Birthright of the Dwarves

Moeilijkheidsgraad: Zeer moeilijk

Lengte: Lang

Startpunt: Praat met Koning Veldaban in de troonzaal van Keldagrim. De troonzaal zit op de tweede verdieping van het grote gebouw in het midden van Keldagrim, waar ook het Consortium zit.

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet King of the dwarves hebben voltooid. Je hebt ook 80 Mining, 82 Smithing en 85 Strength nodig. De skills zijn tijdelijk te verhogen. Dit moet aan het begin van de quest. Goede combat stats zijn sterk aangeraden. Je moet enkele zeer lastige monsters van level 180 verslaan.

Benodigde spullen: Goede armour en wapens en voldoende potions en voedsel.


Groet Veldaban en vraag hem wat er gaat gebeuren nu hij koning is. Hij vertelt je hoezeer hij zijn leven als koning haat: hij heeft zoveel zorgen aan zijn hoofd dat hij er haast gek van wordt. Vraag wat hij gaat doen. Eén doel heeft hij nog steeds duidelijk voor ogen: de Red Axe tegenhouden! Ditmaal wil hij de eerste stap zetten en niet afwachten tot wat de Red Axe gaat doen. Uiteraard heeft Veldaban hierbij jouw hulp nodig. Vertel hem dat je hem zult helpen om de quest te beginnen.

Veldaban

Om te beginnen heeft Veldaban drie klusjes voor je:

Voordat je op pad gaat geeft Veldaban je nog een koninklijk zegel dat je in staat stelt om in zijn naam beslissingen te nemen.

De spionnen

De vermoedelijke spionnen worden vastgehouden in het archief in het westen van Keldagrim. Loop dus de westelijke trappen af en ga de deur ten westen van de bank en de barakken van de Black Guard in.

In het archief kom je Lieutenant Brae tegen, die je zal vertellen dat je over vier dwergen moet oordelen. Vraag haar ook waar de dwergen van worden verdacht.

Lieutenant Brae

Vigr

Vigr verkoopt warhammers in het noordwesten van de begane grond van het grote gebouw in het midden van Keldagrim. Voordat de Red Axe de stad ontvluchtten was hij daar een lid van, maar daarna niet meer. Nu wilt Brae weten of hij sindsdien nog contact met ze heeft gehad.

Praat eerst met Vigr en ga dan naar zijn winkel in het noorden van de westkant van het Consortium-gebouw. Vertel Sieglinde dat je de werkplaats komt doorzoeken. Kijk vervolgens in de smeltoven om een stapel brieven te vinden. Ga terug naar Vigr en confronteer hem met de brieven.

Vigr zal nu zeggen dat hij geen contact heeft gehad met de Red Axe sinds Veldaban koning werd en verzekert je ervan dat hij zijn lesje heeft geleerd en geen gevaar meer vormt voor de koning. Je mag nu kiezen of je hem verbant, executeert of laat gaan. Dit heeft verder geen invloed op het voortzetten van de quest, dus kies zoals je wilt.

Klaas

Klaas is lid van de Monarchists en gelooft niet dat Veldaban de rechtmatige koning van Keldagrim is. Daarom roept hij mensen op om Veldaban af te zetten. Brae wilt weten of hij dit in opdracht van de Red Axe doet of op eigen houtje handelt.

Praat met Klaas en vraag hem alles wat je kunt. Hij vertelt dat de mensen in het café King's Axe het met hem eens is en Meike weet dat hij geen spion van de Red Axe is. Ga naar het café ten zuidoosten van het archief en praat hier met Meike. Zij zal je vertellen dat Klaas erg impulsief is en dat ze heeft geprobeerd het idee uit zijn hoofd te praten. Ze heeft nooit aanwijzingen gezien dat Klaas iets met de Red Axe te maken had en gelooft ook niet dat Klaas zoiets ooit zou doen. Ga terug naar Klaas en vertel hem wat Meike heeft gezegd.

Meike

Klaas erkent je autoriteit niet, maar toch is het aan jou om te kiezen wat je met hem doet. Kies dus opnieuw voor verbanning, executie of vrijspraak.

Brendt en Grundt

Brendt en Grundt werden opgepakt nadat ze ores hadden gekocht op Jatiszo. Koning Sorvott zei namelijk dat ze de Red Axe genoemd hadden. Zelf zeggen ze dat dit niet zo is, maar hun verklaringen voor de uitspraak van Sorvott zijn vrij dubieus.

