Developer blogs

NB: Als er over "ik" of "wij" wordt gesproken, wordt hier de medewerkers of een medewerker van Jagex mee bedoeld. Dit artikel is een vertaling van dit artikel op RuneScape.com


26 2012 - TzHaar opnieuw ontworpen

yt-hurkot_thumb.jpgRuneScape heeft een grote schare wezens die je ook in spellen, films en boeken in het fantasygenre zult tegenkomen, zoals draken, kobolden en demonen, maar je moet de wezens die uniek zijn voor RuneScape zeker niet vergeten. De TzHaar behoren daar toe: wezens van lava en steen die in de vulkaan van Karamja leven, waar ze via eieren herinneringen overdragen en in TokKul , hun munteenheid, veranderen als ze doodgaan. We zijn altijd van mening geweest dat het interessante wezens zijn en veel potentieel hebben, maar we hebben nooit meer dan één quest (TzTok-Ket-Dill), een paar minigames en een grafische vernieuwing met ze gedaan.

Toen Mod Edam een quest voorstelde die de aard van de TzHaar zou onderzoeken, grepen we de kans om de soort, de vuurwezens en hun vulkaan zelf compleet te vernieuwen.

hur_thumb.jpgBij het bespreken van de grafische vernieuwing met Mod Edam werd het duidelijk dat we de belangrijkste thema’s van de quest in het uiterlijk van de TzHaar konden laten doorschemeren.  De TzHaar laten in de quest bijvoorbeeld een gevarieerd en ongebruikelijk kastensysteem zien , dus we wilden de kasten duidelijk in hun uiterlijk naar voren laten komen. De quest vertelt ook dat de TzHaar waarschijnlijk de oudste soort op Gielinor zijn (wees niet bang, dit verklapt het verhaal van de quest niet), dus we wilden het gevoel overbrengen dat deze wezens net zo oud zijn als de vulkaan rond hen.

We hebben drie sleutelwoorden in ons hoofd gehouden bij het vernieuwen van de TzHaar: vuur, obsidiaan en beschaving. Om het eenvoudig te zeggen: het gebied moet gevaarlijk en heet aanvoelen, zodat de compleet ongastvrije levenswijze van een vulkaan versterkt wordt. De leefomgeving  is tenslotte de reden waarom vuur zo belangrijk is voor de soort en het uiterlijk van het gebied. Om te overleven in de hitte moet het omliggende gesteende hard en ondoordringbaar aanvoelen, waar obsidiaan bij komt kijken. We wilden dat dit glinsterende, zwarte gesteente het gebied van de TzHaar zou overheersen. Daarnaast is, zoals eerder verteld, het leven van een TzHaar afhankelijk van hun plaats in de gemeenschap, dus we wilden deze gelaagde samenleving zo goed mogelijk overbrengen, waardoor de krijgers van de TzHaar nu imposant lijken en de magiërs magisch. Vroeger leken ze erg op elkaar.

tzhaar_thumb.jpgVoor inspiratie voor het gebied bekeek ik de vormen in het kasteel van Jim Hensons The Dark Crystal. We keken ook naar Art Nouveau en het werk van Roger Dean, die bekend stond om zijn albumomslagen voor progressieve rockbands (waarop ook de illustraties van James Camerons Avatar op zijn gebaseerd).  Bovendien bestudeerden wij de natuurlijke vormen van obsidiaan in vulkanische omgevingen, met scherven en bollen in het bijzonder.

We probeerden ons voor te stellen hoe het zou zijn in deze ongastvrije omgeving te leven, wat tot drastische vernieuwingen van gebieden als de bibliotheek van de TzHaar leidde. Hoewel de bibliotheek bedoeld is om stenen platen te bevatten die tegen vuur kunnen, leek het altijd op een gewone bibliotheek. Nu kun je je voorstellen hoe een grote, logge TzHaar informatiebollen behandelt, die de platen vervangen. Het versterkt het gevoel dat de TzHaar uniek zijn en zich niet als mensen gedragen.

ket-zek_thumb.jpgOm de TzHaar visueel van elkaar te laten verschillen, gaven we ze “kleding” en versieringen van geslepen metaal, waardoor ze beschaafder worden getoond. Spelers zien de TzHaar hopelijk nu als een beschaving in plaats van een groep monsters.

Tot slot hebben we de grootte van de vulkaan van de TzHaar vergroot, zodat die bij de toegenomen grootte van de TzHaar zelf past. Nu geeft alles een gevoel van grootsheid en wordt gezag ingeboezemd, waardoor het echt voelt alsof je in een zeer oud en vreemd gebied bent, met minimale veranderingen aan hoe een speler in het gebied traint of het gebied gebruikt.

tok-xil_thumb.gifIk zou willen dat ik meer kon vertellen over uitgebreide en interessante veranderingen die we hebben gedaan aan het gebied, maar we houden die (met tegenzin!) voor ons, zodat er nog verrassingen overblijven voor de komende quest. Alles wat ik kan vertellen, is dat ik slechts een klein deel heb verteld van het werk dat wij in het gebied hebben gestopt. Je zult niet teleurgesteld worden door wat aan het einde van de nieuwe Fight Caves komt. Of je tijdens het openvallen van je mond genoeg tijd over hebt om het monster aan het einde te verslaan, is natuurlijk een andere zaak, maar we zijn er zeker van dat de nieuwe TzHaar steengoed zijn.


Over deze pagina

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Terug naar Developers' blogs

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.