Dishonour among Thieves

Moeilijkheidsgraad: Gemiddeld

Lengte: Lang

Startpunt: Emperyan Citadel. Je kan hier komen door te teleporteren met de invitation box uit Missing, Presumed Death.

Startpunt op wereldkaart: Het startpunt staat niet op de wereldkaart.

Alleen voor members: Ja

Eisen: Je moet Hazeel Cult en Missing, Presumed Death hebben voltooid. Je hebt ook 30 Thieving en 30 Agility nodig. Een minimaal combat level van 80 is aangeraden. Je moet ook toegang hebben tot Morytania.

Benodigde spullen: Combatuitrusting, voedsel, invitation box. Als je dit voorwerp ooit vernietigd hebt kan je een nieuwe halen bij Brother Samwell, die te vinden is in het zuiden van de limestone mijn ten oosten van Varrock. Een Drakan's medallion is handig, maar niet noodzakelijk.

Starten

Praat met Moia bij de ingang van de Emperyan Citadel. Ze zal je vertellen dat ze gestuurd is door de god Zamorak, omdat hij wilt dat jij hem te hulp schiet bij een plan om een machtig wapen, de Stone of Jas, terug te veroveren op de mahjarrat Sliske. Zeg nu dat je haar en Zamorak hierin wilt assisteren. Het maakt niet uit of je dit meent (truth) of haar voorliegt (lie). Ze zal je nu een communication device geven die je naar het hoofdkwartier van Zamorak kan teleporteren. Je kan Moia hiermee ook contacteren.

Moia

Moia teleporteert nu weg. Nog geen seconde later word je de Shadow Realm in getrokken door niemand anders dan Sliske. Praat met hem. Hij vertelt je dat hij van Zamoraks plan afweet, en dat hij weet dat jij hier vanaf weet. Sliske houdt wel van een beetje dollen met goden zoals Zamorak, dus hij heeft al wat voorbereidingen getroffen. Hij is benieuwd wat jij van plan bent te doen. Je kan kiezen om Zamorak en co te infiltreren en saboteren, afwachten wat er gebeurt of Zamorak steunen in zijn plan. Je kan ook kiezen om niet te vertellen wat je gaat doen. Het maakt niet uit wat je kiest.

Sliske stuurt je nu weer terug naar de normale wereld. Teleporteer met je communication device naar Zamoraks kamp. Zo gauw je aankomt verwelkomt Zamorak je hartelijk met Billrach en Moia aan zijn zijdes. Vraag hem hoe hij de Stone of Jas denkt te kunnen opsporen. Hij heeft veel loyale strijders die de jacht hierop geopend hebben, hij heeft zelfs mensen die hem assisteren in de Shadow Realm. Vraag nu wat hij van jou verwacht. Hij wilt dat jij zijn machtigste volgers opspoort en bij elkaar brengt. Dit zijn onder andere 4 mahjarrats, de leider van de Black Knights en Nomad, een personage dat je misschien eerder ontmoet hebt in de quest Nomad's Requiem. Ga met deze opdracht akkoord.

Praat nu met Moia om erachter te komen waar de personen zich op dit moment bevinden of waar ze voor het laatst gezien zijn. Je hoeft echter maar een naam te vragen, vreemd genoeg weet je namelijk al waar de rest van de personen zich bevinden wanneer je dit gedaan hebt.

Zamorak Headquarters

Team Zamorak

Het maakt niet uit in welke volgorde je de volgende personen opspoort. De locaties van deze personen zijn misschien gemakkelijker voor je te vinden wanneer je quests hebt gedaan waarin deze personages eerder voorkwamen.

Hazeel

Hazeel is nog steeds te vinden in zijn schuilplaats waar je hem ooit opnieuw tot leven hebt gewekt - of waar Zamorak dit later heeft gedaan als je trouw bleef aan de Carnillean familie. Dat is in een riool ten zuiden van de Ardougne Zoo, ten oosten van de Clock Tower. Klauter het riool in en klim op het vlot. Loop naar het zuiden waar Hazeel staat en praat met hem. Vraag hem of hij Zamorak wilt assisteren in het bemachtigen van de Stone. Eerst moet je nog een klusje voor hem uitvoeren, daarna zal hij zich bij Zamorak voegen. Je moet een gevangengenomen weerwolf, genaamd Jerrod, voor hem bevrijden.