Praat met beide dwergen. Brendt beweert dat de kapitein van hun handelsboot de bijnaam Red Axe had en Grundt wijt de uitspraak aan de roodkleurige bijl die hij bij zich had. Als je ze echter uithoort over het verhaal van de ander zullen ze elkaar tegenspreken. Vraag Grundt nu dus naar de kapitein van de boot en vraag Brendt naar het wapen van Grundt. Grundt zal zeggen dat de kapitein Sigridsdottir heet en Brendt zegt dat het wapen van Grundt de hele tijd in zijn kabine lag en dat hij niet eens weet wat het was.

Confronteer de twee nu met deze tegenstrijdigheden en maak je keuze over hun straf.

Taverley Dungeon

Nu is het tijd om de Taverley Dungeon te onderzoeken! Pak als je dit nog niet had gedaan wapens en armour van de bank. De stijl Ranged wordt sterk aangeraden. Neem de lodestone naar Taverley en loop naar het zuiden. Ga vervolgens de grote trap in de grond af om de grot te betreden. Als je level 70 Agility hebt kun je door de pijp kruipen, langs de blue dragons lopen en de deur in het oosten openen. Anders zul je de lange weg moeten nemen richting de lesser demons.

Pijp

Het zal je misschien opvallen dat het aantal chaos dwarves flink omhoog is gegaan en dat ze nu de ruimte met de lesser demons vullen. Als je er een paar doodt zal Ikadia verschijnen. Ze vertelt je dat hier niet zult vinden wat je dwergenkoning zoekt. Om meer van haar te weten te komen, moet je haar opzoeken bij de chaos druids in het noordoosten van de grot.

Ikadia

Ga dus naar de kring van chaos druids in het noordoosten van de grot en praat hier weer met Ikadia. Ze zal je niet zomaar informatie geven, je moet haar namelijk eerst verslaan in een gevecht.

Ikadia

Ikadia the Exile vecht met Magic en kan een aantal abilities gebruiken. Maak goed gebruik van Freedom om van de stuns af te komen, eet op tijd wat voedsel en blijf haar ook waar mogelijk aanvallen en stunnen.

Na het gevecht zal ze je vertellen wat je wilt weten. In tegenstelling tot wat Veldaban denkt, zijn de chaos dwarves hier niet door zijn vijanden gemaakt. Al sinds de Third Age zijn er groepen chaos dwarves. De vijand maakt ze wel, maar doet dat door iets te gebruiken wat in elke dwerg zit. Zamorak heeft ze de mogelijkheid gegeven. Je krijgt nu de keuze om Ikadia te doden of te laten leven. Ook dit heeft verder geen invloed op het voortzetten van de quest.

Watchtower Wizard

Ga naar de Watchtower wizard bovenin de toren aan de buitenkant van de noordwestelijke muur van Yanille. Wanneer je met de lodestone gaat, zul je eerst de stad in moeten gaan en aan de andere kant moeten verlaten. Met level 16 Agility kun je ook bij de farming patch onder de muur door kruipen. Als je de Watchtower Quest nog niet hebt voltooid zul je niet via de trap de toren in kunnen. Klim in dat geval via de tralies aan de noordelijke muur van de toren naar boven.

Watchtower Wizard

Vertel hem dat Veldaban je gestuurd heeft omdat hij last heeft van een ogre shaman met geheugenwissende krachten. Hij is verbaasd dat zulke ogre shamans nog bestaan, maar weet wel wat te doen om de magie van de shaman tegen te gaan. Je krijgt nu een memory wand van hem, maar deze moet je eerst afmaken. Zeg dat een aantal van je herinneringen inderdaad niet helemaal correct zijn. Bevestig dat je er klaar voor bent om door te kunnen gaan.

Je komt nu terecht in een vreemde plek die een van je herinneringen moet voorstellen. In je herinnering zul je twee pullen bier en twee broodjes kebab zien. Gebruik je memory wand op alle voorwerpen om ze te breken en vang daarna de vliegende fragmenten die eruit komen. Als het goed is heb je vier fragmenten van Grimsson, vier van chaos dwarves, vier van een gnome emissary en vier van Hreidmar. Nu moet je de goede fragmenten weer in de goede herinneringen stoppen. Als je dit verkeerd doet zul je ze weer opnieuw moeten vangen.

