Missing, Presumed Death

Moeilijkheidsgraad: Gemakkelijk

Lengte: Gemiddeld

Startpunt: Praat met Brother Samwell op de weg naar de Paterdomus, de tempel ten noordoosten van Varrock

Startpunt op wereldkaart: Bekijk de plaats van het startpunt op de wereldkaart.

Alleen voor members: Nee

Eisen: Je moet tegen verschillende zombies kunnen vechten. Hun sterkte hangt af van je combat level. Je zult extra dialogen hebben als je Legacy of Seergaze, The Chosen Commander, Icthlarin's Little Helper, Ritual of the Mahjarrat, The World Wakes en de miniquest Koschei's Troubles hebt gedaan, maar je zult bijna niets missen zonder.

Benodigde spullen: Een wapen

Het plaats delict

De oude monnik is nogal in paniek als je met hem spreekt. Kies een van de opties. Je zult te horen krijgen dat alle andere broeders van zijn orde zijn vermoord. Hij zegt dat ze niet zo'n einde hebben verdiend. Kies weer een van de opties. Brother Samwell vertelt dat de zielen van de gestorven monniken niet naar het hiernamaals kunnen. Waarom weet hij niet, maar hij denkt niet dat het de aanvaller is geweest. Hij vraagt je hem te helpen bij het ontrafelen van dit moordmysterie.

Brother Samwell

Brother Samwell vertelt dat je de omgeving en de lijken moet onderzoeken voor aanwijzingen. Hij geeft je een notitieboek. Wanneer je de omgeving straks zult onderzoeken, zullen aanwijzingen automatisch worden opgeschreven en worden opgedeeld in belangrijke aanwijzingen en extra aanwijzingen.

Belangrijke aanwijzingen:

Extra aanwijzing:

Ga nu terug naar Brother Samwell en zeg dat je denkt dat je alle aanwijzingen hebt gevonden. Hij vertelt dat het erop lijkt dat het een elf was, gezien de kristallen wapens en de ring met het symbool van de elvengodin Seren. Kon hij zich maar wat herinneren... Klik iets aan en hij zal je vertellen dat Seren zich uit schuldgevoel in duizenden kristallen heeft opgedeeld om altijd bij haar volgelingen te zijn en dacht dat de elven vreedzaam zouden zijn.

Odd old man

Brother Samwell denkt dat de vreemde oude man in het noordwesten wellicht iets heeft gezien. Ga een praatje met hem maken.

De Odd old man vertelt dat hij niets heeft gezien, maar zijn bewegingen vertellen anders. Klik op "Persuade" en hij zal vertellen dat hij het pad goed kan overzien en ook dingen kan horen. Je begint over de elven en wekt de belangstelling van de man. Klik weer op persuade en hij zal vertellen dat hij inderdaad een elf heeft gezien, die naar het oosten liep. Klik nu op "Threaten". Hij vertelt dat hij veel geschreeuw heeft gehoord en dat de monniken daarna dood waren. De oude man weet het niet zeker, maar denkt dat de moordenaar langer was dan een elf en een hoed droeg.

Odd Old Man

Ga terug naar Brother Samwell. Vertel hem alles en hij zal vragen wat je denkt. Klik iets aan. Je zult het een spoor kristallen moeten volgen om het pad van de moordenaar na te gaan.

Het spoor

Het spoor zal naar een dode Elf Ranger leiden. Onderzoek de armen en je zult de belangrijke ontdekking doen dat in de handen van de elf zeer recentelijk het symbool van Saradomin is gebrand. Luister ook naar wat de elf te zeggen heeft. Hij heeft het over een figuur en schaduwen die uit het niets kwamen (extra ontdekking).

Dode elf

Onderzoek nu de plant ten westen van de elf om een medallion te krijgen. Dit is weer een belangrijke ontdekking. Het blauwe stuk stof aan het hekje is er ook een.

