden werken. Het laat alleen maar zien hoe creatief de fans van RuneScape zijn wanneer ze een film willen maken.

Hun bezoek motiveerde ons echt om erover te denken hoe we de mensen die hun eigen video's maken, een beetje kunnen helpen. Toen mij werd gevraagd wat ik voor de machinimaproducenten kon betekenen, hoefde men mij dat niet tweemaal te vragen. Ik wilde ze graag een aantal gemakkelijke en snelle gereedschappen geven om hun films beter te maken. Dat was niet zonder eigenbelang: ik wilde de machinima meer uitstraling geven, ik wilde deel uitmaken van de volgende wedstrijd en iets terugdoen voor de spelers.

De Orb of Oculus

Orb of Oculus concept art

De Orb of Oculus is het begin hiervan. Het is een voorwerp dat we in het spel willen brengen, waarmee je spannende en dynamische cameraposities kunt bereiken voor je eigen RuneScape-machinima. Je hebt de volledige controle over de camera en kunt hem manouvreren en draaien zoals jij wilt. Je hebt de macht om jouw scenes voor te bereiden, je vrienden aanwijzingen te geven en ze in één beeld te krijgen, zodat jij de film kunt maken die je wilt maken.

Ik hoop dat dit stukje gereedschap alle RuneScape-spelers aan zal zetten om hun eigen video's te maken. Wat nu al kan is enorm, maar met de Orb of Oculus hoop ik dat je iets zeer uitzonderlijks kunt maken. Maak een video waarin je een minigame speelt, toon je huis, laat andere mensen jouw vertolking van Don Quichot zien, die windmolens aanvalt. Het is jouw feestje, dus waarom zou je niet iets proberen?

Wat brengt de toekomst voor de machinima in RuneScape? Het antwoord is aan jou. Met een nieuwe machinimawedstrijd en dit nieuwe stukje gereedschap, weet ik dat we allemaal uitkijken naar wat jij kunt doen. Misschien ben jij de volgende machinimapionier...

Als je deze blog op de forums wilt bediscusiëren, kun je dit forumonderwerp bezoeken.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.