Herinneringen

Onderzoek de kleine zwarte gaten die zijn ontstaan en stop de fragmenten erin die bij de tekst horen.

Als je alle goede herinneringen hebt teruggebracht, zul je opnieuw het filmpje zien dat je in Forgettable Tale of a Drunken Dwarf hebt gezien. Je ziet een afgevaardigde gnome uit Arposandra samen met Colonel Grimsson en Hreidmar een groep chaos dwarves bekijken. Kort hierna word jij betrapt door de ogre shaman en eindigt het filmpje. Je herinnering is hersteld en de memory wand is voltooid!

Aanval op de Red Axe

Ga terug naar Veldaban en vertel hem wat je allemaal hebt ontdekt. Veldabans leger staat klaar in de Barendir tunnels en wacht enkel op jullie tweeën. Dit zijn de tunnels in het zuiden van Keldagrim, waar je ook tijdens King of the Dwarves bent geweest. Ga via de oostelijke trappen het gebouw uit, neem de boot bij de dwarven boatman iets ten noorden van het gebouw en ren daarna naar het oosten. Hier zul je de ingang van de tunnels vinden. Loop in de tunnels naar het noorden en ga hier de volgende ingang in om bij het leger van Veldaban te komen.

Leger

Praat hier met de Black Guard quartermaster om je bank te openen. Pak als je dit nog niet had sterke armour en wapens van je bank. Zorg ook voor stat boost potions, prayer potions en een hoop voedsel. Houd ook de memory wand in je inventory, deze zul je nog nodig hebben. Houd ook één plekje in je inventory vrij.

Praat als je er klaar voor bent met Nulodion. Hij zal je vijf kleine bommen geven die je kunt gebruiken als de vijand ook kanonnen gebruikt. Vuur het grote kanon naast Nulodion af om het gevecht te beginnen.

Nulodion

Je krijgt een filmpje te zien waarin de legers van Veldaban en de Red Axe elkaar bevechten. Grimsson zal na een tijdje de bruggen over de lava laten zakken en het leger van Veldaban met kanonnen laten beschieten. Jij moet nu alleen met Veldaban verder om de kanonnen uit te schakelen.

De kanonnen

Doe Protect from Ranged aan om de schade van de kanonnen te verlagen. Deze hitten gemakkelijk 3000 als je geen prayer aanhebt, dus eet op tijd! Ren naar de pilaar in het noorden en wacht tot het kanon dat je beschiet de pilaar omver schiet. Loop nu over de pilaar over de lava en klik op het kanon om het te saboteren. Ren snel verder, het kanon zal namelijk ontploffen en daarbij flink wat schade doen! Saboteer ook het volgende kanon en ren weer tot achter de pilaar. Als de volgende pilaar is omgevallen loop je daar overheen en saboteer je de laatste drie kanonnen.

Ren als alle kanonnen kapot zijn het platform met Grimsson op. Grimsson springt nu in een karretje met Veldaban achter hem aan. Haal nu de hendel over, klik door het berichtje dat je krijgt en spring in het laatste karretje dat er nog staat om de twee dwergen te volgen.

Herinneringen

Je komt in een kamer waar de ogre shaman probeert Veldaban zijn herinneringen te bewerken. Grimsson zal je echter opmerken en stuurt de shaman op je af. Als deze je probeert aan te vallen gebruik je automatisch de memory wand om hem onschadelijk te maken. Je komt nu terecht in de herinnering die de shaman Veldaban wilt opleggen. Hier moet je hetzelfde doen als je in de Watchtower bij je eigen herinnering hebt gedaan.

Herinnering Veldaban

Gebruik de memory wand op de chaplain, de chaos dwarf en de grote vlag van de Red Axe en vang de fragmenten. Stop nu de standard fragmenten op de plek van de vlag, de chaplain fragmenten op de plek van de chaplain ("Guthix won't help us now") en de conscript fragmenten op de plek van de chaos dwarf ("He doesn't want to be here"). Veldaban bedankt je en stuurt je verder om andere herinneringen te herstellen.

Loop verder naar Colonel Grimsson en gebruik de memory wand op de twee trollen waarmee hij in gevecht is. Gebruik nu de dwarf fragmenten op de plek van de kleine trol ("He doesn't want to be here") en de troll fragmenten op de plek van de grote trol ("Broken rocks"). Grimsson doodt ze allebei en realiseert zich dat hij met dwergen aan het vechten is.