Je kunt de bank in het oosten nog onderzoeken om een brief te vinden. Hierin staat dat de ontmoeting aanstaande is en de lezer moet wachten tot zijn komst. Hierna moet de uitnodiging worden afgeleverd. De brief is ondertekend door "S".

Praat ook met Blaze Sharpeye bij het waarschuwingsvuur in het zuidwesten. Hij is al net zo hulpzaam als de Odd Old Man. Klik op Threaten. Je zult hem vragen of hij wat gezien heeft. Klik weer op Threaten en hij zij zal vertellen dat hij geschreeuw heeft gehoord en een elf zag liggen. Klik nu op Persuade. Blaze vertelt dat de moordenaar zomaar verdween door een kloof te maken, dat licht wegzoog.

Blaze Sharpeye

Je kunt met Brother Samwell weer over alle belangrijke ontdekkingen praten. Het amulet bevat het symbool van Saradomin. Aangezien Brother Samwell en zijn broeders daar nog helemaal niet waren geweest, zou hij van een andere volger van Saradomin kunnen zijn, zoals een tovenaar. Het gewaad wijst daar ook op.

Zeg tegen Brother Samwell dat je alles hebt gevonden. Het lijkt erop dat de moord met Saradomin te maken heeft. Klik iets aan. Samwell zal vertellen dat je de hulp van Valina moet inroepen, een tovenares die gespecialiseerd is in kristalmagie. Zij is bij de Wizards' Tower, ten zuiden van Draynor Village. De code van de fairy ring is DIS, als je daar gebruik van kunt maken.

Wizards' Tower

Valina zit achter de balie. Praat met haar over de elven. Ze vertelt dat de pijlen nooit zo door elven gemaakt worden en ze ook niet zo snel kristal zouden achterlaten, zeker niet als ze geen sporen willen achterlaten. Je moet dus oppassen. Praat ook over de tovenaars. Valina denkt dat iemand een tovenaar wilde nadoen. Het wapen was een steekwond in plaats van magie en de stof was anders. Vraag tot slot naar de teleportatie. Het lijkt erop dat de tovenaar een kloof naar een andere dimensie heeft geopend. Dat is zeer lastig.

Valina

De gevangen zielen hebben waarschijnlijk niets met de moord te maken. Dit gebeurt in de hele wereld, maar waarom weet ze niet.

Icthlarin

Ga terug naar Brother Samwell. Hij vraagt wat je er van vindt. Zeg iets. Brother Samwell zegt dat het erop lijkt dat de sporen expres zijn achtergelaten om Saradomin en Seren tegen elkaar op te zetten, maar dat verklaart de gevangen zielen niet. Nu spreekt een vreemde stem tegen je. Kies iets.

De god van de onderwereld, Icthlarin, zal opduiken en vragen wat er gebeurd is. Kies weer iets. Icthlarin vertelt dat de Dood vermist wordt, de persoon die de zielen ophaalt en naar het hiernamaals brengt. Vraag waar hij is. Dat weet Icthlarin niet, maar het is van groot belang dat hij terug komt en zijn taken weer uitvoert. Hij wil naar je aanwijzingen kijken en vertelt dat de Mahjarrat Sliske erachter zit, maar waarom? Klik op "Continue". Icthlarin heeft je hulp nodig. Als je hebt ingestemd, komen er wights (Engels voor schepsel of ellendeling). Dood ze. Je vindt een mysterieuze doos.

Icthlarin vertelt dat hij moeite had met de zombies. Iemand beschermde ze. De doos begint ineens te spreken. Het is Sliske, die Icthlarin uitnodigt voor zijn feestje. Hij is namelijk een god geworden, nu hij Guthix heeft vermoord. Aangezien Sliske al dacht dat Icthlarin niet wilde komen, heeft hij de Dood ontvoerd. De doos moet open en je zult naar de locatie van het feest worden geteleporteerd. Nu ziet Icthlarin het plan van Sliske: door de Dood te ontvoeren zou Icthlarin tevoorschijn komen en door Seren en Saradomin tegen elkaar op te zetten, zouden zij naar de citadel komen om elkaar te treffen.