Jerrod is opgesloten in Lord Handlemorts villa. Dit is het grote gebouw in het midden van East Ardougne ten oosten van het kerkje, dat bewaakt wordt door Guard Dogs. Klim het riool dus weer uit en ga naar de achterkant van de villa. Klim hier naar beneden via het luik. Jerrod zit hier opgesloten in een cel. Wanneer je met hem praat kom je er achter dat hij de butler heeft gedood, maar die viel buiten zijn bereik waardoor hij de sleutel niet kon afpakken. Beroof de dode butler van zijn sleutel en open de cel. Jerrod en Hazeel zijn nu samen onderweg naar Zamorak. Als je wilt kun je de kist naast de cel nog openen voor 250 Dungeoneering tokens, 5.000 gp en 3 noted Sapphires.

Jerrod

Zemouregal en Enakhra

Zorg ervoor dat je wat combatuitrusting bij je hebt voor dit stuk. Wat voedsel is ook handig als je niet zo'n hoog combat level hebt. Als je nog niet op het hoofdkwartier van Zamorak bent, teleporteer daar dan nu heen met je communication device. Praat met Moia en vraag naar Zemouregal en Enakhra. Moia zal vertellen dat Billrach heeft opgemerkt dat Enakhra naar het noorden is gereisd en zich bij Zemouregal heeft gevoegd, in zijn fort. Omdat je als je bepaalde quests zoals The Curse of Arrav niet gestart of voltooid hebt niet in dit fort kan komen, zal Moia je hierheen teleporteren. Je moet echter wel vijf armoured zombies van level 84 doden voordat je de trap op kunt. Laat je teleporteren wanneer je er klaar voor bent en dood de zombies.

Klim de trap op en praat met een van de twee mahjarrats. Na wat gezanik zullen ze beide op weg gaan naar het hoofdkwartier. Als je wilt kun je de kist in de kamer nog openen voor 250 Dungeoneering tokens, 5.000 gp en 3 noted Emeralds.

Jerrod

General Khazard

Teleporteer naar Al-Kharid en neem via de Shantay Pass het tapijt naar de Ruins of Uzer of teleporteer met een dominion medallion en loop een klein stuk naar het oosten. Klim de tombe waar de clay golem rondloopt in en praat met General Khazard. Khazard wil graag meedoen, maar je moet hem eerst met wat helpen. Hij wil dat je iets onderzoekt in de Shadow Realm, aangezien hij die zelf niet meer binnenkan. Laat je de Shadow Realm ingestuurd worden en loop naar het noorden en onderzoek de overblijfselen van Palkeera. Lees vervolgens de journal die je krijgt en je wordt automatisch weer naar de normale wereld gestuurd. Geef de journal aan Khazard en hij zal naar Zamorak vertrekken. Als je wilt kun je de kist naast General Khazard nog openen voor 250 Dungeoneering tokens, 5.000 gp en 3 noted Sapphires.

Nomad

Teleporteer naar de lodestone van Draynor Village en ga de portal naast de lodestone in die naar het kantoor van Death leidt. Nomad is hier in gevecht met Death. Na wat gekibbel tussen de twee zal Death zich afvragen waarom je Nomad nodig hebt. Je zegt dat hij van pas kan komen in een samenzwering tegen Sliske. Beiden stoppen nu met elkaar te lijf te gaan. Nomad zal je aanbod accepteren.

Death vs Nomad

Lord Daquarius

Teleporteer naar de lodestone van Taverley en ga naar de Taverley Dungeon, ten zuiden van de bank. Je moet nu naar het meest zuidelijke deel van de dungeon. Loop naar het noorden en ga door het hek in het oosten. Loop door tot de weg naar het zuiden loopt en volg die. Loop via de magic axes, poison scorpions, chaos dwarves en ten slotte hill giants naar het zuiden om in de black knights' basis aan te komen. In de meest zuidwestelijke kamer is Daquarius te vinden.

Lord Daquarius zegt dat hij je niet zomaar kan geloven en je moet jezelf eerst bewijzen. Een paar van zijn knights vatten Zamoraks idealen verkeerd op en Daquarius wil dat jij hen eens een lesje leert. Ga naar de Preaching black knight die bij de map van Falador staat en ga met hem in discussie over Zamorak. Ga vervolgens naar het noordoostelijke kamertje van de basis. Praat met een van de knights. Bedreig ze of ga de discussie met ze aan. Ga ten slotte naar de noordwestelijke ruimte en open de kist om poison te vinden. Breng dit naar Daquarius. Je hebt hem overtuigd en hij vertrekt naar Zamorak. Als je wilt kun je de kist naast Lord Daquarius nog openen voor 250 Dungeoneering tokens, 5.000 gp en 3 noted Emeralds.