Je ziet nu een gesprek tussen Hreidmar en Zamorak, waarin Hreidmar beweert de rechtmatige troonopvolger van Keldagrim te zijn. Zamorak spoort hem aan om zijn ambities te volgen en de macht te grijpen. Gebruik de memory wand op Zamorak, vang de fragmenten en gebruik ze op de plek van Zamorak. Hreidmar stond dus de hele tijd tegen een standbeeld te praten.

Zamorak

Tenslotte kom je in een herinnering van de ogre shaman, Grunsh. Gebruik hier de memory wand op de drie dwergen. Je moet weer de fragmenten vangen, maar deze keer gebeurt er iets vervelends. Vanwege de ervaring die de shaman heeft met herinneringen kan hij de fragmenten tijdelijk veranderen in slechte fragmenten. Deze heten Dangerous fragment en zien er erg stekelig uit. Als je deze vangt, zul je al je fragmenten kwijtraken en opnieuw moeten beginnen. Na een tijdje veranderen ze wel terug, dus let goed op en pak ze snel voordat Grunsh ze weer verandert. Stop de gnome emissary fragmenten op de plek van de baardloze dwerg ("What would a gnome be doing here?"), de Grimsson fragmenten op de plek van Grimsson ("I wonder where he got that scar") en de Hreidmar fragmenten op de plek van Hreidmar. De shaman zal zich realiseren dat ze hem altijd bedrogen hebben.

Je komt weer in de echte wereld terecht, waar de shaman zijn spijt uitdrukt. Je mag nu kiezen om hem te doden of hem te laten gaan, maar de keuze heeft geen invloed op het voortzetten van de quest. Hreidmar en Grimsson zijn wel verdwenen en hebben zich teruggetrokken dieper in de basis van de Red Axe.

Hreidmar en Grimsson

Ga de deur achter Veldaban in. Je vindt nu een nagebouwd Consortium-gebouw en een gigantisch standbeeld van Hreidmar. Ga in het grote gebouw de trap op. Als je probeert de deur naar de tweede trap te openen zal de bewaker zeggen dat je alleen naar boven mag als je lid bent van de Red Axe. Praat met een van de Red Axe directeuren en zeg dat je vriend, Veldaban, lid wilt worden van de Red Axe. Dit mag alleen als je de directeur de machtigste directeur van de Red Axe maakt. Dood de andere zeven directeurs om hem zijn zin te geven. Praat opnieuw met de directeur om Veldaban lid te maken.

Red Axe

Nu Veldaban bij de Red Axe hoort mag je de tweede trap op. Ga de troonzaal in. Hreidmar zal boos op jullie zijn en stuurt vervolgens Grimsson op jullie af. Hij zal Veldaban aanvallen en vertelt jou je niet met het gevecht te bemoeien, maar dat doe je lekker toch! Drink je stat boost potions, zet Protect from Melee en een sterke stat boost prayer aan, val Grimsson aan en dood hem voordat hij Veldaban doodt.

Mocht je bij dit gevecht sterven, dan komt je graf bij de Barendir tunnels waar je met het kanon de muur kapot schoot. Door het gat weer in te gaan kom je bij de troonzaal uit.

Af en toe pakt hij Veldaban op en gebruikt hij hem als schild. Houd in dat geval op met aanvallen, je zult hier alleen Veldaban mee raken. Daarna gooit hij Veldaban naar je toe, dus probeer dit te ontwijken. Ook zit er een adrenaline balkje boven zijn hoofd. Als dit vol is zal hij een speciale aanval gebruiken waarmee hij enorm snel en enorm veel schade aan je doet en je waarschijnlijk doodt. Gebruik een Ultimate ability of een stun aanval om dit te onderbreken, eet snel wat voedsel en vecht dan verder. Herhaal dit tot Grimsson dood is.

Na het gevecht zie je een filmpje waarin Hreidmar met een spreuk Grimsson weer tot leven wekt en hem, Veldaban en zichzelf tot chaos dwarves omzet. Veldaban zal je met rust laten, maar Grimsson en Hreidmar zetten direct weer de aanval in. We gaan Grimsson het eerste doden. Ren direct naar een van de deuren, ren erdoorheen en sluit hem weer zodra Grimsson ook buiten is. Zo heb je Hreidmar in de troonzaal opgesloten en hoef je je om hem geen zorgen te maken.

