Contact!

Moeilijkheidsgraad: Moeilijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met de high priest in het gebouwtje met het altaar in het zuiden van Sophanem. Je kunt het snelste in Sophanem komen door met een vliegend tapijt vanuit de Shantay Pass naar Pollnivneach te gaan en vervolgens met de tapijten in het zuiden van Pollnivneach naar Sophanem te vliegen. Dit kost wel geld. Je kunt ook met de Pharaoh's sceptre naar Jalsavrah teleporteren.

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Icthlarin's Little Helper hebben voltooid. Ook moet je je kunnen verdedigen tegen beesten van 75 en je moet een scarab van 86 kunnen doden. Als je Icthlarin's Little Helper hebt voltooid voor het uitkomen van Diamond in the Rough moet je Diamond in the Rough eerst nog doen. Anders zul je niet met Osman kunnen praten.

Benodigde spullen: Een lichtbron zoals een torch (te koop in Sophanem), een tinderbox, goed voedsel en een goed wapen en armour. Geld, anti poison potion, waterskins, rings of duelling, transport naar Sophanem (zoals een Pharaoh's Sceptre of een ring of slaying) en prayer potions zijn handig. Als je een Seers' Headband hebt, is het aan te raden die als lichtbron te gebruiken.

Nadat je met de high priest hebt gepraat en een filmpje hebt gezien over hoe de Menaphos de mensen uit Sophanem behandelt, moet je hem vragen of er een ondergrondse weg naar Menaphos is. De High Priest vertelt je een verhaal over hun goden en over een passage die misschien is gebouwd. Jex weet daar wel iets van. Ga naar het noordoosten in de stad en praat met Jex over de Sect of Scarabs.

Jex

Hij vertelt je dat er al een aantal van de bewoners voor je zijn geweest, maar die zijn nooit meer terug gekomen. Je kunt nu naar beneden in het huisje dat hij bewaakt. Als je nog een torch moet kopen, kun je die bij de guards kopen. Na een heel gesprek met hen en een heleboel waarschuwingen laten ze je naar beneden gaan, de tempel in.

In de tempel zijn allemaal vallen. Je moet goed opletten en veel voedsel bij je hebben. De monsters hitten ook erg veel. Zet bij de scarab mages van level 75 je Protect from Magic aan, bij de riders je Protect from Ranged. De scarab mages kunnen ook spreuken gebruiken die je lichtbron zal uitdoven.

Kaartje

Volg de route die hierboven is aangegeven. Zo zul je zoveel mogelijk vallen vermijden en niet verkeerd lopen. Loop vanaf het begin naar het zuiden, dan naar het westen en vervolgens naar het noorden. Ga langs de scarabas mage. Deze monsters hitten hoog, het is dus verstandig om je prayer aan te zetten. Sla dan de weg naar het zuiden in en vervolgens dan het oosten. Volg het pad en let goed op de bewegende stenen in de muur. Je kunt ze ontwijken door steeds schuin naar de kant waar geen stenen zitten te lopen, zoals je al eens in de Icthlarin's Little Helper quest hebt gedaan. Let op de vreemde tekens in het stuk dat van het noorden naar het zuiden gaat. Probeer met je Thieving level de val te ontmantelen. Dit kan fout gaan, dan zal er ongeveer 160 van je life points af gaan.

Sla bij de eerstvolgende splitsing westelijk en volg het pad weer. Loop zo ver mogelijk naar het zuiden, je komt nu bij de plek met het rode vierkantje op het kaartje. Het is een valluik. In het spel zal hier een scarab op de muur getekend zijn. Als je precies langs het vakje voor de scarab loopt, zul je in de val vallen. Zet meteen je prayer aan (protect from magic), want deze beesten kunnen behoorlijk hoog hitten. Je licht zal ook uit gaan. Steek die zo snel mogelijk weer aan. Klim zo snel mogelijk weer omhoog via een trap op als je in deze kamer komt.