Iedereen bijeen

Wanneer je alle strijders hebt overtuigd om mee te doen zal Moia je contacteren. Teleporteer terug naar Zamorak waar iedereen zich nu verzameld heeft. Zamorak informeert iedereen over wat het plan is. Dan keert Viggora terug van zijn missie om de Stone of Jas te localiseren. Hij vertelt dat de Stone in een grot dichtbij de Barrows brothers verstopt is, zwaarbewaakt door vallen, in de Shadow Realm. Nu begint het gekibbel, iedereen wilt natuurlijk de klus klaren. Zamorak sust iedereen en verdeelt iedereen in kleine groepjes. Jij moet met Jerrod de weerwolf op pad.

Sliskes schuilplaats

Reis nu af naar Barrows, dat in het zuidoosten van de Morytania regio ligt. Je kan hier het snelste komen met de Drakan's medallion dat je krijgt als beloning van de quest Branches of Darkmeyer. Sliskes schuilplaats is ten zuiden van de Barrows verstopt. Je kan de kist naast de ingang van de grot nog openen als je wilt voor 250 Dungeoneering tokens, 3 noted rubies en 5.000 gp. De grot bestaat uit een aantal gangenstelsels waarin steeds verschillende doorgangen zijn. Klik op de signpost en er zal een gedicht verschijnen, waarin allemaal aanwijzingen zitten verstopt welke richting je steeds op moet, zoals kleuren en getallen. Als je door een verkeerde doorgang gaat kom je weer aan het begin van de grot terecht. Volg de route zoals op het plattegrondje stapsgewijs is aangegeven.

Gangenstelsels

Je ziet nu een filmpje waar alle Zamorakianen een voor een aankomen. Er volgt opnieuw overleg en ieder heeft natuurlijk weer zijn eigen kijk op de zaak. Zeg nu wat jij ervan vindt. Uiteindelijk is iedereen akkoord. Jerrod zal nu zijn weerwolf vorm aannemen.

Het volgende deel bestaat uit een reeks kamers met bewakers en vallen. Je kan niet rennen omdat dat te veel herrie zou maken. bewakers die je al vermoord hebt of levers die je overgehaald hebt zullen niet gereset worden als je gesnapt wordt, dus dat is niet erg. Ook zal je progressie worden opgeslagen als je de grot van Sliske verlaat. Je kan ook speciale bewegingen maken zoals een voorwaartse duik. Hiermee kun je sneller obstakels vermijden of wights uitschakelen. De wights zijn sowieso nogal blind, ze merken je totaal niet snel op.

Kamers

Kamer 1

Dood eerst de wight wanneer hij zich met zijn rug naar jou toe draait. Nu moet je naar de lever (A) in het midden van de kamer. Je moet hiervoor eerst langs 2 faces die je betrappen wanneer je in hun rode licht stapt. Ze pulseren steeds 3 keer licht, en daarna heb je ongeveer 5 seconden om onopgemerkt langs ze te lopen of duiken. Haal de lever over als dit gelukt is. Jerrod zal nu via een binnendoorweggetje de vallen ontwijken en de wight in het westen van de kamer vermoorden. Ga zelf nu ook naar het westen door de faces opnieuw te ontwijken en haal de lever (B) over om de volgende kamer te kunnen betreden.

Kamer 2

Het wordt nu wat ingewikkelder; je moet nu naar de lever (C) in het oosten, maar eerst zal je je langs wat obstakels moeten banen. Op het pad hierheen is een shadow van het noorden naar het zuiden aan het patrouilleren. Als je hierin komt zal je betrapt worden. Ga dus op het hoekje staan en wacht tot de shadow helemaal in het zuiden is. Zo gauw hij weer naar het noorden zweeft moet jij de move naar het oostelijke deel van de kamer maken. Als dit gelukt is moet je de wight daar nog vermoorden. Haal vervolgens de lever over waardoor Jerrod ook door kan lopen, waar hij ook meteen een van de twee overgebleven wights vermoord. Loop zelf ook weer terug naar het begin van de kamer en ga het pad in dat Jerrod heeft genomen. De laatste wight moet jij nu uitschakelen; zo gauw hij zijn rug weer naar jou toekeert moet jij hem achterna gaan en doden. Loop nu verder tot je weer bij 2 faces komt. Ontwijk deze zodat je bij de lever (D) komt en haal deze over. De faces zijn nu uitgeschakeld waardoor Jerrod ook verder kan lopen en jullie naar de laatste kamer kunnen.