Icthlarin

Icthlarin teleporteert de gevangen zielen naar het huis van de Dood. Praat met hem en hij zal je vertellen dat je de doos moet openen. Doe het.

Empyrean Citadel

Je komt in de Empyrean Citadel. Dit is het huis van Armadyl geweest, maar het is na zijn verdwijning uit Gielinor door Sliske ingepikt. De goden zitten in een zaal, die door de Barrow-broeders bewaakt wordt. Alleen goden mogen naar binnen. De Mahjarrat, belangrijke figuren uit de God Wars Dungeon en Ilfeen, die Seren vertegenwoordigt, zijn er. Je kunt met iedereen praten die voor de deur te wachten staat, wat veel interessante achtergrondinformatie zal opleveren.

Empyrean citadel

Als je niet meer wilt praten, kun je tegen Icthlarin zeggen dat je verder wilt. Jullie splitsen je op. Icthlarin gaat naar binnen. Zemouregal is het zat en wil ook naar binnen, maar Sliske houdt hem tegen.

Opslagkamer

Ga de deur in het westen binnen. Kijk door het raam in het noorden voor een filmpje over de ontmoeting tussen de goden. Ze zijn aan het ruziën en vinden allemaal dat ze het wijste en beste zijn. Alleen Icthlarin ziet in dat Sliske iedereen heeft gelokt en iets van plan is.

Ga het raam in het zuiden uit, spring over het gat, loop over de planken en spring bij de stenen naar beneden. Klim een stukje naar het noorden de stenen weer op en ga door het raam. Klim over het obstakel en ga door de deur in het noorden.

Opslagkamer

Wights

Je zult hier driemaal achter elkaar moeten vechten. Voor je de monsters kunt aanvallen, moet je het licht aandoen met de drie hendels aan de muren. Elke hendel zal ergens in de kamer één lichtbundel aanzetten. Je moet de monsters hierin brengen voor je ze aan kunt vallen. Eerst zal er een Wight komen, daarna twee Wight rangers en vervolgens vier Wight footsoldiers.

Je kunt nu weer door het raam kijken om te zien hoe het de goden vergaat. Veel goden willen niet zien hoe ze door Sliske gemanipuleerd zijn om hierheen te komen.

Schaduw en licht

Ga naar de volgende kamer en praat met de maskers op de tafel voor je. Vraag wie ze zijn. Ze zullen vertellen dat ze een puzzel voor je hebben. Begin de puzzel.

Je ziet nu het bovenaanzicht van de kamer, met in de vier hoeken projectors en in het midden een projectie. Je moet hier het symbool van Sliske zien te maken. Klik éénmaal op de projector in de linkeronderhoek, tweemaal in de linkerbovenhoek, driemaal in de rechterbovenhoek en éénmaal in de rechteronderhoek.

Projectors

Kijk weer door het raam om de goden te bekijken. Sliske zal op spectaculaire wijze verschijnen.

Raadsels

Praat met het standbeeld van de Dood in de volgende kamer. Klik weer een van de opties aan en je zult een raadsel van het standbeeld krijgen. Nu zul je het antwoord uit een van de kisten moeten halen en op de plint naast het standbeeld moeten leggen. Daarna krijg je een nieuw raadsel.

Raadsels

Kijk weer door het raam. Zamorak en Armadyl staan op het punt elkaar aan te vallen en Saradomin daagt Sliske uit te bewijzen dat hij krachten heeft gewonnen. Sliske tovert de Dood en een Dragonkin met de naam Strisath tevoorschijn. Hij dreigt Death te vermoorden of Strisath vrij te laten als jullie hem aanvallen.

Kamer met de goden

Ga door de deur in het zuiden, spring van het dak en loop richting de ingang van de kamer waar de goden zijn. Laat je briefje aan de Barrow-broeders zien en je zult naar binnen gaan.