Je kunt nu via twee gangen verder naar het zuiden. De een bevat wall crushers, de andere een val in de muur. Kies er een en ga naar het zuiden. Neem daar de gang naar het westen. Neem de noordelijke van de twee gangen naar het westen. Blijf noordelijk lopen. Aan de zuidkant van de gang zit weer een valluik. Pas daar op. Ga aan het einde de ladder af.

Je komt nu in een andere grot. Loop naar het eind ervan en je zult een lijk vinden. Ook zie je aan de overkant van de kloof iemand staan, Maisa. Doorzoek het lijk dat je vindt en lees het briefje. Praat daarna met de vrouw (ja, een vrouw met een snor) aan de overkant. Ze zal je over Osman vertellen, de meesterspion van Al Kharid. Ze vertrouwt je alleen niet en gaat je testen. Ze zal vragen over waar prins Ali gevangen werd gehouden (Draynor Village) en wie je ermee heeft geholpen (Ozan en Leela). Als je alle vragen hebt beantwoord, vertrouwt ze je en moet je Osman naar haar toebrengen.

OsmanGa naar Al Kharid en praat met Osman. Hij staat in de grote zaal van het paleis. Zeg hem dat zijn hulp nodig is. Hij zal zeggen dat zijn hulp altijd en overal nodig is. Er moet wel een hele goede reden zijn om hem naar Sophanem te krijgen. Je zult hem vertellen dat Maisa hem nodig heeft. Osman wil niet naar Sophanem, want hij denkt dat Maisa in Menaphos is. Er is ondanks dat er vrede tussen Al Kharid en Sophanem, toch nog een vete gaande. Osman zal één van zijn mensen sturen. Je vertelt dat hij zelf moet komen. Nu vertelt Osman dat hij dan zal worden opgepakt, vanwege de oorlog die er vroeger was. Na een gesprek over dat de bevolking die ging schuilen in Menaphos weer terug moet naar Sophanem, moet je hem zeggen dat er een "wedge" zal komen als hij niet mee gaat. Dan zal hij uiteindelijk meegaan.

Maak je klaar voor het gevecht. Ga weer terug naar Sophanem en vind Osman bij de vliegende tapijten. Vertel hem dat je een geheime ingang in het noorden weet. Je krijgt een filmpje te zien, waarin hij de ingang neemt en je uren wacht. Als het filmpje afgelopen is, moet je weer terug de tempel in, naar de gang met de kloof.

De scarab zal vanaf een afstandje met ranged je aanvallen, als je naast hem staat met melee. Ook zal hij drie beesten op je afroepen: een scarab mage, een locust ranger en een locust rider. Nu kan je licht weer uitgaan. Als je hem van een afstandje aan wilt vallen, kun je hem naar het water proberen te lokken. Vanaf daar kan hij je niet aanvallen. Als je de giant scarab doodt, zullen de extra monsters ook verdwijnen. Vergeet niet de dagger op te pakken, deze is effectief tegen kalphites. Als je de dagger verliest, kun je deze bij Osman in Al Kharid voor 20.000 gp terugkopen. Je kan weer terug naar de high priest gaan om je beloning op te halen.

Beloning: 7.000 Thieving en 2 keuzes uit 7.000 Attack, 7.000 Defence, 7.000 Strength, 7.000 Constitution, 7.000 Ranged, 7.000 Magic of 7.000 Summoning xp. Je moet minimaal level 30 zijn om xp in een skill te krijgen. Je krijgt ook Keris, een dagger die goed werkt tegen Kalphites. Je kunt voortaan ook de bank van Sophanem gebruiken. De bank is bij het luik naar de ondergrondse tempel met de vallen en monsters waar je net bent geweest. Je krijgt ook nog twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 1

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Dealing with Scabaras, Achievements van de Desert - Moeilijke taken

Over deze pagina

Geschreven door Poekies, met dank aan Ru ben ik, Slay a Stone, Kweet Vaniks, Its me Lordy, ironic eagle, madegaming, mickimania en rawxdealz voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.