Heist

Kamer 3

In deze kamer zijn in totaal 3 faces, maar deze faces zullen in tegenstelling tot de faces in eerdere kamers nooit ophouden met hun pulserende rode licht, waardoor het dus onmogelijk voor jou is om erlangs te sneaken. Er zal een shadow over de hele lengte van het lange pad in het midden patrouilleren. Ga de oostelijke ruimte in en dood hier de wight.

Loop nu een klein stukje naar het noorden en wacht bij de inham die naar het lange pad leidt. Wacht tot de shadow voorbij is gezweefd en steek voorzichtig over naar de zuidwestelijke kamer. Dood hier de wight die met zijn rug naar jou toe staat. Nu kan Jerrod niet gespot worden als hij zijn alternatieve route neemt.

Ga weer terug naar het zuidoosten om daar de lever (E) over te halen zodat Jerrod erdoor kan. Loop nu verder naar het noorden en vermoord de wight daar. Wacht nu hier bij de inham die je tegenkomt die naar het grote pad leidt. Wacht tot de shadow niet bij je in de buurt is en de wight zijn rug naar jou heeft gedraaid. Maak de oversteek naar de noordwestelijke kamer en dood hier de wight. Pas wel op voor de face. Ga verder de kamer binnen en haal de lever (G) over.

De twee wights die in de buurt staan van de noordelijke lever zullen nu afgeleid zijn waardoor jij ze simpel kan doden. Nu kan je de lever (H) overhalen waardoor een face die op het pad van Jerrod is uitgeschakeld zal worden.

Ga nu terug naar het noordoosten. Hier kom je weer bij een shadow die over een klein stuk pad heenzweeft wat het lastig maakt om er langs te komen. De duik- en rolopties komen hier goed van pas. De bedoeling is om westelijk langs de shadow te glippen, vervolgens daar de wight te doden en ten slotte opnieuw langs de shadow te glippen om bij de lever (F) in het noordoosten uit te komen. Haal deze over waardoor Jerrod nu helemaal door kan lopen en de wight bij de deur zal doden. Loop nu zelf via Jerrods route naar het noorden en haal de lever (I) over om de deur te openen en de kluis te bereiken.

De deur van de kluis

Als iedereen bij jou en Jerrod zijn aangesloten zullen jullie een ruimte met een grote deur binnengaan. De Light en Shadow masks die je kent uit Missing, Presumed Death zullen je begroeten. Beantwoord hun vragen, het maakt niet uit wat je antwoordt. Praat nu met Jerrod en kies 'Turn right' en vervolgens 'Follow tracks'. Jerrod zal nu een guard opsporen en hem beetnemen.

Het zal veel helpen als je nu je 'Sound effects' in de geluidsopties van RuneScape aanzet. Kies via rechtsklik de optie 'Read Mind' bij Moia. Je moet nu een herinnering uit de gedachten van de guard zien te vissen. Misschien heb je dit al eens eerder gedaan in de Fremennik saga 'Nadir'. Hoe harder het rondje gaat pulseren (en hoe vaker je het geluid hoort), hoe dichter bij je er in de buurt zit. Er zijn drie frequenties, als je de hoogste hebt gevonden klik je.

Vault door

Als het is gelukt zal Moia het een en ander te weten komen. Enakhra en Nomad zullen nu Light en Shadow de deur in- en uitsturen om die in balans te houden. Nomads straal zorgt ervoor dat die meer gevuld wordt, Enakhra absorbeert het juist waardoor het eruit gaat. Wissel ze om zo gauw er een bijna vol en de ander bijna leeg is. Blijf dit constant herhalen, terwijl je doet wat hieronder staat.

Tijdens het aansturen van Enakhra en Nomad moet je steeds opnieuw met Jerrod naar tracks zoeken en een guard te grazen nemen om vervolgens met Moia zijn gedachten te zoeken. Als je de tweede guard beroofd hebt van zijn gedachten, zal Zemouregal ook aan het werk moeten. Er zijn vier tunnels, twee aan de oostzijde en twee aan de westzijde. Er zullen altijd twee tunnels met starende ogen er in te zien zijn. Praat met Zemouregal om zijn portals voor deze tunnels met starende ogen te plaatsen. Hij kan maar twee portals tegelijk plaatsen. Let er wel op dat je eerst een portal moet uitschakelen voordat je die op een andere plek wil plaatsen. Je moet nu dus verschillende dingen tegelijk doen; in de gaten houden of Light en Shadow in balans zijn op de kluisdeur, portals verplaatsen naar de juiste tunnels en met Jerrad en Moia guards te pakken nemen en hun gedachten lezen. Na vijf guards zal Lord Daquarius genoeg info hebben gekregen van Moia om de deur te kunnen openen. Let op, als je de tunnels niet in de gaten houdt, Shadow of Light opraakt bij de deur of drie keer verkeerd klikt wanneer je op zoek bent naar een memory, zal je de hele rits opnieuw mogen doen.