Kamer

In de show die Sliske opvoert, vertelt hij dat hij niet alleen de Staff of Armadyl heeft bemachtigd, maar ook de Stone of Jas. Daarom heeft hij een Dragonkin moeten ontvoeren. Nu mag je Sliske vragen stellen. Hij vertelt dat Strisath de bewaker van de Staff of Armadyl was en hem meenam naar Sliske, toen hij hem naar zijn rijk had gelokt. Nadat Strisath gevangen was, kon hij de locatie van de Stone of Jas afleiden en had hij twee van de beroemde Elder artefacts, zeer krachtige objecten die energie bevatten van de scheppers van Gielinor.

Laat Sliske doorgaan. Hij vertelt dat hij niet zal vertellen of hij een god is, maar een wedstrijdje houdt. Het wordt een gevecht tussen goden en degene die de meeste goden vermoordt, wint. Morgen is de wedstrijd afgelopen en de winnaar zal de Stone of Jas krijgen. Nadat je twee keer moet kiezen wat je zegt, zal Sliske de Dragonkin vrijlaten, je de sleutel van de kooi geven waar Death in zit en vluchten. Icthlarin zal een bescherming over je uitspreken tegen de aanvallen van de Dragonkin. Je moet de Dood uit zijn kooi bevrijden.

Rechtstreeks naar de kooi lopen, lukt niet meer. In het zuidwesten is een vuurtje dat je uit kunt trappen. Ten noorden hiervan is er nog een. Bevrijd de Dood en ren snel terug, zonder dat je door vuurballen wordt geraakt.

Einde

Wanneer de Dood ook bij Icthlarin is, teleporteert hij jullie weg. In het gesprek dat jullie nu voeren, wordt duidelijk dat alle goden en wellicht zelfs stervelingen de Stone of Jas zullen willen krijgen. Dit kan het begin van een nieuwe God Wars worden... De belangrijkste gebeurtenis in duizenden jaren. We moeten afwachten wat er gaat gebeuren en geen fouten maken.

Beloning: 500 Prayer, 1.000 Agility en keuze uit 1.500 Attack, 1.500 Constitution, 1.500 Strength, 1.500 Defence, 1.500 Ranged of 1.500 Magic xp. Je krijgt ook drie XP lampen. Eén lamp met 50.000 Thieving xp, één met 50.000 Constitution xp en een prismatic lamp die 30.000 xp geeft in een skill naar keuze. Je moet wel level 75 zijn in de desbetreffende skills om de lampen te kunnen gebruiken. Je kunt deze ophalen in de Empyrean Citadel, waar je terug kunt komen met de Invitation box uit de quest. Hier kun je ook 30 Barrows amulets halen, waarmee je bij de Barrows tot drie broeders per trip kunt overslaan en instellen of je wanneer je doodgaat door Icthlarin, de Dood of niemand wilt worden opgehaald. Verder krijgt iedereen het masker van Sliske dat je kunt wisselen tussen licht en schaduw, het Book of the Underworld met informatie over het hiernamaals van RuneScape en twee keys voor Treasure Hunter.

Quest points: 2

Quests waarvoor je deze quest nodig hebt: Dishonour among Thieves, Fate of the Gods, Kindred Spirits, The Mighty Fall, One of a Kind


Extra informatie

Bij het standbeeld van de Dood in de Empyrean citadel, waar je met de Invitation box terug kunt komen, kun je drie filmpjes van de quest terugkijken en extra vragen over de quest stellen, zoals wat de Stone of Jas is en of Sliske een god is.

Over deze pagina

Met dank aan pasman6 voor bijdragen aan deze pagina.

Heb je een verbetering voor deze pagina? Stel een wijziging voor!

Lunagang maakt gebruik van cookies voor het opslaan van instellingen, het verzamelen van statistieken en om passende advertenties weer te geven. Door deze balk weg te klikken of de website blijven te gebruiken, ga je akkoord met ons cookiebeleid.