Het is handig bij de trap te vechten. Tijdens het gevecht kun je via deze trap naar de verdieping eronder, waar het even rustig is. Grimsson heeft opnieuw een speciale aanval. Als hij vol zit, stormt hij op je af en hit hij vaak meer dan 1200. Wanneer dit gaat gebeuren, krijg je een melding in je chatbox. Ga snel de trap af, wacht ongeveer 5 secondes en ga dan weer naar boven. Grimsson is dan weer afgekoeld.

Als je doodgaat, komt je graf bij de Barendir tunnels. Hier staat ook de Black guard quartermaster, waarbij je de bank kunt gebruiken. Door het gat naast de Black guard quartermaster weer in te gaan, kom je bij de troonzaal uit en kun je gewoon verdergaan bij Chaos Grimsson en Hreidmar. Ze zullen je bij de deur opwachten. Je hoeft de normale Grimsson niet opnieuw te verslaan. Ook hoef je de Chaos Hreidmar en Chaos Grimsson niet meer opnieuw te doden als je een van beiden al eens gedood hebt.

Grimsson

Als Grimsson dood is moet je nog met Hreidmar afrekenen. Doe Protect from Magic aan, open de deur naar de troonzaal weer en lok Hreidmar naar de deur toe. Zorg ervoor dat jullie naast elkaar staan met de deur tussen jullie in, zo kun je altijd de deur sluiten om Hreidmar weer buiten te sluiten.

Net als Grimsson heeft Hreidmar een adrenalinebalkje. Als dit vol is, zal hij zichzelf voor 12.000 life points genezen of een van de chaos dwarf cannonneers die hij oproept tijdelijk sterker maken. Je kunt dit voorkomen door hem, als je een rood berichtje krijgt, flink wat schade toe te brengen met een Ultimate ability of een sterke Treshold ability als Rapid Fire, Assault of Asphyxiate. Het is niet zo erg als dit je niet lukt, dus maak je er vooral geen zorgen om.

Hreidmar

Als hij chaos dwarves oproept, sluit je de deur en dood je degene die aan jouw kant van de deur staan. Daarna open je de deur weer en ga je verder met Hreidmar doden. Soms wisselt Hreidmar van plaats met een van de cannonneers aan jouw kant van de deur. Loop dan simpelweg door de deur heen, sluit hem en dood de chaos dwarves. Als het goed is zijn jullie nu gewoon van plek gewisseld, dus open de deur weer en vecht rustig verder. Dood als je Hreidmar verslagen hebt de overgebleven chaos dwarves en praat dan met Veldaban.

Slot

Veldaban wilt geen chaos dwarf worden en vraagt je hem te doden. Aan jou de keuze om hem naar het hiernamaals te laten gaan of om hem in leven te houden. Dit zal geen invloed hebben op het voortzetten van de quest, dus doe wat je wilt. Je ziet nu een filmpje waarin het grote standbeeld van Hreidmar door de dwergen en de trollen wordt omvergetrokken. Hierna ga je terug naar het Consortium in Keldagrim.

Chaos Veldaban

Het Consortium geeft jou - en Veldaban, als deze nog in leven is - de keuze om hen weer te laten regeren of om een koning te houden. In het laatste geval wordt er, als je Veldaban hebt gedood, een nieuwe koning gekozen. Kies hier wat je wilt, de keuze is aan jou.

Gefeliciteerd! Je hebt de quest voltooid!

Beloning: 100.000 Mining, 100.000 Smithing en 200.000 Strength xp. Je krijgt 30 mithril, adamant en rune bars. Ook kun je voortaan dragon warhammers en dragon battlestaffs kopen in Keldagrim en kun je chaos giants doden die dragon throwing axes droppen. Je kunt in de Lava Flow Mine lava geyser titans bevriezen om de Imcando pickaxe te verdienen en je kunt de oude ruïnes in noord-west Keldagrim mijnen voor extra Mining xp. Totaal kun je hier met level 95 Mining 250.000 extra xp ophalen. Als je alle ruïnes hebt gemijnd, krijg je een boek met lore over de dwergen. Ook krijg je 2 keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Geen

Over deze pagina

Geschreven door Siddy00, met dank aan koeninho, Disposable H, Hatje, Me PvM, Pieter en galian prist voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.