Team Zamorak

Sliske en de Stone of Jas

Let op! Mocht je tijdens het volgende gevecht dood gaan, dan verlies je al je spullen. Neem dus voldoende voedsel mee.

Betreed nu de Vault. Drie keer raden wie jullie daar staat op te wachten... Sliske. Na zijn gebruikelijke beledigingen richting de Zamorakianen zal Sliske een verrassing uit de hoge hoed toveren; schimmen van iedereen, behalve jijzelf. Khazard zal je nu naar de Shadow Realm sturen zodat jij de Stone of Jas kan stelen, terwijl zij hun kopieën te lijf gaan. Echter is Sliske jou niet vergeten en zal hij een Foreshadow laten verschijnen. Zorg ervoor dat je uit de buurt blijft van de Foreshadow wanneer je hem aanvalt. Wanneer hij je in een web vastbindt, moet je constant op de grond klikken om eruit te komen. Als hij nog ongeveer 1/3 van zijn life points over heeft, zal hij je naar het plateau met de Stone of Jas teleporteren en een schaduwachtige wolk op je afsturen. Ren snel de trappen af om die te ontwijken. Hij zal nu veranderen in een Inner Demon. Hij zal ook af en toe de webaanval doen en hij kan portalen laten verschijnen die hem life points terug geven - vernietig deze zo snel mogelijk.

Stone of Jas

Als je de Inner Demon verslagen hebt, zal je terugkeren naar de normale dimensie en zul je Nomad bespelen. Je moet de Elite wights van de Zamorakianen afhouden tijdens hun gevecht met hun kopie. Je kunt wat speciale abilities van Nomad gebruiken als je wil, maar dit is niet noodzakelijk. Wanneer je er 30 hebt gedood, zul je weer jezelf zijn in de Shadow Realm.

Raak nu de Stone of Jas aan. Je zult een filmpje te zien krijgen waarin drie goden Zamorak er van proberen te weerhouden de Stone of Jas te misbruiken. Als het filmpje voorbij is, zul je weer buiten de Shadow Realm verschijnen.

Je bent nu onder invloed van de krachten van de Stone of Jas, waardoor je alle apparitions met gemak kunt uitschakelen. Doe dit.

Nu rent Nomad op de Stone af en wil er mee aan de haal gaan. Zeg nu wat jij denkt. Hij zal zijn speer naar jou toegooien. Je kunt hem ontwijken of hem opvangen en naar hem toegooien, maar dit maakt niet veel uit. Zamorak zal nu verschijnen en is op zijn zachtst gezegd niet blij met Nomads verraad. Nomad teleporteert weg nadat Zamorak hem zowat verpulvert. Ten slotte zal nu ook Sliske weer verschijnen. Je moet nu kiezen aan wiens zijde je staat, Zamorak of Sliske. Je kan ook neutraal blijven. Als je neutraal blijft of voor Zamorak kiest, zal Sliske wegteleporteren met de Stone. Kies je voor Sliske, dan zal hij je meenemen naar de Shadow Realm. Praat ten slotte met Zamorak of Sliske om de quest voltooien.

Beloning: 1.500 Agility, 1.500 Thieving en keuze uit 1.500 Attack, 1.500 Strength, 1.500 Defence, 1.500 Constitution, 1.500 Ranged of 1.500 Magic xp. Jerrod's cape die je op sommige plekken meer buit geeft tijdens Thieving, Tiny Hazeel huisdier, een betere versie van de Mask of Sliske, waardoor je nu soms een hulpje krijgt tijdens combat als je het masker draagt, en twee keys voor Treasure Hunter. Je kan na de quest ook nog terug naar de basis van Zamorak met het communiation device, waar drie kisten te vinden zijn die allen een experience lamp bevatten. De eerste kan je krijgen als je al je skills over 50 hebt en geeft 7.000 xp in een skill naar keuze, de tweede kan je krijgen als je al je skills over 70 hebt en geeft 50.000 xp in een skill naar keuze en de laatste kan je krijgen als je al je skills over 90 hebt en geeft 96.000 in een skill naar keuze.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Children of Mah, Nomad's Elegy

Over deze pagina

Geschreven door Joost, met dank aan C0rporeal voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.